Gå til innhold

"Bil" for pensjonist som har mistet førerkortet


morsan

Anbefalte innlegg

Foreløpig har de gamle i familien førerkort, men tiden der de ikke kan kjøre lenger kommer nok, dessverre. Jeg prøver å orientere meg litt på hvordan man da kan innrette seg, og om det er noen på DOL som har erfaring med det.

Hverdagskjøringen deres består typisk av å kjøre 1,5-3 kilometer til butikk/kjøpe seg middag på restaurant/besøke venner/familie, og så samme strekning hjem igjen. En sjelden gang kjører de opptil 10-15 kilometer, men det viktigste ville vært å dekke hverdagsbehovet. Det er ikke et alternativ å gå, det er ikke et alternativ med offentlig kommunikasjon. Flytting skjer neppe før det er aktuelt med aldershjem/sykehjem. 

Kan de for eksempel fortsatt kjøre slike små saktegående, firehjulinger? Finnes de med tak og dører, mtp. kaldt klima? Finnes de for to personer, eller må de ha en hver? Og klarer de å komme seg oppover bakkene hjem etter at de har vært på ærend? 

Noe annet dere tenker er greit at jeg får vite eller undersøker mer om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (18 minutter siden):

Kan de for eksempel fortsatt kjøre slike små saktegående, firehjulinger? Finnes de med tak og dører, mtp. kaldt klima? Finnes de for to personer, eller må de ha en hver? Og klarer de å komme seg oppover bakkene hjem etter at de har vært på ærend? 

Jeg lurer litt på hvordan du tenker at de skal kunne kjøre en slik dersom de ikke kan ha førerkort for vanlig bil lenger? Det er vel ikke noen særlig forskjell på en vanlig liten bil og en mopedbil egentlig? Det finnes mopedbiler med sitteplass for to, men disse kan ikke kjøres uten førerkort, man trenger ikke førerkort for bil så vidt jeg kan forstå, men man må ha førerkort for moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (32 minutter siden):

Foreløpig har de gamle i familien førerkort, men tiden der de ikke kan kjøre lenger kommer nok, dessverre. Jeg prøver å orientere meg litt på hvordan man da kan innrette seg, og om det er noen på DOL som har erfaring med det.

Hverdagskjøringen deres består typisk av å kjøre 1,5-3 kilometer til butikk/kjøpe seg middag på restaurant/besøke venner/familie, og så samme strekning hjem igjen. En sjelden gang kjører de opptil 10-15 kilometer, men det viktigste ville vært å dekke hverdagsbehovet. Det er ikke et alternativ å gå, det er ikke et alternativ med offentlig kommunikasjon. Flytting skjer neppe før det er aktuelt med aldershjem/sykehjem. 

Kan de for eksempel fortsatt kjøre slike små saktegående, firehjulinger? Finnes de med tak og dører, mtp. kaldt klima? Finnes de for to personer, eller må de ha en hver? Og klarer de å komme seg oppover bakkene hjem etter at de har vært på ærend? 

Noe annet dere tenker er greit at jeg får vite eller undersøker mer om?

Har ikke peiling, men tenkte kanskje noe sånt muligens kunne være noe :)Mopedbil Elektrisk 3-hjul 45 km/h klass1 (engrosservice.no)

Evt. noe sånt kanskje? Aixam City Sport Emotion. Pioneer7" touchskjerm Applecarplay, DAB /USB Gratis i bomring , kan kjøres fra 16år | FINN.no

(som sagt - ikke peiling! - og googling kan du jo selv - så burde kanskje la være å svare ;) :P

 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt på hvordan du tenker at de skal kunne kjøre en slik dersom de ikke kan ha førerkort for vanlig bil lenger? Det er vel ikke noen særlig forskjell på en vanlig liten bil og en mopedbil egentlig? Det finnes mopedbiler med sitteplass for to, men disse kan ikke kjøres uten førerkort, man trenger ikke førerkort for bil så vidt jeg kan forstå, men man må ha førerkort for moped.

Mener ikke mopedbil som kan kjøre i 45 km/t, men slike svært saktegående som kjører i 10 km/t eller no. Slike som kan kjøre på fortau. Slike som du kan se eldre/funksjonshemmede kjøre i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (1 time siden):

Kan de ha krav på TT-kort?

Usikker. Skummet retningslinjene for der de bor, og står at "Naturlig alderdomssvekkelse er ikke alene grunn for å bli godkjent som bruker." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Har ikke peiling, men tenkte kanskje noe sånt muligens kunne være noe :)Mopedbil Elektrisk 3-hjul 45 km/h klass1 (engrosservice.no)

Evt. noe sånt kanskje? Aixam City Sport Emotion. Pioneer7" touchskjerm Applecarplay, DAB /USB Gratis i bomring , kan kjøres fra 16år | FINN.no

(som sagt - ikke peiling! - og googling kan du jo selv - så burde kanskje la være å svare ;) :P

 

Hehe.. Tenker de foreslåtte er uaktuelle. Hadde sett for meg mer noe i retning av dette:

image.jpeg.48a1397bb4b69e358ddb3a8cf56f576b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (35 minutter siden):

Sjekk ut geografisk begrenset førerkort (selv om det bare gis unntaksvis).

Her står det en del: https://www.vi.no/helse/kan-kjore-i-60-sone-men-regnes-som-gaende/72984062

Ja, dette kunne nok passe. Men ser ut til at de måtte hatt én hver:

"Får du ikke lov til å kjøre mopedbil, har du ifølge Hafell mulighet for å kjøre elektriske kjøretøy som har maks hastighet på 10 kilometer i timen. Disse kjøretøyene finnes i en mengde varianter. De kan ha overbygd tak, defineres som rullestol og har vektbegrensning på 250 kilo inklusive batterier. Lengden kan ikke være på over 180 centimeter, bredden kan ikke være på over 85 centimeter."

Men de hjulene ser veldig små og puslete ut... Lurer på om man kommer seg oppover bakkene på vinterstid. De har som sagt ikke lange veien de trenger å dra, men det er masse oppoverbakker hjem igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Sjekk ut geografisk begrenset førerkort (selv om det bare gis unntaksvis).

Her står det en del: https://www.vi.no/helse/kan-kjore-i-60-sone-men-regnes-som-gaende/72984062

Ja, og så forslaget om geografisk begrenset førerkort. Så ofte og så sakte som "standardstrekningen" kjøres, ville jeg tenkt at følgende utsagn lett ville vært oppfylt:

"Et forholdsvis enkelt trafikkbilde og søkers lokalkunnskap kan i disse tilfellene kompensere for helsesvekkelsen slik at kjøringen kan foregå på en trygg måte."

Men dette ser ut til å innebære et "nei":

"Dispensasjon gis ikke for kjøring i tettbygd nærområde. Ordningen gjelder ikke for helsesvekkelse som skyldes vanlig aldring..."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (5 minutter siden):

Men dette ser ut til å innebære et "nei":

"Dispensasjon gis ikke for kjøring i tettbygd nærområde. Ordningen gjelder ikke for helsesvekkelse som skyldes vanlig aldring..."

Det har du nok rett i. Jeg leste det ikke så nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (20 minutter siden):

Takk - ser de har med firehjulsdrift - det kunne nok trengs! Takk for tips til søkeord - blir mye urelevante treff når man ikke har det. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (1 time siden):

Usikker. Skummet retningslinjene for der de bor, og står at "Naturlig alderdomssvekkelse er ikke alene grunn for å bli godkjent som bruker." 

Nei, man må dokumentere at man av helsemessige årsaker ikke kan bruke kollektiv transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Nei, man må dokumentere at man av helsemessige årsaker ikke kan bruke kollektiv transport.

Det er ikke kollektivtransport der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Mener ikke mopedbil som kan kjøre i 45 km/t, men slike svært saktegående som kjører i 10 km/t eller no. Slike som kan kjøre på fortau. Slike som du kan se eldre/funksjonshemmede kjøre i. 

Ah, slike ja. Nei, de finnes nok ikke som toseter. :) Det pleier å stå en med "lokk" utenfor her på jobben ofte ser jeg så de finnes helt klart for alle årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (4 timer siden):

Foreløpig har de gamle i familien førerkort, men tiden der de ikke kan kjøre lenger kommer nok, dessverre. Jeg prøver å orientere meg litt på hvordan man da kan innrette seg, og om det er noen på DOL som har erfaring med det.

Hverdagskjøringen deres består typisk av å kjøre 1,5-3 kilometer til butikk/kjøpe seg middag på restaurant/besøke venner/familie, og så samme strekning hjem igjen. En sjelden gang kjører de opptil 10-15 kilometer, men det viktigste ville vært å dekke hverdagsbehovet. Det er ikke et alternativ å gå, det er ikke et alternativ med offentlig kommunikasjon. Flytting skjer neppe før det er aktuelt med aldershjem/sykehjem. 

Kan de for eksempel fortsatt kjøre slike små saktegående, firehjulinger? Finnes de med tak og dører, mtp. kaldt klima? Finnes de for to personer, eller må de ha en hver? Og klarer de å komme seg oppover bakkene hjem etter at de har vært på ærend? 

Noe annet dere tenker er greit at jeg får vite eller undersøker mer om?

Har de mulighet for å få hjemlevering av matvarer?

Anonymkode: fcd83...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har de mulighet for å få hjemlevering av matvarer?

Anonymkode: fcd83...248

Ser de trenger de til sosialt også, sorry 😕 Helsikke så isolert man blir om man bor i utkantstrøk og ikke har bil og ingen buss 😕 

Taxi? Men dyrt i lengda :(

Anonymkode: fcd83...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Det er et fælt styr når foreldre ikke lenger greier seg selv på den måten. Det beste (for alle, tror jeg) er å forberede flytteprosess til mer urbane strøk før en havner i en sånn klemme. Jeg kjenner nokså mange som først nektet å flytte på seg, men når det først skjedde, trives de bra.  Det tar litt tid og la tanken modne seg for dem, men de vet sikkert utmerket selv allerede, at dette vil bli et problem om få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 timer siden):

Hehe.. Tenker de foreslåtte er uaktuelle. Hadde sett for meg mer noe i retning av dette:

image.jpeg.48a1397bb4b69e358ddb3a8cf56f576b.jpeg

Bestemor(evt. bestefar) i bagasjekurven foran da, ettersom det skulle være plass til to - synes jeg ser dem! :D 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...