Gå til innhold

"Bil" for pensjonist som har mistet førerkortet


morsan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser de trenger de til sosialt også, sorry 😕 Helsikke så isolert man blir om man bor i utkantstrøk og ikke har bil og ingen buss 😕 

Taxi? Men dyrt i lengda :(

Anonymkode: fcd83...248

Ja, er fort mer kronglete i utkantstrøk. Men også i mer urbane strøk kan det være en utfordring å komme seg ut av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikkelsbær skrev (2 timer siden):

Det er et fælt styr når foreldre ikke lenger greier seg selv på den måten. Det beste (for alle, tror jeg) er å forberede flytteprosess til mer urbane strøk før en havner i en sånn klemme. Jeg kjenner nokså mange som først nektet å flytte på seg, men når det først skjedde, trives de bra.  Det tar litt tid og la tanken modne seg for dem, men de vet sikkert utmerket selv allerede, at dette vil bli et problem om få år.

Jeg er sååå enig i at man bør flytte på seg før det blir for sent. Ikke nødvendigvis til et annet sted, men en enklere bolig med livsløpstandard hadde hjulpet på mye (om enn ikke på bortfall av førerkort). Jeg føler dessverre at vi er forbi det stadiet der flytting kunne blitt gjennomført. Nå må vi bare forsøke å få det til å gå rundt der de bor, inntil det er dags for institusjon 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

Bestemor(evt. bestefar) i bagasjekurven foran da, ettersom det skulle være plass til to - synes jeg ser dem! :D 

Burde vært levert med «svigermorsete»!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (10 timer siden):

Foreløpig har de gamle i familien førerkort, men tiden der de ikke kan kjøre lenger kommer nok, dessverre. Jeg prøver å orientere meg litt på hvordan man da kan innrette seg, og om det er noen på DOL som har erfaring med det.

Hverdagskjøringen deres består typisk av å kjøre 1,5-3 kilometer til butikk/kjøpe seg middag på restaurant/besøke venner/familie, og så samme strekning hjem igjen. En sjelden gang kjører de opptil 10-15 kilometer, men det viktigste ville vært å dekke hverdagsbehovet. Det er ikke et alternativ å gå, det er ikke et alternativ med offentlig kommunikasjon. Flytting skjer neppe før det er aktuelt med aldershjem/sykehjem. 

Kan de for eksempel fortsatt kjøre slike små saktegående, firehjulinger? Finnes de med tak og dører, mtp. kaldt klima? Finnes de for to personer, eller må de ha en hver? Og klarer de å komme seg oppover bakkene hjem etter at de har vært på ærend? 

Noe annet dere tenker er greit at jeg får vite eller undersøker mer om?

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg ser for meg to løsninger:

1. De kan benytte såkalt elektrisk scooter (evt. elektrisk rullestol beregnet for utendørsbruk)- og dette kan de enten kjøpe selv eller søke om som teknisk hjelpemiddel fra NAV dersom gangfunksjonen er svekket. Slike elektriske scootere trenger man ikke førerkort for å benytte, da de er saktegående. Slike scootere kan fungerer for å komme seg i nærbutikken. 

2. I tillegg kan de søke om TT-transport for de reisene som overgår f.eks. noen få km. 

Dersom det blir aktuelt å søke om elektrisk scooter, så bør det vurderes helt konkret hvilken modell som kan dekke deres behov. Noen klarer fint å forsere bratte bakker, andre har mer begrenset rekkevidde. 

Her kan du se noen eksempler på elektriske scootere/rullestoler: Hjelpemiddeldatabasen - Elektriske rullestoler med manuell styring

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg ser for meg to løsninger:

1. De kan benytte såkalt elektrisk scooter (evt. elektrisk rullestol beregnet for utendørsbruk)- og dette kan de enten kjøpe selv eller søke om som teknisk hjelpemiddel fra NAV dersom gangfunksjonen er svekket. Slike elektriske scootere trenger man ikke førerkort for å benytte, da de er saktegående. Slike scootere kan fungerer for å komme seg i nærbutikken. 

2. I tillegg kan de søke om TT-transport for de reisene som overgår f.eks. noen få km. 

Dersom det blir aktuelt å søke om elektrisk scooter, så bør det vurderes helt konkret hvilken modell som kan dekke deres behov. Noen klarer fint å forsere bratte bakker, andre har mer begrenset rekkevidde. 

Her kan du se noen eksempler på elektriske scootere/rullestoler: Hjelpemiddeldatabasen - Elektriske rullestoler med manuell styring

 

Jeg tenkte å foreslå scooter jeg også. Faren min har ikke mistet lappen, men har sluttet å kjøre likevel. Det er moren min som er sjåføren nå. Iom at han ønsket muligheten til å komme seg litt ut på egen hånd, kjøpte han seg en scooter og har litt glede av den om sommeren. Han bruker den stort sett til å kjøre til en kafé i nærheten for å treffe andre som henger der 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...