Gå til innhold

Hvordan kan jeg klare "ta meg sammen" når jeg så vidt er på vei inn i en depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så vidt på vei inn i en depresjon. Orker lite. Vil helst bare sove. Negative tanker. Men denne gangen har jeg bestemt meg for at jeg skal forsøke å "ta meg sammen" så jeg ikke havner inn i depresjonen. Jeg har hund så jeg må ut tre ganger om dagen, så det klarer jeg å opprettholde akkurat nå. Men jeg vet at turene blir kortere enn det de burde være. Jeg har ikke dusjet på noen dager, orket ikke pusse tennene i dag eller i går, oppvasken står på benken, middag har jeg ikke spist på en ukes tid. Jeg vet ikke helt, samtidig som at jeg vet at jeg må ta meg sammen... 

Anonymkode: 84187...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting i veien for å forsøke å ta seg sammen. Det går an å kjempe imot depresjonen. Du gjør det du må, nemlig gå tur med hunden. Kanskje kan det hende at du må sette flere ting på "må-lista" som f.eks dusjing og tannpuss (siden du nevner dette spesifikt). 

Anonymkode: 38e45...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

I en sånn situasjon tror jeg det er viktig å ha en balanse mellom å disiplinere seg selv til å gjøre ting som er sunne (hygiene, mosjon, sunn mat) og å anerkjenne at du ikke er på topp og at det er ok å slappe av og ikke presse deg selv for mye. Hvis du prøver å gape over for mye blir det lett bare nok et nederlag som fort kan føre tankene inn i en selvkritisk spiral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ingenting i veien for å forsøke å ta seg sammen. Det går an å kjempe imot depresjonen. Du gjør det du må, nemlig gå tur med hunden. Kanskje kan det hende at du må sette flere ting på "må-lista" som f.eks dusjing og tannpuss (siden du nevner dette spesifikt). 

Anonymkode: 38e45...caa

Ja, du har helt rett. Jeg burde nok lage meg en liste. Bare tanken på å måtte stå opp fra senga for å dusje får meg til å ville gråte nesten. Føler meg patetisk som sier det men.

Anonymkode: 84187...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (38 minutter siden):

I en sånn situasjon tror jeg det er viktig å ha en balanse mellom å disiplinere seg selv til å gjøre ting som er sunne (hygiene, mosjon, sunn mat) og å anerkjenne at du ikke er på topp og at det er ok å slappe av og ikke presse deg selv for mye. Hvis du prøver å gape over for mye blir det lett bare nok et nederlag som fort kan føre tankene inn i en selvkritisk spiral. 

Du har ett veldig godt poeng. Jeg synes det er veldig vanskelig å finne den balansegangen. Hvordan vet man egentlig hvor grensen går?

Anonymkode: 84187...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er så vidt på vei inn i en depresjon. Orker lite. Vil helst bare sove. Negative tanker. Men denne gangen har jeg bestemt meg for at jeg skal forsøke å "ta meg sammen" så jeg ikke havner inn i depresjonen. Jeg har hund så jeg må ut tre ganger om dagen, så det klarer jeg å opprettholde akkurat nå. Men jeg vet at turene blir kortere enn det de burde være. Jeg har ikke dusjet på noen dager, orket ikke pusse tennene i dag eller i går, oppvasken står på benken, middag har jeg ikke spist på en ukes tid. Jeg vet ikke helt, samtidig som at jeg vet at jeg må ta meg sammen... 

Anonymkode: 84187...ffe

Hvis dette er å være så vidt på vei inn i en depresjon, lurer jeg på om jeg virkelig har vært deprimert… Fått diagnose moderat depresjon, tilbakevendende, men har alltid opprettholdt personlig hygiene. Men vi er vel alle forskjellige…

Anonymkode: 2b253...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der virker som det er flere som tenker at mangel på  dusjing og tannpuss er et symptom som må være tilstede for moderat til alvorlig depresjon, det er det ikke. 

Selv har jeg hatt alvorlig depresjon som diagnose ,og fått ECT behandling, men alltid vært ny- dusjet,og hatt rene tenner. 

Anonymkode: 291b0...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der virker som det er flere som tenker at mangel på  dusjing og tannpuss er et symptom som må være tilstede for moderat til alvorlig depresjon, det er det ikke. 

Selv har jeg hatt alvorlig depresjon som diagnose ,og fått ECT behandling, men alltid vært ny- dusjet,og hatt rene tenner. 

Anonymkode: 291b0...e44

Ett veldig godt poeng. Symptomer på depresjoner er jo individuelt. Noen sover lite og andre mye, noen spiser lite og andre mye osv osv. 

Anonymkode: 84187...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der virker som det er flere som tenker at mangel på  dusjing og tannpuss er et symptom som må være tilstede for moderat til alvorlig depresjon, det er det ikke. 

Selv har jeg hatt alvorlig depresjon som diagnose ,og fått ECT behandling, men alltid vært ny- dusjet,og hatt rene tenner. 

Anonymkode: 291b0...e44

Jeg også stelte tennene mine, dusjet (ikke hver dag da, 3 ganger i uken kanskje) da jeg var innlagt for alvorlig depresjon og fikk ECT. 

Jeg er også slik som får økt matlyst under depresjon. Så folk er ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...