Gå til innhold

Følelsen av at livet er en test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Jeg postet denne på et annet forum, men fikk ingen svar. Så håper på jeg kanskje kan få noen her). 

I perioder har jeg tanker om at livet er en test. Litt som i The truman show, om du har sett den filmen? Jeg tenker også at 'ingenting er tilfeldig'. Det vil si: Det at den personen satt seg vedsiden av meg på bussen var ikke tilfeldig, det at jeg gikk forbi den personen på gata var en test, hun var utsendt (har ingen mening om hvor fra men) og jeg føler at jeg blir sett på/overvåket hele tiden. 

Jeg har vert psykotisk en gang før (for en del år siden & da var ikke vrangforestillingene jeg hadde dette). Jeg har oppfølging fra psykiatrien, men har aldri snakket om akkurat dette med noen før. Men sist gang jeg møtte ene kontaktpersonen min i kommune psykiatrien så fortalte jeg henne det og da sa hun at det nok er mange som føler det slik (og at det er normalt). Men jeg fortalte ikke alt det jeg har skrevet over her da, bare helt kort at jeg følte at livet er en test av og til og at jeg egentlig vet at det ikke stemmer, men likevel tenker det i perioder. Jeg bruker også antipsykotika. Er det sikkert at jeg ikke blir psykotisk da? Og er det virkelig vanlig å ha slike tanker?

Anonymkode: 969e5...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

(Jeg postet denne på et annet forum, men fikk ingen svar. Så håper på jeg kanskje kan få noen her). 

I perioder har jeg tanker om at livet er en test. Litt som i The truman show, om du har sett den filmen? Jeg tenker også at 'ingenting er tilfeldig'. Det vil si: Det at den personen satt seg vedsiden av meg på bussen var ikke tilfeldig, det at jeg gikk forbi den personen på gata var en test, hun var utsendt (har ingen mening om hvor fra men) og jeg føler at jeg blir sett på/overvåket hele tiden. 

Jeg har vert psykotisk en gang før (for en del år siden & da var ikke vrangforestillingene jeg hadde dette). Jeg har oppfølging fra psykiatrien, men har aldri snakket om akkurat dette med noen før. Men sist gang jeg møtte ene kontaktpersonen min i kommune psykiatrien så fortalte jeg henne det og da sa hun at det nok er mange som føler det slik (og at det er normalt). Men jeg fortalte ikke alt det jeg har skrevet over her da, bare helt kort at jeg følte at livet er en test av og til og at jeg egentlig vet at det ikke stemmer, men likevel tenker det i perioder. Jeg bruker også antipsykotika. Er det sikkert at jeg ikke blir psykotisk da? Og er det virkelig vanlig å ha slike tanker?

Anonymkode: 969e5...310

Det er vanlig for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (43 minutter siden):

Det er vanlig for noen.

Åja. Hvem er det mest vanlig for da?

Anonymkode: 969e5...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig å tenke sånn noen gange ri løpet av livet. Akkurat på samme måte som vi alle får tanker om Gud virkelig finnes, hva som skjer etter døden osv. Helt normalt. 

Når det er så altoppslukende og ødeleggende at du mister funksjonsevnen, det er da det går over til sykdom. 

Anonymkode: 4e1df...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er vanlig å tenke sånn noen gange ri løpet av livet. Akkurat på samme måte som vi alle får tanker om Gud virkelig finnes, hva som skjer etter døden osv. Helt normalt. 

Når det er så altoppslukende og ødeleggende at du mister funksjonsevnen, det er da det går over til sykdom. 

Anonymkode: 4e1df...e68

Fornuftig måte å tenke på det på. Da er det i alle fall ikke sykdom i mitt tilfelle.

Anonymkode: 969e5...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åja. Hvem er det mest vanlig for da?

Anonymkode: 969e5...310

For de med psykoselidelse kanskje, vet jeg tenker mye av det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

(Jeg postet denne på et annet forum, men fikk ingen svar. Så håper på jeg kanskje kan få noen her). 

I perioder har jeg tanker om at livet er en test. Litt som i The truman show, om du har sett den filmen? Jeg tenker også at 'ingenting er tilfeldig'. Det vil si: Det at den personen satt seg vedsiden av meg på bussen var ikke tilfeldig, det at jeg gikk forbi den personen på gata var en test, hun var utsendt (har ingen mening om hvor fra men) og jeg føler at jeg blir sett på/overvåket hele tiden. 

Jeg har vert psykotisk en gang før (for en del år siden & da var ikke vrangforestillingene jeg hadde dette). Jeg har oppfølging fra psykiatrien, men har aldri snakket om akkurat dette med noen før. Men sist gang jeg møtte ene kontaktpersonen min i kommune psykiatrien så fortalte jeg henne det og da sa hun at det nok er mange som føler det slik (og at det er normalt). Men jeg fortalte ikke alt det jeg har skrevet over her da, bare helt kort at jeg følte at livet er en test av og til og at jeg egentlig vet at det ikke stemmer, men likevel tenker det i perioder. Jeg bruker også antipsykotika. Er det sikkert at jeg ikke blir psykotisk da? Og er det virkelig vanlig å ha slike tanker?

Anonymkode: 969e5...310

Jeg tenker litt sånn at livet kan sammenlignes med et dataspill hvor en plundrer litt på hvert nivå før en kommer til neste. Når en har rundet et brett kommer det et nytt et som skal mestres, osv. 

Anonymkode: e0aab...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

For de med psykoselidelse kanskje, vet jeg tenker mye av det samme. 

Har du psykoselidelse?

Anonymkode: 969e5...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker litt sånn at livet kan sammenlignes med et dataspill hvor en plundrer litt på hvert nivå før en kommer til neste. Når en har rundet et brett kommer det et nytt et som skal mestres, osv. 

Anonymkode: e0aab...71c

Hm. Interessant måte å tenke på. Har du tenkt at det er noe sykt ved å tenke slik eller er det ikke noe du tenker spesielt over på den måten?

Anonymkode: 969e5...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hm. Interessant måte å tenke på. Har du tenkt at det er noe sykt ved å tenke slik eller er det ikke noe du tenker spesielt over på den måten?

Anonymkode: 969e5...310

Tror ikke det er noe sykt ved det, nei 🙂

Anonymkode: e0aab...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hm. Interessant måte å tenke på. Har du tenkt at det er noe sykt ved å tenke slik eller er det ikke noe du tenker spesielt over på den måten?

Anonymkode: 969e5...310

Dette virker jo å være å forestille seg verden/livet på en litt annen måte enn det som var beskrevet øverst. 

Anonymkode: 6f280...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette virker jo å være å forestille seg verden/livet på en litt annen måte enn det som var beskrevet øverst. 

Anonymkode: 6f280...568

Skjønte ikke helt hva du mener?

Anonymkode: 969e5...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker litt sånn at livet kan sammenlignes med et dataspill hvor en plundrer litt på hvert nivå før en kommer til neste. Når en har rundet et brett kommer det et nytt et som skal mestres, osv. 

Anonymkode: e0aab...71c

Det har jeg og tenkt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det sikkert at jeg ikke blir psykotisk da? Og er det virkelig vanlig å ha slike tanker?

Nei, du har ingen garanti mot å bli psykotisk.

Nei, det er ikke vanlig å ha slike tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...