Gå til innhold

Beste strømsparetips.


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp noen tips i en avis. Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. Et annet tips var å tine frysevarer i kjøleskapet slik at det kan være med å kjøle kjøleskapet ned.

Har dere andre tips? Store, små tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som trekker mest strøm er varmtvannstank og panelovner. Dusj så kort som mulig (og mellom 22-06), bruk sparedusj, slå av pc, trekk ut av mikroovnen og andre ting som ikke trenger å stå på. Innstaller varmepumpe. Sett på oppvaskmaskin, tørketromel og vaskemaskin mellom 22-06 dersom dere er oppe mens de står på. Unngå tørketrommel. Flytt til Midt-Norge eller Nord-Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (8 timer siden):

Jeg så nettopp noen tips i en avis. Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. Et annet tips var å tine frysevarer i kjøleskapet slik at det kan være med å kjøle kjøleskapet ned.

Har dere andre tips? Store, små tips.

Last ned en strømapp slik at du kan følge med på spotprisen i ditt område og dermed unngå å sette på vaskemaskin/oppvaskmaskin/ta lage dusjer/lade elbil osv når strømmen er som dyrest. :) Å la vannbøtta stå en time for å varme opp rommet monner svært lite med mindre rommet er bittelite og vannet er svært varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 timer siden):

Last ned en strømapp slik at du kan følge med på spotprisen i ditt område og dermed unngå å sette på vaskemaskin/oppvaskmaskin/ta lage dusjer/lade elbil osv når strømmen er som dyrest. :) Å la vannbøtta stå en time for å varme opp rommet monner svært lite med mindre rommet er bittelite og vannet er svært varmt.

Jeg har en sånn app, men må bli flinkere til å bruke den tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte ned tiden på dusj, skru av vannet mens du såper deg inn/lar hårkuren virke, ikke la det varme vannet renne for mye mens man vasker opp (jeg blir fort uoppmerksom og lar vannet renne mens jeg vimser og vasker resten av kjøkkenet), prøv å se om du kan sette på færre maskiner med tøy og vask, og vent til tidspunkter hvor det er billigst :)  Jeg tror kanskje å fyre med ved kan hjelpe litt på, særlig om du har tilgang på selvhogget.

Dette er vel kanskje noe de fleste gjør allerede, men jeg har i hvertfall blitt mer oppmerksom på det etter den forrige strømregningen på over 2000 mitt i juli 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (19 timer siden):

 Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. 

Akkurat det tipset husker jeg faren min ga mht varmen inne i en vedfyrt, primitiv hytte vi ofte var i som barn. 😆 Vi tømte ikke ut oppvaskvannet før det hadde kjølnet.  

Hurja skrev (19 timer siden):

Flytt til Midt-Norge eller Nord-Norge. 

🤣 Hahaha!! 
(men både mht dette og alle andre råd du gir er veldig bra og dekker vel det meste)

hattifnattus skrev (3 timer siden):

Korte ned tiden på dusj, skru av vannet mens du såper deg inn/lar hårkuren virke,

Denne praksisen kaller jeg for «engelsk dusj»! Det var iallfall det vi hørte allerede på 70-80-tallet var vanlig praksis i England nettopp pga høye strømpriser. Mens nordmenn kunne bare dusje i vei uten pauser… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 minutt siden):

Akkurat det tipset husker jeg faren min ga mht varmen inne i en vedfyrt, primitiv hytte vi ofte var i som barn. 😆 Vi tømte ikke ut oppvaskvannet før det hadde kjølnet.  

🤣 Hahaha!! 
(men både mht dette og alle andre råd du gir er veldig bra og dekker vel det meste)

Denne praksisen kaller jeg for «engelsk dusj»! Det var iallfall det vi hørte allerede på 70-80-tallet var vanlig praksis i England nettopp pga høye strømpriser. Mens nordmenn kunne bare dusje i vei uten pauser… 

Engelsk dusj, det har jeg faktisk aldri hørt før :) Jeg har alltid dusjet slik at jeg slår av vannet mens jeg såper meg inn, shampoonerer håret, barberer legger o.l., en god vane jeg er glad for nå 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (Akkurat nå):

Engelsk dusj, det har jeg faktisk aldri hørt før :) Jeg har alltid dusjet slik at jeg slår av vannet mens jeg såper meg inn, shampoonerer håret, barberer legger o.l., en god vane jeg er glad for nå 🤪

Ja, definitivt god vane! Må innrømme jeg synes det er for kaldt, så jeg skrur ikke av dusjen underveis. Men jeg dusjer relativt kjapt. Det som tar lengst tid, er å skylle ut såpa fra et relativt fyldig hår, men 3-4 minutter totaltid i dusjen er tilstrekkelig. Har aldri skjønt hvorfor avisene bruker 10-minutters dusj som fast referanse på pris. (Leggene epileres forresten) etter at jeg er ute av dusjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (Akkurat nå):

Ja, definitivt god vane! Må innrømme jeg synes det er for kaldt, så jeg skrur ikke av dusjen underveis. Men jeg dusjer relativt kjapt. Det som tar lengst tid, er å skylle ut såpa fra et relativt fyldig hår, men 3-4 minutter totaltid i dusjen er tilstrekkelig. Har aldri skjønt hvorfor avisene bruker 10-minutters dusj som fast referanse på pris. (Leggene epileres forresten) etter at jeg er ute av dusjen.)

Jeg bruker endel tid når jeg vasker håret ,for det er langt og tykt og tar litt tid å få skikkelig vått sånn at det skummer og blir ordentlig rent, men til gjengjeld så vasker jeg det ikke hver dag. De dagene jeg ikke vasker håret så dusjer jeg nok på under 5 minutter, og da med vannet avskrudd mellom ansiktsrens og innsåpning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk dusj var et nytt begrep for meg. Det er mulig jeg må begynne å gjøre det til høsten. Jeg dusjer ikke hver dag slik som det er nå. Jeg har også kort hår som ikke tar så lang tid. Men jeg sparer til langt så det vil nok påvirke om en tid.

Jeg forbereder meg egentlig på å ha det relativt kaldt til vinteren. Skru ned varmen godt på natten og ikke ha den så høy på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 4.9.2022 den 0.31):

Jeg så nettopp noen tips i en avis. Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. Et annet tips var å tine frysevarer i kjøleskapet slik at det kan være med å kjøle kjøleskapet ned.

Har dere andre tips? Store, små tips.

Hvilken vannbøtte? 
Jeg tiner også alltid frysevarer i kjøleskapet. 🙂 Forresten, et tips er å f.eks ikke koke hele poteter, men dele de opp, så blir koketiden kortere. 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (43 minutter siden):

Hvilken vannbøtte? 
Jeg tiner også alltid frysevarer i kjøleskapet. 🙂 Forresten, et tips er å f.eks ikke koke hele poteter, men dele de opp, så blir koketiden kortere. 

Regner med det er bøtte etter gulvvask?🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus skrev (1 time siden):

Regner med det er bøtte etter gulvvask?🤔 

Stemmer det😊 men jeg bruker forsåvidt ikke bøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Stemmer det😊 men jeg bruker forsåvidt ikke bøtte. 

Åja det gjør jeg, bruker varmt vann og og vaskemiddel. Kanskje jeg skal prøve å la bøtte stå og slippe varme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (23 timer siden):

Forresten, et tips er å f.eks ikke koke hele poteter, men dele de opp, så blir koketiden kortere. 

Hvis du har god tid, kan du også kutte ned koketid på poteter ved at du ikke lar de koke helt ferdig, men lar de stå i det varme vannet med lokk på en stund. 😅 

Dette har jeg egentlig bare «prøvd» én gang, og da by accident. Jeg måtte uventet dra fra  midt i potetkokingen og skrudde derfor bare av plata og dro fra «halvkokte» poteter. Da jeg kom tilbake (halvtime? Tre kvarter??) var de møre og fine. Men her kunne jo «alt» ha skjedd - fra at jeg måtte koke opp på nytt til at de hadde falt fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (På 6.9.2022 den 19.55):

Hvis du har god tid, kan du også kutte ned koketid på poteter ved at du ikke lar de koke helt ferdig, men lar de stå i det varme vannet med lokk på en stund. 😅 

Dette har jeg egentlig bare «prøvd» én gang, og da by accident. Jeg måtte uventet dra fra  midt i potetkokingen og skrudde derfor bare av plata og dro fra «halvkokte» poteter. Da jeg kom tilbake (halvtime? Tre kvarter??) var de møre og fine. Men her kunne jo «alt» ha skjedd - fra at jeg måtte koke opp på nytt til at de hadde falt fra hverandre. 

Ja, det er lurt å bruke ettervarmen som er på de komfyrene som ikke har induksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vedovn og utstyr til vedarbeid, er det mange muligheter for å få tak i gratis/billig ved. Men det er kanskje ikke så mange som har utstyr.... En må også tenke langt frem, siden veden skal tørke minst ett år.

Ellers er det jo de "vanlige" rådene som gjelder: Senke innetemperaturen med en grad eller to, slå av/ned varmekablene, dusje i kort tid eller sjeldnere, kutte ned på bruk av badekar, følg med på strøm-appen når du bør sette på vaskemaskin og oppvaskmaskin, lade elbilen på gunstige tidspunkt ( NB - pga den nye nettleiemodellen må en i tillegg passe på at en ikke bruker for mye effekt på en gang, så vi har stilt ned effekten), slå av lys i rom som ikke brukes, tørk tøyet ute hvis det er mulig, evt på tørkestativ inne i stedet for tørketrommel, slå av stekeovnene litt før maten er ferdig.

Vi gjør vel alle disse tingene nå. Jeg var rimelig sløv og ubevisst ift strømforbruk før. Nå passer jeg på hele tiden. Blir litt stress, men det er litt moro også å se hvordan forbruket passer med prisen hver dag (jeg sjekker alltid gårsdagens forbruk om morgenen, og ser om ettermiddagen/kvelden hvordan prisen blir neste dag, for å planlegge lading av bil og vasking av tøy). Vi har egen ved, og det er jeg sjeleglad for nå. Så en kremmer som solgte 40 liters vedsekker for 100 kr per stk i går, på FB 😮 😮 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...