Gå til innhold

Lærerstreiken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit at noen rammes mye lengre av denne streiken enn andre? Hvordan føles det av foreldre som har elever som har mistet undervisning i flere uker mens andre ikke har blitt rammet i det hele tatt? Greier foreldre da likevel å ønske lærerne høyere lønn eller vil de være følelsesmessig berørt at de blir mer for tvungen lønnsnemnd? 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det greit at noen rammes mye lengre av denne streiken enn andre? Hvordan føles det av foreldre som har elever som har mistet undervisning i flere uker mens andre ikke har blitt rammet i det hele tatt? Greier foreldre da likevel å ønske lærerne høyere lønn eller vil de være følelsesmessig berørt at de blir mer for tvungen lønnsnemnd? 

Anonymkode: d5321...44e

Forsto dere spørsmålet? Foreldre blir jo så forb... når deres barn rammes hardt, og da blir det ikke lett å unne lærerne mer lønn. Følelsene blir så sterke at en ikke klarer å tenke samme som før, da en var for at de skulle få økt lønn. Det er lett å si man skal støtte lærerne når en ikke rammes hardt selv. Men de kan jo ikke forvente at foreldre som ser barna sine lider pga streiken, skal greie å støtte de.  Hvis de forventer det, kan de ikke eie empati. Jeg har merket at de som støtter streiken ser ut til å fryde seg over at sine barn nå kan komme foran i køen når de skal søke skoler videre, så lærerne får sikkert litt støtte av de. Mens foreldre som har elever som rammes er sint og ønsker kun tvungen lønnsnemnd. . 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en ganske mislykket strategi å ramme noen få skoler veldig hardt.

På helt generelt grunnlag synes jeg lærere bør tjene mye. Finland er i alle fall høyt oppe på PISA rankingen. De har en tradisjonell skole med høye lærerlønninger. Kanskje det er hemmeligheten?

Jeg må også si det slår meg hvorfan enkelte grupper har tradisjon for streik: Lærere, flybransjen, transport..... Det har vært lærerstreiker jevnlig siden jeg gikk på skolen. De er ikke den eneste gruppen som ønsker seg høyere lønn, så det har noe med tradisjonen/kulturen i yrket å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lærerne ikke har lyktes like bra som SAS-pilotene i å få sympati. I våres klarte pilotene i stor grad i å få SAS, og da i særdeleshet han nederlandske, usjarmerende sjefen, til å fremstå som de som satt med nøkkelen til å få avsluttet streiken. Det var arbeidsgiversiden som måtte komme med de nødvendige innrømmelsene, mente mange, og de streikene høstet en del sympati  

Nå derimot ser det ut til at det rettes mest kritikk mot lærerne, og ikke mot arbeidsgiversiden. Hvorfor er det slik at «publikum» i noen arbeidskonflikter lettere ser at det er to parter i konflikten - og at «it takes two to tango», mens man i andre konflikter legger skylden mest på arbeidstaker? 
 

I SAS-streiken gjaldt det riktignok ikke «bare» lønn, men også viktige spørsmål knyttet til kontraster mm. Likevel er det mange som «støtter lærernes ønske om høyere lønn, MEN…!» Hvorfor dette men’et hvis man først støtter kravet? Hvorfor gjør ikke sympati med lønnskravet at folk setter halen på rett gris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Det virker som en ganske mislykket strategi å ramme noen få skoler veldig hardt.

På helt generelt grunnlag synes jeg lærere bør tjene mye. Finland er i alle fall høyt oppe på PISA rankingen. De har en tradisjonell skole med høye lærerlønninger. Kanskje det er hemmeligheten?

Jeg må også si det slår meg hvorfan enkelte grupper har tradisjon for streik: Lærere, flybransjen, transport..... Det har vært lærerstreiker jevnlig siden jeg gikk på skolen. De er ikke den eneste gruppen som ønsker seg høyere lønn, så det har noe med tradisjonen/kulturen i yrket å gjøre.

Jeg er sikker på at denne streiken ender i tvungen lønnsnemnd, bare snakk om tid før det skjer Hadde de valgt en mer rullerende streik, ville de fått støtte av foreldre, og flere ville rettet seg mot KS. Og for hver dag de utsetter tvungen lønnsnemnd nå, skades elever og fortvile foreldre enda mer psykisk  Bare tragisk hele streiken, den har ikke kommet noe godt ut av. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg må også si det slår meg hvorfan enkelte grupper har tradisjon for streik: Lærere, flybransjen, transport..... Det har vært lærerstreiker jevnlig siden jeg gikk på skolen.

Jepp. Fra ungdomsskolen på begynnelse av 80-tallet og hele resten av skoletiden var det hver eneste vår trusler om streik slik at vi ikke skulle få tatt eksamen og i alle fall var muntlig eksamen truet. Som om vi som elever var spesielt lei oss for det... ;) 

Men jeg hadde vært rimelig forbanna om jeg var forelder med skolebarn nå, det hadde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærerne høster ikke mye sympati blant foreldre som har hatt barn og ungdom mer eller mindre hjemme de siste par årene under covid, i hvert fall.

 

Når det er sagt synes jeg lærernes status, utdannelsesnivå og lønn bør ligge på et annet nivå enn det gjør i dag. Med utdannelsesnivå tenker jeg særlig på det faktum at det i ganske stor grad er vikarer mer eller mindre uten utdannelse som underviser barna. Det er vanskelig å rekruttere godt kvalifiserte lærere.  Lærerne har en av de viktigste jobbene i samfunnet vårt og bør lønnes deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 minutter siden):

Lærerne høster ikke mye sympati blant foreldre som har hatt barn og ungdom mer eller mindre hjemme de siste par årene under covid, i hvert fall.

 

Når det er sagt synes jeg lærernes status, utdannelsesnivå og lønn bør ligge på et annet nivå enn det gjør i dag. Med utdannelsesnivå tenker jeg særlig på det faktum at det i ganske stor grad er vikarer mer eller mindre uten utdannelse som underviser barna. Det er vanskelig å rekruttere godt kvalifiserte lærere.  Lærerne har en av de viktigste jobbene i samfunnet vårt og bør lønnes deretter.

Jeg tror lærere bør må lære mer psykologi, de må forstå bedre foreldres følelser når deres barn blir rammet. Da ville de blitt mye mer dyktige. Alle som jobber med mennesker av alle typer, må ha en stor menneskekunnskap for at de skal bli flinke. Lærere som sier de har egne barn som rammes også blir også feil. De har kompetansen til å hjelpe sine barn, det har ikke andre som ikke har foreldre som er lærere.  Det er veldig provoserende for foreldre som har barn som er hardt rammet, å høre på hvordan lærerne forsvarer strategien. Da greier en heller ikke støtte de, selv om en i utgangspunktet var helt enig i at lønnen skulle heves. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 minutter siden):

Myndighetene må straks gi lærerne høyere lønn og dermed få slutt på streiken.

Hei,

Min erfaring er at dersom du skal tjene godt, så må du enten representere et yrke det utdannes for få av (eksempelvis lege eller sivilingeniør) eller et yrke hvor resultatene er bedriftsøkonomisk målbare. Hvis jeg jobbet som konsulent eller advokat og solgte 1500 timer i året a 2000 kr, til sammen 3 mill kr, ville det være lett å argumentere for at jeg burde tjene en rettferdig andel av dette, si 40%, som utgjør 1,2 mill kr.

Lærere har som utfordring at selv om yrket er ekstremt viktig samfunnsøkonomisk sett, så er resultatene vanskelig målbare. Det er også vanskelig for enkeltindividet å forhandle lønn på egne vegne basert på kvantifiserbare resultater. Det samme kan gjelde yrker som f.eks. sykepleier. Du kan ikke fakturere sykehuset for 2 liv reddet, 8 intravenøse tilganger satt og 3 gode pasientsamtaler (eksempelvis). 

Jeg er helt enig i at lærere burde ha høyere lønn, men jeg er redd de ikke sitter med de beste forhandlingskortene og blir lett oversett i lønnsoppgjørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Jeg er helt enig i at lærere burde ha høyere lønn, men jeg er redd de ikke sitter med de beste forhandlingskortene og blir lett oversett i lønnsoppgjørene.

Nettopp. Og det er jo ikke «god lønn» på linje med over gjennomsnittet godt betalte jobber vi streiker for! (Jepp, jeg er lærer, klarte ikke holde meg 100% taus - men orker ikke en stor debatt, sorry..). Det er jo det at lærere i praksis har gått ned i lønn over flere år nå (ift kjøpekraft).

KS påpeker at «hvis noen får mer, så må andre få mindre». Problemet er at de som får mindre, det er lærerne. Hver gang!

Lærerne taper både på kort og på lang sikt. Faktisk har lærerne tapt i lønnsutviklingen sammenlignet med andre grupper hvert eneste år siden 2016 (klipp fra Utdanningsforbundet.no)

Lærere har ingen andre virkemidler. Ingen. Klart en kunne gjort en stor offensiv i samfunnet og fått ut alt av meninger. Kanskje hadde vi fått oppbacking og støtte av nesten hele samfunnet rundt? Men det hadde jo ikke ført til noe annet en et klapp på skuldra. 🤷‍♀️ 

Så mange ufaglærte. Så mange som søker seg vekk. Jeg har mista så mange enormt dyktige kolleger de siste årene! De orker ikke mer. Jeg sitter på gjerde selv.. Det føles som en arbeidsgiver som på ingen måte verdsetter oss. Er det virkelig for mye forlangt å ikke være de som blir prioritert på siste plass hvert eneste år? Mens KS presterer å sammenligne oss med barn som krangler om å få det største kakestykke på bekostning av andre, mens de er de voksne som må si nei (lest intervjuet?).

All forståelse for at det skaper stor frustrasjon. Men skulle ønske den ble rettet mot arbeidsgiver. De kunne ha fått streiken avblåst for lenge siden!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Nettopp. Og det er jo ikke «god lønn» på linje med over gjennomsnittet godt betalte jobber vi streiker for! (Jepp, jeg er lærer, klarte ikke holde meg 100% taus - men orker ikke en stor debatt, sorry..). Det er jo det at lærere i praksis har gått ned i lønn over flere år nå (ift kjøpekraft).

KS påpeker at «hvis noen får mer, så må andre få mindre». Problemet er at de som får mindre, det er lærerne. Hver gang!

Lærerne taper både på kort og på lang sikt. Faktisk har lærerne tapt i lønnsutviklingen sammenlignet med andre grupper hvert eneste år siden 2016 (klipp fra Utdanningsforbundet.no)

Lærere har ingen andre virkemidler. Ingen. Klart en kunne gjort en stor offensiv i samfunnet og fått ut alt av meninger. Kanskje hadde vi fått oppbacking og støtte av nesten hele samfunnet rundt? Men det hadde jo ikke ført til noe annet en et klapp på skuldra. 🤷‍♀️ 

Så mange ufaglærte. Så mange som søker seg vekk. Jeg har mista så mange enormt dyktige kolleger de siste årene! De orker ikke mer. Jeg sitter på gjerde selv.. Det føles som en arbeidsgiver som på ingen måte verdsetter oss. Er det virkelig for mye forlangt å ikke være de som blir prioritert på siste plass hvert eneste år? Mens KS presterer å sammenligne oss med barn som krangler om å få det største kakestykke på bekostning av andre, mens de er de voksne som må si nei (lest intervjuet?).

All forståelse for at det skaper stor frustrasjon. Men skulle ønske den ble rettet mot arbeidsgiver. De kunne ha fått streiken avblåst for lenge siden!
 

Det hjelper ikke hvor mange grunner dere har. Vi foreldre aksepterer uansett ikke at dere er så urettferdige mot elevene, der noen rammes i ukesvis, mens andre slipper helt unna. Sånn kan det ikke være. Skal dere ha sjangs til å bli tilgitt for dette, må dere snarest la de som har vært rammet lengst få komme tilbake til skolen. Andre som ikke har blitt rammet sin tur nå til å få "fri". Det kan dere bestemme om dere vil. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (2 timer siden):

Nettopp. Og det er jo ikke «god lønn» på linje med over gjennomsnittet godt betalte jobber vi streiker for! (Jepp, jeg er lærer, klarte ikke holde meg 100% taus - men orker ikke en stor debatt, sorry..). Det er jo det at lærere i praksis har gått ned i lønn over flere år nå (ift kjøpekraft).

KS påpeker at «hvis noen får mer, så må andre få mindre». Problemet er at de som får mindre, det er lærerne. Hver gang!

Lærerne taper både på kort og på lang sikt. Faktisk har lærerne tapt i lønnsutviklingen sammenlignet med andre grupper hvert eneste år siden 2016 (klipp fra Utdanningsforbundet.no)

Lærere har ingen andre virkemidler. Ingen. Klart en kunne gjort en stor offensiv i samfunnet og fått ut alt av meninger. Kanskje hadde vi fått oppbacking og støtte av nesten hele samfunnet rundt? Men det hadde jo ikke ført til noe annet en et klapp på skuldra. 🤷‍♀️ 

Så mange ufaglærte. Så mange som søker seg vekk. Jeg har mista så mange enormt dyktige kolleger de siste årene! De orker ikke mer. Jeg sitter på gjerde selv.. Det føles som en arbeidsgiver som på ingen måte verdsetter oss. Er det virkelig for mye forlangt å ikke være de som blir prioritert på siste plass hvert eneste år? Mens KS presterer å sammenligne oss med barn som krangler om å få det største kakestykke på bekostning av andre, mens de er de voksne som må si nei (lest intervjuet?).

All forståelse for at det skaper stor frustrasjon. Men skulle ønske den ble rettet mot arbeidsgiver. De kunne ha fått streiken avblåst for lenge siden!
 

Altså, jeg er fullstendig enig med deg, men jeg påpeker dessverre bare forhandlingsposisjonen.

Lærernes argument er rettferdighet, og det kan jeg både forstå og være enig i. Jeg synes en lærer i videregående med 4-5 års utdannelse burde tjene 700.000 kroner i året, altså minst 100.000 kroner opp. Men der en pilot i SAS kunne si at "jeg går til Norwegian hvis jeg ikke får bedre vilkår" har ikke lærere i Norge de samme muligheter. Lønnen er nokså sentralt styrt, muligheten for å tjene bedre et annet sted er begrenset og man er egentlig prisgitt KS sin rettferdighetssans hvis man skal opp i lønn.

Med det sagt: Jeg synes det er bra at noen setter fingeren på dette temaet, også av hensyn til rekruttering til yrket. Jeg er redd for at kvaliteten i undervisningen på sikt blir forringet, og at mange gode talenter velger en annen utdannelse hvis ikke lønnen øker. Men dette er ikke noe som får effekt i morgen. Man kan risikere å bli nedprioritert i mange flere år når kampen om "kaka" er så stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke hvor mange grunner dere har. Vi foreldre aksepterer uansett ikke at dere er så urettferdige mot elevene, der noen rammes i ukesvis, mens andre slipper helt unna. Sånn kan det ikke være. Skal dere ha sjangs til å bli tilgitt for dette, må dere snarest la de som har vært rammet lengst få komme tilbake til skolen. Andre som ikke har blitt rammet sin tur nå til å få "fri". Det kan dere bestemme om dere vil. 

Anonymkode: d5321...44e

Det er vel ikke bare lærerne som bestemmer her? Det er en annen part også. De kunne kanskje gjort mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tjener en lærer med mastergrad i dag? Hva ville vært riktig?

En siv. Ing/  ingeniør med mastergrad i tjener i snitt 730 000 i kommunen. Er det et riktig nivå for lærere? Det kan man kanskje påstå. 

Forskjellen er at siv.ingen kan bytte til peivat sektor og tjene 100 000 mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (12 minutter siden):

Det er vel ikke bare lærerne som bestemmer her? Det er en annen part også. De kunne kanskje gjort mer?

Hvordan streiken skal utføres er forbundet til lærerne som bestemmer.  En lærer som velger å være medlem der er medansvarlig. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan streiken skal utføres er forbundet til lærerne som bestemmer.  En lærer som velger å være medlem der er medansvarlig. 

Anonymkode: d5321...44e

Den andre parten kunne ha kommet med noe konstruktivt, som også kanskje kunne stoppe lærerflukten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Hva tjener en lærer med mastergrad i dag? Hva ville vært riktig?

En siv. Ing/  ingeniør med mastergrad i tjener i snitt 730 000 i kommunen. Er det et riktig nivå for lærere? Det kan man kanskje påstå. 

Forskjellen er at siv.ingen kan bytte til peivat sektor og tjene 100 000 mer.

 

F9B17283-7EE7-4FD9-A6D7-264F55EF5BE3.jpeg

18204DDB-6ED6-4B6C-A41E-694CE062D7A6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (56 minutter siden):

Den andre parten kunne ha kommet med noe konstruktivt, som også kanskje kunne stoppe lærerflukten. 

Da må dere som streiker kjempe for det. Hvis dere vil ha foreldre med må dere gjøre streiken mer rettferdig, om ikke bør det nå bli tvungen lønnsnemnd. Våre elever har rett på skolegang i følge norsk lov. Å være uten undervisning i flere uker må derfor ses på som  ulovlig, det kan faktisk ødelegge hele skolegangen til uskyldige elever. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da må dere som streiker kjempe for det. Hvis dere vil ha foreldre med må dere gjøre streiken mer rettferdig, om ikke bør det nå bli tvungen lønnsnemnd. Våre elever har rett på skolegang i følge norsk lov. Å være uten undervisning i flere uker må derfor ses på som  ulovlig, det kan faktisk ødelegge hele skolegangen til uskyldige elever. 

Anonymkode: d5321...44e

Er enig, men jeg synes lærerne får mye tyn... ser ut til at mange glemmer at det også finnes en motpart. Dessverre så går dette ut over uskyldige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...