Gå til innhold

Kommentar til moderering - skilt fra Beste strømsparetips.


påskelilje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda her svarer i alle fall jeg på alt som interesserer meg. Om jeg er psykisk syk eller ikke har ikke noe å si. Jeg svarer på som treffer meg. Og akkurat dette forstod jeg ingenting av. 

Anonymkode: 5d25a...75a

Det var det jeg mente 😉.  Vi kan ikke sette folk i bås på åpent og svare ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Admin skrev (37 minutter siden):

Da må jeg bare beklage. Etter tidligere diskusjoner med brukere ble det uttrykt misnøye når jeg lot ting som hadde null med trådens tema eller den videre diskusjonen å gjøre bli stående. Avsporinger som sorteringspraten lar jeg jo stå, det tenker jeg ikke som en avsporing, men en naturlig forandring av samtalen.

Takk for at du svarer her i tråden 🙂

Jeg tror (etter over 20 år her) at de aller fleste faste brukere av DOL synes det er helt OK dersom trådens tema endrer seg og/eller får avsporinger. At noen brukere har reagert på dette, er sikkert tilfelle, men jeg tror de er i mindretall. Det har i hele perioden vært veldig høy terskel for å slette innlegg, men jeg har hatt inntrykk av at det de siste årene har vært slettet innlegg oftere.

Jeg er enig med Kayia i at dersom en får kritikk/drittslenging av andre, så kan en selv si i fra til deg dersom en føler det er over streken og at en ønsker det slettet, ikke gjøre det på vegne av andre. Jeg vil tro at de fleste av oss tåler litt sleivspark og kritikk - i alle fall så lenge innleggene ligger på andre steder enn på Psykiatri. Jeg ønsker ikke at andre skal bli krenket på mine vegne - jeg tar den støyten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (17 minutter siden):

Det stemmer at det var svaret på ditt innlegg som ble slettet. Verken ditt eller Lillemus sitt innlegg inneholder noe som er i nærheten av regelbrudd, og som sagt, jeg hadde nok ikke reagert på svaret om det ikke ble rapportert inn i den graden det ble.

Såvidt meg bekjent har det alltid vært lov å be om at innlegg slettes om man syntes noe er blitt for utleverende eller at svaret er for personlig. Det var hvertfall den praksisen jeg ble presentert når jeg tok over stillingen i 2015. Det har vært perioder med MYE slettinger før, det går veldig opp og ned basert på formen til en del av våre brukere. Men det siste året har jeg kun slettet 3 eller 4 emner på bakgrunn av dette, så det laveste jeg har slette noen sinne tror jeg.

Ellers lever dette forumet mer eller mindre sitt eget liv. Jeg har brutt inn når jeg har sett det har utviklet seg i drittslenging, eller mobbing av brukere som det dessverre har økt en del av, og som er noe av grunnen til at vi faktisk opprettet dagbok rommet.

Jeg er på jobb, og har kommet meg av bussen fra ett møte til et annet. Jeg har derfor ikke tid til å svare før etter jobb i ettermiddag. Jeg vil gjerne svare deg, og håper derfor at denne tråden ikke blir slettet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Jeg tror (etter over 20 år her) at de aller fleste faste brukere av DOL synes det er helt OK dersom trådens tema endrer seg og/eller får avsporinger.

Jeg innrømmer at jeg ofte ser an hvem som startet tråden før jeg svarer noe som jeg ser er en avsporing eller kan bli det - jeg vet at de gamle dol'erne tåler det, men det har jo av og til vært noen som har blitt illsinte og kjeftet om noen har sporet av deres tråd.

Likeså passer jeg på hva jeg svarer om jeg skulle tusle innom psykiatriforumet, der er jeg mye mer forsiktig enn på åpent, der er takhøyden mye høyere, i alle fall har den vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 minutter siden):

Takk for at du svarer her i tråden 🙂

Jeg tror (etter over 20 år her) at de aller fleste faste brukere av DOL synes det er helt OK dersom trådens tema endrer seg og/eller får avsporinger. At noen brukere har reagert på dette, er sikkert tilfelle, men jeg tror de er i mindretall. Det har i hele perioden vært veldig høy terskel for å slette innlegg, men jeg har hatt inntrykk av at det de siste årene har vært slettet innlegg oftere.

Om trådene forandrer seg til avsporinger har jeg aldri slettet det før, kun om det blir debatt rundt bruker/regelbrudd i tråder, da blir det ryddet, sånn som det ble her fordi det tidligere har blitt gitt utrykk for at det ikke er ønsket blant den gangen en større del av de faste brukerne. Om det har forandret seg tar jeg selvsagt hensyn til dette.

Og terskelen er fortsatt rimelig høy for å slette innlegg, men dessverre har det egentlig siden koronaen begynte blitt mye mer drittslenging og stygge personangrep og slettefrekvensen har derfor økt. Dessverre har det også blitt utført mye mer forfølgelse av brukere fra tråd til en annen med drittslenging, herming, latterliggjøring o.l. og jeg vet om flere av de faste som har gitt seg som følge av dette og/eller byttet nick fordi de syntes det er ubehagelig.

 

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig med Kayia i at dersom en får kritikk/drittslenging av andre, så kan en selv si i fra til deg dersom en føler det er over streken og at en ønsker det slettet, ikke gjøre det på vegne av andre. Jeg vil tro at de fleste av oss tåler litt sleivspark og kritikk - i alle fall så lenge innleggene ligger på andre steder enn på Psykiatri. Jeg ønsker ikke at andre skal bli krenket på mine vegne - jeg tar den støyten selv.

Her må jeg derimot være uenig. Det å kalle noen for ting som f.eks hore, jævla idiot o.l. vil bli slettet uavhengig av hva brukerne selv takler. Jeg har selv en rimelig høy terskel for hva jeg tåler, men vi må allikevel legge oss på en linje da det har vært en tendens til en eller to brukere som konsekvent gjør dette hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare komme med en liten avsporing her (som jeg har forstått at er greit for dere med nick) og dom har lang fartstid her. Jeg fortrinnsvis ny på dette forumet, men før jeg begynte å skrive leste jeg en her inne. Jeg setter stor pris på alle dere faste eldre brukerene her. Når jeg leser tråder dere skriver får jeg en litt pause fra eget kaos. Det kan være små (i grunn kjedelige tråder) men helt hverdagslige ting også, som jeg setter stor pris på. Jeg lærer mye her inne, mye som ikke kunne fra før og mye jeg ikke kn noe om, som jeg lærer av dere. Jeg vil bare med dette takke dere en og hver, for og være i denne boblen av og til med dere. Selvom dere er fremmede for meg, så føler jeg at jeg kjenner dere litt. Veldig hyggelige mennesker! Takk! 

Anonymkode: 5d25a...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg må bare komme med en liten avsporing her (som jeg har forstått at er greit for dere med nick) og dom har lang fartstid her. Jeg fortrinnsvis ny på dette forumet, men før jeg begynte å skrive leste jeg en her inne. Jeg setter stor pris på alle dere faste eldre brukerene her. Når jeg leser tråder dere skriver får jeg en litt pause fra eget kaos. Det kan være små (i grunn kjedelige tråder) men helt hverdagslige ting også, som jeg setter stor pris på. Jeg lærer mye her inne, mye som ikke kunne fra før og mye jeg ikke kn noe om, som jeg lærer av dere. Jeg vil bare med dette takke dere en og hver, for og være i denne boblen av og til med dere. Selvom dere er fremmede for meg, så føler jeg at jeg kjenner dere litt. Veldig hyggelige mennesker! Takk! 

Anonymkode: 5d25a...75a

Så hyggelig skrevet av deg! Det er sånn jeg også opplever forumet - at en lærer masse av mange ulike mennesker, om ting en ikke nødvendigvis har i sin egen hverdag. Og det kan være alt fra uviktige små hverdagsbagateller, til jobbutfordringer og relasjoner - eller psykiske utfordringer. Eller noe helt annet. Og en kan dele av egen erfaring, eller bare lese og reflektere over, og kanskje få bruk for en dag ❤️ Håper du blir her, og at vi etter hvert kan bli litt kjent med deg 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (24 minutter siden):

Her må jeg derimot være uenig. Det å kalle noen for ting som f.eks hore, jævla idiot o.l. vil bli slettet uavhengig av hva brukerne selv takler. Jeg har selv en rimelig høy terskel for hva jeg tåler, men vi må allikevel legge oss på en linje da det har vært en tendens til en eller to brukere som konsekvent gjør dette hele tiden.

Det er jeg enig i. Det er ikke alltid slik at folk selv må si fra at de ønsker noe slettet. Kanskje er de ikke tilstede her når drittslengingen kommer. 

Men for småkrasse kommentarer "på lavt nivå" stiller det seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (1 time siden):

Her må jeg derimot være uenig. Det å kalle noen for ting som f.eks hore, jævla idiot o.l. vil bli slettet uavhengig av hva brukerne selv takler. Jeg har selv en rimelig høy terskel for hva jeg tåler, men vi må allikevel legge oss på en linje da det har vært en tendens til en eller to brukere som konsekvent gjør dette hele tiden.

Slike kommentarer skal selvfølgelig slettes uten mer diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (8 timer siden):

 

Her må jeg derimot være uenig. Det å kalle noen for ting som f.eks hore, jævla idiot o.l. vil bli slettet uavhengig av hva brukerne selv takler. Jeg har selv en rimelig høy terskel for hva jeg tåler, men vi må allikevel legge oss på en linje da det har vært en tendens til en eller to brukere som konsekvent gjør dette hele tiden.

Slike ting må slettes ja. Enig i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 13.22):

Jeg må bare komme med en liten avsporing her (som jeg har forstått at er greit for dere med nick) og dom har lang fartstid her. Jeg fortrinnsvis ny på dette forumet, men før jeg begynte å skrive leste jeg en her inne. Jeg setter stor pris på alle dere faste eldre brukerene her. Når jeg leser tråder dere skriver får jeg en litt pause fra eget kaos. Det kan være små (i grunn kjedelige tråder) men helt hverdagslige ting også, som jeg setter stor pris på. Jeg lærer mye her inne, mye som ikke kunne fra før og mye jeg ikke kn noe om, som jeg lærer av dere. Jeg vil bare med dette takke dere en og hver, for og være i denne boblen av og til med dere. Selvom dere er fremmede for meg, så føler jeg at jeg kjenner dere litt. Veldig hyggelige mennesker! Takk! 

Anonymkode: 5d25a...75a

Enig med Påskelilje, veldig hyggelig melding å lese, og faktisk også et skikkelig godt eksempel på at en "avsporing" kan være det beste som skjer i en tråd ;) :) 

Men viktigst: Hjertelig velkommen til forumet! :) Jeg syns også at jeg lærer masse av å lese og delta i tråder selv, og jevnt over syns jeg det er fin stemning mellom folk på forumet. Folk som skriver er veldig ulike, lever veldig forskjellige liv, og tar del i diskusjoner med helt ulike utgangspunkt. Dette gir en bredde og perspektivrikdom jeg ellers ikke møter i hverdagen, og for meg er det nettopp dette som gjør det så interessant å bli her år etter år. I tillegg blir vi ganske godt kjent med hverandre, til tross for at de fleste ikke vet hvem de andre er i RL.

Jeg er en av dem som har satt pris på at det er høyt under taket her inne, og at det er lov å være uenig. Jeg har også likt at tråder får leve sitt eget liv og ta en omvei, og det er av disse årsakene både jeg og andre har reagert når vi syns at terskel for å slette har endret seg. Jeg håper Admin har tatt til seg signalene fra disse diskusjonene, og blir litt mindre ivrig på å slette hver gang noen roper "krenk" bare fordi noen er uenig i sak, ikke stryker alle med-debattanter medhårs, eller sporer litt av. Jeg er enig i det som ble sagt lenger her oppe, at man selv må vurdere om man tåler å være her inne, og har man det ikke godt her inne er det lurere å logge av :)

Men altså - håper du vil trives med både små og store, saklige og usaklige, politiske og trivielle tema og diskusjoner her inne :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (På 21.9.2022 den 12.58):

Det stemmer at det var svaret på ditt innlegg som ble slettet. Verken ditt eller Lillemus sitt innlegg inneholder noe som er i nærheten av regelbrudd, og som sagt, jeg hadde nok ikke reagert på svaret om det ikke ble rapportert inn i den graden det ble.

Såvidt meg bekjent har det alltid vært lov å be om at innlegg slettes om man syntes noe er blitt for utleverende eller at svaret er for personlig. Det var hvertfall den praksisen jeg ble presentert når jeg tok over stillingen i 2015. Det har vært perioder med MYE slettinger før, det går veldig opp og ned basert på formen til en del av våre brukere. Men det siste året har jeg kun slettet 3 eller 4 emner på bakgrunn av dette, så det laveste jeg har slette noen sinne tror jeg.

Ellers lever dette forumet mer eller mindre sitt eget liv. Jeg har brutt inn når jeg har sett det har utviklet seg i drittslenging, eller mobbing av brukere som det dessverre har økt en del av, og som er noe av grunnen til at vi faktisk opprettet dagbok rommet.

Hei igjen! Det ble ikke så jeg var innom dol i går, og har akkurat svart den nye brukeren det jeg forsåvidt tenkte å svare deg. Jeg har vel egentlig fått sagt det jeg har å formidle om temaet fra før, nemlig at vi er mange som håper takhøyden øker og at sletterefleksen dempes. Alle er enige i at ren sjikane og innlegg med skjellsord med fordel kan slettes, og mange reagerer på at tråder med ordlyd som innimellom grenser til rasisme blir stående lenge - gjerne for evig. Jeg har ikke sett så mange bli kalt hore eller idiot, men "er du dum?" har jeg sett noen ganger. Når tonen blir sånn er det fint at en moderator rydder og sletter, og det er nok de fleste enige om. Jeg syns imidlertid det jeg har tatt opp nå er noe annet, og skal ikke gjenta meg selv og vise til utsagnet som denne gangen utløste sletting med min påfølgende reaksjon, men etter min mening er dette det som omtales som "små overtredelser". Slike små overtredelser gjør det iallefall meg lite om det blir stående - de blir liksom kun stående for skrivers egen regning. 

Jeg håper - som jeg skrev lenger opp - at du reflekterer over signalene fra disse diskusjonene, og at det blir litt mindre sletting når noen roper "krenk" på andres vegne framover fordi de enten er uenig i sak, ikke har fått støtte eller samtykke til egen meninger, angrer seg, eller bare syns andre er så moralske eller flinke eller perfekte. Vi som er vant til å bli kalt skinnhellige dol-fruer med fullverdige liv blir ikke krenket, vi får oss bare en liten latter :)

Og sist - jeg er som sagt også enig i det som ble sagt lenger her oppe, at man selv må vurdere om man tåler å være her inne, og har man det ikke godt her inne er det lurere å logge av :)

Peace out! :)   

 
Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingen meninger i det hele tatt om hvorvidt det er Kayia eller Lillemus som er mest perfekt. Men det jeg merker er at det jeg vil tro er et mindretall av brukerne (dog muligens de mest trofaste) glemmer litt at DOL består av mange flere brukere, som kanskje eller kanskje ikke bombarderer admin med rapporteringer av alt mulig de tenker er krenkende. Og kanskje sier de ifra for å være snille mot de som "blir" krenket fordi det tross alt er mange som ikke står opp for seg selv og sier ifra når de blir krenket. 

Så prøver vel admin å gjøre så godt vedkommende kan for at alle skal trives og da blir det kanskje slettet litt mer enn det vi ikke så lett krenkbare mener er nødvendig. For selv om noen er faste brukere, så eier de jo ikke DOL. Det er mange stemmer og jeg kan lett se for meg at noen kan være litt plagsomt ivrige på å rapportere. Og hver gang må admin ta et valg. Gjøre denne brukeren fornøyd, som jo trolig er av den mer krenkbare sorten, eller gjøre de "inngrodde" fornøyd, som for lengst har blitt avhengig av DOL og ikke så lett kommer til å forsvinne.

Så hva vil jeg fram til? Jo, jeg velger å tro at admin gjør så godt vedkommende kan basert på den informasjonen/ de tilbakemeldingene hun/han får av alle brukerne :) Og ved å tenke det, kan man lett bli litt mindre irritert/oppgitt/sur eller hva enn man måtte finne på å føle fordi admin slettet ett "perfekt" innlegg. Har det veldig mye å si at innlegget ble slettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (15 timer siden):

Vi som er vant til å bli kalt skinnhellige dol-fruer med fullverdige liv blir ikke krenket, vi får oss bare en liten latter :)

 

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...