Gå til innhold

I disse strømsparetider.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det var du selv som skrev at du fortjente strømstøtte😉 

En ordning som strømstøtte kommer aldri til å bli rettferdig. Ingen fortjener i utgangspunktet støtte, men vi må jo bare innse at noen virkelig trenger det. Som jeg ser det er ikke du en som er i stor nød, du har bare et ønske om å opprettholde «luksuslivet» ditt. At du prioriterer det foran hytte er en helt annen sak😊

Anonymkode: 1b6c2...948

Så vidt jeg vet lever jeg ikke noe luksusliv.  Hvor har du det fra?  Strømstøtten er ikke sortert etter trengende.  Den er for alle, også dem som reiser på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (På 24.9.2022 den 19.14):

Vi er også 2 stykker. Vår siste strømregning lå på mellom 1600 og 1700 totalt for både leiligheten og hytta. Ca 1100 av disse var på hytta. Jeg fikk ikke sjokk av den regningen. Men Støre har jo mast lenge om at vi må forberede oss på en tøff vinter, så selv om vi har romslig økonomi, så har jeg tatt dette på alvor. 

Jeg forbereder meg , strammer inn og setter av alt jeg kan i tilfelle prisene går helt til himmels. 

Hvilket strømselskap har dere? Jeg fikk 3500 forrige desember og januar feks, og innbilder meg at jeg har mindre areal enn dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 26.9.2022 den 6.58):

Strømbruk av hyyta betales av den samme lønna som oppvarming av huset man bor i.

Men er ikke resonnementet at det er en menneskerett å ha tak over hodet, og at man derfor skal få strømstøtte til primærbolig? Hytte er jo et ekstra gode (i likhet med andre fritidsaktiviteter), enten hytta er lita eller stor? For meg virker dette rimelig - og jeg har ei hytte selv.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (9 timer siden):

Så vidt jeg vet lever jeg ikke noe luksusliv.  Hvor har du det fra?  Strømstøtten er ikke sortert etter trengende.  Den er for alle, også dem som reiser på ferie.

Nei, det er nok mer standarden liv du lever. Men for noen er det livet du lever luksus. Ser oftere og oftere at de som lever standard-liv ikke er i stand til/ikke vil/ikke ønsker å vite/se at det finnes de som ikke har samme mulighetene. De fleste i dag tar det som en selvfølge at de kan/skal reise på ferieturer.
 

 

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Hvilket strømselskap har dere? Jeg fikk 3500 forrige desember og januar feks, og innbilder meg at jeg har mindre areal enn dere? 

Jeg svarer selv om det ikke er meg du spør😊 Jeg fikk også 3500 da, og den summen er ikke inkl mye oppvarming av boligen (80m2). Fyrte stort sett bare med ved.

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg svarer selv om det ikke er meg du spør😊 Jeg fikk også 3500 da, og den summen er ikke inkl mye oppvarming av boligen (80m2). Fyrte stort sett bare med ved.

Anonymkode: 1b6c2...948

Fikk nesten 3000 i november og februar også, og jeg har også bare to 1000W-ovner i tillegg til varmekabler på bad og vaskerom. Jeg har 120 kvm, men begge panelovner er i 2. etg. Loftstuen i 3. etg varmer jeg ikke opp, varmen fra 2. stiger dit, og kjelleren varmer jeg heller ikke opp (med unntak av kabler på vaskerom). Jeg bor alene men kjæresten er mye hos meg. Over halvparten av tiden er det bare meg som dusjer, innimellom er vi to, og matlaging etc trekker jo samme mengde strøm om vi er en eller to. 

Jeg regnet i grunnen med at desember skulle bli høyere i og med at familien feiret hos meg. Jeg hadde masse førjulstreff også, men det overrasket meg at jeg (som bor i Midt-Norge) ligger såpass mye høyere enn de som bor sørpå. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er nok mer standarden liv du lever. Men for noen er det livet du lever luksus. Ser oftere og oftere at de som lever standard-liv ikke er i stand til/ikke vil/ikke ønsker å vite/se at det finnes de som ikke har samme mulighetene. De fleste i dag tar det som en selvfølge at de kan/skal reise på ferieturer.
 

 

Anonymkode: 1b6c2...948

Jeg er midt i sekstiårene og bor alene i en leilighet på 40 kvm.  Jeg har møbler som er behagelige, men stort sett kjøpt via Finn eller på loppemarked.  Jeg har ikke bil og ikke kunst på veggene.  Jeg har god jobb og grei inntekt og har råd til ferier med denne standarden.  Siden jeg har så liten leilighet betaler jeg ikke så mye for strøm som mange andre.  Om livet jeg lever er luksus i dine øyne bør ikke være et problem, og i hvert fall ikke for meg.  Barna mine er voksne og klarer seg bra økonomisk og for øvrig.

Ta deg sammen og slutt å angripe noen som du tror at lever i sus og dus.  Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem for deg at noen kan reise på ferie innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (46 minutter siden):

Fikk nesten 3000 i november og februar også, og jeg har også bare to 1000W-ovner i tillegg til varmekabler på bad og vaskerom. Jeg har 120 kvm, men begge panelovner er i 2. etg. Loftstuen i 3. etg varmer jeg ikke opp, varmen fra 2. stiger dit, og kjelleren varmer jeg heller ikke opp (med unntak av kabler på vaskerom). Jeg bor alene men kjæresten er mye hos meg. Over halvparten av tiden er det bare meg som dusjer, innimellom er vi to, og matlaging etc trekker jo samme mengde strøm om vi er en eller to. 

Jeg regnet i grunnen med at desember skulle bli høyere i og med at familien feiret hos meg. Jeg hadde masse førjulstreff også, men det overrasket meg at jeg (som bor i Midt-Norge) ligger såpass mye høyere enn de som bor sørpå. 

Med tanke på at jeg brukte ved for ca 16000 gjennom høsten/vinteren, så ligger du nok ikke så høyt. Hvis jeg fordeler de 16000 på 6 mnd så er jeg oppe i ca 5000-6000kr pr mnd (strøm + ved). Jeg bruker bare varmekabler på badet og varmepumpe på natta.

Panelovner har jeg forresten hørt er verste sort i strømsluking.

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Jeg er midt i sekstiårene og bor alene i en leilighet på 40 kvm.  Jeg har møbler som er behagelige, men stort sett kjøpt via Finn eller på loppemarked.  Jeg har ikke bil og ikke kunst på veggene.  Jeg har god jobb og grei inntekt og har råd til ferier med denne standarden.  Siden jeg har så liten leilighet betaler jeg ikke så mye for strøm som mange andre.  Om livet jeg lever er luksus i dine øyne bør ikke være et problem, og i hvert fall ikke for meg.  Barna mine er voksne og klarer seg bra økonomisk og for øvrig.

Ta deg sammen og slutt å angripe noen som du tror at lever i sus og dus.  Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem for deg at noen kan reise på ferie innimellom.

Angripe??? Et problem for meg at du lever ditt liv? 

Ser ut til at det at du har et mye større problem enn meg😉 

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at dette kalles strømSTØTTE. I praksis er det bare en delvis tilbakebetaling av en vanvittig ekstraskatt som en totalt feilslått energipolitikk har påført innbyggere i Sør-Norge. Problemet nå er bedriftene som får lite eller ingenting tilbakebetalt. Mange bedrifter kommer til å gå konkurs fremover fordi de ikke klarer strømregninger som 5-6 dobler seg. Andre vil se seg nødt til å øke prisene kraftig, men resultat at renten må settes ytterligere opp for å stagge inflasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok lenge til at jeg ber deg om hjelp hvis jeg hadde problemer.  Du har gitt opplysninger om din strømregning og størrelse av leilighet og jeg ser at du bor mye mer "luksuriøst" enn jeg😁.  Hopp opp i baken på deg og smell døra etter deg😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (8 minutter siden):

Det blir nok lenge til at jeg ber deg om hjelp hvis jeg hadde problemer.  Du har gitt opplysninger om din strømregning og størrelse av leilighet og jeg ser at du bor mye mer "luksuriøst" enn jeg😁.  Hopp opp i baken på deg og smell døra etter deg😝

Hvor gammel var du sa du?? 
Det skal visst mer spisskompetanse til for å hjelpe deg enn det jeg besitter, så det er null problem for meg.

Sånn til opplysning trenger ikke 80m2 bolig være dyrere enn 40. Strømkostnader kan variere stort.

BTW Jeg tenkte bare på de som strever og har det vanskelig.

Siste hilsen fra meg

 

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (48 minutter siden):

Ta deg sammen og slutt å angripe noen som du tror at lever i sus og dus.  Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem for deg at noen kan reise på ferie innimellom.

Det er lett å føle seg angrepet når det gjelder en selv personlig. Men innleggene som kom fra anonym konto har nok hatt sitt utspring i at det ble brukt ord om hvem som fortjener og hvem som ikke fortjener strømstøtte. Ved å bruke slike ord glir det lett over i en diskusjon som havner midt inne i temaer som berører folks personlige økonomiske valg. De aller fleste mottakere av "strømstøtten" hadde nok kunnet hoste opp penger til å betale full regning uten støtte, ved å forsake mye av de de forøvrig bruker penger på, hva enten det er hytte, ferie, middager ute, nye klær, i tillegg til å redusere strømforbruket. Men det hadde vært kjipt og det føles urimelig all den tid prisforskjellen nord-sør for Dovre ikke skyldes naturlige prissvingninger, men politiske forhold. Og som slabbedask er inne på så tjener staten atskillig mer på strømmen enn det som gis tilbake i form av støtte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (1 minutt siden):

Det er lett å føle seg angrepet når det gjelder en selv personlig. Men innleggene som kom fra anonym konto har nok hatt sitt utspring i at det ble brukt ord om hvem som fortjener og hvem som ikke fortjener strømstøtte. Ved å bruke slike ord glir det lett over i en diskusjon som havner midt inne i temaer som berører folks personlige økonomiske valg. De aller fleste mottakere av "strømstøtten" hadde nok kunnet hoste opp penger til å betale full regning uten støtte, ved å forsake mye av de de forøvrig bruker penger på, hva enten det er hytte, ferie, middager ute, nye klær, i tillegg til å redusere strømforbruket. Men det hadde vært kjipt og det føles urimelig all den tid prisforskjellen nord-sør for Dovre ikke skyldes naturlige prissvingninger, men politiske forhold. Og som slabbedask er inne på så tjener staten atskillig mer på strømmen enn det som gis tilbake i form av støtte.

 

Det at jeg brukte ordet fortjene var ledet av diskusjonen forut.   Det var kanskje ikke det beste ordet, men denne anonyme brukeren angriper meg ofte, og det reagerte jeg kanskje for mye på denne gangen.  Jeg er utrolig lei av vedkommende.  Jeg mener at alle skal ha strømstøtte til hjemmene sine, men ikke hyttene sine.  Å snakke om luksusen jeg lever i på et forum som dette er et angrep.  Jeg har ikke gitt noen opplysninger om min "luksus" annet enn at jeg reiser på ferie og går gjerne i teater og på konserter.  Det er ikke uvanlig for enslige damer i min alder.

Jeg gir ikke nøyaktige opplysninger om mitt forbruk, hverken strøm eller annet noen steder (med unntak av banken og mine aller aller nærmeste).  Jeg har ingen problemer med å se med de opplysningene som blir gitt her og andre steder at jeg lever "spartansk" på hjemmebane i min lille leilighet.

Jeg har aldri levd i luksus og kommer aldri til å gjøre det.  Jeg har hatt det vanskelig økonomisk, men ikke nå.  Jeg kunne nok ha spart noe for å betale økte strømregninger, men da jeg bor så nøkternt så ser det ikke ut til at jeg trenger det noe spesielt.  Rentene stiger også og jeg har lån å betjene.  Matpriser er økende og det merkes i en alene husholdning.

Det kan godt hende at jeg hadde hatt hytte hvis jeg hadde bodd sammen med noen, men ut fra mine ønsker hadde det vært hytte ved sjøen (ikke på fjellet).  Jeg har hverken råd eller lyst til hytte som enslig dame i min alder.  Hvis jeg ønsker meg hytteferie (som jeg vanligvis ikke gjør) så kan jeg leie en hytte og være fri fra alle forpliktelser.  Jeg har ingenting imot at andre har hytter på fjellet eller hvor de måtte ønske.  Jeg har heller ikke råd eller lyst til å kjøpe leilighet i Spania.  Jeg er en vandrer og trives best med å reise fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Det at jeg brukte ordet fortjene var ledet av diskusjonen forut.   Det var kanskje ikke det beste ordet, men denne anonyme brukeren angriper meg ofte, og det reagerte jeg kanskje for mye på denne gangen.  Jeg er utrolig lei av vedkommende.  Jeg mener at alle skal ha strømstøtte til hjemmene sine, men ikke hyttene sine.  Å snakke om luksusen jeg lever i på et forum som dette er et angrep.  Jeg har ikke gitt noen opplysninger om min "luksus" annet enn at jeg reiser på ferie og går gjerne i teater og på konserter.  Det er ikke uvanlig for enslige damer i min alder.

Jeg gir ikke nøyaktige opplysninger om mitt forbruk, hverken strøm eller annet noen steder (med unntak av banken og mine aller aller nærmeste).  Jeg har ingen problemer med å se med de opplysningene som blir gitt her og andre steder at jeg lever "spartansk" på hjemmebane i min lille leilighet.

Jeg har aldri levd i luksus og kommer aldri til å gjøre det.  Jeg har hatt det vanskelig økonomisk, men ikke nå.  Jeg kunne nok ha spart noe for å betale økte strømregninger, men da jeg bor så nøkternt så ser det ikke ut til at jeg trenger det noe spesielt.  Rentene stiger også og jeg har lån å betjene.  Matpriser er økende og det merkes i en alene husholdning.

Det kan godt hende at jeg hadde hatt hytte hvis jeg hadde bodd sammen med noen, men ut fra mine ønsker hadde det vært hytte ved sjøen (ikke på fjellet).  Jeg har hverken råd eller lyst til hytte som enslig dame i min alder.  Hvis jeg ønsker meg hytteferie (som jeg vanligvis ikke gjør) så kan jeg leie en hytte og være fri fra alle forpliktelser.  Jeg har ingenting imot at andre har hytter på fjellet eller hvor de måtte ønske.  Jeg har heller ikke råd eller lyst til å kjøpe leilighet i Spania.  Jeg er en vandrer og trives best med å reise fra sted til sted.

«Denne anonyme brukeren angriper meg ofte» «Jeg er utrolig lei av vedkommende».

Jeg har aldri før skrevet med deg. 
 

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (34 minutter siden):

Å snakke om luksusen jeg lever i på et forum som dette er et angrep.  Jeg har ikke gitt noen opplysninger om min "luksus" annet enn at jeg reiser på ferie og går gjerne i teater og på konserter. 

Den anonyme sammenliknet deg vel ikke med seg selv eller med noen gjennomsnittsperson, men med de som virkelig sliter. Første gang sto "luksuslivet" i anførselstegn, i neste svar ble det nyansert slik:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er nok mer standarden liv du lever. Men for noen er det livet du lever luksus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 timer siden):

Men er ikke resonnementet at det er en menneskerett å ha tak over hodet, og at man derfor skal få strømstøtte til primærbolig? Hytte er jo et ekstra gode (i likhet med andre fritidsaktiviteter), enten hytta er lita eller stor? For meg virker dette rimelig - og jeg har ei hytte selv.

Støtten fremstår ikke som en nødhjelp sånn somresonnementet tar utgangspunkt i. Norge under ett tjener rått på høye strøm- og gassprisen. Det er bonanza. Hvorfor skal man plage halve befolkningen med enorme strømregninger i det hele tatt? Skal ikke staten representere folket?

Effekten i praksis er at de som har en hytte i Sør-Norge  får en enorm og uforutsigbar utgift som de ikke kan gjøre så mye med. De kan la være å dra på hytta og heller bruke strøm hjemme, men det er ikke bra for noen.

Man gir ellers støtte til alle og helt opp til 5000 kWt per måned. Ingen spørsmål stilt. Det er ingen menneskerett å ha et så grotesk høyt forbruk, men folk får støtte allikevel.

Jeg har også hytte, typ hyttepalass. Hos oss er strømprisen lavere enn i fjor. Jeg kan ikke klage når folk sørpå betaler så mye inn i felleskassa, mens jeg slipper unna 🙂 

 

 

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

«Denne anonyme brukeren angriper meg ofte» «Jeg er utrolig lei av vedkommende».

Jeg har aldri før skrevet med deg. 
 

Anonymkode: 1b6c2...948

Hvis jeg har tatt feil beklager jeg.  Jeg hadde nok svart helt annerledes hvis jeg ikke hadde trodd at du var en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (6 timer siden):

Hvilket strømselskap har dere? Jeg fikk 3500 forrige desember og januar feks, og innbilder meg at jeg har mindre areal enn dere? 

Det er Fjordkraft både hjemme og på hytta. Varmtvann og radiatorer går inn under husleia her. Noen annen varme bruker vi ikke iom at vi har leilighet under og på sidene av oss. Vi setter på gasspeisen noen ganger på de aller kaldeste dagene på vinteren. 

Gulvvarmen på hytta står på 12 hele tiden selv om vi ikke er der på stua nede og på begge badene og vi brukte hytta lite i august. 

Neste strømregning kommer til å bli høyere, da pga av hytta. Vi får veldig lave strømregninger hjemme. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (4 timer siden):

Fikk nesten 3000 i november og februar også, og jeg har også bare to 1000W-ovner i tillegg til varmekabler på bad og vaskerom. Jeg har 120 kvm, men begge panelovner er i 2. etg. Loftstuen i 3. etg varmer jeg ikke opp, varmen fra 2. stiger dit, og kjelleren varmer jeg heller ikke opp (med unntak av kabler på vaskerom). Jeg bor alene men kjæresten er mye hos meg. Over halvparten av tiden er det bare meg som dusjer, innimellom er vi to, og matlaging etc trekker jo samme mengde strøm om vi er en eller to. 

Jeg regnet i grunnen med at desember skulle bli høyere i og med at familien feiret hos meg. Jeg hadde masse førjulstreff også, men det overrasket meg at jeg (som bor i Midt-Norge) ligger såpass mye høyere enn de som bor sørpå. 

Nå ser jeg at du har mye større leilighet enn oss. Vi bor på bare 70 kvadrat . Leiligheten vår er egentlig mye mer " hytte" enn hytta vår er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...