Gå til innhold

Privat økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange skriver om sin privat økonomi.  Hvor mye gjeld, hvor mye sparing i fond og sparekonto osv.  Jeg kjenner ingen i virkeligheten som snakker om sin økonomi uten helt private samtaler i familie eller nære venner.

Er det vanlig å snakke om sin økonomi, eller er det kun på dol?

Anonymkode: 694b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel ikke farlig å snakke om egen økonomi som anonym på et anonymt forum vel. 

Anonymkode: 17b84...fd5

Nei det er det ikke.  Det er heller ikke farlig i lunsjpausen, eller på bussen.  Spørsmålet handlet ikke om det.  Det ble spurt om det var vanlig å snakke om egen økonomi i RL.

Anonymkode: 694b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser at mange skriver om sin privat økonomi.  Hvor mye gjeld, hvor mye sparing i fond og sparekonto osv.  Jeg kjenner ingen i virkeligheten som snakker om sin økonomi uten helt private samtaler i familie eller nære venner.

Er det vanlig å snakke om sin økonomi, eller er det kun på dol?

Anonymkode: 694b7...15c

Familien min og vennene mine har ikke noe som heter økonomiforum i RL, så slike samtaler har jeg ikke vært vant til. Det er kun på dol. Det er også veldig mange andre temaer jeg har deltatt i på dol gjennom tidene,  som jeg aldri har opplevd i RL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som litt tabu å si nøyaktig hva man tjener og har i gjeld eller formue.

Jeg har ikke delt nøyaktige tall offentlig på dol heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei det er det ikke.  Det er heller ikke farlig i lunsjpausen, eller på bussen.  Spørsmålet handlet ikke om det.  Det ble spurt om det var vanlig å snakke om egen økonomi i RL.

Anonymkode: 694b7...15c

Så lunsjpauser eller offentlig transport er ikke i RL? Det må du nesten forklare. 

Anonymkode: 17b84...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 18.33):

Det er heller ikke farlig i lunsjpausen, eller på bussen.  Spørsmålet handlet ikke om det.  Det ble spurt om det var vanlig å snakke om egen økonomi i RL.

Her står det bare at problemstillingen er hva som er vanlig i RL (i motsetning til på DOL).

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lunsjpauser eller offentlig transport er ikke i RL?

Anonymkode: 17b84...fd5

Ingen påstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 18.04):

Jeg ser at mange skriver om sin privat økonomi.  Hvor mye gjeld, hvor mye sparing i fond og sparekonto osv.  Jeg kjenner ingen i virkeligheten som snakker om sin økonomi uten helt private samtaler i familie eller nære venner.

Er det vanlig å snakke om sin økonomi, eller er det kun på dol?

Anonymkode: 694b7...15c

Det gjøres ikke opp fullstendig regnskap, men jeg vet hva svært mange av mine venner tjener og har i gjeld så omtrentlig ja. Vi kan også snakke om andre tema jeg tror er tabu i store deler av befolkningen.

Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn, jeg tror vi bare gradvis har ufarliggjort en del tema og at det er høyt under taket sånn generelt sett. Tror kanskje også at en del samlivsbrudd de siste årene har gjort det mer naturlig å snakke om penger, vi har hatt behov for råd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...