Gå til innhold

Arveoppgjør


Terje1985

Anbefalte innlegg

Vi er 5 søsken som sitter igjen etter at vår mor  gikk bort nylig, hva skal vi gjøre med huset etter mor? Selge det å dele på 5? Eller er det annet vi må gjøre? Om jeg f.eks ønsker å beholde huset å kjøpe ut de andre, går det? Og hva må jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selge det, betale alle utgifter knyttet til salget samt andre utgifter hun evt har og dele resten på dere alle. 
Dere kan også bli enige om at du overtar huset og kjøper ut de andre. 

Anonymkode: 39067...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje1985 skrev (43 minutter siden):

Vi er 5 søsken som sitter igjen etter at vår mor  gikk bort nylig, hva skal vi gjøre med huset etter mor? Selge det å dele på 5? Eller er det annet vi må gjøre? Om jeg f.eks ønsker å beholde huset å kjøpe ut de andre, går det? Og hva må jeg gjøre?

Kontakt en advokat med god greie på arveoppgjør? Kan være greit så dere er sikre på at alt går rett for seg og ingen av arvingene kan komme og klage på noe i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer❤️
 

Hva dere ønsker å gjøre med huset er vel bare opp til dere. Hvis dere bestemmer dere for å selge må det som kommer inn og det som går ut deles på fem (dette gjelder vel hele arveoppgjøret). Hvis en av dere ønsker å beholde huset er det lurt å få takst av 2-3 forskjellige takstmenn. En takst kan variere veldig, så jeg har hørt at det er lurt å finne en gjennomsnittspris (mindre krangling?). Forøvrig er det som en annen her foreslår lurt med en advokat som er spesialisert på arverett.

Anonymkode: fda04...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mye på ganske forståelig norsk (mye vet dere kanskje allerede):
https://www.norge.no/nb/livssituasjon/dodsfall-og-arv
https://formue.no/innsikt/hva-skjer-og-hva-ma-gjores-etter-et-dodsfall/

Aller først: Skaff skifteattest, hvis dere ikke allerede har fått. 

Hvis du søker på "privat skifte eiendom" eller noe liknende, finner du mye informasjon, men vær obs på datoen - det ligger mye på nett som er foreldet (f.eks. om arveavgift).

Hvis én av dere har tilgang til noen timers gratis juridisk rådgiving, f.eks. gjennom fagforeningsmedlemsskap, kan det være lurt å ta kontakt for å få litt veiledning. Men arveloven er tydelig, og hvis dere er fem helsøsken som i utgangspunktet stiller likt (f.eks. ingen av dere har fått forskudd på arv), kan det gå ganske greit.

Tips: Ikke bruk opp alle boets midler for fort, det kan komme regninger og skattekrav ganske sent etter dødsfallet. Pass på at ikke noen fjerner ting fra boet uten at de andre godkjenner det. Det er mange eksempler på at søsken blir bitre fiender pga. ting med affeksjonsverdi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å kjøpe det, kan dere få en takst på det, og deretter kjøper du ut de andre med 20% av takst til hver av de fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
Terje1985 skrev (På 29.9.2022 den 19.57):

Vi er 5 søsken som sitter igjen etter at vår mor  gikk bort nylig, hva skal vi gjøre med huset etter mor? Selge det å dele på 5? Eller er det annet vi må gjøre? Om jeg f.eks ønsker å beholde huset å kjøpe ut de andre, går det? Og hva må jeg gjøre?

Prøv www.etterlattehjelpen.no

Anonymkode: c4ae4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...