Gå til innhold

Ta overdose for å bli innlagt på dps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beneviento skrev (12 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt.

Men vil ikke det på sikt føre til at vedkommende blir enda mer isolert og avhengig av helsevesenet? Nå snakker jeg ikke om de som legges inn når det virkelig står om fare for liv, psykose eller de som har langtidsinnleggelser på diverse institusjoner grunnet behandlingsopplegget, men de som sitter hjemme med lite meningsfulle hverdager og kjenner på ensomheten og frykten for å klare seg selv. Man kan jo ikke ha dem innlagt for alltid, og selv om de får en pause fra det så skal de jo hjem før eller siden. Da kan jo det å overdose ellers tå å en bro og skrike at man skal hoppe bli det man tyr til neste gang ting er ensomt og vanskelig, for da vet de at det står ambulanse og sengepost klare til å ta dem imot med åpne armer.

At ting er fryktelig vanskelig eller man mister lysten på å leve burde ikke automatisk være grunn til å legges inn på dagen.

 

Slike akutt-innleggelser bør ikke på noen måte være det dominerende elementet i et behandlingsopplegg. Tvert om, så er det jo den polikliniske behandlingen som er det viktige, inklusive det å jobbe for å få innhold i hverdagen.  Det er vel også anbefalt at slike innleggelser skal være svært korte, f.eks. 3-5 dager. Mitt poeng er egentlig bare at det heller ikke er noen grunn til på generelt grunnlag å være fordømmende til slike paniske handlinger - eller primitive reaksjonsmønstre - men i stedet kontinuerlig jobbe med å utvikle bedre mestringsstrategier. 

Jeg mener også at det er bedre om man får til opplegg hvor pasienter kan be om en kort innleggelse før de evt. utagerer, - og jeg er kritisk til behandlingsopplegg hvor man i stedet nærmest "belønner" utagering med innleggelse, men sier nei i forkant. 

Et annet aspekt, er at jeg mener det her bør være stor forskjell på hvordan man ser på de som har vært i behandling kort tid, og de som etter hvert har fått mye hjelp til å etablere andre handlingsmønstre. Behandlingsapparatet bør være svært oppmerksomme på sitt eget ansvar for ikke å bidra til at destruktive handlingsmønstre opprettholdes. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne type problemstilling mener BET at de behandler godt, ved å ignorere en hver form for utagering. Også ser de senere på statistikken at folk har færre innleggelser etter BET, og tror det fungerer. De skjønner ikke at grunnen til at mange ikke oppsøker hjelp lenger, er at de føler seg verdiløse og at ingen bryr seg. De kan ha det 1000x så vanskelig som før BET. Men de har blitt redd for helsevesenet. 

Det er helt naturlig å vise omsorg og å gi en reaksjon til et menneske som har skadet seg selv. Min mening er at i stedet for å fjerne den omsorgen, så må man ØKE omsorgen disse pasientene får, når de kommuniserer med ord. Vi alle har behov for å føle oss sett og vite at noen bryr seg, men disse pasientene opplever at de kun får dette når de utagerer. Hvis de får erfaringer der de får oppfylt sine behov ved å kommunisere med ord, uten å måtte gjøre noe drastisk, tror jeg de kan få det bedre. Parallelt må evnen til å ivareta seg selv styrkes. 

Anonymkode: 06191...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (2 timer siden):

Jeg ser poenget ditt.

Men vil ikke det på sikt føre til at vedkommende blir enda mer isolert og avhengig av helsevesenet? Nå snakker jeg ikke om de som legges inn når det virkelig står om fare for liv, psykose eller de som har langtidsinnleggelser på diverse institusjoner grunnet behandlingsopplegget, men de som sitter hjemme med lite meningsfulle hverdager og kjenner på ensomheten og frykten for å klare seg selv. Man kan jo ikke ha dem innlagt for alltid, og selv om de får en pause fra det så skal de jo hjem før eller siden. Da kan jo det å overdose ellers tå å en bro og skrike at man skal hoppe bli det man tyr til neste gang ting er ensomt og vanskelig, for da vet de at det står ambulanse og sengepost klare til å ta dem imot med åpne armer.

At ting er fryktelig vanskelig eller man mister lysten på å leve burde ikke automatisk være grunn til å legges inn på dagen.

 

Jeg fikk ikke hjelp da jeg spør om hjelp. Jeg får kun hjelp når jeg gjør drastiske ting som selvmordsforsøk og selvskading!! 

Anonymkode: 3034b...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk ikke hjelp da jeg spør om hjelp. Jeg får kun hjelp når jeg gjør drastiske ting som selvmordsforsøk og selvskading!! 

Anonymkode: 3034b...f1a

Sånn skal det ikke være, du må jo få hjelp når du ber om hjelp. Da er det noe galt med systemet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger ønsket å bli lagt inn. Tre ganger. Da har jeg blitt det.  Da har jeg ikke selvskading eller noe. Ikke direkte trussel om selvmord heller. Men var ærlig. Det må ikke bli oppfattet som trusler om en sier hva en tenker og at man kanskje ikke greier å styre impulsene. Jo, det blir jo en trussel. Men hva skal en si? Kan ikke dekke over selvmordstanker for å ikke virke til å true.

Men spørs kanskje om det er noe som gjentar seg? Har bare vært på det dårligste. Det gjorde terskelen litt høyere for å følge impulsene.æ, å være innlagt. En del høyere. Men det er ikke sånn at alt er fint. Hardt å være der også, og ikke få holde på med det destruktive. Kjempevanskelig faktisk. Men greide det. 

Ofte så tror jeg ikke jeg får det lettere eller bedre på sykehus. At det er like vanskelig å leve uansett hvor jeg er. 

Anonymkode: 7515b...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke hjelp da jeg spør om hjelp. Jeg får kun hjelp når jeg gjør drastiske ting som selvmordsforsøk og selvskading!! 

Anonymkode: 3034b...f1a

Er hjelp da definert som innleggelse? Hvis ikke, så opplever jeg det som veldig annerledes. Får hjelp raskt poliklinisk  når jeg forteller at jeg holder på å bli dårlig, uten at det er i nærheten av drastiske ting. 

Anonymkode: 7515b...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvmord er detsverre passord for å komme inn i psykiatrien. Er du ikke ekte eller falsk suicidal er ikke viljen til å behandle deg utover det aller mest nødvendige som medisiner. Det er nok også roten til det litt dårlige synet noen pas hsr mot de med eupf. 

Anonymkode: 7a01a...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvmord er detsverre passord for å komme inn i psykiatrien. Er du ikke ekte eller falsk suicidal er ikke viljen til å behandle deg utover det aller mest nødvendige som medisiner. Det er nok også roten til det litt dårlige synet noen pas hsr mot de med eupf. 

Anonymkode: 7a01a...eff

Jeg forsto ikke hva du mener her? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvmord er detsverre passord for å komme inn i psykiatrien. Er du ikke ekte eller falsk suicidal er ikke viljen til å behandle deg utover det aller mest nødvendige som medisiner. Det er nok også roten til det litt dårlige synet noen pas hsr mot de med eupf. 

Anonymkode: 7a01a...eff

Det stemmer jo ikke, det er jo mange som får hjelp uten selvmordsforsøk. Og her jeg bor kan man få innleggelse om det er nødvendig, noen har brukerstyrt seng også. Det er hjelp å få men mulig det er ulikt fra sted til sted, det virker nesten sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er hjelp da definert som innleggelse? Hvis ikke, så opplever jeg det som veldig annerledes. Får hjelp raskt poliklinisk  når jeg forteller at jeg holder på å bli dårlig, uten at det er i nærheten av drastiske ting. 

Anonymkode: 7515b...c90

Nei, det dps jeg går poliklinisk så er det faktisk så få psykologer og så mange pasienter at å få time utenom de oppsatte timer som er annenhver uke er ikke mulig! 

Anonymkode: 3034b...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...