Gå til innhold

Et spørsmål til Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste tilfeldigvis min voksne sønn sin rapport fra innleggelse ved DPS. En del av det han har opplyst er rett og slett løgn. Og disse feile opplysningene tror jeg har vært avgjørende for opphold og videre plan. Hva bør jeg gjøre og hva kan konsekvensene bli?. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste tilfeldigvis min voksne sønn sin rapport fra innleggelse ved DPS. En del av det han har opplyst er rett og slett løgn. Og disse feile opplysningene tror jeg har vært avgjørende for opphold og videre plan. Hva bør jeg gjøre og hva kan konsekvensene bli?. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Leste TILFELDIG?

Anonymkode: 9ad9b...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste tilfeldigvis min voksne sønn sin rapport fra innleggelse ved DPS. En del av det han har opplyst er rett og slett løgn. Og disse feile opplysningene tror jeg har vært avgjørende for opphold og videre plan. Hva bør jeg gjøre og hva kan konsekvensene bli?. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Du bør la være å gjøre noe. Hans opplevelser er noe han opplever og er voksen. Selv om du skulle være uenig betyr ikke det at det han opplever ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (6 minutter siden):

Du bør la være å gjøre noe. Hans opplevelser er noe han opplever og er voksen. Selv om du skulle være uenig betyr ikke det at det han opplever ikke stemmer. 

Han er 19 år og bor hjemme. Jeg har samtykke til å lese det meste men denne vegret han seg for å vise meg. Han har selv nevnt noe av det og prøvd å vri det til at DPSen har misforstått. Jeg vet det er løgn og det vet han også. Og det er ganske graverende. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke bland deg. 

Anonymkode: 4b593...708

Problemet er at jeg er spurt om å være med på et ansvarsgruppemøte. Skal jeg da bare jatte med?. Jeg har visst dette lenge og ikke sagt noe til noen. Er bare mer urolig for om det kan få konsekvenser for han. Og ut fra reaksjoner her begynner jeg å lure på om det er helt vanlig å lyge til DPSen? 

Anonymkode: f69e7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Han er 19 år og bor hjemme. Jeg har samtykke til å lese det meste men denne vegret han seg for å vise meg. Han har selv nevnt noe av det og prøvd å vri det til at DPSen har misforstått. Jeg vet det er løgn og det vet han også. Og det er ganske graverende. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Hvorfor i all verden skal du lese hans journal? Hvis det som står i journalen er feil er det jo han som må rette det og kan enkelt gjøres neste gang han er i samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Han er 19 år og bor hjemme. Jeg har samtykke til å lese det meste men denne vegret han seg for å vise meg. Han har selv nevnt noe av det og prøvd å vri det til at DPSen har misforstått. Jeg vet det er løgn og det vet han også. Og det er ganske graverende. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Du leser journalen til din 19 år gamle sønn? Det er faktisk helt ufattelig. Stakkars mann. Hvis dette handler om at han har en annen oppfatning av deg og hjemmesituasjonen enn deg så blir jeg ikke overrasket. 

Anonymkode: 9ad1e...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at jeg er spurt om å være med på et ansvarsgruppemøte. Skal jeg da bare jatte med?. Jeg har visst dette lenge og ikke sagt noe til noen. Er bare mer urolig for om det kan få konsekvenser for han. Og ut fra reaksjoner her begynner jeg å lure på om det er helt vanlig å lyge til DPSen? 

Anonymkode: f69e7...cd9

Kanskje det beste for deg og sønnen din er at du «lener deg litt tilbake» og lar sønnen din som er voksen og myndig, ordne opp selv?

Anonymkode: 6c874...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene side er dette noe erfarne behandlere tar høyde for. De skjønner at dette er pasientens forståelse, men at virkeligheten kan være en helt annen.

Dette ser en også i dette forum, hvor svært mange av legfolk/brukere svelger agnet rått uten noen motforestillinger, mens den som har vært i bransjen en del år vet at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik som den blir beskrevet.

Siden du har snakket med sønnen din om dette, synes jeg første steg skal være at du motiverer han til å fortelle behandler hvordan det egentlig har vært og ikke en eller annen usann versjon. Skal sønnen kunne få riktig hjelp, må det han forteller behandler være sannheten.

Så kan du evt komme tilbake hit med oppfølgende spørsmål når dette er gjort.

Lykke til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 minutter siden):

På den ene side er dette noe erfarne behandlere tar høyde for. De skjønner at dette er pasientens forståelse, men at virkeligheten kan være en helt annen.

Dette ser en også i dette forum, hvor svært mange av legfolk/brukere svelger agnet rått uten noen motforestillinger, mens den som har vært i bransjen en del år vet at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik som den blir beskrevet.

Siden du har snakket med sønnen din om dette, synes jeg første steg skal være at du motiverer han til å fortelle behandler hvordan det egentlig har vært og ikke en eller annen usann versjon. Skal sønnen kunne få riktig hjelp, må det han forteller behandler være sannheten.

Så kan du evt komme tilbake hit med oppfølgende spørsmål når dette er gjort.

Lykke til 🙂

Takk for svar. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leste tilfeldigvis min voksne sønn sin rapport fra innleggelse ved DPS. En del av det han har opplyst er rett og slett løgn. Og disse feile opplysningene tror jeg har vært avgjørende for opphold og videre plan. Hva bør jeg gjøre og hva kan konsekvensene bli?. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Hvordan fikk du tilgang til hans journal????? 

Anonymkode: 9e5e0...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan fikk du tilgang til hans journal????? 

Anonymkode: 9e5e0...b8d

Trådstarter har vel ikke nevnt journal? Kanskje det var en epikrise?

Anonymkode: 6c874...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan fikk du tilgang til hans journal????? 

Anonymkode: 9e5e0...b8d

Hva har dette med TS sitt spørsmål å gjøre? Journaleier deler da dette med hvem han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan fikk du tilgang til hans journal????? 

Anonymkode: 9e5e0...b8d

Han hadde skrevet den ut og lagt den lett tilgjengelig. Leste bare litt av første side der begrunnelsen for innleggelsen stod. Han hadde allerede lest det meste for meg men utelatt det han visste var løgn. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han er 19 år og bor hjemme. Jeg har samtykke til å lese det meste men denne vegret han seg for å vise meg. Han har selv nevnt noe av det og prøvd å vri det til at DPSen har misforstått. Jeg vet det er løgn og det vet han også. Og det er ganske graverende. 

Anonymkode: f69e7...cd9

Så bra at du forsøker å følge ham opp og bidra til at behandlingsopplegget blir mest mulig konstruktivt. Jeg er enig i det kupton skriver om at det beste vil være om sønnen din forteller sin behandler at noe av det han har fortalt ikke stemmer, - et annet alternativ er at sønnen din lar deg bli med på en time hvor dere sammen forteller dette. 

Vet du hvordan han selv begrunner det som har skjedd? Hvilke tanker og følelser som ligger bak at han har valgt å fortelle usannheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (15 timer siden):

Så bra at du forsøker å følge ham opp og bidra til at behandlingsopplegget blir mest mulig konstruktivt. Jeg er enig i det kupton skriver om at det beste vil være om sønnen din forteller sin behandler at noe av det han har fortalt ikke stemmer, - et annet alternativ er at sønnen din lar deg bli med på en time hvor dere sammen forteller dette. 

Vet du hvordan han selv begrunner det som har skjedd? Hvilke tanker og følelser som ligger bak at han har valgt å fortelle usannheter?

Han har løyet før og kommet opp i mange dumme situasjoner pga det. Litt ensom og sosialt klønete, opplevd mobbing. Sier selv at han føler seg uinteressant og lite viktig. Ønsker hjelp og forandring. Ser andre får hjelp men ikke han. Da faller han for fristelsen til å krydre sannheten litt for det øker oppmerksomheten han får. Dette er litt av forklaringen tror jeg. Denne gangen har han gått litt lengre og fortalt usannheter som sannsynligvis har ført til en feil diagnose. Dessuten har han fått plass til langtidsbehandling hovedsaklig pga disse feile opplysningene. Han stresser fælt med å forklare seg nå. 
 

Anonymkode: f69e7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (20 timer siden):

ette ser en også i dette forum, hvor svært mange av legfolk/brukere svelger agnet rått uten noen motforestillinger, mens den som har vært i bransjen en del år vet at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik som den blir beskrevet.

Du skriver som om det stort sett bare er naive brukere her. Det må jo være positivt at de fleste tror på det som blir sagt/skrevet og møter vedkommende/trådstarter på det? Hvordan ville det blitt hvis alle brukerne skulle vært skeptisk til sannhetsgehalten i enhver tråd? Nå snakker jeg ikke om trådene som helt opplagt er «på viddene».

I denne tråden kom det usakligheter fra trådstarter også…

Anonymkode: 6c874...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (20 timer siden):

På den ene side er dette noe erfarne behandlere tar høyde for. De skjønner at dette er pasientens forståelse, men at virkeligheten kan være en helt annen.

Dette ser en også i dette forum, hvor svært mange av legfolk/brukere svelger agnet rått uten noen motforestillinger, mens den som har vært i bransjen en del år vet at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik som den blir beskrevet.

Siden du har snakket med sønnen din om dette, synes jeg første steg skal være at du motiverer han til å fortelle behandler hvordan det egentlig har vært og ikke en eller annen usann versjon. Skal sønnen kunne få riktig hjelp, må det han forteller behandler være sannheten.

Så kan du evt komme tilbake hit med oppfølgende spørsmål når dette er gjort.

Lykke til 🙂

Det kan like gjerne være du som slukte agnet rått i denne tråden. Mange foreldre lyver hvis avkommet har sagt hvordan det er i heimen.

Anonymkode: 6c874...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...