Gå til innhold

Retraumatisert etter GU. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep men lever vanligvis greit med det i dag. Likevel kan gynekologiske undersøkelser være vanskelig, og for en måned siden ble det full krise og jeg ble dessverre veldig retraumatisert. Gynekologen tok det på største alvor og sørget for at jeg fikk fullført prosedyren i narkose nå nylig. Det gikk mye bedre. Det har vært en måned med mareritt, våknet med panikk, kvalme, lite mat, flashbacks og typiske PTSD-symptomer. Gradvis har jeg fått det bedre og fastlegen har fulgt meg opp. Men jeg er forferdelig sliten og lei og lurer på hva jeg skal gjøre videre. Skal jeg bare ta tiden til hjelp og la det gli over? Glir det over av seg selv? 

Anonymkode: 65fe1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om akkurat det, men jeg har aldri klart å ha sex etter overgrepene skjedde pga traumene som fortsatt sitter i. 

Anonymkode: 1d24d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke problemer med å ha sex. Men jeg kan ha problemer med GU, og sist gikk det så skrekkelig dårlig at jeg får narkose heretter. Heldigvis er det fem år til neste gang hvis det ikke skjer noe spesielt. 

Anonymkode: 65fe1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 21.02):

Gradvis har jeg fått det bedre og fastlegen har fulgt meg opp.

Ligger ikke svaret her?

Anonymkode: f678b...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ligger ikke svaret her?

Anonymkode: f678b...f18

Tja. Ikke helt sikker. 

Anonymkode: 65fe1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja. Ikke helt sikker. 

Anonymkode: 65fe1...5e7

Skulle ønske jeg hadde visst, men det gjør jeg dessverre ikke. Eneste jeg vet er at sånne opplevelser sitter lenge i kropp og hode. Gi deg selv tid og ikke stress over at du ikke er helt der du ønsker å være i forhold til det du kjenner på. Ta så godt vare på deg selv som mulig. Kanskje du kan forsøke å gjøre noe fint for deg selv? Det fortjener du.

Anonymkode: f678b...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skulle ønske jeg hadde visst, men det gjør jeg dessverre ikke. Eneste jeg vet er at sånne opplevelser sitter lenge i kropp og hode. Gi deg selv tid og ikke stress over at du ikke er helt der du ønsker å være i forhold til det du kjenner på. Ta så godt vare på deg selv som mulig. Kanskje du kan forsøke å gjøre noe fint for deg selv? Det fortjener du.

Anonymkode: f678b...f18

Jeg er ganske sjokkert over at jeg kunne plutselig reagere så sterkt på en GU, selv om jeg vet at det er varierende hvor bra jeg takler det. Likevel er det ikke vanlig at jeg sendes rett tilbake til en tilstand av mareritt og flashbacks og alt det der. Jeg gråt i en uke i strekk.  Det var som å knipse på et korthus. 

Jeg er så innmari sliten. og jeg sover mye nå som jeg endelig har ferie og kan slappe av. 

Anonymkode: 65fe1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du fortsatt i dialog med fastlegen din?

Anonymkode: f678b...f18

Skal dit om en uke.

Anonymkode: 65fe1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt våknet jeg igjen med mareritt og panikk. Er skremt over hvor mye en GU kunne ødelegge. 

Anonymkode: 65fe1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I natt våknet jeg igjen med mareritt og panikk. Er skremt over hvor mye en GU kunne ødelegge. 

Anonymkode: 65fe1...5e7

det finnes flere teknikker som kan brukes i slike tilfeller, har du ikke hatt traumebehandling?

Anonymkode: 1f17f...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...