Gå til innhold

Funker antipsykotika kun på stemmer forårsaket av psykose eller stemmer forårsaket av f. Eks traumer også?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og de sier jo at det er ganske vanlig å høre stemmer, selv blant psykisk friske. Så hva skjer om man gir antipsykotika til en frisk stemmehører? Vil stemmene forsvinne da eller vil de ikke det siden vedkommende ikke er psykotisk? 

@kupton

Anonymkode: 91335...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer pga traumer er pseudohallucinasjoner og påvirkes ikke av AD. 
Mange har blitt grovt overmedisinering i forsøk på å fjerne slike stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stemmer som sies å være pga traumer. Er forøvrig litt usikker på det selv.. Altså på opphavet til de. 
Men uansett.. Opplever at zyprexa hjelper noe og demper det litt. Mulig det er fordi jeg blir bittelitt sløvet ned og at tanke/stemme-kjøret blir dempet i samme slengen. Vanskelig å si.. 

Negative, påtrengende og til tider skremmende stemmer er i alle fall veldig strevsomt å slite med. Selv om jeg innerst inne vet de bare er i hodet mitt og ikke virkelige, så er det av og til vanskelig å stole helt på det. Håper jeg aldri tipper over til at det blir en psykose. 

Anonymkode: 61bdf...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 5.10.2022 den 18.35):

Stemmer pga traumer er pseudohallucinasjoner og påvirkes ikke av AD. 
Mange har blitt grovt overmedisinering i forsøk på å fjerne slike stemmer. 

Litt vanskelig å vite hva som er hva når det også kan handle om at dosen ikke er høy nok eller medisinen er feil? 

Anonymkode: 91335...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man forskjell på stemmer forårsaket av traumer og stemmer forårsaket av psykoser?

Anonymkode: 04f77...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet man forskjell på stemmer forårsaket av traumer og stemmer forårsaket av psykoser?

Anonymkode: 04f77...6fa

Ja det lurer jeg og på, jeg har hørt stemmer før men hva kom det av liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Forskjellen er vel at man forstår at stemmene på innsiden er ens egne stemmer, selv om de kommer av traumatiske opplevelser. Ved psykoser så tror man jo som oftest at stemmene tilhører eksterne kilder, og man kan gjerne også tro på at det som blir sagt er reelle ting - sånn at det er det man kaller for en virkelighetsbrist inne i bildet. 

Jeg hører stemmer, og da er det gjerne barnestemmer som er redde og bekymrede eller voksene som prøver å ta vare på de. Disse stemmene kommer visst fra dissosiative deler som aldri ble integrert på normalt vis pga traumer. Jeg er veldig klar over at disse stemmene kun finnes på innsiden, og hva som er årsaken til at de finnes. Jeg bruker ofte å si at jeg tenker flerstemt når jeg prøver å forklare hvordan dette fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...