Gå til innhold

Redd for å være en skuffelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har paranoid schizofreni og begynner nå å innse at jeg kanskje aldri vil utrette noe i livet eller stifte familie. Det er tungt å tenke på. 

Foreldrene mine, spesielt pappa, tenker at meningen med livet er å føre slekten videre. Han snakker hele tiden om fremtiden når han blir bestefar. 

Jeg har lyst til å kunne snakke med dem om mine bekymringer for fremtiden, men jeg er redd de blir å tenke at jeg er verdiløs og bortkastet. Jeg er enebarn og jeg er ikke god nok. Kjenner at det kanskje er best at jeg dør. 

Vet at dere ikke har noen fiks ferdig løsning til meg, men jeg får ikke sove pga disse tankene, så måtte skrive de ned og få de ut… 

Anonymkode: 84f22...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har paranoid schizofreni og begynner nå å innse at jeg kanskje aldri vil utrette noe i livet eller stifte familie. Det er tungt å tenke på. 

Foreldrene mine, spesielt pappa, tenker at meningen med livet er å føre slekten videre. Han snakker hele tiden om fremtiden når han blir bestefar. 

Jeg har lyst til å kunne snakke med dem om mine bekymringer for fremtiden, men jeg er redd de blir å tenke at jeg er verdiløs og bortkastet. Jeg er enebarn og jeg er ikke god nok. Kjenner at det kanskje er best at jeg dør. 

Vet at dere ikke har noen fiks ferdig løsning til meg, men jeg får ikke sove pga disse tankene, så måtte skrive de ned og få de ut… 

Anonymkode: 84f22...6cf

Skjønner at du synes det er tungt å tenke på dette. Tror mange setter likhetstegn ved arbeid = verdi som menneske, men det er ikke riktig. Du har verdi fordi du er deg.

Kan du ikke prøve å snakke med foreldrene dine? De aller fleste foreldre ville være glad for at datter/sønn viste de denne tilliten og de aller fleste foreldre ønsker at barna deres skal ha det godt. Og de ønsker garantert at du skal leve og ha det best mulig. Men jeg skjønner tankegangen din, har ofte samme tankegang selv. Det er lett å tro/føle at en ikke er god nok.  Kan du være deprimert?  Eller veldig sliten? Da kommer iallefall disse tankene raskt for meg.

Håper du snart får sove. Lite søvn hjelper ikke akkurat på sånne tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ubetenksomt av faren din å snakke om at han skal bli bestefar. Samtidig ikke helt uvanlig at foreldre presser på.

Neste gang kan du kanskje påpeke at ingen har noen garanti for å få barn eller barnebarn. 

Jeg er faktisk ikke sikker på om det er lurt av deg å dele bekymringer med foreldrene dine.

Foreldre har en tendens til å bekymre seg, krisemaksimere og insistere på sine egne løsninger. Spesielt hvis de er bra foreldre som bryr seg. Det kan bare bli enda en stressfaktor for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes det er ubetenksomt av faren din å snakke om at han skal bli bestefar. Samtidig ikke helt uvanlig at foreldre presser på.

Neste gang kan du kanskje påpeke at ingen har noen garanti for å få barn eller barnebarn. 

Jeg er faktisk ikke sikker på om det er lurt av deg å dele bekymringer med foreldrene dine.

Foreldre har en tendens til å bekymre seg, krisemaksimere og insistere på sine egne løsninger. Spesielt hvis de er bra foreldre som bryr seg. Det kan bare bli enda en stressfaktor for deg.

Er helt enig med at det er ubetenksomt å prate om ønsket om å bli bestefar, men er uenig i at det ikke skal snakkes om. Nå spørs det selvsagt på hvor godt forhold Ts har til sine foreldre og hva Ts sier i en slik samtale.  En trenger ikke legge det fram som et problem, men mer informativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

nå å innse at jeg kanskje aldri vil utrette noe i livet

Dette syntes jeg var en så trist setning. Jeg har en venninne med samme diagnose som deg og hun sier det samme.

Men hun betyr noe for meg, det å være en god venn er å utrette noe. Du kan få deg en hobby, det er å utrette noe. Du er enn datter, det er å utrette noe.

Ikke alle skal ha en tradisjonell jobb. En har likevel akkurat like stor verdi som dem som lever et tradisjonelt liv. 

Jeg har måttet kjenne på det selv nå som jeg ikke er i jobb lenger. Men har funnet ro i det. Sånn er det nå.

For meg har det hjulpet mye å engasjere meg frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Er helt enig med at det er ubetenksomt å prate om ønsket om å bli bestefar, men er uenig i at det ikke skal snakkes om. Nå spørs det selvsagt på hvor godt forhold Ts har til sine foreldre og hva Ts sier i en slik samtale.  En trenger ikke legge det fram som et problem, men mer informativt. 

Man bør snakke om det så de er informert. Jeg har dårlig erfaring med å legge for mye bekymringer på foreldre når man er voksen. Det ender med at man må trøste og berolige dem. Spesielt når man har et godt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (1 time siden):

Man bør snakke om det så de er informert. Jeg har dårlig erfaring med å legge for mye bekymringer på foreldre når man er voksen. Det ender med at man må trøste og berolige dem. Spesielt når man har et godt forhold.

Da er vi ikke så uenige😊 Bortsett fra at jeg ikke vet hvordan det er å ha et godt forhold til foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...