Gå til innhold

Prøverom


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg var i prøverommet i dag for å kjøpe julekjole. Med nylig vektoppgang og de meget avslørende lysene og speilene så funderte jeg litt over hvorfor klesbutikker velger lys og speil som gjør at man ser ti ganger verre ut enn hjemme? 

Jeg er igrunn normalvektig, men jeg så ikke sånn ut i de speilene der. 

Er det for at man skal få dårlig selvtillit og trøsteshoppe? Ville det ikke vært bedre om man heller følte at man så smashing ut? Det ville økt min kjøpelyst i hvert fall. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjolen ble dog kjøpt. Men jeg visste ikke på forhånd at det var "kjøp klær, få dårlig selvtillit på kjøpet". 😅 

Eller er det en skjult måte å bekjempe den stigende overvekten i samfunnet på? Jeg har vurdert å gå i skapene flere ganger i ettermiddag, men så dukker bildene fra prøverommet opp i hodet. 😅

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg har vært i prøverom, men jeg har en BMI på litt over 20 og opplever ikke at jeg ser verken større eller verre ut. Dog synes jeg ofte at både hud og hårfarge ser rart ut pga lysene.

Er det noe du har opplevd hver gang, eller kan det være at nylig vektoppgang kombinert med å ha en spiseforstyrrelse kan ha noe å si? Moren min har jo en aktiv spiseforstyrrelse, og hun kan se seg selv som større en meg når vi prøver klær sammen foran speilet enda hennes klær blir til pølseskinn på meg.  😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg var i prøverommet i dag for å kjøpe julekjole. Med nylig vektoppgang og de meget avslørende lysene og speilene så funderte jeg litt over hvorfor klesbutikker velger lys og speil som gjør at man ser ti ganger verre ut enn hjemme? 

Jeg er igrunn normalvektig, men jeg så ikke sånn ut i de speilene der. 

Er det for at man skal få dårlig selvtillit og trøsteshoppe? Ville det ikke vært bedre om man heller følte at man så smashing ut? Det ville økt min kjøpelyst i hvert fall. 😅 

Det er ikke så ofte man hører om folk som trives med å se for mye på seg selv i prøverommet, så jeg synes du har et godt poeng:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (6 minutter siden):

Det er en stund siden jeg har vært i prøverom, men jeg har en BMI på litt over 20 og opplever ikke at jeg ser verken større eller verre ut. Dog synes jeg ofte at både hud og hårfarge ser rart ut pga lysene.

Er det noe du har opplevd hver gang, eller kan det være at nylig vektoppgang kombinert med å ha en spiseforstyrrelse kan ha noe å si? Moren min har jo en aktiv spiseforstyrrelse, og hun kan se seg selv som større en meg når vi prøver klær sammen foran speilet enda hennes klær blir til pølseskinn på meg.  😅

Jeg merker det garantert mer nå enn tidligere da jeg hadde BMI 19-20, men også da så jeg større og dvaskere ut i prøverommet enn i speil hjemme. Og slik har det alltid vært. 

Hehe ja. Jeg så meg selv som større enn min søster, men var i realiteten ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (13 minutter siden):

Jeg merker det garantert mer nå enn tidligere da jeg hadde BMI 19-20, men også da så jeg større og dvaskere ut i prøverommet enn i speil hjemme. Og slik har det alltid vært. 

Hehe ja. Jeg så meg selv som større enn min søster, men var i realiteten ikke det.

Jeg føler jeg fort får litt samme greia i sminkespeilet mitt hjemme hvor jeg kan innstille lysene. Dagslys går bra, men så fort det endrer på det så ser jeg helt merkelig ut🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Det er ikke så ofte man hører om folk som trives med å se for mye på seg selv i prøverommet, så jeg synes du har et godt poeng:-)

 

Nei det er nettopp det jeg ikke har hørt jeg heller. :)

Vhanja skrev (56 minutter siden):

Jeg merker det samme. Prøverom er ubehagelig pga speilene.

Ja, de er det. Lurer på hva slags forskning som ligger bak der. Mtp at de har forsket på hvor i butikken melka bør stå så skulle man tro de har forsket på atmosfære på prøverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på akkurat det samme, hehe. Det er ett eller annet rart med speilene og lyset. Også det med at man må stå så nært speilet også når prøverommet er så lite gjør det vel ikke bedre 😅 Også, noe som jeg også synes, er at det er fascinerende hvor ulik ut man kan se ut på bilder i forhold til i speilet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion skrev (13 minutter siden):

Jeg har lurt på akkurat det samme, hehe. Det er ett eller annet rart med speilene og lyset. Også det med at man må stå så nært speilet også når prøverommet er så lite gjør det vel ikke bedre 😅 Også, noe som jeg også synes, er at det er fascinerende hvor ulik ut man kan se ut på bilder i forhold til i speilet 🙂

Ja det er sant. Jeg ser tynnere ut på bilder enn i speilet. Men liker nok ansiktet bedre i speil enn på bilder. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-3189770/Proof-look-different-changing-room-mirror-say-camera-never-lies-one-thing-AMANDA-PLATELL-learned-mirrors-do.html

Jeg ble nysgjerrig og måtte google litt, og det ser ut som speilvinkel, type lys og plasseringen av lys er avgjørende for hvordan man ser ut i speilene fra butikk til butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (7 minutter siden):

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-3189770/Proof-look-different-changing-room-mirror-say-camera-never-lies-one-thing-AMANDA-PLATELL-learned-mirrors-do.html

Jeg ble nysgjerrig og måtte google litt, og det ser ut som speilvinkel, type lys og plasseringen av lys er avgjørende for hvordan man ser ut i speilene fra butikk til butikk.

Ja ikke sant! Jeg synes alltid jeg ser bedre ut i speilet hjemme. Også varierer det vel i butikk til butikk ja. 

Pluss at jeg har jo unngått å se på kroppen min i det siste og ikke sett på den i helfigur på en måned, så det var et lite sjokk å se den. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...