Gå til innhold

Kommuneleger: – Vil ikke ta ny vaksinedose selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker, skal vi menige ta 4. dose?

https://www.nrk.no/osloogviken/flere-kommuneleger-vil-selv-ikke-ta-oppfriskningsdose-av-koronavaksinen-_-usikre-pa-helsegevinsten-1.16188581
 

Regjeringen tilbyr koronavaksine til alle mellom 18 og 64 år, men det er uklart om du faktisk bør ta den. Flere av de som er ansvarlig for å sette vaksinene, vil ikke ta den selv.

– Det finnes veldig få faglige grunner til å ta en oppfriskningsdose for denne aldersgruppen, sier smittevernsoverlege Einar Sagberg.

I nabokommunen Lier sitter kommuneoverlege Ingrid Bjerring klar til å dele ut nye vaksinedoser til de som ønsker det. Heller ikke hun mener det vil gi noen særlig helsegevinst for denne aldersgruppen.

– Spesielt de yngste bør veie mulige bivirkninger opp mot gevinsten av å ta denne dosen, sier Bjerring, som foreløpig ikke har planer om å ta vaksinen selv.

Heller ikke i Oslo mener kommunelegen at det er spesielt gode grunner til å benytte seg av vaksinetilbudet.

– Som frisk 42-åring kommer jeg ikke til å ta den, men jeg forstår at enkelte vil føle et behov for å få en oppfriskningsdose, sier kommunelege Miert Lindboe.

Anonymkode: 3d9f9...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt anbefalt av min fastlege å ta fjerde dose, så jeg kommer til å gjøre det. Jeg er i en risikogruppe.

Var faktisk hos fastlegen i dag og fikk et skriv av ham jeg skulle vise til de som vaksinerer slik at jeg ikke ble avvist som for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 4.dose da jeg så nyheten om at «alle» kan ta den for noen dager siden. Har time i morgen og fortsetter å ta flere dersom jeg får mulighet. Nå er det ett år siden 3. dose så det blir som influensavaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at det å tilby eller åpne opp for er ganske langt fra å anbefale? Så i utgangspunktet tenker jeg ikke å ta - men er åpen for å ombestemme meg ved et senere tidspunkt om fagfolk skulle komme til en annen konklusjon en gang.

Det er ingen som sier at vi (yngre utenfor risikogrupper) bør ta? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (5 minutter siden):

Jeg heller mot å ta den. Men er det den samme gamle eller er det den som pg har effekt mot omikron?

Det velger du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (59 minutter siden):

Jeg heller mot å ta den. Men er det den samme gamle eller er det den som pg har effekt mot omikron?

Jeg fikk velge (er i risikogruppe, så en stund siden jeg tok den), jeg valgte den nye med beskyttelse mot Omikron i. Det virket som majoriteten av de andre som tok samtidig som meg, valgte den nye oppdaterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre... Jeg er generelt lite ute blant folk, men om jeg skal prioritere fordi det vil bli så mange avtaler innen helsevesenet fremover på kort tid, bør jeg da ev. prioritere influensa eller covid-vaksine? Mange takk om @ISW eller @kupton eller andre har noen synspunkter... 😍 

Verken jeg eller samboer har hatt  covid, men en influensa pådro jeg meg i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (31 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre... Jeg er generelt lite ute blant folk, men om jeg skal prioritere fordi det vil bli så mange avtaler innen helsevesenet fremover på kort tid, bør jeg da ev. prioritere influensa eller covid-vaksine? Mange takk om @ISW eller @kupton eller andre har noen synspunkter... 😍 

Verken jeg eller samboer har hatt  covid, men en influensa pådro jeg meg i fjor...

Jeg har tatt influensa vaksina og tar den hvert år. Vurderer om jeg bør ta den 4 covid vaksina.  Er i risikogruppen.  Vanskelig å vite hva en bør, men en vaksine er kanskje mindre skadelig enn å få covid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (38 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre... Jeg er generelt lite ute blant folk, men om jeg skal prioritere fordi det vil bli så mange avtaler innen helsevesenet fremover på kort tid, bør jeg da ev. prioritere influensa eller covid-vaksine? Mange takk om @ISW eller @kupton eller andre har noen synspunkter... 😍 

Verken jeg eller samboer har hatt  covid, men en influensa pådro jeg meg i fjor...

Jeg ville tatt begge. Jeg tok begge med en ukes mellomrom, og har holdt meg fri for covid selv om mange rundt meg har vært syke. 

Covid-vaksinen jeg tok var den oppdaterte mot Omikron. Den ser altså ut til å fungere enn så lenge. 

Covid er lunefullt. Du vet aldri hvor syk du blir. For noen er det en forkjølelse, men for andre er det ekstremt ubehagelig og potensielt farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt begge. Jeg tok begge med en ukes mellomrom, og har holdt meg fri for covid selv om mange rundt meg har vært syke. 

Covid-vaksinen jeg tok var den oppdaterte mot Omikron. Den ser altså ut til å fungere enn så lenge. 

Covid er lunefullt. Du vet aldri hvor syk du blir. For noen er det en forkjølelse, men for andre er det ekstremt ubehagelig og potensielt farlig.

Du har rett i det... Men det oppleves ikke lett å vite når myndighetene kommer med tilbud/åpner opp og relativt vage antydninger etter hva jeg har fått med meg mens fagfolk i øst og vest, hist og her, mener, tenker og synser det ene og det andre, som flere artikler viser i denne tråden...

Hver enkelt må ta beslutning ut ifra egen livssituasjon, helsetilstand, om en er i risikogruppe etc.

Om jeg skal tenke litt høyt: Jeg observerer at antall registrerte covid-smittede øker i samfunnet. Jeg vil tro at tallene som vi ikke ser er høyere.

Jeg har tenkt over egen situasjon, og jeg vil få tatt både influensa og covid-vaksinen etter tur.

Men, er det noe jeg bør tenke på siden jeg venter på en innkalling til operasjon - den kan komme i morgen og operasjonen bli om en uke eller to, slik jeg forsto kirurgen... Jeg antar det er grønt lys - men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt 2 doser og det holder for meg pga. bivirkninger. Det virker ikke som om jeg er særlig mottakelig for å bli smittet av korona. Jeg er svart sjelden syk med influensa eller lignende. Uansett så ønsker jeg ikke å sammenligned meg med de fleste av de faste brukerne på DOL fordi de er eldre enn meg og i en annen situasjon enn meg. Alle må gjøre opp sin egen mening om hva som er best for sin egen helse. Heldigvis så har alt roet seg kraftig nå slik at det ikke like mye "vaksinepress" som tidligere. De fleste rundt meg kommer ikke til å ta flere doser med koronavaksine selv om det er åpnet opp for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...