Gå til innhold

Vaksineforsket: Fraråder 4. vaksinedose til friske under 65 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke dette litt merkelig?

https://www.dagbladet.no/nyheter/burde-vaert-fraradet/77840411
 

Regjeringen har åpnet for at alle mellom 18 og 64 år tilbys vaksinedose nummer fire. Meningsløst, mener vaksineforsker, som tar til orde for at dosen burde frarådes.

Grødeland mener at friske personer under 65 år burde bli frarådet å ta dose fire.

- Jeg har ikke noe imot at folk kan få lov til å velge selv, men det faglige rådet burde ganske klart være å fraråde folk til å gjøre det.

Hun trekker fram bivirkningene myokarditt/perikarditt og menstruasjonsforstyrrelser, som er funnet i denne aldersgruppen.

- Vi vet at sannsynligheten for at de inntreffer øker ved flere doser. Så derfor ville jeg frarådet friske personer å ta fjerde dose.

- Og det er viktig å understreke at vaksinene ikke lenger beskytter mot smitte. Så om man tenker å ta vaksine for å være hyggelig mot bestemor, så er det meningsløst. Man beskytter ingen ved å ta fjerde dose. Vaksinene beskytter også marginalt mot «long covid», sier Grødeland.

 

Dette siste er litt spesielt da jeg har sett flere her på forumet skrive at de tar ny dose FOR Å BESKYTTE ANDRE. Men slik er det altså ikke.

 

Anonymkode: bbac0...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så drittlei alt som har med Covid å gjøre. Men jeg skjønner at du reagerer på dette, og det er bra at noen fagfolk sier klart fra om bivirkninger og (u)nytten ved vaksinen. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tar gjerne en fjerde dose om jeg dermed har redusert fare for å få covid igjen, eller har sjanse til et mildere forløp. Tror ikke jeg blir veldig syk om jeg blir smittet, men greit å slippe ubehaget.

 

Tror ikke det er særlig fare for menstruasjonsforstyrrelser 😅

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 23.18):

Er ikke dette litt merkelig?

https://www.dagbladet.no/nyheter/burde-vaert-fraradet/77840411
 

Regjeringen har åpnet for at alle mellom 18 og 64 år tilbys vaksinedose nummer fire. Meningsløst, mener vaksineforsker, som tar til orde for at dosen burde frarådes.

Grødeland mener at friske personer under 65 år burde bli frarådet å ta dose fire.

- Jeg har ikke noe imot at folk kan få lov til å velge selv, men det faglige rådet burde ganske klart være å fraråde folk til å gjøre det.

Hun trekker fram bivirkningene myokarditt/perikarditt og menstruasjonsforstyrrelser, som er funnet i denne aldersgruppen.

- Vi vet at sannsynligheten for at de inntreffer øker ved flere doser. Så derfor ville jeg frarådet friske personer å ta fjerde dose.

- Og det er viktig å understreke at vaksinene ikke lenger beskytter mot smitte. Så om man tenker å ta vaksine for å være hyggelig mot bestemor, så er det meningsløst. Man beskytter ingen ved å ta fjerde dose. Vaksinene beskytter også marginalt mot «long covid», sier Grødeland.

Dette siste er litt spesielt da jeg har sett flere her på forumet skrive at de tar ny dose FOR Å BESKYTTE ANDRE. Men slik er det altså ikke.

Anonymkode: bbac0...429

Pussig artikkel og pussige utsagn fra forskerens side.

FHI er da supertydelige på at gruppen 18-64 uten underliggende sykdommer kan velge selv, og at nytten for denne gruppen er begrenset?

Hadde FHI derimot frarådet (som er et kraftig virkemiddel) måtte dette vært godt medisinsk begrunnet i fare for liv og helse, dvs at en oppfriskningsdose kan innebære en svært stor sannsynlighet for bivirkninger som betennelse i hjerte/hjerteposen eller menstruasjonsforstyrrelser (som neppe er farlig bare plagsomt). Dette tviler jeg på at de kan påvise, og dermed er det helt riktig å formulere det som de gjør:

Personer i aldergruppen 18-64 uten underliggende risiko kan ta en ny dose før høst- / vintersesongen 2022 dersom de selv ønsker det. Om du er i denne gruppen og har fulgt vaksinasjonsanbefalingene vil du fortsatt ha god beskyttelse mot å bli alvorlig syk. Nytten av en ny oppfriskningsdose vil derfor være begrenset. I tillegg har mange relativt nylig gjennomgått infeksjon som også vil gi deg bedre beskyttelse mot ny infeksjon. Alle vaksiner, også koronavaksinene, har bivirkninger. De fleste bivirkningene etter vaksinasjon er milde og går over i løpet av kort tid, men det er kjent at koronavaksinene i sjeldne tilfeller kan gi bivirkninger som kraftige menstruasjonsblødninger og betennelse i hjertemuskelen og hjerteposen. Det er derfor viktig å vurdere nytten av en ny dose opp mot risiko for eventuelle bivirkninger av vaksinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Nei takk, 3 vaksiner holder for min del.

Jeg sliter sånn med leamus på begge øyer har gjort i noen måneder nå og nylig så jeg at dette er oppført som bivirkning av coronavaksinen. Har jo aldri hatt dette før, så da ser jeg ingen annen mulighet enn at det er vaksinen som er årsaken til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 23.18):

Er ikke dette litt merkelig?

https://www.dagbladet.no/nyheter/burde-vaert-fraradet/77840411
 

Regjeringen har åpnet for at alle mellom 18 og 64 år tilbys vaksinedose nummer fire. Meningsløst, mener vaksineforsker, som tar til orde for at dosen burde frarådes.

Grødeland mener at friske personer under 65 år burde bli frarådet å ta dose fire.

- Jeg har ikke noe imot at folk kan få lov til å velge selv, men det faglige rådet burde ganske klart være å fraråde folk til å gjøre det.

Hun trekker fram bivirkningene myokarditt/perikarditt og menstruasjonsforstyrrelser, som er funnet i denne aldersgruppen.

- Vi vet at sannsynligheten for at de inntreffer øker ved flere doser. Så derfor ville jeg frarådet friske personer å ta fjerde dose.

- Og det er viktig å understreke at vaksinene ikke lenger beskytter mot smitte. Så om man tenker å ta vaksine for å være hyggelig mot bestemor, så er det meningsløst. Man beskytter ingen ved å ta fjerde dose. Vaksinene beskytter også marginalt mot «long covid», sier Grødeland.

 

Dette siste er litt spesielt da jeg har sett flere her på forumet skrive at de tar ny dose FOR Å BESKYTTE ANDRE. Men slik er det altså ikke.

 

Anonymkode: bbac0...429

Jeg tror vaksinen kan beskytte mot smitte. Når du er vaksinert danner kroppen antistoff igjen. Første gangen tar det vel ca tre uker, senere når du har tatt vaksinen før, tar det vel ca en uke. Så tar det vel ca tre måneder før antistoffene forsvinner, men du sitter igjen med huskeceller som kjenner oppskriften for å lage nye antistoff. Ved smitte da tar det vel ca en uke før du har mye antistoff igjen, slik som ved vaksine.  Forskjellen mellom vaksinen og smitten er at ved smitte smitter du lett andre, men det gjør du ikke etter du har vaksinert deg. Når du er vaksinert så vil du ha antistoff klar i kroppen til ¨å ta bort virus om du blir smittet. Den tiden du er smittbar da er tross alt mye kortere enn om du ikke var vaksinert, fordi du har antistoff klar i kroppen til å ta viruset. Men du kan være smittsom i en kort tid fordi det tar litt tid før antistoffene er i gang. Hadde man fått vaksinen kommet rett i nesa ville de virket umiddelbart. Så jeg kan ikke forstå at vaksinen reduserer risiko for smitte. Jeg er ingen forsker, men jeg har lest litt om dette, og skriver det derfor slik jeg har forstått det, jeg kan ikke si det er riktig men det er slik jeg har skjønt det og det virker logisk.  

Anonymkode: 3d6c8...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...