Gå til innhold

Woke-bevegelsen vil gjøre oss til bedre mennesker. Hvorfor så mye latterligjøring og irritasjon?


Kashmir

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (15 minutter siden):

Jeg tror at du enten misforstår meg eller ordlegger deg litt uheldig. 

Jeg sier ikke at vi ikke skal protestere eller at man skal synes alle utsagn er ok eller akseptable.  Men jeg mener de bør imøtegås med andre virkemidler enn kansellering.

Jeg tar også sterk avstand til rasisme, diskriminering og vold. Måten du skriver det på er som om du insinuerer at jeg, eller andre som reagere på woke/cancel culture, ikke gjør det. Eller at vi ikke har sympati med ofrene. 

Nei! Jeg tenkte ikke det. Beklager hvis jeg formulerte meg sånn at det kunne misforstås, for jeg ville bare forklare hva jeg selv tenker ang kansellering! Jeg leste det igjen og ser hva du mener, men det var oppriktig ikke sånn at jeg ville insuinere det altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (14 timer siden):

Når man diskriminerer og er rasistiske, så kan man stille spørsmål ved ytringsfrihet. Til og med Musk reagerte og stengte Ye ute fra Twitter nå. Et godt eksempel.

Men vil man ikke da diskriminere de med "feil" meninger? Det er forskjell på hat-ytringer og å ytre sine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (20 timer siden):

Det er absolutt ikke noe feil med å være moralsk og ville videreføre moral. Men så klart blir det helt feil når du vil sammenligne med moralpolitiet i Iran. 

I Iran tror de fleste at man bokstavelig talk kommer til helvete hvis man viser håret eller drikker øl. Derfor er det logisk å slå hardt ned på alle tegn på moralsk forfall.

Ut i fra sin tro har de like gode argumenter alle andre som ikke vil ha ytringsfrihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 30.11.2022 den 21.21):

Kanskje ytringsfrihet er overvurdert i noen tilfeller? Akkurat det er ekstremt lite politisk korrekt å spørre om, så da kan jeg ikke bli slått i hodet med at jeg er det 🙂

Jeg ville gjerne høre andres syn på dette ja. Og også diskutere. 

Jeg vet ikke hva som skjedde i Porsgrunn. 

Det er ikke 100% ytringsfrihet i Norge. Blant annet har vi rasismeparagrafen.

Jeg tror verken den gjør mye nytte eller skade. 

Ville du strammet inn? Ville du gjort flere ytringer ulovlige, og i så fall hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (8 timer siden):

Men vil man ikke da diskriminere de med "feil" meninger? Det er forskjell på hat-ytringer og å ytre sine meninger.

Det er jo ikke diskriminerende å ta avstand fra noen sine holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Det er ikke 100% ytringsfrihet i Norge. Blant annet har vi rasismeparagrafen.

Jeg tror verken den gjør mye nytte eller skade. 

Ville du strammet inn? Ville du gjort flere ytringer ulovlige, og i så fall hvilke?

Jeg er ikke så veldig for å gjøre noe ulovlig. Jeg tror jo mer på å vise hvor man står og heller vende ryggen til mennesker som bedriver diskriminering og er rasistiske. At noe er ulovlig er greit nok, men jeg vil ikke kjempe for at mer blir det altså 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (2 timer siden):

I Iran tror de fleste at man bokstavelig talk kommer til helvete hvis man viser håret eller drikker øl. Derfor er det logisk å slå hardt ned på alle tegn på moralsk forfall.

Ut i fra sin tro har de like gode argumenter alle andre som ikke vil ha ytringsfrihet. 

Ut fra sin tro? Nå er vel ikke regimet i Iran særlig reprenentabelt for Islam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 28.11.2022 den 10.13):

Satt og snakket med en venninne om tema i gamle blader og bøker, hvor det forekom det vi i dag ville kalt både overgrep og voldtekt, og i en av bøkene sa en kvinne til og med at alle kvinner ville bli voldtatt hvis det var av mannen hennes som hun elsket! Romanen utspilte seg på 1800-tallet og var sånn pocketbok kjøpt i kiosk antar jeg, skrevet på 80-tallet. 1980ish altså! Ikke 1880 som man kanskje kunne trodd...

Så sier venninnen min litt sånn ironisk at ja, det skulle "de woke-folkene sett". Og jeg sa at det er jo bra at de ville reagert og at det er bra at de reagerer. At yngre mennesker og noen eldre også heldigvis vil jo egentlig bare gjøre verden til et bedre sted å være uten at overgrep mot noen, rasisme, diskriminering og maktmisbruk skal være greit eller akseptabelt.

Venninnen min er jo ikke alene om å ironisere over Woke-bevegelsen, for det er mye latterligjøring og protester. Men hva er det de som protesterer har så mye imot egentlig?? 

 

Woke-folket er de verste, kommer bare med svada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (5 minutter siden):

Woke-folket er de verste, kommer bare med svada. 

Det får vi være uenige i 🙂 jeg syns jo at alt som gjør oss menneskekryp til bedre versjoner er positivt. Nå virker ikke det å tro på hverken religioner eller spiritualitet, for jeg ser ikke at mennesker blir bedre medmennesker av det. Så da må vi jo gjøre jobben selv. Det er sånn jeg tenker, og noe av det som gjør oss til dårlige medmennesker er jo nettopp rasisme, diskriminering og vold. Det at vi vurderer andre til å ha mindre verdi. I mitt hode så er det en god ting at WOKE setter flomlys på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men woke-gjengen må skjønne at vi andre også er mot rasisme, diskriminering og vold. Vi er bare ikke enig i tilnærmingen woke har til det. Jeg synes det ofte gjør vondt verre faktisk. Og woke-gjengen tror de er snille, mens de andre er slemme. Og de er jammen ikke snaue med måten de forteller oss det på heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (2 minutter siden):

Men woke-gjengen må skjønne at vi andre også er mot rasisme, diskriminering og vold. Vi er bare ikke enig i tilnærmingen woke har til det. Jeg synes det ofte gjør vondt verre faktisk. Og woke-gjengen tror de er snille, mens de andre er slemme. Og de er jammen ikke snaue med måten de forteller oss det på heller. 

Nå vet jeg ikke hvorfor bevegelsen oppsto hvis alle vi andre også er mot rasisme, diskriminering og vold? Da hadde det jo ikke vært nødvendig å starte en sånn bevegelse. Så har det jo også blitt satt lys på hvor mye det egentlig fins av fks rasisme, som vi ofte ikke tenker over. Så det kan være mye tankeløst og ignoranse fremfor at vi er for eller mot, eller dårlige på det å se og vurdere? At vi da heller latterligjør og irriterer oss fremfor å tenke etter om det faktisk er noe vi har gått glipp av ift det å respektere andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (2 timer siden):

Men woke-gjengen må skjønne at vi andre også er mot rasisme, diskriminering og vold. Vi er bare ikke enig i tilnærmingen woke har til det. Jeg synes det ofte gjør vondt verre faktisk. Og woke-gjengen tror de er snille, mens de andre er slemme. Og de er jammen ikke snaue med måten de forteller oss det på heller. 

Woke gjengen er bare folk på ytterste venstre fløy..Folk som mener hvite mennesker  er mindre verd en andre..Og at det ikke er greit å kritisere mørkhudede.. Du finner ikke folk på høyre fløy i Woke folket. Det sier det meste. Alle er vel imot rasisme. Det er også rasisme mot hvite, men det sier ikke disse noe om. 

Endret av erik123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 28.11.2022 den 10.21):

Kanskje noe med dette at man blir krenket på andres vegne, og at det er særdeles mange ømme tær for tiden.

Eksempel: Astrid Lindgren mente absolutt intet vondt da hun skrev at faren til Pippi var negerkonge. Absolutt ingen har tatt skade av å lese det. Men 50 år etter mener man plutselig at begrepet er rasistisk. Min teori er at en hvit person har funnet ut at "oi, dette kan noen bli krenket av". På samme måte som man ikke skal kle seg ut som amerikansk urbefolkning på Halloween fordi en eller annen blir krenket på andres vegne (hvor mange fester har du vært på i Norge hvor det faktisk deltar amerikansk urbefolkning). Jeg mener det begynner å grense mot hysteri.

Ethvert ord kan bli krenkende i feil kontekst. Men man må se konteksten hvor ordet er skrevet eller sagt. Hvis jeg sier "jævla kortvokste faen" til noen så er det stygt, selv om "kortvokst" er det politisk korrekte ordet for tiden. Du kan ikke forby ordet av den grunn.

Selvfølgelig mente ikke AL noe vondt, men du skjønner vel også litt av det problematiske ved dette. Strukturell rasisme handler veldig lite om enkeltpersoners holdninger, men om systemer som reproduserer undertrykkelse. 

Anonymkode: 84dcc...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123 skrev (42 minutter siden):

Woke gjengen er bare folk på ytterste venstre fløy..Folk som mener hvite mennesker  er mindre verd en andre..Og at det ikke er greit å kritisere mørkhudede.. Du finner ikke folk på høyre fløy i Woke folket. Det sier det meste. Alle er vel imot rasisme. Det er også rasisme mot hvite, men det sier ikke disse noe om. 

I USA så er det faktisk høyresiden som har "overtatt" woke-begrepet og bruker det som ammunisjon mot venstresiden.

https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Woke er fanatisk banalt. Og helt historieløst. Det eneste de oppnår på sikt er å styrke ytre høyre, se på Sverige. Ett land så woke at de ikke slapp til andre meninger. Nå har de fått ett stort nasjonalkonservativt parti. Slik måtte det gå når man brunbeiser alle som mener noe annet enn at man skal ha åpne grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (15 minutter siden):

Woke er fanatisk banalt. Og helt historieløst. Det eneste de oppnår på sikt er å styrke ytre høyre, se på Sverige. Ett land så woke at de ikke slapp til andre meninger. Nå har de fått ett stort nasjonalkonservativt parti. Slik måtte det gå når man brunbeiser alle som mener noe annet enn at man skal ha åpne grenser.

Utrolig bra at de har et parti på ytre høyre. Og som er imot den sinnsyke innvandringen. Til og med de på venstresiden har skjønt det nå, dette går ikke bra. Folk skal gi faen i å rakke ned på folk som sloss for nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 6.12.2022 den 10.00):

Jeg er ikke så veldig for å gjøre noe ulovlig. Jeg tror jo mer på å vise hvor man står og heller vende ryggen til mennesker som bedriver diskriminering og er rasistiske. At noe er ulovlig er greit nok, men jeg vil ikke kjempe for at mer blir det altså 🙂

Det er jeg helt enig i. Jeg tror ikke straff og sensur er særlig effektivt. Tvert om kan det gjøre folk mer ekstreme. Det er mye bedre å vende dem ryggen. Det er ytringsfrihet å protestere mot rasisme. (Det er det enkelte på høyresiden som ikke forstår.)

Problemet med woke bevegelsen er rett og slett at den er så ekstrem. Veldig snar til å dømme folk som bruker feil ord eller ikke tror på alle de rare teoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woke-bevegelsen har ingen ting som er viktig. Vi er alle mot rasisme. Men det må være lov å være kritisk til innvandring. Må ikke tro at dette er uten problemer. Ikke alle innvandrere har gode hensikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (6 minutter siden):

Woke-bevegelsen har ingen ting som er viktig. Vi er alle mot rasisme. Men det må være lov å være kritisk til innvandring. Må ikke tro at dette er uten problemer. Ikke alle innvandrere har gode hensikter. 

Det er jo lov til å være kritisk til innvandring. Derimot, når du går på personer som i siste setning, så er det mer uakseptabelt. Å mistro mennesker på grunn av opphav eller bakgrunn er ikke greit. Å være skeptisk til saken innvandring er helt i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (36 minutter siden):

Det er jo lov til å være kritisk til innvandring. Derimot, når du går på personer som i siste setning, så er det mer uakseptabelt. Å mistro mennesker på grunn av opphav eller bakgrunn er ikke greit. Å være skeptisk til saken innvandring er helt i orden. 

Vi må ikke være naive. Det skjer kriminelle aktiviteter både blant innvandrere og nordmenn. Og det er like ille. Jeg mistror ikke noen, ,men det er lov å tenke selv. Man leser aviser og får med meg nyheter. Det skjer mye der ute. Ja jeg er skeptisk til innvandring og det er legitimt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...