Gå til innhold

Jeg ønsker meg en bil sa jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

emilie321 skrev (5 minutter siden):

Ja, selvfølgelig, men du kan ikke forvente deg å få en.

Nei men det har jeg jo heller aldri sagt?

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (26 minutter siden):

Hei, der var du igjen :D 

Jeg skjønner kjempegodt at du ønsker deg en bil å sette i garasjen utenfor leiligheten din jeg, mange ønsker det samme. Samtidig tror jeg ikke at du som har så knapt med penger har råd til å drifte bilhold, så kanskje du skal kjenne etter om det ikke er noe annet enn bil og leilighet du ønsker deg? Du vet kanskje ikke at det vil koste deg minimum 2000,- pr måneder å drifte en bil i form av vedlikehold, forsikring, parkering, veiavgift, drivstoff og evt skader, og (selvfølgelig) enda mer om du kjører mye?

Dumt å skulle bruke så mye av dine totalt 5000 disponible kroner på bil og ikke på sparing, ettersom du ønsker deg leilighet ikke sant? ;) 

Mitt veldig tydelige råd - og i denne tråden sier jeg det bare denne ene gangen - er to ting:

A. Hør med de som spør om hva du ønsker deg om hvilken prisklasse de ser for seg å gi til deg. Tilpass ønskene dine deretter.  

B. Lage en ønskeliste med ting som koster fra kr 100 og oppover. Skriv opp flere ting til 100 kroner, flere ting til 200/ til 300/ til 500 osv, og om du har lyst kan du skrive feks bil, hus og eget helikopter for å signalisere en drøm uten å forvente å få den oppfylt. Så kan giveren bestemme hva de vil gi deg i gave, det er det som er vanlig praksis med gaver :P 

Ja her var jeg og du også igjen. Nå tenkte jeg og ønske meg bil til jul og bolig til bursdagen eller i det minste startkapital til det. (Jeg synes selv ikke dette er uendelig ønske) nei det har du rett i jeg har ikke tatt i betraktning på hva det vil si og drifte den med alt det som hører til. Takk for info (men jeg tror jeg hadde fikset det) jeg har ikke 5000 totalt har jeg jo sagt. Jeg har ikke fått vite hvor mye totalt jeg kan ønske meg uten at det måtte bety noe og være nyttig. Derfor skjønner ikke hvorfor en bil ikke kan være det. Før har det vært rundt 5000-, totalt. Så jeg går ut fra det. Jeg får ingenting for 100-200-300 som jeg trenger. Hva da? En parfyme selv ikke det koster 300-? Alle andre jeg kjenner har bil og jeg har nå i lang tid hengt etter. Jeg kan legge bolig drømmen på vent om jeg i det minste får en bil. Med leasing er mye spart. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja jeg vet det var vanlig før i tiden og ønske seg en bok et par ullvotter og ullsokker. Jeg vet det er mange som er sliter nå og jeg gir faktisk penger om jeg har til de som sitter langs gaten. Jeg har er stort ønske om en bil fordi jeg trenger det i hverdagen min. 

Anonymkode: f002c...d24

Jeg ønsker meg en bok nå som før.  Det er ikke noe gammeldags å gi hjemmestrikkede ullvotter eller ullsokker.  Tvertimot det er høyest moderne.  Mange trenger det i hverdagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du ha av alle andre? Hvorfor kan du ikke spare og kjøpe selv?

Anonymkode: 7f5fb...019

Jeg ønsker meg det av mine foreldre som har spurt meg hva jeg ønsker meg til jul. Det er et feart ønske. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker meg en bok nå som før.  Det er ikke noe gammeldags å gi hjemmestrikkede ullvotter eller ullsokker.  Tvertimot det er høyest moderne.  Mange trenger det i hverdagen sin.

Jeg trenger ingen bok det kan jeg få kjøpt selv. Ullvotter og ullsokker er noe gammeldags og ønske seg. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen har svart meg på spørsmålet mitt som er ->  Hva forventes det at jeg svarer når det er det jeg ønsker meg? 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen har svart meg på spørsmålet mitt som er ->  Hva forventes det at jeg svarer når det er det jeg ønsker meg? 

Anonymkode: f002c...d24

Jeg synes du kan gi dem alternativer. I tillegg til bil så kan du ønske deg at de kausjonerer for deg for enebolig. Du skal ut og reise neste år, så du kan jo ønske at de dekker reiseutgiftene.

Vips, så har du en ønskeliste med tre ting de kan velge fra. Da må de jo bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg synes du kan gi dem alternativer. I tillegg til bil så kan du ønske deg at de kausjonerer for deg for enebolig. Du skal ut og reise neste år, så du kan jo ønske at de dekker reiseutgiftene.

Vips, så har du en ønskeliste med tre ting de kan velge fra. Da må de jo bli fornøyd.

Jeg trenger ikke enebolig og jeg tror jeg hadde blitt mørkredd i enebolig derfor ønsker jeg meg ikke det. Jeg har betalt for reisene det har jeg gjort for lenge siden men noe spons i lommepenger kommer jo godt med. Det var er godt tips. Men en bil er på førsteplass med bolig på 2 midt i sentrum. Kanskje delt første plass. Jeg er ansvarlig og moden nok til begge. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger ikke enebolig og jeg tror jeg hadde blitt mørkredd i enebolig derfor ønsker jeg meg ikke det. Jeg har betalt for reisene det har jeg gjort for lenge siden men noe spons i lommepenger kommer jo godt med. Det var er godt tips. Men en bil er på førsteplass med bolig på 2 midt i sentrum. Kanskje delt første plass. Jeg er ansvarlig og moden nok til begge. 

Anonymkode: f002c...d24

Da har du en ønskeliste:
 

Bil
Kausjonist til bolig
Lommepenger til reiser

Får du ingenting av dette så er det bare å blokkere dem frem til påske. Eller neste gang du trenger penger. Så lærer de nok til slutt hvor skapet skal stå, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Da har du en ønskeliste:
 

Bil
Kausjonist til bolig
Lommepenger til reiser

Får du ingenting av dette så er det bare å blokkere dem frem til påske. Eller neste gang du trenger penger. Så lærer de nok til slutt hvor skapet skal stå, tenker jeg.

Nei jeg synes det er barnslig og blokkere det har jeg sluttet med inntil videre. Men kan du hjelpe meg med gode argumenter? Jeg står noe fast. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ingen har svart meg på spørsmålet mitt som er ->  Hva forventes det at jeg svarer når det er det jeg ønsker meg? 

Anonymkode: f002c...d24

Hadde det vært meg så hadde du fått pengebidrag i julegave. Ikke nok til å dekke en bil, men 1000-2000 kr som du kunne spart tiø bil.

Anonymkode: 7f5fb...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde det vært meg så hadde du fått pengebidrag i julegave. Ikke nok til å dekke en bil, men 1000-2000 kr som du kunne spart tiø bil.

Anonymkode: 7f5fb...019

Alt hjelper selvom det ikke dekker… 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett nå fikk jeg tilbake eksamen jeg hadde sist uke og den fikk jeg b på som er et godt argument for å brukes. Det vil si selvom jeg sover knapt klarer jeg og gjøre det bra. Som igjen viser seg i viljestyrke. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett nå fikk jeg tilbake eksamen jeg hadde sist uke og den fikk jeg b på som er et godt argument for å brukes. Det vil si selvom jeg sover knapt klarer jeg og gjøre det bra. Som igjen viser seg i viljestyrke. 

Anonymkode: f002c...d24

Hvordan skal vi ta dette seriøst da? Jeg forventer liksom et annet samfunnskunnskapsnivå enn det du utviser, -hos en som studerer og får B på eksamner. 

Anonymkode: 23350...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil er en dårlig ide å ønske seg som gave. Du sier at man kan få billige biler (og det stemmer jo) men en bil til 4-5000 kroner vil du ikke kjøre. De kan både være farlige og medføre store kostnader i vedlikehold.

Jeg ville heller ønsket meg penger til å starte bilsparing. Hvis du skal ha en bil du kan bruke en stund og som er trygg å kjøre, snakker vi fort priser fra 50-60.000 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (29 minutter siden):

En bil er en dårlig ide å ønske seg som gave. Du sier at man kan få billige biler (og det stemmer jo) men en bil til 4-5000 kroner vil du ikke kjøre. De kan både være farlige og medføre store kostnader i vedlikehold.

Jeg ville heller ønsket meg penger til å starte bilsparing. Hvis du skal ha en bil du kan bruke en stund og som er trygg å kjøre, snakker vi fort priser fra 50-60.000 og oppover.

Takk ISW. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg fikk spørsmålet om hva jeg ønsker meg til jul. Så begynte diskusjonen om hvor urimelig jeg er. Det ønsker jeg og ingenting annet. Hva forventes det at jeg svarer når det er det jeg ønsker meg? En bil koster fra syvtusen til en million. Skjønner ikke problemet. Jeg kan ikke ønske meg noe jeg ikke ønsker meg. 

Anonymkode: f002c...d24

Spørsmålet her er jo om du tenker at du faktisk skal få bil i julegave fordi det er det eneste du ønsker deg, eller om du bare kastet ut ditt høyeste ønske. 

Jeg kan også slenge ut dyre ting som jeg aldri i verden får i gaver, men som jeg likevel ønsker meg - mest i form av en spøk. Men det sier seg jo selv at man ikke får en bil i julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk ISW. 

Anonymkode: f002c...d24

Jeg husker da jeg sparte til bil, hadde jeg opprettet en egen sparekonto til formålet. Da sa jeg bare at jeg ønsket meg tilskudd til bilsparingen, til familien. Husker jeg fikk 2.500 kr fra pappa, 2.500 kr fra mamma og 2.500 kr fra søster. Enkle gaver for de å anskaffe, og nyttig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg husker da jeg sparte til bil, hadde jeg opprettet en egen sparekonto til formålet. Da sa jeg bare at jeg ønsket meg tilskudd til bilsparingen, til familien. Husker jeg fikk 2.500 kr fra pappa, 2.500 kr fra mamma og 2.500 kr fra søster. Enkle gaver for de å anskaffe, og nyttig for meg.

Ja det er sikkert det jeg også må gjøre, eller samle opp. Det blir litt med 2500+ Osv. et ønske er jo et ønske og er ikke sikkert deg går i oppfyllelse. 

Anonymkode: f002c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...