Gå til innhold

Både truxal og seroquel gir så tett nese. Hva ellers kan man bruke for søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Orker ikke å ligge med tett nese mer

Anonymkode: 813fb...d88

Huff, ja, akkurat det savner jeg overhodet ikke... Mener at jeg opplevde det samme med Remeron også?

Jeg tok en lav dose Truxal, for å sikre at jeg skulle sove godt en natt, og det ble straks et gjensyn med tett nese. Husker at det samme gjelder "kammeraten" til Truxal, Nozinan også for veldig mange.

Selv blir jeg ikke på samme måten tett i nesen av Atarax, som er en allergimedisin, som det finnes flere sederende alternativer av. Du kan jo høre hva legen din tenker.

 Det finnes også et par antidepressive medisiner som kanskje ikke gir tett nese - vi er ulike og reagerer ulikt på medisiner både innen virkning og bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne effekten skyldes anti-adrenalineffekten til mange av disse medisinene. Da utvider blodårene i nesen seg og man får tett nese. Man har ikke så veldig mange valgmuligheter hvis man opplever denne bivirkningen.

Zonat har minimal slik effekt. Små doser Surmontil har også lite av denne effekten. Det samme gjelder Atarax og Remeron/Tolvon.

Truxal og Nozinan har dessverre kraftig anti-adrenalineffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Huff, ja, akkurat det savner jeg overhodet ikke... Mener at jeg opplevde det samme med Remeron også?

Jeg tok en lav dose Truxal, for å sikre at jeg skulle sove godt en natt, og det ble straks et gjensyn med tett nese. Husker at det samme gjelder "kammeraten" til Truxal, Nozinan også for veldig mange.

Selv blir jeg ikke på samme måten tett i nesen av Atarax, som er en allergimedisin, som det finnes flere sederende alternativer av. Du kan jo høre hva legen din tenker.

 Det finnes også et par antidepressive medisiner som kanskje ikke gir tett nese - vi er ulike og reagerer ulikt på medisiner både innen virkning og bivirkning.

Hvor mange mg atarax måtte du ta for tilsvarende trøtthet som truxal? 

Anonymkode: 813fb...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Denne effekten skyldes anti-adrenalineffekten til mange av disse medisinene. Da utvider blodårene i nesen seg og man får tett nese. Man har ikke så veldig mange valgmuligheter hvis man opplever denne bivirkningen.

Zonat har minimal slik effekt. Små doser Surmontil har også lite av denne effekten. Det samme gjelder Atarax og Remeron/Tolvon.

Truxal og Nozinan har dessverre kraftig anti-adrenalineffekt.

Men zonat står ikke skal brukes langvarig? 

Anonymkode: 813fb...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Orker ikke å ligge med tett nese mer

Anonymkode: 813fb...d88

En skal jo ikke bruke det over tid, men jeg bruker nesespray. Tar i bare ett av neseborene for å minske litt risikoen for å bli avhengig. Veksle på det.

Anonymkode: add15...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Huff, ja, akkurat det savner jeg overhodet ikke... Mener at jeg opplevde det samme med Remeron også?

Jeg tok en lav dose Truxal, for å sikre at jeg skulle sove godt en natt, og det ble straks et gjensyn med tett nese. Husker at det samme gjelder "kammeraten" til Truxal, Nozinan også for veldig mange.

Selv blir jeg ikke på samme måten tett i nesen av Atarax, som er en allergimedisin, som det finnes flere sederende alternativer av. Du kan jo høre hva legen din tenker.

 Det finnes også et par antidepressive medisiner som kanskje ikke gir tett nese - vi er ulike og reagerer ulikt på medisiner både innen virkning og bivirkning.

 Virker truxal på samme måte som Quatiapin? Gir det samme trøttende effekt? Jeg tar qutiapien for og kjenne roen nå. Får ingenting utav det det mtp på søvn. I dag skal prøve 5 mg melatonin. Leste det på kvinneguiden at man kunne øke uten at det gjorde noe. 

Anonymkode: 7664c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange mg atarax måtte du ta for tilsvarende trøtthet som truxal? 

Anonymkode: 813fb...d88

Jeg tror det beste er å ikke sammenligne de to og tenke at en vil oppnå tilsvarende effekt. En vil mest sannsynlig få en effekt, men en annen effekt. Mulig den andre typen effekten ikke betyr til det mer negative?

Jeg opplever selv en annen ro i kroppen, men jeg har etter en del timer i terapi og egengransking fordi jeg har vært redd for å sove, innsett at det nok skyltes delvis at Truxal økte forekomsten av mareritt samt at det å bli tett i nesen gjorde meg urolig i seg selv. Når jeg nå sover, sover jeg fullstendig sammenhengende alt fra 5-8 timer - det gjorde jeg overhodet ikke på Truxal, selv ikke på en høy dose. Men jeg må bevisst jobbe mot å holde meg på en lavest mulig dose av Atarax, men det er noe mellom meg og legen min. Men jeg ser at det er en toleranseutvikling av antihistaminene i Ataraxen.

Men, hvordan kan en få ned igjen denne toleransen overfor antihistaminene, @ISW - hvor lang må ev. pausen være f.eks. på Atarax, Vallergan eller andre eldre allergimedisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 Virker truxal på samme måte som Quatiapin? Gir det samme trøttende effekt? Jeg tar qutiapien for og kjenne roen nå. Får ingenting utav det det mtp på søvn. I dag skal prøve 5 mg melatonin. Leste det på kvinneguiden at man kunne øke uten at det gjorde noe. 

Anonymkode: 7664c...091

Personlig opplevde jeg mer trøtthet og evne til å sove  av Truxal, men ingen naturlig følelse av søvn. Det blir en kjemisk fremstilt søvn som ikke kan sammenlignes med søvn uten noen søvnfremkallende medisiner. Men mange reagerer så ulikt på Truxal. Noen går rett i bakken litt etter det er inntatt og blir ikke seg selv før langt på neste dag mens andre tålererer det fint og synes det er en fantastisk medisin for seg. Det vet en ikke før en selv forsøker, og trist å ev. la seg skremme fordi en leser noe på nettet. Det gjelder alle medisiner.

Medisin bør være en sak mellom seg, legen og sin egen kropp, men synspunkter kan en jo få. Men husk at du kan reagere fint. Om du reagerer ille, kan den seponeres. Jeg forsøkte Sinequan, men seponerte fordi JEG ble svært tung i hodet. Det var en nedtur, for den skal være en god sovemedisin som jeg ser er anbefalt av flere søvnklinikker og @ISW .  Men andre kan ha en helt annen opplevelse av den og jeg fraråder den så absolutt ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Personlig opplevde jeg mer trøtthet og evne til å sove  av Truxal, men ingen naturlig følelse av søvn. Det blir en kjemisk fremstilt søvn som ikke kan sammenlignes med søvn uten noen søvnfremkallende medisiner. Men mange reagerer så ulikt på Truxal. Noen går rett i bakken litt etter det er inntatt og blir ikke seg selv før langt på neste dag mens andre tålererer det fint og synes det er en fantastisk medisin for seg. Det vet en ikke før en selv forsøker, og trist å ev. la seg skremme fordi en leser noe på nettet. Det gjelder alle medisiner.

Medisin bør være en sak mellom seg, legen og sin egen kropp, men synspunkter kan en jo få. Men husk at du kan reagere fint. Om du reagerer ille, kan den seponeres. Jeg forsøkte Sinequan, men seponerte fordi JEG ble svært tung i hodet. Det var en nedtur, for den skal være en god sovemedisin som jeg ser er anbefalt av flere søvnklinikker og @ISW .  Men andre kan ha en helt annen opplevelse av den og jeg fraråder den så absolutt ikke av den grunn.

Bare en liten kommentar; jeg anbefaler ikke Sinequan / doksepin. Den «gjør altfor mye» til at jeg mener at det er en god sovemedisin. Jeg anbefaler Surmontil, som også er et TCA, men som i lave doser er et helt selektivt antihistamin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 Virker truxal på samme måte som Quatiapin? Gir det samme trøttende effekt? Jeg tar qutiapien for og kjenne roen nå. Får ingenting utav det det mtp på søvn. I dag skal prøve 5 mg melatonin. Leste det på kvinneguiden at man kunne øke uten at det gjorde noe. 

Anonymkode: 7664c...091

Jeg blir ikke trøtt av Truxal, men jeg har brukt det i 30 år, mot søvnproblemer og sterk uro. Må også ha Nozinan. Den blir du trøtt av. Kan sove i mange timer, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Personlig opplevde jeg mer trøtthet og evne til å sove  av Truxal, men ingen naturlig følelse av søvn. Det blir en kjemisk fremstilt søvn som ikke kan sammenlignes med søvn uten noen søvnfremkallende medisiner. Men mange reagerer så ulikt på Truxal. Noen går rett i bakken litt etter det er inntatt og blir ikke seg selv før langt på neste dag mens andre tålererer det fint og synes det er en fantastisk medisin for seg. Det vet en ikke før en selv forsøker, og trist å ev. la seg skremme fordi en leser noe på nettet. Det gjelder alle medisiner.

Medisin bør være en sak mellom seg, legen og sin egen kropp, men synspunkter kan en jo få. Men husk at du kan reagere fint. Om du reagerer ille, kan den seponeres. Jeg forsøkte Sinequan, men seponerte fordi JEG ble svært tung i hodet. Det var en nedtur, for den skal være en god sovemedisin som jeg ser er anbefalt av flere søvnklinikker og @ISW .  Men andre kan ha en helt annen opplevelse av den og jeg fraråder den så absolutt ikke av den grunn.

Er det sånn at det kun er tung psykiatri som bruker truxal Quatiapin og diverse? Hvor lenge kan man stå på sånt?

Anonymkode: 7664c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Truxal. Har brukt den i flere år. Quetiapine fikk jeg etterhvert veldig kjipe bivirkninger på. Uansett viste det seg etter avvenning et par netter fra Quetiapine at jeg sov godt nok på Truxal. Jeg våkner regelmessig om natten, men siden jeg stort sett sovner raskt igjen så er den bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig fornøyd med Truxal. Har brukt den i flere år. Quetiapine fikk jeg etterhvert veldig kjipe bivirkninger på. Uansett viste det seg etter avvenning et par netter fra Quetiapine at jeg sov godt nok på Truxal. Jeg våkner regelmessig om natten, men siden jeg stort sett sovner raskt igjen så er den bra. 

Hvilke bivirkninger fikk du? Det er blandede følelser om Quatiapin når jeg diskuterer det med andre. Det positive må jo være at man ikke klikker mentalt? 

Anonymkode: 7664c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (11 minutter siden):

Truxal gir vektøkning, det er en ille bivirkning. 

Gjør ikke noe med vektøkning 

Anonymkode: 7664c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvilke bivirkninger fikk du? Det er blandede følelser om Quatiapin når jeg diskuterer det med andre. Det positive må jo være at man ikke klikker mentalt? 

Anonymkode: 7664c...091

Jeg begynte etter 1,5 år å få kraftig angst og hallusinasjoner 20 min etter inntak hver kveld. Det pågikk i 3 måneder før jeg skjønte sammenhengen og jeg sluttet på dagen og det gjorde plagene også. Men tror ikke det er så vanlig. 

erik123 skrev (15 minutter siden):

Truxal gir vektøkning, det er en ille bivirkning. 

Gjelder ikke alle. Jeg har både gått ned totalt 35 kg på Truxal og også vært undervektig når jeg har stått på det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg begynte etter 1,5 år å få kraftig angst og hallusinasjoner 20 min etter inntak hver kveld. Det pågikk i 3 måneder før jeg skjønte sammenhengen og jeg sluttet på dagen og det gjorde plagene også. Men tror ikke det er så vanlig. 

Gjelder ikke alle. 

Oi? Det skal jo virke mot og være psykotisk??!!!!

Anonymkode: 7664c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...