Gå til innhold

Hvorfor er det noen som ikke tåler å jobbe natt?


Gjest Hurja

Anbefalte innlegg

Eller kveld ene dagen og dag andre dagen? Er det en slags feilkobling i hjernen hos oss?
Jeg har idag fått et tilbud om fritak, og min makker ble dritsur. Hun mener alle skal klare det. Kan jeg gi henne et svar så hun forstår? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir i hvert fall mye raskere dårlig, typ deprimert av å jobbe natt. Hvis jeg var i jobb ville jeg derfor hatt høyere sykefravær av nattarbeid. Jeg tålte det dårlig da jeg prøvde. 

Jeg vil tro det har noe med både min Asperger og min bipolare lidelse. 

Slik at noen er bare mer avhengig av en stabil døgnrytme for å forebygge feks depresjon eller annet. 

Jeg vet ikke hvor mye din kollega vet mtp det psykiske. Om det er noe du vil dele. 

Også tror jeg A-mennesker bare generelt sliter mer med det enn B-mennrsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg har tilbakevendende depressiv lidelse eller bp2 (og migrene), og jeg mener å ha lest noe om det og hvor viktig det er med stabil døgnrytme pga det - men jeg husker ikke hva det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (11 minutter siden):

Kan også nevne at jeg har tilbakevendende depressiv lidelse eller bp2 (og migrene), og jeg mener å ha lest noe om det og hvor viktig det er med stabil døgnrytme pga det - men jeg husker ikke hva det var. 

Ja det er sant at stabil døgnrytme er viktig for å forebygge affektive episoder. Så det er jo grunn nok i seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja det er sant at stabil døgnrytme er viktig for å forebygge affektive episoder. Så det er jo grunn nok i seg selv. :)

Jeg skal prøve å forklare. Tusen takk, Glitter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (6 minutter siden):

Dattera mi er fritatt fra å jobbe natt pga migrene.

Det er jeg også. Men kollegaen min mener at jeg og alle andre skal klare å jobbe til kl 22 ene dagen og kl 7-15 neste dag. Hun forstår ikke at jeg ikke tåler det. Jeg har faktisk en kjedelig livstil pga det - legger meg like tidlig selv om jeg har fri og unngår å være ute etter kl 20. Jeg ofrer hansker mye for å opprettholde en stabil døgnrytme, men så har jeg også vært frisk for depresjon i 10 år - det har kanskje en sammenheng.. 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (7 timer siden):

Eller kveld ene dagen og dag andre dagen? Er det en slags feilkobling i hjernen hos oss?
Jeg har idag fått et tilbud om fritak, og min makker ble dritsur. Hun mener alle skal klare det. Kan jeg gi henne et svar så hun forstår? 
 

Det virker som om dere har en arbeidskultur hvor folk er veldig opptatt av om alle gjør det de skal og med liten toleranse for forskjellige behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 timer siden):

Det virker som om dere har en arbeidskultur hvor folk er veldig opptatt av om alle gjør det de skal og med liten toleranse for forskjellige behov?

Ja. Med en konfliktsky og unnvikende sjef som vil være kompis med alle sine og er enig med den siste hn snakker med så blir det mange «småsjefer». Det er et vanskelig arbeidsmiljø med mye misunnelse og misnøye, fordømming og uten evne til å se en sal fra flere sider enn seg selv og sine meninger.  En eldre kollega våget ikke å si fra til sjefen om at disse vaktene ble for tøffe for henne (vi jobber og i vakt15 timer i 7 dager) pga at samme kollega jeg snakker om her mener alle skal klare det - men vi snakket med tillitsvalgte om det som igken snakket med sjefen og ga oss tilbud om fritak. Kollegaen vår ble dritsur. Denne kollegaen har helse til det og forstår ikke at andre ikke er som henne der.   
Idag er hun sur og sier hun også trekker seg. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (2 minutter siden):

Jeg skal se om jeg finner noen løsninger så jeg kan være med på vaktene. 

På grunn av kollegaen som ikke skjønner at folk er ulike? Du har jo fått fritak og det for en grunn. Det er ganske viktig grunn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (14 minutter siden):

Jeg skal se om jeg finner noen løsninger så jeg kan være med på vaktene.

Som Glitter sier har du fått fritak av en grunn, og du må først og fremst tenke på deg selv og egen helse ❤️

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Hurja skrev (11 timer siden):

Ja. Med en konfliktsky og unnvikende sjef som vil være kompis med alle sine og er enig med den siste hn snakker med så blir det mange «småsjefer». Det er et vanskelig arbeidsmiljø med mye misunnelse og misnøye, fordømming og uten evne til å se en sal fra flere sider enn seg selv og sine meninger.  En eldre kollega våget ikke å si fra til sjefen om at disse vaktene ble for tøffe for henne (vi jobber og i vakt15 timer i 7 dager) pga at samme kollega jeg snakker om her mener alle skal klare det - men vi snakket med tillitsvalgte om det som igken snakket med sjefen og ga oss tilbud om fritak. Kollegaen vår ble dritsur. Denne kollegaen har helse til det og forstår ikke at andre ikke er som henne der.   
Idag er hun sur og sier hun også trekker seg. 
 

 

 

Hvorfor er hun sur ? Det må være en grunn til det. Blir det flere nattevakter på henne, fordi det blir færre nattevakter på andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er hun sur ? Det må være en grunn til det. Blir det flere nattevakter på henne, fordi det blir færre nattevakter på andre ?

Hun er sur fordi hun mener ingen har grunn til å «slippe unna» som hun sier. Det blir ikke mer å gjøre på henne, det blir som før (men hun må jobbe sammen med andre og ikke meg). Jeg tok en prat med henne idag, og vi skal prøve å finne en god løsning på det i helga - vi har fått utsatt fristen til å svare til mandag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...