Gå til innhold

Guide til sovemedisiner - anbefalinger - samletråd


ISW

Anbefalte innlegg

Innlegget er ikke skrevet av helsepersonell og bygger kun på egen kunnskap og erfaring - ingen endringer bør bli gjort uten kontakt med lege

 

Ser at det er veldig mange spørsmål om hvilke sovemedisiner som fungerer best. Jeg tenkte å dele noen erfaringer og råd basert på mine begrensede kunnskaper om farmakologi, for de ulike indikasjoner:

Lette eller forbigående søvnvansker eller innsovningsvansker

Melatonin

Kan brukes både som umiddelbar frisetting (mest effektivt mot innsovningsvansker) eller depottablett (mest effektivt mot avbrutt søvn). Begge deler finnes både på resept og som kosttilskudd. Mild til moderat effekt, gir ingen avhengighet og ingen krysstoleranse mot andre sovemedisiner. Ingen vektøkning, ingen munntørrhet, ingen toksisitet, lett tilgjengelig men ikke den rimeligste medisinen. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Zonat (doksylamin)

Middels potent antihistamin for søvn. En stor fordel er at medisinen er relativt selektiv som antihistamin, man unngår i stor grad nesetetthet og vektøkning. Finnes reseptfritt i mange europeiske land (ikke Norden) samt USA. Ingen anxiolytisk eller antidepressiv effekt. Kan gi munntørrhet (antikolinerg effekt) men ikke så uttalt. Maksgrense 25 mg ved bilkjøring

 

Vedvarende søvnvansker uten andre psykiske lidelser

Surmontil (trimipramin)

Høypotent antihistamin, egentlig et trisyklisk antidepressiv, men har lite av de klassiske bivirkningene med TCA, som nesetetthet, vektøkning, hjertebank og munntørrhet. Lite toksisk til å være TCA. I lave doser (som det ikke er lov å beskrive her) er medisinen nesten komplett selektiv som antihistamin. Relativt lang halveringstid og fungerer godt mot avbrutt søvn, men kan gi noe hangover. Mild antidepressiv og anxiolytisk effekt. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Vallergan (alimemazin)

Middels- til høypotent antihistamin. Kjemisk beslektet med antipsykotika, men har lite antipsykotisk effekt. Mest effektiv ved innsovningsvansker grunnet kort halveringstid. Kan gi en viss vektøkning, kan gi nesetetthet og munntørrhet. Ingen anxiolytisk eller antidepressiv effekt. Maksgrense 30 mg ved bilkjøring

Phenergan (prometazin)

Middels- til høypotent antihistamin. Kjemisk nært beslektet med Vallergan, men har lengre halveringstid og egner seg bedre ved avbrutt søvn. Langsomt opptak og innsettende effekt. Deler ellers stort sett de samme bivirkningene som Vallergan, men mindre vektøkning og mindre forlengelse av QT-tid (for de hvor dette er relevant). Maksgrense 25 mg ved bilkjøring

Tolvon (mianserin) lavdose

Høypotent antihistamin, egentlig et antidepressiv. Ved "søvndoser" gir den lite bivirkninger, men kan hos enkelte gi vektøkning. Ingen munntørrhet, lite nesetetthet, anxiolytisk effekt og antidepressiv effekt. Lang halveringstid, egner seg godt ved avbrutt søvn. Ingen restriksjoner på bilkjøring

 

Søvnvansker ved angstlidelser

Seroquel (kvetiapin) lavdose

Middels til høypotent antihistamin, men med angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt. Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, men lite vektøkning i lave doser. Uttalt adrenerg/antiadrenerg effekt og kan gi nesetetthet og hjertebank. Relativt kort halveringstid men finnes også som depottablett. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Truxal (klorprotiksen)

Middels til høypotent antihistamin, har også angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt (dog mindre antidepressiv effekt enn Seroquel). Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, og har sterk antikolinerg effekt (munntørrhet). Mindre hjertebank enn Seroquel, men gir ofte nesetetthet. Lang halveringstid. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Atarax (hydroksyzin)

Middels potent antihistamin, med noe angstdempende effekt. Lang halveringstid. Ingen vektøkning, lite munntørrhet og lite nesetetthet. Bør ikke kombineres med en del andre psykofarmaka pga. fare for forlenget QT-tid. Maksgrense 25 mg ved bilkjøring.

Nozinan (levomepromazin)

Høypotent antihistamin med en rekke andre effekter, og også bivirkninger. Angstdempende og antidepressiv effekt, men også mye bivirkninger, munntørrhet, nesetetthet, rask puls, vektøkning. Lang halveringstid Den mest effektive medisinen ved søvnvansker ved psykisk lidelse, men også medisinen med flest bivirkninger. Ingen restriksjoner på bilkjøring (merkelig nok..)
 

Søvnvansker ved depresjon

Remeron (mirtazapin)

Høypotent antihistamin med uttalt antidepressiv effekt. Også angstdempende effekt for noen, men kjent for kraftig vektøkning. Lite munntørrhet og nesetetthet, lite hjertebank. Påvirker QT-tiden i liten grad og kan kombineres med andre antidepressiva. Gir i høyere doser mer stimulerende effekt. Ingen restriksjoner på bilkjøring.

Tolvon (mianserin) høydose

Høypotent antihistamin, i høyere doser som Remeron, også hva gjelder vektøkning. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Seroquel (kvetiapin) middels dose

Middels til høypotent antihistamin, men med angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt. Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, men lite vektøkning i lave doser. Uttalt adrenerg/antiadrenerg effekt og kan gi nesetetthet og hjertebank. Relativt kort halveringstid men finnes også som depottablett. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Sinequan (doksepin)

Høypotent antihistamin, med antidepressiv effekt. TCA som kan gi mye bivirkninger og være toksisk i for høye doser. Lite vektøkning, men gir munntørrhet og tett nese om natten. Fungerer bra, men bør være sistevalg. Ingen restriksjoner på bilkjøring

 

God førjulstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cilie skrev (18 minutter siden):

Håper innlegget kan «festes» eller hva det heter @Admin 

Takk for tilliten, men dette er jo ikke kvalitetssikret av helsepersonell, så vi får se hva Admin sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (4 minutter siden):

Takk for tilliten, men dette er jo ikke kvalitetssikret av helsepersonell, så vi får se hva Admin sier :)

Hei:-)

Jeg synes det er flott at du deler din kunnskap, men tenker nok at innlegget ditt med en fordel kunne ha en enda tydeligere disclaimer siden nye brukere kan komme til å tro at dette er kvalitetssikret informasjon? Selv om det "formelt" sett ikke gjør noen forskjell, så hadde jeg syntes det var fint om @kupton ville sett gjennom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 minutter siden):

Hei:-)

Jeg synes det er flott at du deler din kunnskap, men tenker nok at innlegget ditt med en fordel kunne ha en enda tydeligere disclaimer siden nye brukere kan komme til å tro at dette er kvalitetssikret informasjon? Selv om det "formelt" sett ikke gjør noen forskjell, så hadde jeg syntes det var fint om @kupton ville sett gjennom.

 

Ja og nei.

Det nevnes ingen konkrete doseanbefalinger, og videre må jo en lege skrive ut disse medisinene uansett, så jeg anser vel ikke skadepotensialet til å være veldig høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel er jo antipsykotisk medisin. Ikke antihistamin. 

ISW skrev (2 timer siden):

Seroquel (kvetiapin) lavdose

Middels til høypotent antihistamin, men med angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt. Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, men lite vektøkning i lave doser. Uttalt adrenerg/antiadrenerg effekt og kan gi nesetetthet og hjertebank. Relativt kort halveringstid men finnes også som depottablett. Ingen restriksjoner på bilkjøring

 

Anonymkode: 7f672...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Seroquel er jo antipsykotisk medisin. Ikke antihistamin. 

 

Anonymkode: 7f672...f5f

Litt av hensikten med dette innlegget er å illustrere at ulike medisiner (antipsykotika og antidepressiva) har forskjellige egenskaper i ulike doser.

Seroquel har antihistamineffekt (og antidepressiv effekt), selv om den markedsføres som et antipsykotikum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Benzo og z preparater da?😇

De blir jo dessverre bare mer og mer uglesett, selv om mange av oss vet at de fungerer best til moderat bruk - og da mener jeg sånn maks 100 pr år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (19 minutter siden):

Benzo og z preparater da?😇

Kanskje det kommer en oppfølger med disse? Grunnen til at jeg ikke nevnte dem er at det er veldig vanskelig å mene noe om hvordan de bør brukes - all den tid de er vanedannende og brukes på veldig mange ulike indikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare tilføre at av og til kan det være nødvendig å kombinere medisiner.

Jeg går på både Truxal og Alimemazin for å få sove. Prøvde de hver for seg, men det fungerer ikke så godt.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
ISW skrev (5 timer siden):

Kanskje det kommer en oppfølger med disse? Grunnen til at jeg ikke nevnte dem er at det er veldig vanskelig å mene noe om hvordan de bør brukes - all den tid de er vanedannende og brukes på veldig mange ulike indikasjoner.

Z preparatene har bel ikke då mange andre funksjoner. Ikke apodorm/mogadon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da står jeg igjen med valgene tolvon, surmontil og phenergan. Hvem skal jeg velge av disse tro? 

Anonymkode: bd23a...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surmontil er utelukket nå for orker ikke slike upopulære medisiner det nesten ikke står noe om. 

Anonymkode: bd23a...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Surmontil er utelukket nå for orker ikke slike upopulære medisiner det nesten ikke står noe om. 

Anonymkode: bd23a...bd9

Jeg - som helst ikke vil bruke noe fast - brukte Surmontil ett år med godt resultat. Vurderer innimellom å begynne igjen. Fikk de anbefalt av en meget god lege. Brukte kun helt laveste dose.

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...