Gå til innhold

Guide til sovemedisiner - anbefalinger - samletråd


ISW

Anbefalte innlegg

ISW skrev (3 minutter siden):

I perioder med mye stress hvor jeg sover dårlig bruker jeg Phenergan i ekstremt lav dose. Jeg har tabletter hvor jeg bare skjærer av en bitteliten bit hver kveld. Tror en tablett holder en uke 😊

Ok men det virker sånn at du blir trøtt? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (6 minutter siden):

Truxal og Seroquel har nokså lik søvneffekt. Truxal har litt lengre halveringstid, og kan virke bedre på avbrutt søvn. Ellers er det jo et spørsmål om dose. Disse medisinene får en mer beroligende effekt i høyere doser. For «rene» søvnlidelser er det egentlig nesten merkelig hvor liten dose som kan fungere. 

Ok men det er vel ikke anbefalt og ta mer enn 50 for søvn? Hvis jeg øker den til 75 eller 100 mg vil den gi mer søvneffekt? Jeg ble litt skremt av at noen sa man likne bli psykotisk av den?

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok men det virker sånn at du blir trøtt? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Ja, men det ville nok andre medisiner gjort også. Jeg har en angstlidelse men den er relativt under kontroll nå. Derfor trenger jeg ikke så mye medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok men det er vel ikke anbefalt og ta mer enn 50 for søvn? Hvis jeg øker den til 75 eller 100 mg vil den gi mer søvneffekt? Jeg ble litt skremt av at noen sa man likne bli psykotisk av den?

Anonymkode: 38e25...9a0

Jeg har ikke så lyst til å si så mye om doser her. Det må du snakke med legen din om. Men du blir ikke psykotisk av Seroquel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke så lyst til å si så mye om doser her. Det må du snakke med legen din om. Men du blir ikke psykotisk av Seroquel.

Ok jeg vet bare at den har fungert på meg . Det er vel ikke lov å diskutere det kom jeg på nå.  Jeg sliter jo «bare» med søvn og tankekjør. Jeg kan løve halvmaraton og ikke bli trøtt til kvelden. Er det noe galt med meg? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Ja, men det ville nok andre medisiner gjort også. Jeg har en angstlidelse men den er relativt under kontroll nå. Derfor trenger jeg ikke så mye medisin.

Men phenregan vil hjelpe sånn at man blir trøtt? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok jeg vet bare at den har fungert på meg . Det er vel ikke lov å diskutere det kom jeg på nå.  Jeg sliter jo «bare» med søvn og tankekjør. Jeg kan løve halvmaraton og ikke bli trøtt til kvelden. Er det noe galt med meg? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Jeg mener du med fordel kan ta en prat med legen din om dette. Hjelp finnes, om det er doseøkning eller ny medisin, evt kombinasjon av medisiner. For noen er det nødvendig både med den dempende (antihistamin) effekten og en angstdempende effekt som man gjerne må ha litt andre doser for å oppnå. F.eks Fru2020 sin kommentar lengre opp i denne tråden, der måtte det kombineres litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg mener du med fordel kan ta en prat med legen din om dette. Hjelp finnes, om det er doseøkning eller ny medisin, evt kombinasjon av medisiner. For noen er det nødvendig både med den dempende (antihistamin) effekten og en angstdempende effekt som man gjerne må ha litt andre doser for å oppnå. F.eks Fru2020 sin kommentar lengre opp i denne tråden, der måtte det kombineres litt.

Har sendt melding om det til fastlegen og håper på magi. Hadde jeg bare fått sove hadde jeg blitt et bedre menneske. Når jeg først sovner er det greit men jeg å sovne når man ikke er trøtt er et problem. Jeg skal opp 06 hver dag i ukedagene så jeg Må sovne senest kl 23:30-00:00

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har sendt melding om det til fastlegen og håper på magi. Hadde jeg bare fått sove hadde jeg blitt et bedre menneske. Når jeg først sovner er det greit men jeg å sovne når man ikke er trøtt er et problem. Jeg skal opp 06 hver dag i ukedagene så jeg Må sovne senest kl 23:30-00:00

Anonymkode: 38e25...9a0

Jeg er også nødt til å sove godt for å fungere bra på jobb - helst 8 timer. Prøver å sove fra 23-07. 

Dette kommer til å gå bra. For en lege med litt erfaring er det ikke vanskelig å løse dette for deg. Men husk at det også er en del å hente på ikke-medikamentell behandling. Kognitiv/metakognitiv terapi og søvnhygiene har også dokumenterte resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 minutter siden):

Jeg er også nødt til å sove godt for å fungere bra på jobb - helst 8 timer. Prøver å sove fra 23-07. 

Dette kommer til å gå bra. For en lege med litt erfaring er det ikke vanskelig å løse dette for deg. Men husk at det også er en del å hente på ikke-medikamentell behandling. Kognitiv/metakognitiv terapi og søvnhygiene har også dokumenterte resultater.

Ja men jeg har ikke tid til samtaleterapi eller psykolog. Eller kognitiv. Jeg blir ikle bedre av å grave i ting som har hendt. Så lenge jeg får sove løser alt seg. Tror legen er for at jeg ikke skal gå på noe men det må jeg ellers må jeg. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men jeg har ikke tid til samtaleterapi eller psykolog. Eller kognitiv. Jeg blir ikle bedre av å grave i ting som har hendt. Så lenge jeg får sove løser alt seg. Tror legen er for at jeg ikke skal gå på noe men det må jeg ellers må jeg. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Det er fint med moderne terapi, det handler ikke lengre om å grave i fortiden. Heldigvis er de gamle gjenferdene med divan og fokus på barndommen på vei ut av psykiatrien. 

Men hva gjelder medisiner - avvent nå hva legen din sier. Sannsynligvis vil en liten endring gi stor effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Det er fint med moderne terapi, det handler ikke lengre om å grave i fortiden. Heldigvis er de gamle gjenferdene med divan og fokus på barndommen på vei ut av psykiatrien. 

Men hva gjelder medisiner - avvent nå hva legen din sier. Sannsynligvis vil en liten endring gi stor effekt.

Det håper jeg så virkelig. Jeg har foreslått noen av dine eksempler så jeg håper jeg får positivt svar. Jeg er veldig forsiktig med medikamenter. Jeg begynte hos en psykolog som var fokusert på traumer lang tilbake, selv visste jeg ikke engang at jeg hadde traumer. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (3 timer siden):

Interaksjonsanalyse er selvfølgelig viktig, men syntes det var/er urimelig å forvente at ISW skulle ha kommet med det også, midt oppi alt det andre. Det er vel egen lege som kjenner pasientene sine best som kan ta den vurderingen best.

Syntes forøvrig det var litt unødvendig å "stikke" med et sånt utsagn når alt det andre var på stell, men mulig jeg misforstod..

Det er da ikke å stikke å spille inn at interaksjonsanalyse er viktig? 

Det du skriver om egen lege osv, gjelder jo for alt som står i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke å stikke å spille inn at interaksjonsanalyse er viktig? 

Det du skriver om egen lege osv, gjelder jo for alt som står i denne tråden. 

Det var som sagt en reaksjon på at ISW skulle/burde ha foretatt en interaksjonsanalyse i tillegg. Blir litt som å påpeke "you missed a spot" når alt annet er perfekt. 

Men jeg gir meg her. Jeg har sikkert bare misforstått uansett. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (54 minutter siden):

Det var som sagt en reaksjon på at ISW skulle/burde ha foretatt en interaksjonsanalyse i tillegg. Blir litt som å påpeke "you missed a spot" når alt annet er perfekt. 

Men jeg gir meg her. Jeg har sikkert bare misforstått uansett. 🙂

Jeg skjønte heller ikke dette med interaksjonsanalyse. Jeg kan jo ikke vite hvilke andre medisiner den enkelte bruker? Og dette er vel noe legen uansett gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønte heller ikke dette med interaksjonsanalyse. Jeg kan jo ikke vite hvilke andre medisiner den enkelte bruker? Og dette er vel noe legen uansett gjør.

Kommentaren om å huske interaksjonsanalyse var generell og ikke rettet mot noen bestemt i tråden. Kunnskap om at det alltid er viktig å gjøre en slik analyse, er jo kunnskap helt på linje med det du skrev om i hovedinnlegget. Både valg av medikamenter - og ansvaret for interaksjonsanalyse - er til syvende og sist legens domene - men som pasient er det greit å ha kunnskap om alle disse tingene. 

Jeg klarer fortsatt ikke å skjønne at ikke den kommentaren var et godt innspill i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 2.12.2022 den 11.18):

Innlegget er ikke skrevet av helsepersonell og bygger kun på egen kunnskap og erfaring - ingen endringer bør bli gjort uten kontakt med lege

 

Ser at det er veldig mange spørsmål om hvilke sovemedisiner som fungerer best. Jeg tenkte å dele noen erfaringer og råd basert på mine begrensede kunnskaper om farmakologi, for de ulike indikasjoner:

Lette eller forbigående søvnvansker eller innsovningsvansker

Melatonin

Kan brukes både som umiddelbar frisetting (mest effektivt mot innsovningsvansker) eller depottablett (mest effektivt mot avbrutt søvn). Begge deler finnes både på resept og som kosttilskudd. Mild til moderat effekt, gir ingen avhengighet og ingen krysstoleranse mot andre sovemedisiner. Ingen vektøkning, ingen munntørrhet, ingen toksisitet, lett tilgjengelig men ikke den rimeligste medisinen. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Zonat (doksylamin)

Middels potent antihistamin for søvn. En stor fordel er at medisinen er relativt selektiv som antihistamin, man unngår i stor grad nesetetthet og vektøkning. Finnes reseptfritt i mange europeiske land (ikke Norden) samt USA. Ingen anxiolytisk eller antidepressiv effekt. Kan gi munntørrhet (antikolinerg effekt) men ikke så uttalt. Maksgrense 25 mg ved bilkjøring

 

Vedvarende søvnvansker uten andre psykiske lidelser

Surmontil (trimipramin)

Høypotent antihistamin, egentlig et trisyklisk antidepressiv, men har lite av de klassiske bivirkningene med TCA, som nesetetthet, vektøkning, hjertebank og munntørrhet. Lite toksisk til å være TCA. I lave doser (som det ikke er lov å beskrive her) er medisinen nesten komplett selektiv som antihistamin. Relativt lang halveringstid og fungerer godt mot avbrutt søvn, men kan gi noe hangover. Mild antidepressiv og anxiolytisk effekt. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Vallergan (alimemazin)

Middels- til høypotent antihistamin. Kjemisk beslektet med antipsykotika, men har lite antipsykotisk effekt. Mest effektiv ved innsovningsvansker grunnet kort halveringstid. Kan gi en viss vektøkning, kan gi nesetetthet og munntørrhet. Ingen anxiolytisk eller antidepressiv effekt. Maksgrense 30 mg ved bilkjøring

Phenergan (prometazin)

Middels- til høypotent antihistamin. Kjemisk nært beslektet med Vallergan, men har lengre halveringstid og egner seg bedre ved avbrutt søvn. Langsomt opptak og innsettende effekt. Deler ellers stort sett de samme bivirkningene som Vallergan, men mindre vektøkning og mindre forlengelse av QT-tid (for de hvor dette er relevant). Maksgrense 25 mg ved bilkjøring

Tolvon (mianserin) lavdose

Høypotent antihistamin, egentlig et antidepressiv. Ved "søvndoser" gir den lite bivirkninger, men kan hos enkelte gi vektøkning. Ingen munntørrhet, lite nesetetthet, anxiolytisk effekt og antidepressiv effekt. Lang halveringstid, egner seg godt ved avbrutt søvn. Ingen restriksjoner på bilkjøring

 

Søvnvansker ved angstlidelser

Seroquel (kvetiapin) lavdose

Middels til høypotent antihistamin, men med angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt. Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, men lite vektøkning i lave doser. Uttalt adrenerg/antiadrenerg effekt og kan gi nesetetthet og hjertebank. Relativt kort halveringstid men finnes også som depottablett. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Truxal (klorprotiksen)

Middels til høypotent antihistamin, har også angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt (dog mindre antidepressiv effekt enn Seroquel). Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, og har sterk antikolinerg effekt (munntørrhet). Mindre hjertebank enn Seroquel, men gir ofte nesetetthet. Lang halveringstid. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Atarax (hydroksyzin)

Middels potent antihistamin, med noe angstdempende effekt. Lang halveringstid. Ingen vektøkning, lite munntørrhet og lite nesetetthet. Bør ikke kombineres med en del andre psykofarmaka pga. fare for forlenget QT-tid. Maksgrense 25 mg ved bilkjøring.

Nozinan (levomepromazin)

Høypotent antihistamin med en rekke andre effekter, og også bivirkninger. Angstdempende og antidepressiv effekt, men også mye bivirkninger, munntørrhet, nesetetthet, rask puls, vektøkning. Lang halveringstid Den mest effektive medisinen ved søvnvansker ved psykisk lidelse, men også medisinen med flest bivirkninger. Ingen restriksjoner på bilkjøring (merkelig nok..)
 

Søvnvansker ved depresjon

Remeron (mirtazapin)

Høypotent antihistamin med uttalt antidepressiv effekt. Også angstdempende effekt for noen, men kjent for kraftig vektøkning. Lite munntørrhet og nesetetthet, lite hjertebank. Påvirker QT-tiden i liten grad og kan kombineres med andre antidepressiva. Gir i høyere doser mer stimulerende effekt. Ingen restriksjoner på bilkjøring.

Tolvon (mianserin) høydose

Høypotent antihistamin, i høyere doser som Remeron, også hva gjelder vektøkning. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Seroquel (kvetiapin) middels dose

Middels til høypotent antihistamin, men med angstdempende og antidepressive egenskaper i tillegg til antihistamineffekt. Demper "tankekjør" og ubehagelige tanker. Kan gi vektøkning, men lite vektøkning i lave doser. Uttalt adrenerg/antiadrenerg effekt og kan gi nesetetthet og hjertebank. Relativt kort halveringstid men finnes også som depottablett. Ingen restriksjoner på bilkjøring

Sinequan (doksepin)

Høypotent antihistamin, med antidepressiv effekt. TCA som kan gi mye bivirkninger og være toksisk i for høye doser. Lite vektøkning, men gir munntørrhet og tett nese om natten. Fungerer bra, men bør være sistevalg. Ingen restriksjoner på bilkjøring

 

God førjulstid :)

Jeg kan ikke noe om medisiner (og har heller ingen interesse for det), så jeg kan ikke uttale meg om det. Men jeg synes det er fint at du deler raust av din kunnskap her inne -og det er også fint med slike tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (11 timer siden):

Sier du det til ISW? Jeg synes i så fall det får være måte på til krav til en som tydelig har sagt ifra at han ikke er helsepersonell. Her har han laget et meget godt innlegg om ulike medisiner som kan fungere/fungerer som god søvnstøtte for mange, basert på egen kunnskap og erfaringer. Da synes jeg det blir litt meningsløst å forvente at han skal opptre som helsepersonell/lege og ha alt i tankene samtidig. Folk får ta kontakt med egen lege for videre hjelp, tenker jeg da. Selv om jeg er sikker på at han kunne ha kommet med en god interaksjonsanslyse også. 

Unnskyld… skrev før jeg tenkte. 
Jeg vil ikke fornærme noen. 
Uff, dette ble leit. 
Det var første tanke som datt ned i hodet på meg, da jeg selv må passe på interaksjoner med de faste medisinene jeg bruker. 

Jeg er takknemlig for den kunnskap ISW deler. 
Unnskyld for det jeg skrev, det var ikke vondt/negativt/surt ment…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld… skrev før jeg tenkte. 
Jeg vil ikke fornærme noen. 
Uff, dette ble leit. 
Det var første tanke som datt ned i hodet på meg, da jeg selv må passe på interaksjoner med de faste medisinene jeg bruker. 

Jeg er takknemlig for den kunnskap ISW deler. 
Unnskyld for det jeg skrev, det var ikke vondt/negativt/surt ment…

Du trenger ikke å unnskylde deg ovenfor meg, og jeg er lei meg selv. Jeg misforstod deg og skapte en diskusjon her, og det var egentlig ikke meninga. Jeg har rapportert meg selv for avsporinger i denne fine tråden. Føler jeg har ødelagt. Håper admin sletter. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...