Gå til innhold

Er man sterk når man er psykisk syk?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du sliter med ordentlige vonde ting og lider i hverdagen så ja da er du sterk, men er mange som har bare småproblemer og de syns jeg blir feil å gå rund tå skryte på seg at er så sterke. 

Anonymkode: 0343d...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ser jeg på meg selv som svak med alle mine begrensinger men har jo holdt ut i mange år med dette, men det er ikke et normalt liv. Jeg vil leve mest mulig normalt men får det jo ikke til, det betyr vel at jeg er missa her i livet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du sliter med ordentlige vonde ting og lider i hverdagen så ja da er du sterk, men er mange som har bare småproblemer og de syns jeg blir feil å gå rund tå skryte på seg at er så sterke. 

Anonymkode: 0343d...c9c

Man holder jo ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vil ikke komme med et generelt utsagn om at en er sterk fordi en har en psykisk sykdom.

Men blant de psykisk syke finnes det også mange sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 minutter siden):

Nei. Vil ikke komme med et generelt utsagn om at en er sterk fordi en har en psykisk sykdom.

Men blant de psykisk syke finnes det også mange sterke.

Ok jeg er sikkert ikke en av dem,men jeg ser på noen som sterke fordi de holder ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er enten eller. 

Jeg kan være både svak og sterk. Jeg har svake perioder hvor jeg bare faller sammen, men så er jeg også sterk fordi jeg reiser meg og kjemper videre gang på gang. Har jo gjennomgått og overlevd mye, men periodevis har det jo tatt knekken på meg.

Men jeg anser meg ikke som sterkere enn andre. Noen ville taklet mitt liv bedre enn meg. Mens andre igjen ville kanskje taklet det dårligere. 

Det kommer i hvert fall ikke noe godt ut av å gå rundt og tenke at en er svak. Det er jo lettere sagt enn gjort da. Jeg tenker jo ofte at jeg er en svak person. Men har fått høre mange steder at jeg er sterk fordi jeg har stått i så mye. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg som sterk siden jeg har kommet meg gjennom så mye vondt og står i full jobb i en fysisk tung jobb med krevende avdeling og kolleger. Jeg mestrer mye. Jeg klarer også å nå mine mål i hobbyen min. Men når det kommer til følelser som går på meg selv og mitt selvbilde er jeg fryktellg svak. Og det tror jeg er for at jeg ble så hardt skadd da jeg vokste opp. Men jeg er velfungerende til tross for det også (iallefall utad), og jeg gjennomfører ofte ting som er vanskelg, så jeg ser alt i alt ikke på meg selv som svak. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vil heller si at man er svak, eller har en svakhet.

Anonymkode: ae26b...fed

Men man har kommet gjennom det på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det finnes sterke mennesker med psykisk sykdom, og sterke mennesker uten psykisk sykdom, på samme måte som det finnes svake mennesker med psykisk sykdom og svake mennesker uten psykisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går med alvorlige problemer hele livet uten å ruse seg, da er man sterk er man ikke? Uten å ta selvmord?

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (34 minutter siden):

Hvis man går med alvorlige problemer hele livet uten å ruse seg, da er man sterk er man ikke? Uten å ta selvmord?

Da er jeg i så fall sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må dere vel definere med hva «en sterk person» er? Hva er det å være sterk og hva er det å være kontrasten til sterk? Er det begrepet ressurssterk dere egentlig mener?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (9 timer siden):

Hvis man går med alvorlige problemer hele livet uten å ruse seg, da er man sterk er man ikke? Uten å ta selvmord?

Man er ikke automatisk en svak person fordi man har ruset seg. Jeg vet om mange svært sterke personer som også havnet inn i rusen. En er død og flere har kommet seg ut av det. Man må være sykt sterk for å komme seg permanent ut av rusen. 

Hvis man har kjempet imot å ruse seg pga psykisk sykdom så er det sterkt. Hvis man aldri har stått i den kampen så er man ikke automatisk sterk bare for at man ikke har ruset seg. 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Man er ikke automatisk en svak person fordi man har ruset seg. Jeg vet om mange svært sterke personer som også havnet inn i rusen. En er død og flere har kommet seg ut av det. Man må være sykt sterk for å komme seg permanent ut av rusen. 

Hvis man har kjempet imot å ruse seg pga psykisk sykdom så er det sterkt. Hvis man aldri har stått i den kampen så er man ikke automatisk sterk bare for at man ikke har ruset seg. 

 

Jeg beundrer alle som kommer seg ut av rusen. Det krever motivasjon og styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må avklare hva det innebærer å være sterk? For det tror jeg at det kan være ulike meninger om. 

For å snakke for meg selv, så anser jeg mennesker som er ærlige og som ikke dekker seg bak en fasade som sterke, samt at de har selvinnsikt. Å innrømme for seg selv er jo absolutt en styrke for å komme videre eller ta tak i ting og også komme videre. Selv om det blir mange tilbakeslag og på stedet hvil, så at man aldri gir opp.

Selv har jeg mitt, men har ikke hele tiden vært både svak og sterk. Jeg har skjult veldig mye, og fremdeles skjuler jeg en del, så jeg har problemer med å innrømme og snakke om ting. Det er ikke så mye styrke, men jeg har også alltid klart meg stort sett selv på alle måter, så en viss styrke har jeg. Jeg har også hatt lett for å resignere, men nå har jeg blitt bedre på å ta opp "kampen" når det er noe. 

Jeg har beundret mange med psykiske utfordringer, uhelse og div diagnoser som er mye hardere rammet enn meg. Jeg har også beundret mange som har vært ganske harde rusmisbrukere. De av dem som ja, holder ut, uten å legge seg ned og bli ofre på en destruktiv måte. De lever etter beste evne et så normalt liv som vanlig, er kunnskapsrike og ikke minst mer intelligente enn mange andre jeg kjenner. Det sier seg litt selv at de av dem ( som jeg altså har truffet mange av ) blir mer utsatt for det ene eller det andre, og i mange tilfeller begge deler, nettopp fordi de vet og forstår mye andre ikke gjør, og de har ikke den livsløgnen mange har. Det skal også styrke til om alle rundt vet at de har slike utfordringer, og likevel går de rundt og lever sitt liv ( mens andre skjuler at de er i skilsmisse liksom osv )og de er mer interessante å snakke med samt ofte har god selvironi og skråblikk på det meste. Gode mennedkekjennere. Det er hva jeg gjennom år personlig har erfart. 

Alt i alt tror jeg de som har en kamp å kjempe er sterke mennesker. Så fins det unntak selvfølgelig. Men det er muligens en styrke å stå frem som svak også? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Vi må avklare hva det innebærer å være sterk? For det tror jeg at det kan være ulike meninger om. 

For å snakke for meg selv, så anser jeg mennesker som er ærlige og som ikke dekker seg bak en fasade som sterke, samt at de har selvinnsikt. Å innrømme for seg selv er jo absolutt en styrke for å komme videre eller ta tak i ting og også komme videre. Selv om det blir mange tilbakeslag og på stedet hvil, så at man aldri gir opp.

Selv har jeg mitt, men har ikke hele tiden vært både svak og sterk. Jeg har skjult veldig mye, og fremdeles skjuler jeg en del, så jeg har problemer med å innrømme og snakke om ting. Det er ikke så mye styrke, men jeg har også alltid klart meg stort sett selv på alle måter, så en viss styrke har jeg. Jeg har også hatt lett for å resignere, men nå har jeg blitt bedre på å ta opp "kampen" når det er noe. 

Jeg har beundret mange med psykiske utfordringer, uhelse og div diagnoser som er mye hardere rammet enn meg. Jeg har også beundret mange som har vært ganske harde rusmisbrukere. De av dem som ja, holder ut, uten å legge seg ned og bli ofre på en destruktiv måte. De lever etter beste evne et så normalt liv som vanlig, er kunnskapsrike og ikke minst mer intelligente enn mange andre jeg kjenner. Det sier seg litt selv at de av dem ( som jeg altså har truffet mange av ) blir mer utsatt for det ene eller det andre, og i mange tilfeller begge deler, nettopp fordi de vet og forstår mye andre ikke gjør, og de har ikke den livsløgnen mange har. Det skal også styrke til om alle rundt vet at de har slike utfordringer, og likevel går de rundt og lever sitt liv ( mens andre skjuler at de er i skilsmisse liksom osv )og de er mer interessante å snakke med samt ofte har god selvironi og skråblikk på det meste. Gode mennedkekjennere. Det er hva jeg gjennom år personlig har erfart. 

Alt i alt tror jeg de som har en kamp å kjempe er sterke mennesker. Så fins det unntak selvfølgelig. Men det er muligens en styrke å stå frem som svak også? 🙂

Jeg tenker det er en styrke å innrømme svakhet. Det er kanskje en klisjé, men det får så være. 

Synes dine tanker om å være sterk var bra. Man kan jo også oppleve å være svak i perioder av livet, uten at man er svakt som menneske likevel. 

Jeg synes forøvrig, ikke relatert til at jeg har sitert deg, fort et sånt her tema kan utvikle seg til at det trekkes fram grupper i samfunnet som blir sett ned på. Det håper jeg kan unngås i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...