Gå til innhold

Er man sterk når man er psykisk syk?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Lady HM skrev (43 minutter siden):

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er enig med deg i det. En psykisk frisk person er jo egentlig bare en person som ikke har hatt noen psykiske utfordringer enda, og hvem vet hvordan denne vil reagere hvis og når det skjer...

Jeg tenkte egentlig å holde meg utenfor denne diskusjonen, rett og slett fordi jeg er usikker på om det har noe for seg å rokke ved (p)syke personers opplevelse av egen styrke. Jeg tror det er mer fruktbart å tenke på seg selv som sterk, og lurer derfor på om det er kontraproduktivt å insistere på at "nei, du er svak, det sier seg selv". 

Likevel er dette en tilbakevendende diskusjon her på DOL, og det som ofte blir stående som en form for enighet i slike tråder er at (p)sykisk friske mennesker tåler en (normal)belastning bedre enn (p)syke menneske. 

For å ta noen eksempler: Om noen skulle mislike eller kjefte på meg uten noen særlig god grunn, går jeg temmelig ubemerket videre. Får jeg mindre søvn og har dårligere kosthold enn vanlig så blir jeg preget av det bare i kort tid. Om jeg ikke får viljen min, lever jeg godt med det. Og - som et ferskt problem her inne - da vi oppdaget mulig sopp i vårt hus mistet vi verken nattesøvn eller gikk i dørken, men ringte kyndig hjelp for å løse problemet. I tidsrommet mellom at vi oppdaget problemet og til vi hadde visshet, levde vi akkurat som vanlig. 

Dette får meg til å være enig med Grendel og Nicklusheletiden når de tenker at psykisk og fysisk friske personer er sterkere enn syke personer (på gruppenivå), men det betyr ikke at alle (p)syke personer er svake. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lady HM skrev (35 minutter siden):

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er enig med deg i det. En psykisk frisk person er jo egentlig bare en person som ikke har hatt noen psykiske utfordringer enda, og hvem vet hvordan denne vil reagere hvis og når det skjer...

Dette er jeg ikke enig i. Jeg er psykisk frisk i den forstand at jeg ikke har noen diagnoser eller alvorlige psykiske lidelser. Men det betyr ikke at jeg ikke har hatt noen psykiske utfordringer.  Jeg har kjent på null selvtillit, svakt selvbilde, mild sosial angst, redsel, panikkanfall og dyptgripende sorg.

Jeg tror ikke det er hvorvidt man har eller ikke har psykiske lidelser som avgjør om man er sterk eller ikke. Jeg tror man som indivd er sterk OG svak, alt etter situasjon.  Jeg er kanskje sterk på områder du ikke er, og du er kanskje sterk på områder jeg ikke er.

F.eks er det også slik at samme situasjon kan kreve ulikt av to personer. Det som for èn person er enkelt eller bare litt utfordrende, kan være svært utfordrende for en annen. Jeg kan glede meg til å holde foredrag foran en et helt klasserom med fremmede og knapt kjenne på nervøsitet, men jeg klarer ikke å ta på en edderkopp på en størrelse med lillefingerneglen min. For andre kan det være helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lady HM skrev (33 minutter siden):

Psykiske utfordringer ja, det har alle i større eller mindre grad. Men det er ikke det samme som psykisk sykdom.

Psykiske utfordringer er dødsfall, samlivsbrudd, traumer, mobbing osv. Alle møter selvfølgelig psykiske utfordringer og takler det på forskjellige måte. Og så kan man jo argumentere for at de som pga. dette ender opp med psykisk sykdom er de menneskene som er svake - men jeg tror ikke det er så enkelt heller.

Jeg tror det @Glitter sier i innlegget over her er ganske riktig - og at det rett og slett ikke er mulig å si noe om dette på generell basis. Og jeg viser til mitt forrige innlegg: Når er det man er svak da? Er ikke alle sterke når de kommer seg gjennom sykdom, samlivsbrudd og dødsfall? Er det bare de som avslutter livet som er svake? For det er jo det som er alternativet - enten står man gjennom det eller så gjør man det ikke...

Det var du som skrev at en psykisk frisk person er bare en som ikke har hatt psykiske utfordringer enda. Det var det jeg svarte deg på. 

Hva er å være svak og sterk ? Vanskelig å svare på, men jeg tenker at det handler mye om hvordan man forholder seg til ting og takler ting som oppstår ? Hvordan reagerer man på å få mugg i kjelleren, hvordan forholder man seg til det, hvordan løser man det ? Hvilke valg tar man for å unngå trøbbel i livet, hvordan reagerer man på å miste jobben ? Blir man sittende å sture eller jobber man aktivt for raskt å få en ny jobb ?  hvordan forholder man seg til venner, familie, kollegaer, hvordan skaffer man seg jobb, hvordan bli raskere frisk eller friskest mulig, hvordan komme seg gjennom et samlivsbrudd på best mulig måte ? En psykisk syk person kan være sterkere enn en annen psykisk syk person. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Dette er jeg ikke enig i. Jeg er psykisk frisk i den forstand at jeg ikke har noen diagnoser eller alvorlige psykiske lidelser. Men det betyr ikke at jeg ikke har hatt noen psykiske utfordringer.  Jeg har kjent på null selvtillit, svakt selvbilde, mild sosial angst, redsel, panikkanfall og dyptgripende sorg.

Jeg tror ikke det er hvorvidt man har eller ikke har psykiske lidelser som avgjør om man er sterk eller ikke. Jeg tror man som indivd er sterk OG svak, alt etter situasjon.  Jeg er kanskje sterk på områder du ikke er, og du er kanskje sterk på områder jeg ikke er.

F.eks er det også slik at samme situasjon kan kreve ulikt av to personer. Det som for èn person er enkelt eller bare litt utfordrende, kan være svært utfordrende for en annen. Jeg kan glede meg til å holde foredrag foran en et helt klasserom med fremmede og knapt kjenne på nervøsitet, men jeg klarer ikke å ta på en edderkopp på en størrelse med lillefingerneglen min. For andre kan det være helt motsatt.

Du kan ikke ha lest alle innleggene mine? 

Det er jo akkurat dette jeg sier: det er ikke slik at psykisk syke er enten sterke eller svake - eller at friske personer er sterke eller svake. Det er rett og slett forskjellig fra person til person og det er virkelig det jeg har forsøkt å formidle.

Svaret du siterer meg på er jo fra Nicklus som hevder at det er en selvfølge at psykisk friske personer er sterkere enn psykisk syke personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke ha lest alle innleggene mine? 

Det er jo akkurat dette jeg sier: det er ikke slik at psykisk syke er enten sterke eller svake - eller at friske personer er sterke eller svake. Det er rett og slett forskjellig fra person til person og det er virkelig det jeg har forsøkt å formidle.

Svaret du siterer meg på er jo fra Nicklus som hevder at det er en selvfølge at psykisk friske personer er sterkere enn psykisk syke personer.

Nei, jeg har ikke lest alle innleggene dine eller hele tråden. Jeg reagerte bare på utsagnet at hvis man er psykisk frisk så har man ikke hatt noen psykiske utfordringer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Det var du som skrev at en psykisk frisk person er bare en som ikke har hatt psykiske utfordringer enda. 

 

Ja, jeg ser at den ble litt feil formulert i den sammenhengen. Det var et forsøk på å balansere ditt syn på at friske personer automatisk er sterkere enn (p)syke personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg har ikke lest alle innleggene dine eller hele tråden. Jeg reagerte bare på utsagnet at hvis man er psykisk frisk så har man ikke hatt noen psykiske utfordringer. :) 

Nei jeg ser at den var klønete formulert. Det var slettes ikke det jeg mente. Jeg forsøkte bare å balansere et syn i form av at man ikke kan si at en frisk person som ikke har møtt utfordringer er sterk kun basert på at vedkommende blir "stemplet" som frisk. Hvem vet hvordan denne personen hadde reagert når denne møtte på psykiske utfordringer.

Hovedpoenget mitt er enkelt og greit: Det finnes sterke og svake mennesker, uavhengig av om de har psykiske sykdommer eller ikke, og avhengig av situasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lady HM skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg ser at den ble litt feil formulert i den sammenhengen. Det var et forsøk på å balansere ditt syn på at friske personer automatisk er sterkere enn (p)syke personer. 

På gruppenivå er de sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 5.12.2022 den 7.50):

I tillegg til mye som er skrevet om i tråden, så vil jeg si at det har jo også noe å si hvor mye motgang og over hvor lang tid som kan avgjøre hvordan man ender med å ta det. Jeg stod selv i stormen til jeg var 25,5 år. Jeg hadde det vanskelig fra jeg var barn. Man kan jo si at jeg var sterk som stod i den motstanden jeg hadde så lenge. At til tross for alt det ytre, men også det indre som depresjon og angst så kom jeg meg gjennom utdanning, jobb etc. 

Det virker som om du ser på dette som en måte å mestre en situasjon på. Det er jeg enig i, men kanskje det var din eneste måte å overleve på der og da - at i realiteten som barn og ungdom hadde du ikke mange valgmulighetene.

Jeg sier ikke dette for å gjøre det vanskelig for deg, men jeg vet at vi kan være strenge og dømmende mot oss selv. Kanskje vi tross alt ikke hadde så mange valgmuligheter, som tenåring eller tidligere, under foreldres omsorg.

Og, som jeg mener jeg skrev i mitt tidligere innlegg i denne tråden, mener jeg det er meningsløst å sammenligne seg med andre. Det er så mye som avgjør psykisk resiliens/evne til å håndtere motstand - om det er det som menes med sterk i denne tråden... Det er jeg fremdeles litt usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (24 minutter siden):

Det virker som om du ser på dette som en måte å mestre en situasjon på. Det er jeg enig i, men kanskje det var din eneste måte å overleve på der og da - at i realiteten som barn og ungdom hadde du ikke mange valgmulighetene.

Jeg sier ikke dette for å gjøre det vanskelig for deg, men jeg vet at vi kan være strenge og dømmende mot oss selv. Kanskje vi tross alt ikke hadde så mange valgmuligheter, som tenåring eller tidligere, under foreldres omsorg.

Og, som jeg mener jeg skrev i mitt tidligere innlegg i denne tråden, mener jeg det er meningsløst å sammenligne seg med andre. Det er så mye som avgjør psykisk resiliens/evne til å håndtere motstand - om det er det som menes med sterk i denne tråden... Det er jeg fremdeles litt usikker på...

Ja, det var nok min eneste måte å mestre det på. Hvis du mener at jeg holdt meg så opptatt. Men det gikk jo ikke i lengden. Det er jo egentlig ikke så sterkt gjort. Eller ikke vet jeg. 

Jeg lærte ikke å håndtere problemer på en sunn måte i min familie i hvert fall. 

Jeg også litt usikker på hva som menes med sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (52 minutter siden):

Ja, det var nok min eneste måte å mestre det på. Hvis du mener at jeg holdt meg så opptatt. Men det gikk jo ikke i lengden. Det er jo egentlig ikke så sterkt gjort. Eller ikke vet jeg. 

Jeg lærte ikke å håndtere problemer på en sunn måte i min familie i hvert fall. 

Jo, men om det er en mager trøst, så er det helt menneskelig, så menneskelig at t.o.m. nokså mange leger, psykologer og andre med mangeårig helseutdannelse gjør tilsvarende feil når livet bikker imot, dvs. å rømme ifra problemene på ulike måter. De er mennesker de også. Jeg synes det er flott å se at leger står frem og sier enten at "jeg gjorde det og det feil" eller at de har strevd med noe. Det gjør de menneskelige. Vi alle er mennesker med våre feil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (35 minutter siden):

Jo, men om det er en mager trøst, så er det helt menneskelig, så menneskelig at t.o.m. nokså mange leger, psykologer og andre med mangeårig helseutdannelse gjør tilsvarende feil når livet bikker imot, dvs. å rømme ifra problemene på ulike måter. De er mennesker de også. Jeg synes det er flott å se at leger står frem og sier enten at "jeg gjorde det og det feil" eller at de har strevd med noe. Det gjør de menneskelige. Vi alle er mennesker med våre feil og mangler.

Ja, det er sant. Jeg synes det er rart å tenke på at de også gjør feil, men det er litt godt også på en måte. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (16 minutter siden):

Ja, det er sant. Jeg synes det er rart å tenke på at de også gjør feil, men det er litt godt også på en måte. 😛

Jo, hadde vi ikke gjort feil, hadde det vært noe feil med oss... ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...