Gå til innhold

Sobril - hvor lang intervall?

AnonymBruker
 Del

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har fått sobril mot angst. 25mg. Tok en klokken 10.00 ca, og merker nå at effekten går ut. Skjelver og føler meg varm. Hadde tenkt å spare den til kvelden, men vet ikke om jeg klarer. 

Når kan jeg ta neste, uten å overdosere? Jeg sliter med mye dødsangst etter blodpropp i begge lungene, så stresset er veldig plagsomt. 

Takk for svar! ♡Mari. 

Anonymkode: 3c863...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW

Det er ikke lov med konkrete doseringsråd her - så du må nesten følge de råd du har fått av din egen lege. Generelt har Sobril ganske kort halveringstid og i følge Felleskatalogen skal den tas 3-4 ganger daglig. Men du har jo fått en nokså voksen dosering, så jeg vet ikke om legen din har tenkt at den skal brukes sjeldnere? Hva sa legen din? 

Husk også at hvis du bruker Sobril 25 mg flere ganger daglig kan du ikke kjøre bil. Men generelt er benzodiazepiner (inkludert Sobril) veldig lite giftige. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir

Fikk selv de samme etter en traumatisk hendelse, og et par ganger tok jeg 4, da i løpet av et døgn. Da var det sterk angst som påvirket både psyken og det fysiske. Legen bør si hvor mange du kan ta, men målet er jo alltid færrest mulig. Det er noen timer siden 10, og hvis du tar nå så trenger du nok ikke igjen i kveld. Håper dette var greit å skrive her. 

Ps. Må understreke at 4 var kun et par ganger på 24 timer. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Det er ikke lov med konkrete doseringsråd her - så du må nesten følge de råd du har fått av din egen lege. Generelt har Sobril ganske kort halveringstid og i følge Felleskatalogen skal den tas 3-4 ganger daglig. Men du har jo fått en nokså voksen dosering, så jeg vet ikke om legen din har tenkt at den skal brukes sjeldnere? Hva sa legen din? 

Husk også at hvis du bruker Sobril 25 mg flere ganger daglig kan du ikke kjøre bil. Men generelt er benzodiazepiner (inkludert Sobril) veldig lite giftige. 

Tusen takk for grundig svar. Legen på sykehuset har kun skrevet "3 ganger" på pakken. Kan du forklare litt om halveringstid?

Har ikke lappen, så det siste trenger jeg ikke tenke på. Takk igjen 💝

Kashmir skrev (1 time siden):

Fikk selv de samme etter en traumatisk hendelse, og et par ganger tok jeg 4, da i løpet av et døgn. Da var det sterk angst som påvirket både psyken og det fysiske. Legen bør si hvor mange du kan ta, men målet er jo alltid færrest mulig. Det er noen timer siden 10, og hvis du tar nå så trenger du nok ikke igjen i kveld. Håper dette var greit å skrive her. 

Ps. Må understreke at 4 var kun et par ganger på 24 timer. 

Jeg føler meg såpass sjaber at jeg har ringt legevakt for råd. Hun skulle be lege ringe meg. 

Grunn til usikkerhet er at jeg trenger støtte til innsovning. Den virker ikke, når jeg har det som de siste to døgnene. Livredd for å slutte å puste, så da hadde en start med beroligende, vært nyttig. Takk igjen for svar ♥ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for grundig svar. Legen på sykehuset har kun skrevet "3 ganger" på pakken. Kan du forklare litt om halveringstid?

Jeg føler meg såpass sjaber at jeg har ringt legevakt for råd. Hun skulle be lege ringe meg. 

Grunn til usikkerhet er at jeg trenger støtte til innsovning. Den virker ikke, når jeg har det som de siste to døgnene. Livredd for å slutte å puste, så da hadde en start med beroligende, vært nyttig. Takk igjen for svar ♥ 

Hei igjen 😊

Hva gjelder halveringstid: Sobril brytes ganske raskt ned i kroppen. Det er litt ulikt fra person til person, jeg har lest 6-15 timer, men uansett er det en medisin du må bruke flere ganger om dagen for å få god effekt. Hvis legen din har foreslått 3 ganger om dagen kan du stole på det. Du får ingen forgiftning av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du er nok veldig redd og traumatisert etter blodproppene du fikk, men ha tillit til legen din 🙂  og så vil jeg bare si at du får det bedre etterhvert. Det kan ta litt tid, men bedre blir det! Alle som kommer i slike potensielt livstruende situasjoner snakker ofte om hvilken flaks de hadde og at de er utrolig lettet for at alt gikk bra. Det er de selvfølgelig også, men de snakker liksom ikke om den hersens angsten og redselen som ofte deretter følger. Det er noe med det at man aldri tror det kan skje deg selv, men så pling! går det opp for alvor at jo, det er akkurat det det kan! Så det traumet sitter i. Uansett skal du bare ta det så mye med ro du bare kan psykisk. Og du kan trygt ta medisiner i anbefalt dose fra legen 🙂 om et år kan du skrive her inne hvor mye lettere du har det. Om to, tre år er du mest sannsynlig ditt gode gamle jeg igjen. Kanskje tidligere også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, så fine dere er 😢

ISW skrev (29 minutter siden):

Hei igjen 😊

Hva gjelder halveringstid: Sobril brytes ganske raskt ned i kroppen. Det er litt ulikt fra person til person, jeg har lest 6-15 timer, men uansett er det en medisin du må bruke flere ganger om dagen for å få god effekt. Hvis legen din har foreslått 3 ganger om dagen kan du stole på det. Du får ingen forgiftning av det

Det er jo faktisk en utrolig god forklaring 💟 At den må brukes flere ganger.  

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Du er nok veldig redd og traumatisert etter blodproppene du fikk, men ha tillit til legen din 🙂  og så vil jeg bare si at du får det bedre etterhvert. Det kan ta litt tid, men bedre blir det! Alle som kommer i slike potensielt livstruende situasjoner snakker ofte om hvilken flaks de hadde og at de er utrolig lettet for at alt gikk bra. Det er de selvfølgelig også, men de snakker liksom ikke om den hersens angsten og redselen som ofte deretter følger. Det er noe med det at man aldri tror det kan skje deg selv, men så pling! går det opp for alvor at jo, det er akkurat det det kan! Så det traumet sitter i. Uansett skal du bare ta det så mye med ro du bare kan psykisk. Og du kan trygt ta medisiner i anbefalt dose fra legen 🙂 om et år kan du skrive her inne hvor mye lettere du har det. Om to, tre år er du mest sannsynlig ditt gode gamle jeg igjen. Kanskje tidligere også! 

Åh...hva skal en si ❤ Tusen takk for trøstende ord! Har hatt hjemmesykepleie innom for å sette fragmin. Hadde med seg div måleutstyr. Så målene ser bra ut. Han skulle ta kontakt med legevakten for meg, siden jeg ikke har hørt noe. 

Og dere....jeg som trodde jeg hadde sobril 25mg og ble panisk....Den jeg faktisk har, er 15 🙈... Sånn blir man, når man ikke får sove på et par døgn....

Takk igjen for omtanken og forståelse. Og klokskap! ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...