Gå til innhold

By eller på landet,


Worriesome Plenty 2

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg er tilpasningsdyktig og liker begge deler. Jeg har vokst opp på landet, men bodd i Oslo siden jeg var 20 år. Det var fint å være ung i byen, men jeg bruker jo byen mye mindre nå. Jeg tror at leiligheten i Oslo kommer til å være " hytta" når vi blir pensjonister og hytta er der vi kommer til å bo mest. Trivest best på hytta nå. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Dorthe skrev (7 timer siden):

Vi bor i en liten by etter å ha bodd i Oslo hele vårt liv.  Problemet med å flytte til et lite sted som voksne uten barn i huset er at det er helt umulig å bli kjent med folk.  Og det er få tilbud på dagtid og kveldstid.

Det er umulig å bli kjent med folk i Oslo også i voksen alder. Det var mye lettere da ungene var små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta tilbake til bygda jeg vokste opp i men jeg takler ikke folkene som bor her. Folk skal liksom vite alt om meg. Grave og spør. Jeg har blitt ufør, og orker bare ikke prate om det og må liksom forsvare meg selv. Jeg har ikke lyst å legge ut om problemene mine til gud og hvermann. De har jo ikke noe med det. Jeg skylder på fysiske problemer (som jeg har også). Jeg har isolert meg selv, og jeg merker stemninga har blitt dårlig, og folk prater om meg. Broene er vel brent. Jeg flytta her for å ha litt luft rundt meg. Jeg klarer ikke naboer vegg i vegg. Jeg har liksom grodd fast her. Jeg elsker å bo usjenert, men det er tungvint med all kjøringa også. Og å være lang ifa alt. Jeg kunne tenkt meg å fortsatt bo en usjenert plass som var nærmere byen. Jeg leter på finn, men det er litt som å lete etter enhjørninger. Det virker så håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utkanten av Oslo, og det har jeg gjort mesteparten av livet - men i forskjellige deler av byen (riktignok aldri vest for Akerselva). Jeg kunne nok bodd i en annen by, men ikke på bygda. Jeg liker at det finnes kollektivtransport og kulturtilbud, og at ikke bygdedyr-mentaliteten kan få innpass der jeg bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor 10 min med bil unna byen. Tar meg 5 minutter å gå til lysløypa og har utsikt mot hav og fjell. I samme utsikten mot en riksvei med masse liv og biler å se på. Det er fint med alt av lysene på kvelden. :)

Jeg må flytte 10 min med bil lenger unna etter hvert og der får jeg ikke en utsikt å se på. Det er kjipt, men det er bare fram til ungene er voksne så flytter jeg tilbake hit.

Jeg trives ikke med å bo midt i byen. Prøvde det et par år da mamma og jeg flyttet fra dette området da jeg var 14. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (På 6.12.2022 den 17.52):

Jeg er motsatt. Jeg liker å bo landlig og så feriere i storbyer.

Jeg har ikke sertifikat så det hadde blitt besværlig å komme seg rundt med de sparsomme busstilbudene man ofte finner på landet. I tillegg har jeg angst som blir særlig sterk når jeg er hjemme alene så jeg hadde aldri overlevd å bo landlig med mye skog og lang vei til naboer.

Og jeg hadde savnet alle tilbudene som finnes i byen. Jeg elsker å bare sette meg på trikken eller T-banen og 5 minutter senere så kan jeg gå i handlegater, cafeer og parker.  

Endret av RødPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (På 6.12.2022 den 14.35):

hvor foretrekker du å bo? 

jeg velger byen.

Definitivt byen. Jeg bor fem minutters gange fra sentrum, og trenger ikke bil i hverdagen. Marka er bare en kort kjøretur unna.

Liker å ha tilgang på et mangfold av folk og kulturtilbud, og liker at byen er så stor at det er spennende å jobbe og leve her, men liten nok til man har lett tilgang på nettverk både i jobb og privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler! Jeg bor rett i skogkanten, men det tar meg bare tjue minutter med banen til sentrum. Og siden jeg jobber der, har jeg like god tilgang på kultur- og uteliv som da jeg bodde midt i bygryta 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...