Gå til innhold

Røykvarslere


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket røykvarsleren i går. Trodde vi hadde to, men den ene var bare sensor for lys, det burde jeg jo ha tenkt.

Men da jeg sjekket den nede var det ikke batteri i. Den forrige eieren har tatt batteriene med seg. Er det mulig. Veldig godt at jeg sjekket det opp nå iallefall.

Og så tenkte jeg at jeg trenger en i andre etasje også og har kjøpt en til å ha i gangen. Men burde jeg ha en i hvert soverom også? Og burde jeg hatt en egen i entreen nede hvor sikringsskapet er? Den som er her nå henger rett utenfor døren til entreen.

Og så lurer jeg på hva det er med optiske røykvarslere. Han i butikken sa at den var bedre, men han kunne ikke si hvordan bedre.

Hvor har dere røykvarslere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg sjekket røykvarsleren i går. Trodde vi hadde to, men den ene var bare sensor for lys, det burde jeg jo ha tenkt.

Men da jeg sjekket den nede var det ikke batteri i. Den forrige eieren har tatt batteriene med seg. Er det mulig. Veldig godt at jeg sjekket det opp nå iallefall.

Og så tenkte jeg at jeg trenger en i andre etasje også og har kjøpt en til å ha i gangen. Men burde jeg ha en i hvert soverom også? Og burde jeg hatt en egen i entreen nede hvor sikringsskapet er? Den som er her nå henger rett utenfor døren til entreen.

Og så lurer jeg på hva det er med optiske røykvarslere. Han i butikken sa at den var bedre, men han kunne ikke si hvordan bedre.

Hvor har dere røykvarslere?

Vi har tre seriekoblede røykvarslere, en ved åpningen mellom stue og kjøkken, en utenfor soverommet og en utenfor soverommet i 2. etg. Om en av dem utløses så begynner det å ule i alle tre, det er veldig kjekt. Kjøpes i sett på 3 stk og man trenger ikke gjøre noe mer for at de skal samkjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt hatt en røykvarsler i hvert soverom, evnt at den er plassert rett utenfor så du lett kan høre den med døren igjen. Jeg har ikke peiling på røykvarslere, men f.eks her kan du lese litt om de to ulike. Du finner nok mer om du googler 🙂

Endret av Orion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt du sjekket! Jeg skal bytte batteri nå på våre. De er seriekoplet. Vi har flere stykker, men jeg er usikker på antallet. Må kanskje telle dem før jeg kjøper batteri :;-D Helt horribelt av forrige eier å ta med seg batteriene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stk som er seriekoblet og koblet opp til alarmsentralen. I tillegg har jeg temperaturmålere som også funker slik at de ringer alarmsentralen hvis temperatur i huset blir over en viss grader. 

De uler så høyt at det er ikke nødvendig å ha inne på soverommene. Der er det ikke ovner uansett så blir ikke brann der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne også ha alarm som er tilkoblet en alarmstasjon, men det ble for dyrt for meg. 

Jeg er i tvil nå om jeg skal reise tilbake å kjøpe seriekoblede røykvarslere. Det hadde jo vært sikrere. Da kunne jeg hatt en i hvert etasje pluss en ekstra på sønnens soverom fordi vi vurderer å sette inn en varmeovn som han kan bruke på dagtid, men plutselig glemmer han å skru den av.

Brann har skremt meg helt siden jeg så den tegningen om brannen i tårnet til Tobias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Jeg sjekket røykvarsleren i går. Trodde vi hadde to, men den ene var bare sensor for lys, det burde jeg jo ha tenkt.

Men da jeg sjekket den nede var det ikke batteri i. Den forrige eieren har tatt batteriene med seg. Er det mulig. Veldig godt at jeg sjekket det opp nå iallefall.

Og så tenkte jeg at jeg trenger en i andre etasje også og har kjøpt en til å ha i gangen. Men burde jeg ha en i hvert soverom også? Og burde jeg hatt en egen i entreen nede hvor sikringsskapet er? Den som er her nå henger rett utenfor døren til entreen.

Og så lurer jeg på hva det er med optiske røykvarslere. Han i butikken sa at den var bedre, men han kunne ikke si hvordan bedre.

Hvor har dere røykvarslere?

Optisk  sender regelmessig ut ett lite blink, ved Røyk blir glimtete resonans bli annerledes og setter alarmen går. Det er en nyere og sikrete måte å sette igang en alarm.

 

du får varslere med opptil 10 års batteritid. De med 10 år er dyrere men det krever jo ikke å måtte huske å sjekke røykvarslerne. På 10 års varslerne er det innebygd batteri og utløpsdatoen står på varsleren.  Vil du ikke borre nytt hull til røykvarslere er det varslere som kommer med dobbeltsidig kraftig tape.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Optisk  sender regelmessig ut ett lite blink, ved Røyk blir glimtete resonans bli annerledes og setter alarmen går. Det er en nyere og sikrete måte å sette igang en alarm.

 

du får varslere med opptil 10 års batteritid. De med 10 år er dyrere men det krever jo ikke å måtte huske å sjekke røykvarslerne. På 10 års varslerne er det innebygd batteri og utløpsdatoen står på varsleren.  Vil du ikke borre nytt hull til røykvarslere er det varslere som kommer med dobbeltsidig kraftig tape.

Takk for forklaring👍

Ti år er lenge. Vet ikke helt om jeg hadde stilt på det, men det kan jeg sikkert. De hadde ikke slike på byggvarehuset her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (10 timer siden):

Takk for forklaring👍

Ti år er lenge. Vet ikke helt om jeg hadde stilt på det, men det kan jeg sikkert. De hadde ikke slike på byggvarehuset her.

Mine røykvarslere er geniale sånn sett. Når de begynner å bli tomme så sier de i fra "sjekk batteri på branndetektor" eller hva de nå sier. Første gangen jeg hørte det ble jeg dritredd og trodde jeg hørte stemmer. Var litt utydelig hva de sa også, så tok meg en stund før jeg skjønte hva det var. 😅 

Jeg elsker alarmsystemet mitt, men det er jo med i fellesutgiftene og derfor jeg har den luksusen. Koster jo sånn 500 kr i mnd. Tror ikke jeg kan ta meg råd til det når jeg flytter. Vi får se. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 timer siden):

Mine røykvarslere er geniale sånn sett. Når de begynner å bli tomme så sier de i fra "sjekk batteri på branndetektor" eller hva de nå sier. Første gangen jeg hørte det ble jeg dritredd og trodde jeg hørte stemmer. Var litt utydelig hva de sa også, så tok meg en stund før jeg skjønte hva det var. 😅 

Jeg elsker alarmsystemet mitt, men det er jo med i fellesutgiftene og derfor jeg har den luksusen. Koster jo sånn 500 kr i mnd. Tror ikke jeg kan ta meg råd til det når jeg flytter. Vi får se. 

Jeg hadde et sånt system i forrige huset. En dag jeg skulle fyre i ovnen gjorde jeg alt galt og det ble bare fult av røyk. Så gikk selvfølgelig alarmen på og så kom den enormt høye damestemmen som gjentok og gjentok "brannalarmen er utløst, forlat huset" Jeg tror aldri jeg har vært så stresset i hele mitt liv😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (43 minutter siden):

Jeg hadde et sånt system i forrige huset. En dag jeg skulle fyre i ovnen gjorde jeg alt galt og det ble bare fult av røyk. Så gikk selvfølgelig alarmen på og så kom den enormt høye damestemmen som gjentok og gjentok "brannalarmen er utløst, forlat huset" Jeg tror aldri jeg har vært så stresset i hele mitt liv😂

Haha nei det skjønner jeg! 😅 Jeg holdt på å utløse alarmen i hele borettslaget fof noen år siden pga en venn glemte biffen i panna også ble det masse røyk og jeg slet med å avstille alarmen. Fy fan så stresset vi var. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (30 minutter siden):

Haha nei det skjønner jeg! 😅 Jeg holdt på å utløse alarmen i hele borettslaget fof noen år siden pga en venn glemte biffen i panna også ble det masse røyk og jeg slet med å avstille alarmen. Fy fan så stresset vi var. 😆

Det gjorde moren min da vi var der for å spise en gang hun var nyinnflyttet. Hun var ikke klar over at alarmen gikk hos alle, plutselig banket det på og hele nabolaget stod utenfor døren hennes. Da ble hun temmelig stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (24 minutter siden):

Det gjorde moren min da vi var der for å spise en gang hun var nyinnflyttet. Hun var ikke klar over at alarmen gikk hos alle, plutselig banket det på og hele nabolaget stod utenfor døren hennes. Da ble hun temmelig stresset.

Ja det kan jeg se for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...