Gå til innhold

I hvilken sammenheng er det greit å la et gammelt menneske gå med samme bleie i 24 timer i strekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vendi skrev (På 27.1.2023 den 5.11):

Nå blir jeg sikkert lynsjet siden jeg kommer til å rette et litt kritisk søkelys på denne dokumentaren. Jeg synes blant annet at tvang vs frivillighet burde vært belyst mer. I dokumentaren vises det at en pasient blir tvangslagt rundt 20.30 på kvelden (klokkeslettet stod øverst i høyre hjørnet på filmen), og sykehjemmet får naturligvis kritikk for det siden tvangslegging av denne pasienten ikke er hjemlet i noe tvangsvedtak. Reglene er sånn at det ikke skal brukes tvang hvis det ikke foreligger et tvangsvedtak.  

Sykehjemmet får også kritikk for å legge henne for tidlig. Men hva om pasienten ønsket å legge seg så tidlig, skulle de da ha tvunget henne til å sitte oppe lenger? Nei, det kan de jo ikke gjøre siden det ikke er lov til å bruke tvang. Sykehjemmet sa også at hun ofte ønsket selv å legge seg så tidlig fordi hun var sliten og trøtt. Det at hun kviknet til da datteren kom på besøk er bare naturlig. Og hva om pasienten nektet å skifte bleie i løpet av de 17 til 24 timene? Hva om hun nekter å pusse tennene? Når tvang ikke er lov kan ingen tvinge henne til å skifte bleie eller til å pusse tenner? (Jeg synes tvang, vedtatt eller ikke, burde være selvsagt i slike situasjoner). Om hun nektet kommer ikke fram i dokumentaren, - er det enten fordi det ikke forekom, eller er det fordi det ikke var viktig å vise det fordi dokumentaren da ville ha mistet sin sjokkerende effekt? Eller var det faktisk sant at pleierne ikke hadde tid eller interesse av å skifte på henne? 

Jeg sier ikke at det ikke forekommer vanskjøtsel og omsorgssvikt på sykehjem pga manglende ressurser, men jeg tror ikke det forekommer så ofte. Jeg tror de fleste blir ivaretatt på en akseptabel måte selv om ressursene er få. En dokumentar som dette viser jo bare det produsentene vil vise, og det finnes alltid noe kritikkverdig og forferdelig å finne hvis de bare vinkler det "rette" veien. 

I dokumentaren kommer det frem at pasienten var dement som vil si at pasienten ikke hadde kontroll på tid. Dokumentaren kritiseres for uverdig eldreomsorg. Tvang som brukes uten vedtak. Pasienten lå også i sengen mer enn 16 timer som igjen ødelegger døgnrytmen. Det er nok ingen enkelthendelse dette, det skjer over mange plasser derfor er det viktig at det belyses slik at kvaliteten blir bedre!!

Anonymkode: 732a5...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...