Gå til innhold

ISW/andre... Prolaps og trang recess... mulig å bli bra?


emilie321

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (49 minutter siden):

Leit å høre at du har så store smerter. Godt at du har fått god veiledning og forhåpentligvis god behandling medisinsk nå. Ønsker deg gode uker fremover!

Tusen takk!

Dagene blir iallefall mye lettere når jeg får bedre smertelindring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våknet i dag med hovne ben, verst var høyre ben (det motsatte av det som er vondt)  Har jo nå vært sengeliggende i mange uker og regner med at det har noe med det å gjøre.  Hva bør jeg gjøre nå? Noen som har noen råd? Eventuelt når kontakte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Våknet i dag med hovne ben, verst var høyre ben (det motsatte av det som er vondt)  Har jo nå vært sengeliggende i mange uker og regner med at det har noe med det å gjøre.  Hva bør jeg gjøre nå? Noen som har noen råd? Eventuelt når kontakte lege?

Er du virkelig sengeliggende hele døgnet? I så fall kan du være utsatt for blodpropp. Dersom det hovne beinet også er varmt og rødt, bør du kontakte lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Er du virkelig sengeliggende hele døgnet? I så fall kan du være utsatt for blodpropp. Dersom det hovne beinet også er varmt og rødt, bør du kontakte lege. 

Ligger/sitter for det meste, men er oppe å går bittelitt ca hver halvtime.  Det er ikke mange meterne jeg greier å gå før smertene blir store, også i hvile. Det er ikke varmt og rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Ligger/sitter for det meste, men er oppe å går bittelitt ca hver halvtime.  Det er ikke mange meterne jeg greier å gå før smertene blir store, også i hvile. Det er ikke varmt og rødt.

Jeg ville ringt legevakten. Hvis det ene beinet er verre enn det andre (mer hovent) må blodpropp vurderes. Det holder med en blodprøve (d-dimer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ringt legevakten. Hvis det ene beinet er verre enn det andre (mer hovent) må blodpropp vurderes. Det holder med en blodprøve (d-dimer)

Takk for svar!

Ja, jeg kan jo ringe, men kvier meg egentlig til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Takk for svar!

Ja, jeg kan jo ringe, men kvier meg egentlig til å gjøre det.

Nå må jeg bli litt streng og tydelig:

Ring legevakten. Nå. Dette kan være alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Jeg ville ringt legevakten. Hvis det ene beinet er verre enn det andre (mer hovent) må blodpropp vurderes. Det holder med en blodprøve (d-dimer)

Det ene beinet er bare 1 cm større enn det andre (målt 2 steder) og det presser ikke så på lenger (har sittet en del med beina høyt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (24 minutter siden):

Det ene beinet er bare 1 cm større enn det andre (målt 2 steder) og det presser ikke så på lenger (har sittet en del med beina høyt)

Søte emilie, det skader ikke å ringe legevakten for å høre med dem. Gjør det så kan du være mer trygg. Vi blir jo litt bekymret selv her også. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Nå må jeg bli litt streng og tydelig:

Ring legevakten. Nå. Dette kan være alvorlig.

Da har jeg ringt legevakta. Siden beina ikke var som tømmerstokker og jeg verken var rød eller hadde smerter der, så var det nok ikke blodpropp. Så jeg måtte ta kontakt med fastlegen i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Ligger/sitter for det meste, men er oppe å går bittelitt ca hver halvtime.  Det er ikke mange meterne jeg greier å gå før smertene blir store, også i hvile. Det er ikke varmt og rødt.

Har du prøvd å krabbe? Det kan være en ok måte å få i gang sirkulasjon og er mindre belastende enn å gå oppreist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd å krabbe? Det kan være en ok måte å få i gang sirkulasjon og er mindre belastende enn å gå oppreist. 

Nei, det har jeg ikke, men jeg kan jo prøve.  Takk for tipset 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter mange dager med å kjøle ned den betente hofta + medisiner som hjelper på nervesmerter, er jeg på bedringens vei. Greier å gå litt mer og med ikke så store smerter. Så igår var jeg en tur på det aktivitetssenteret jeg pleier å gå på, tok taxi. Det var så godt å komme seg litt ut, men ble sliten. Sov i 2 timer da jeg kom hjem.  Fikk mer smerter i etterkant, men mindre enn forventet.  

Fysioterapeuten på sykehuset sa jeg måtte bevege meg, samtidig måtte jeg passe på og ikke trigge betennelsen.  Det var det da. Siden jeg har noe mer smerter i dag, så roer jeg litt ned idag. Har tenkt å dra på aktivitetssenteret i morgen igjen, tenker det er bra for meg. Så får jeg bare prøve meg fram hvor mye hofta tåler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (6 timer siden):

Etter mange dager med å kjøle ned den betente hofta + medisiner som hjelper på nervesmerter, er jeg på bedringens vei. Greier å gå litt mer og med ikke så store smerter. Så igår var jeg en tur på det aktivitetssenteret jeg pleier å gå på, tok taxi. Det var så godt å komme seg litt ut, men ble sliten. Sov i 2 timer da jeg kom hjem.  Fikk mer smerter i etterkant, men mindre enn forventet.  

Fysioterapeuten på sykehuset sa jeg måtte bevege meg, samtidig måtte jeg passe på og ikke trigge betennelsen.  Det var det da. Siden jeg har noe mer smerter i dag, så roer jeg litt ned idag. Har tenkt å dra på aktivitetssenteret i morgen igjen, tenker det er bra for meg. Så får jeg bare prøve meg fram hvor mye hofta tåler. 

Har du noen mulighet til å få trent i basseng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Har du noen mulighet til å få trent i basseng?

Ja, er medlem på  et treningssenter som har basseng.  Må kunne kjøre bil først og jeg må greie å gå litt lenger enn det jeg faktisk greier i dag. Men håper jeg er så mye bedre om en ukes tid at jeg kan komme meg dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sakte framover og jeg burde vel være fornøyd, men er utålmodig.  I dag kjørte jeg bil for første gang på 7 uker. Tenkte jeg skulle kjøre et stykke for å fylle opp med strøm, men greide bare en mil før jeg måtte snu pga økte smerter.  Greier kanskje å gå 100m med krykker, så det er jo mer enn for bare 1 uke siden. Sitte/ligger fortsatt i sofaen da det er det beste stedet jeg kan være akkurat nå. Vet ikke helt hva jeg egentlig kan forvente av framgang. 

Venter fortsatt på å komme inn til fysioterapeut eller manuellterapeut (står på venteliste 2 steder) Lurer på om jeg skal ta av bufferkontoen og så gå privat til en manuellterapeut.  Da kan jeg raskere få behandling, men det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (13 timer siden):

Det går sakte framover og jeg burde vel være fornøyd, men er utålmodig.  I dag kjørte jeg bil for første gang på 7 uker. Tenkte jeg skulle kjøre et stykke for å fylle opp med strøm, men greide bare en mil før jeg måtte snu pga økte smerter.  Greier kanskje å gå 100m med krykker, så det er jo mer enn for bare 1 uke siden. Sitte/ligger fortsatt i sofaen da det er det beste stedet jeg kan være akkurat nå. Vet ikke helt hva jeg egentlig kan forvente av framgang. 

Venter fortsatt på å komme inn til fysioterapeut eller manuellterapeut (står på venteliste 2 steder) Lurer på om jeg skal ta av bufferkontoen og så gå privat til en manuellterapeut.  Da kan jeg raskere få behandling, men det er dyrt.

Ille at du skulle få dette nå i vinter 😞 
Godt likevel at det går riktig vei. 100 meter med krykker er jo en stor forbedring ift for et par uker siden. Gode vibber sendes deg herfra ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (46 minutter siden):

Ille at du skulle få dette nå i vinter 😞 
Godt likevel at det går riktig vei. 100 meter med krykker er jo en stor forbedring ift for et par uker siden. Gode vibber sendes deg herfra ❤️ 

Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var på første time hos manuellterapeut i dag, men han ville ikke starte behandling nå, jeg var for dårlig.  Har fått ny time om 14 dager for ny vurdering.  Og legen ringte meg i ettermiddag og jeg skal øke med neurontin, så håper det hjelper litt mer.

Begynner å få nok nå og blir mer og mer klar for å operere, selv om jeg er livredd for denne operasjonen.  Men det spørs hva legene på sykehuset sier da. De vil helst ikke operere slikt.

Er det mulig å bli bra nok av seg selv? Begynner å få mine tvil. Er ganske fortvilet over situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
emilie321 skrev (På 16.3.2023 den 19.35):

Var på første time hos manuellterapeut i dag, men han ville ikke starte behandling nå, jeg var for dårlig.  Har fått ny time om 14 dager for ny vurdering.  Og legen ringte meg i ettermiddag og jeg skal øke med neurontin, så håper det hjelper litt mer.

Begynner å få nok nå og blir mer og mer klar for å operere, selv om jeg er livredd for denne operasjonen.  Men det spørs hva legene på sykehuset sier da. De vil helst ikke operere slikt.

Er det mulig å bli bra nok av seg selv? Begynner å få mine tvil. Er ganske fortvilet over situasjonen. 

Jeg så ikke det du skrev om fysio før nå. Men når det gjelder operasjon, så er det i det minste viktig at de er sikre på hva som skyldes hofta og hva som skyldes ryggen. Det er mange som feil-opereres med denne problemstillingen, - dvs. at man ikke klarer å avgjøre om det er hofte eller rygg og så opererer man en av delene uten virkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...