Gå til innhold

Får psykologen på dps poliklinikk vite det om pasienten deres har tatt selvmord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor kommer det et kors? I journalen? Og hvordan vet du dette?

Anonymkode: baa1d...8d5

Jeg vet ikke hvorfor det kommer et kors, det er vel fordi det skal symboliseres død. Hvorfor spør du om dette? Vær så snill og ta kontakt noen om du trenger hjelp. Mental helse 113 eller kirkens sos. 

Anonymkode: 05eb8...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvorfor det kommer et kors, det er vel fordi det skal symboliseres død. Hvorfor spør du om dette? Vær så snill og ta kontakt noen om du trenger hjelp. Mental helse 113 eller kirkens sos. 

Anonymkode: 05eb8...69c

Var bare ment som spørsmål er ingen i nød her. 

Anonymkode: cbb77...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor det kommer et kors, det er vel fordi det skal symboliseres død. Hvorfor spør du om dette? Vær så snill og ta kontakt noen om du trenger hjelp. Mental helse 113 eller kirkens sos. 

Anonymkode: 05eb8...69c

Jeg er ikke TS. Spør bare ut av nysgjerrighet. 

Anonymkode: baa1d...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de fortsatt er i behandling, får behandler vite det. Hvis ikke, er det bare tilfeldig om de får vite det. 
Behandler kommer ikke i begravelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 minutt siden):

Hvis de fortsatt er i behandling, får behandler vite det. Hvis ikke, er det bare tilfeldig om de får vite det. 
Behandler kommer ikke i begravelsen. 

Kupton alle er ikke som deg og her har du ikke fasiten. Behandler kan gå i begravelsen!! Nå er du for bastant- akkurat her sitter du ikke på alle svar som er rett for alle!

Anonymkode: 05eb8...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (14 minutter siden):

Hvis de fortsatt er i behandling, får behandler vite det. Hvis ikke, er det bare tilfeldig om de får vite det. 
Behandler kommer ikke i begravelsen. 

Er det politiet som ringer ned til dps å sier det? Og da kommer spørsmål 2: hvordan kan politiet i det hele tatt vite at denne personen gikk på dps? 

Anonymkode: cbb77...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det politiet som ringer ned til dps å sier det? Og da kommer spørsmål 2: hvordan kan politiet i det hele tatt vite at denne personen gikk på dps? 

En ting som ofte skjer når folk dør, er at de ikke møter til flere timer. Så kan det være mange som vet at personen gikk i behandling: Familie, venner, helsesøster, fastlege osv osv.

Det å ikke gå i begravelse: De steder jeg har jobbet, har det vært en fast politikk fra institusjonens side. Ikke minst fordi en ikke ønsker uforvarende å gjøre forskjell ved gå i enkelte begravelser og ikke i andre. Men som alltid finnes det unntak fra det mest vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en gang at behandler kom i begravelsen. Men det er nok ikke det vanlige, nei. 

Anonymkode: 2d1db...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min behandler sa til meg for et par år siden da jeg nettopp hadde fått en grusom beskjed og reagerte ved å ville skrive meg ut, at jeg ikke fikk dra den dagen for hun ville ikke gå i begravelsen min. 

Hun har ikke mistet pasienter i selvmord, men jeg antar ut ifra det utsagnet om at hun hadde kommet. I min eller andre sin. Hun har jo hatt kontakt med min familie også så kanskje hun ville gitt sin respekt jeg vet ikke. Uansett blir det ikke utfallet. 

Ref ab som skrev om at fastleger ikke bryr seg, så er jeg uenig. Noen pasienter møter de aldri, og da er det forsåvidt kun et navn, mens andre pasienter har de hatt mye kontakt med. Jeg vil tro de ønsker å vite om pasienten dør. Jeg vet at min fastlege bryr seg om sine pasienter. 

Jeg har jobbet som helsepersonell selv og det var unektelig noen som gjorde mer inntrykk på meg. Som jeg enda tenker på selv om et par av de er helt bak til 2012.  Jeg kan tenke på de og håpe det går bra/tenke at vedkommende nok er død (demens) nå. Jeg husker jeg fikk god kontakt med en ung mann med psykose da jeg var i praksis i akuttpsykiatrien i noen uker og han har jeg tenkt på mange ganger. 

Selv om det var jobb og de fleste ikke kom under huden på meg, så var det jo noen alle steder jeg jobbet/var i praksis. 

Helsepersonell er jo mennesker og noen vil de oppleve å få ekstra kontakt med. Det har jeg opplevd som pasient også forsåvidt. Å få et bånd til enkelte, og noen har sagt at jeg har kommet under huden på dem. Det er ganske naturlig at det skjer fra tid til annen. Ikke noe spesielt ved det. De fleste glemmer man eller har nøytral kontakt med, mens noen husker man godt av ulike grunner. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppleve at en medpasient døde (stadig ukjent årsak) da jeg var i rusbehandling. Da dro vi fra avdelingen i begravelsen sammen med behandleren hens og en i personalet ved avdelingen jeg var innlagt ved.  Så det er nok litt ulik praksis rundt om kring. Jeg hadde ikke forventet at behandler kom i begravelsen min om jeg døde i selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor skulle fastlegen ha nytte av å vite at en av sine 1000 pasienter er død? Jeg tror ikke noe på at en random lege bruker tid å fortelle en fastlege at deres pasient er død. Det ha ringen ting for seg. Det blir jo lagt inn i systemet automatisk og man blir bare fjernet fra fastlegens liste. 

Anonymkode: cbb77...a8a

Fastlegen vil få tilsendt morsnotat når noen er erklært død på samme måte som de får  epikriser når noen avsluttes ved spesialisthelsetjenesten. Dessuten vil jeg tro det er sjelden at noen tar selvmord uten at det stilles spørsmål fra f.eks pårørende, politi, osv. 

Anonymkode: 34390...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...