Gå til innhold

Må man trappe ned AP før slutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller kan man bare slutte brått ?

Anonymkode: 048b4...e1c

Jeg har pleid å slutte brått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller kan man bare slutte brått ?

Anonymkode: 048b4...e1c

Det kommer an på hvorfor en hat tatt den. Ved psykoser bør en absolutt trappe meget langsomt ned (om en skal slutte). 

 

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg har pleid å slutte brått. 

Derfor har du også alltid fått relativt raske tilbakefall og blir kronifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (13 timer siden):

Derfor har du også alltid fått relativt raske tilbakefall og blir kronifisert

Ja jeg har jo det, hva betyr kronifisert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slutter brått uten problemer flere ganger. Brukt det for stemningsstabiliserende. Jeg ville nok ikke anbefalt noen å gjøre det samme. 

Anonymkode: 38200...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

At det blir kronisk?

Ja, det betyr at noen eller flere av symptomene dine er blitt kroniske. 

Anonymkode: 38200...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det betyr at noen eller flere av symptomene dine er blitt kroniske. 

Anonymkode: 38200...fbb

Ok. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har slutter brått uten problemer flere ganger. Brukt det for stemningsstabiliserende. Jeg ville nok ikke anbefalt noen å gjøre det samme. 

Anonymkode: 38200...fbb

Hvorfor ikke? Hva skjedde? Ble du dårlig? 

Anonymkode: 048b4...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kupton @ISW

Hva med Quetiapin for søvn? Oppdaget at jeg i dosetten la 1 tabl 100 mg i stedet for to. Har nok tatt bare 100 noen dager. Merker ingen forskjell. Trenger ikke gå opp igjen da?

Anonymkode: ae032...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

@kupton @ISW

Hva med Quetiapin for søvn? Oppdaget at jeg i dosetten la 1 tabl 100 mg i stedet for to. Har nok tatt bare 100 noen dager. Merker ingen forskjell. Trenger ikke gå opp igjen da?

Anonymkode: ae032...600

Nå er det ikke lov å gå god for doser (og jeg er heller ikke lege) - men hvis du KUN bruker medisinen for søvn, så er det jo kanskje lurt å bruke laveste effektive dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke lov å gå god for doser (og jeg er heller ikke lege) - men hvis du KUN bruker medisinen for søvn, så er det jo kanskje lurt å bruke laveste effektive dose?

Ja, det er jo meningen å trappe ned. Planen var å trappe ned med 25 mg per uke. Har trengt høy dose før for å opprettholde søvn, men nå sover jeg for lenge. Hadde ikke Hangover da jeg trengte den høyere dosen, men sykdommen er sikkert i en mindre aktiv fase da jeg er friskere og behovet for medisin er mindre.

Anonymkode: ae032...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange spør om nedtrapping. Jeg har mange ganger bedt om at slike spørsmål også inneholder: Indikasjon - hvorfor en brukte medisinen, dose, varighet (hvor lenger har en brukt medisinen) og årsak til at en ønsker nedtrapping evt avslutning. Uten dette er det umulig å gi et fornuftig svar.

Når en har brukt en medisin for å få sove, er det ufarlig å gå direkte i null. Det verste som kan skje er at en ikke får sove.

Men for alle tilstander anbefaler jeg nedtrapping over noe tid. Hvor lang tid, avhenger av det jeg skrev i første avsnitt. Eneste unntaket fra denne anbefaling er om en får farlige bivirkninger som krever umiddelbar seponering/avslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...