Gå til innhold

Unge folk under 30 får uføretrygd alt for lett, mener NAV veiledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kupton skrev (9 timer siden):

Hva skjedde i disse årene? Var NAV på tilbudssiden med fornuftige tiltak fra første uke? Eller var det bare et annet navn på sykemeldingen?

Det var møter, samarbeidsmøter, jeg var i diverse ulik behandling og det mislykkede forsøket på samfunnstjeneste hvor også det ble for det meste gjort i behandling ble sett som et forsøk på arbeidstrening. Så var jeg så mye innlagt og dårlig at Nav aldri så det som hensiktsmessig med å prøve meg ut i jobb. 

Men jeg ønsker ikke å være hundre% ufør resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (2 timer siden):

Det var møter, samarbeidsmøter, jeg var i diverse ulik behandling og det mislykkede forsøket på samfunnstjeneste hvor også det ble for det meste gjort i behandling ble sett som et forsøk på arbeidstrening. Så var jeg så mye innlagt og dårlig at Nav aldri så det som hensiktsmessig med å prøve meg ut i jobb. 

Men jeg ønsker ikke å være hundre% ufør resten av livet. 

Du har en kompetanse som definitivt trengs i arbeidslivet. Håper du kommer tilbake i jobb når du kan. Jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Du har en kompetanse som definitivt trengs i arbeidslivet. Håper du kommer tilbake i jobb når du kan. Jeg heier på deg!

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (5 minutter siden):

Var på 4 forskjellige tiltak med jobb før uføretrygd. Har aldri møtt noen som har vært på så mange tiltak.

15 tiltak, tre forskjellige skoleplasser  over 6 år og 4 forskjellige institusjoner og psykologer her. 

Anonymkode: 68a69...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT for lett å få ufør idag. Nå får man ufør med lettere psykisk sykdom og diagnoser man kan bli frisk av. F. Eks borderline, angst og depresjon burde ikke være grunn nok til å få ufør med mindre man har det av en svært funksjonshemmende grad og har hatt det i mange år (5+år) og med svært funksjonshemmende så mener jeg i den grad at man ikke fungerer verken i hverdagen med handling, matlaging, hygiene eller sosialt. 

Anonymkode: 66650...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ALT for lett å få ufør idag. Nå får man ufør med lettere psykisk sykdom og diagnoser man kan bli frisk av. F. Eks borderline, angst og depresjon burde ikke være grunn nok til å få ufør med mindre man har det av en svært funksjonshemmende grad og har hatt det i mange år (5+år) og med svært funksjonshemmende så mener jeg i den grad at man ikke fungerer verken i hverdagen med handling, matlaging, hygiene eller sosialt. 

Anonymkode: 66650...3a8

Men du vil ikke ansette dem.

Så de skal ikke få ufør, og ikke jobb. Så det er jo noe problematisk. som du sikkert kan forstå. Er planen å ha dem på sosialstønad over lengre tid/livstid ? Hvis så hvordan løser det noe som helst, det vil skape masse jober hos NAV som skal behandle alle disse sosialklientenes søknader hver måned, men det er jo meningsløse jobber som ikke bidrar noe positivt til samfunnet som helhet

Anonymkode: cde71...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Vi har lite arbeidsledighet fordi vi har mange uføre. Det er ikke så mange jobber som ikke krever utdannelse. Før fikk også de rare jobb. På verkstedet faren min jobbet var det en som var fast ansatt for nese å feie gulv.

 

i dag vil de fleste bedrifter velge ett byrå. De skal tjene prnger så lønns fot renholdere nå er historisk dårlig. Byråene underbyr hverandre og mer vasking skal gjøres på kortere tid til dårligere lønninger som svært ofte er deltidsjobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 3.2.2023 den 11.49):

Var på 4 forskjellige tiltak med jobb før uføretrygd. Har aldri møtt noen som har vært på så mange tiltak.

1 tiltak, så uføretrygd,frisk i dag men kommer meg ikke tilbake i jobb...

Anonymkode: 1d125...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt for lett å få ufør for psykiske plager idag. 

Anonymkode: 66650...3a8

Tror du det? Har du uføretrygd selv?
Min erfaring er at det tar mange år før du får uføretrygd.  Jeg er selv uføretrygdet å det var ikke lett å få. 

Anonymkode: ea99d...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du det? Har du uføretrygd selv?
Min erfaring er at det tar mange år før du får uføretrygd.  Jeg er selv uføretrygdet å det var ikke lett å få. 

Anonymkode: ea99d...639

Ja det tar mange år ja, men det jeg mente med at det var lett å få var at man får det innvilget selv med bare milde og moderate plager,og plager som kan behandles. 

At mange like etter de får ufør velger å få seg barn er et tegn på at vedkommende ikke skulle fått ufør i utgangspunktet. Er man for syk til å jobbe er man for syk til å bli fulltidsforelder også

Anonymkode: 66650...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det tar mange år ja, men det jeg mente med at det var lett å få var at man får det innvilget selv med bare milde og moderate plager,og plager som kan behandles. 

At mange like etter de får ufør velger å få seg barn er et tegn på at vedkommende ikke skulle fått ufør i utgangspunktet. Er man for syk til å jobbe er man for syk til å bli fulltidsforelder også

Anonymkode: 66650...3a8

Enig. 

Anonymkode: df811...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det tar mange år ja, men det jeg mente med at det var lett å få var at man får det innvilget selv med bare milde og moderate plager,og plager som kan behandles. 

At mange like etter de får ufør velger å få seg barn er et tegn på at vedkommende ikke skulle fått ufør i utgangspunktet. Er man for syk til å jobbe er man for syk til å bli fulltidsforelder også

Anonymkode: 66650...3a8

Ja det er underlig at folk kan ha så mange barn å ikke jobbe.

Anonymkode: ea99d...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er underlig at folk kan ha så mange barn å ikke jobbe.

Anonymkode: ea99d...639

Det å ha barn og jobbe er to forskjellige ting. På en jobb må en møte opp til riktig tidspunkt hver dag, yte gjennom hele dagen hele året. Å ha barn innebærer litt jobbing her og der. Levere på skole, hente, lage middag, legge. Det er nok ikke så enkelt som å si at hvis man har barn så kan man jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (5 minutter siden):

Det å ha barn og jobbe er to forskjellige ting. På en jobb må en møte opp til riktig tidspunkt hver dag, yte gjennom hele dagen hele året. Å ha barn innebærer litt jobbing her og der. Levere på skole, hente, lage middag, legge. Det er nok ikke så enkelt som å si at hvis man har barn så kan man jobbe.

Når folk er ufør og har 4-5 barn begynner man å lure.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Når folk er ufør og har 4-5 barn begynner man å lure.

Anonymkode: 46105...972

På hva da?  Jeg vil heller lure hvis noen har 4 - 5 barn og jobber fullt i en krevende stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

På hva da?  

På hvordan de orker å ta seg av så mange barn som ufør.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På hvordan de orker å ta seg av så mange barn som ufør.

Anonymkode: 46105...972

De kan jo ha blitt uføre etter at de fikk barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...