Gå til innhold

Blødning og kostholdsendring.


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg går på minipillen og har ikke hatt mensen på over ett år.

Nå har jeg i en uke endret kosthold, og forsåvidt også mosjonen kraftig. Jeg har helt sikkert gått ned noen kilo i vekt.

Og så får jeg blødning idag. Er det helt tilfeldig eller spiller kosthold og vektnedgang inn? Endrer hormonene seg ved vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (28 minutter siden):

Jeg går på minipillen og har ikke hatt mensen på over ett år.

Nå har jeg i en uke endret kosthold, og forsåvidt også mosjonen kraftig. Jeg har helt sikkert gått ned noen kilo i vekt.

Og så får jeg blødning idag. Er det helt tilfeldig eller spiller kosthold og vektnedgang inn? Endrer hormonene seg ved vektnedgang?

Lav-karbo/ ketose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (24 minutter siden):

Lav-karbo/ ketose? 

Nei. Generelle norske kostholdsråd og en enorm økning i aktivitet de siste fem dagene i forhold til de siste fem årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Nei. Generelle norske kostholdsråd og en enorm økning i aktivitet de siste fem dagene i forhold til de siste fem årene.

Ok, men mulig det også virker inn på hormonbalansen. Jeg opplevde som deg i begynnelsen på svært lite karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om en liten samtale med en sykepleier, ernæringsfysiolog eller lege der du er - jeg vil tro det er mange der som kan hjelpe deg, og om den ene ikke vet, henvises du til en annen.

Ta dette fra en synser, men om du har drevet med lite fysisk aktivitet før og nå til å "gønne på" som en viss Koss har det med å si, så kan det virke inn. Fysisk aktivitet spiller absolutt inn på hormonene...

Men spør en voksen - det er bedre å spørre en gang for mye for å bli betrygget og få et svar enn å gå og føle seg urolig vedr. slike saker. Husk at menstruasjon har halvparten av befolkningen, så det er helt normalt selv om det er intimt for oss selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (10 timer siden):

Jeg går på minipillen og har ikke hatt mensen på over ett år.

Nå har jeg i en uke endret kosthold, og forsåvidt også mosjonen kraftig. Jeg har helt sikkert gått ned noen kilo i vekt.

Og så får jeg blødning idag. Er det helt tilfeldig eller spiller kosthold og vektnedgang inn? Endrer hormonene seg ved vektnedgang?

Neppe unormalt. Det er i alle fall mange med manglende/uregelmessige blødninger som kommer inn i normale sykluser når de begynner å spise sterkt karbohydratredusert eller ketogent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Spør om en liten samtale med en sykepleier, ernæringsfysiolog eller lege der du er - jeg vil tro det er mange der som kan hjelpe deg, og om den ene ikke vet, henvises du til en annen.

Ta dette fra en synser, men om du har drevet med lite fysisk aktivitet før og nå til å "gønne på" som en viss Koss har det med å si, så kan det virke inn. Fysisk aktivitet spiller absolutt inn på hormonene...

Men spør en voksen - det er bedre å spørre en gang for mye for å bli betrygget og få et svar enn å gå og føle seg urolig vedr. slike saker. Husk at menstruasjon har halvparten av befolkningen, så det er helt normalt selv om det er intimt for oss selv...

Jeg skal spørre sykepleier hvis jeg pratet med henne. Føler ikke stort nok til å bestille en time. 

Jeg har ikke tenkt på at fysisk aktivitet spiller inn på hormonbalansen.

Lillemus skrev (2 timer siden):

Neppe unormalt. Det er i alle fall mange med manglende/uregelmessige blødninger som kommer inn i normale sykluser når de begynner å spise sterkt karbohydratredusert eller ketogent. 

Jeg spiser godt med karbohydrater. Vi følger tallerkenmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...