Gå til innhold

Fører alt arbeid til god helse? Nei, mener psykolog ved Nidaros DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2023/01/forer-alt-arbeid-til-god-helse

Med sitt søkelys på inkludering i arbeidslivet risikerer Psykologforeningen å individualisere problemer knyttet til økende ulikhet i samfunnet, og skamme dem som er nederst på rangstigen. 

Det er åpenbart at mye geskjeft som utløser penger, har en heller tvilsom verdi for menneskelig trivsel og helse.

Med de store endringene i arbeidsmarkedet ser vi i dag også et stadig voksende prekariat – arbeidstagere uten fast jobb, som går på korte kontrakter, er tilkallingsvikarer og tidvis arbeidsløse. Dette er en eksistens uten forutsigbarhet eller sikkerhet, noe som åpenbart påvirker både den materielle og psykologiske velferden. Er det for disse menneskene vi skal predike arbeidets helsebringende effekter? 

Anonymkode: b4e8a...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2023/01/forer-alt-arbeid-til-god-helse

Med sitt søkelys på inkludering i arbeidslivet risikerer Psykologforeningen å individualisere problemer knyttet til økende ulikhet i samfunnet, og skamme dem som er nederst på rangstigen. 

Det er åpenbart at mye geskjeft som utløser penger, har en heller tvilsom verdi for menneskelig trivsel og helse.

Med de store endringene i arbeidsmarkedet ser vi i dag også et stadig voksende prekariat – arbeidstagere uten fast jobb, som går på korte kontrakter, er tilkallingsvikarer og tidvis arbeidsløse. Dette er en eksistens uten forutsigbarhet eller sikkerhet, noe som åpenbart påvirker både den materielle og psykologiske velferden. Er det for disse menneskene vi skal predike arbeidets helsebringende effekter? 

Anonymkode: b4e8a...7aa

Noen ting med det å ha en jobb å gå til er i seg selv positivt. Både for individet og samfunnet. Jeg synes denne artikkelen reflektere det som virker som forfatterens politiske syn. Noe som blir en annen ting. Hun høres jo ut som Audun Lysbakken. Eller Bjørnar Moxnes. Det er de fæle kapitalistene sin skyld liksom.

Anonymkode: e82a7...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun høres jo ut som Audun Lysbakken. Eller Bjørnar Moxnes. Det er de fæle kapitalistene sin skyld liksom.

Og du overdriver noe voldsomt. 

Anonymkode: 4b327...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og du overdriver noe voldsomt. 

Anonymkode: 4b327...b50

At en og annen psykolog kan ha et politisk syn, og ikke klarer å være proff nok til å holde det utenom må man vel forvente at kan skje iblant.

Anonymkode: e82a7...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At en og annen psykolog kan ha et politisk syn, og ikke klarer å være proff nok til å holde det utenom må man vel forvente at kan skje iblant.

Anonymkode: e82a7...154

Saklig. 

Anonymkode: 4b327...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Saklig. 

Anonymkode: 4b327...b50

ja, er det ikke?

«Dette står i motsetning til aktiviteter man driver med fordi de ganske enkelt har verdi i seg selv»

Man skal helst kunne drive med hobbyen sin og få betalt for det altså. Ikke det samfunnet trenger.

«de virkelig store pengene blir i økende grad samlet på noen få menneskers hender. De rike blir stadig rikere ettersom kapital er det som lønner seg mest»

De fæle kapitalistene altså.

«De iboende vanskene med det uregulerte, konkurransebaserte markedet har økt med algoritmenes inntog i de multinasjonale selskapenes kontrollrom»

Vi trenger mer regulering av arbeidsmarkedet. De fæle multinasjonale selskapene altså.

«Det er godt dokumentert at økt økonomisk ulikhet fører til dårligere psykisk helse»

Fattigdom fører vel til heller til dårlig psykisk helse. Ikke at naboen har finere bil. Hvis ikke misunnelsen tar overhånd, og man ikke får sove og sånn da.

Anonymkode: e82a7...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

At en analyse er forankra i politisk ideologi medfører jo ikke at den er uriktig. "Norge akkurat som det er nå" er også en resultat av politisk ideologi, ikke en nøytral normaltilstand.

Hovedanliggende hennes er å undersøke påstanden om at "alt arbeid fører til god helse" og hvorvidt Psykologforeningen bør stille seg bak dette. Konklusjonen hennes er at påstanden er uriktig og et vikarierende motiv fordi det vil true det kapitalistiske hegemoniet å si noe annet. Psykologforeningen bør ikke støtte opp om en forestilling som kan skade individet.

Hun fokuserer mye på fremmedgjøring og arbeid som er skadelig både for den som utfører det og den som mottar "tjenesten" (telefonsalg kan jo være et eksempel på dette). Det fins nok også en del yrker i Norge i dag som er nyttige/nødvendige for de som mottar tjenesten, men som fortsatt kan være psykisk eller fysisk skadelig for de som utfører den, f.eks. sykepleier eller renholder. 

I alle tilfeller et betimelig innlegg. Forestillingen om at arbeid alltid er bra for arbeidstaker er jo så naiv/uredelig at det er vanskelig å ta den alvorlig, likevel er det noe mange tar for gitt. Det sier noe om tida vi lever i og hvor stor villigheten til å ofre individet er hvis staten eller kapitaleiere kan tjene penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke

Drømmeautomat skrev (12 minutter siden):

At en analyse er forankra i politisk ideologi medfører jo ikke at den er uriktig. "Norge akkurat som det er nå" er også en resultat av politisk ideologi, ikke en nøytral normaltilstand.

Hovedanliggende hennes er å undersøke påstanden om at "alt arbeid fører til god helse" og hvorvidt Psykologforeningen bør stille seg bak dette. Konklusjonen hennes er at påstanden er uriktig og et vikarierende motiv fordi det vil true det kapitalistiske hegemoniet å si noe annet. Psykologforeningen bør ikke støtte opp om en forestilling som kan skade individet.

Hun fokuserer mye på fremmedgjøring og arbeid som er skadelig både for den som utfører det og den som mottar "tjenesten" (telefonsalg kan jo være et eksempel på dette). Det fins nok også en del yrker i Norge i dag som er nyttige/nødvendige for de som mottar tjenesten, men som fortsatt kan være psykisk eller fysisk skadelig for de som utfører den, f.eks. sykepleier eller renholder. 

I alle tilfeller et betimelig innlegg. Forestillingen om at arbeid alltid er bra for arbeidstaker er jo så naiv/uredelig at det er vanskelig å ta den alvorlig, likevel er det noe mange tar for gitt. Det sier noe om tida vi lever i og hvor stor villigheten til å ofre individet er hvis staten eller kapitaleiere kan tjene penger på det.

Hvordan jobber påvirker folks psykiske helse er jo relevant. Men å mene noe om kapitalisme og multinasjonale selskaper er hverken en psykolog eller en bilmekanikers jobb. 

Anonymkode: e82a7...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan jobber påvirker folks psykiske helse er jo relevant. Men å mene noe om kapitalisme og multinasjonale selskaper er hverken en psykolog eller en bilmekanikers jobb. 

Alle mener noe om det uansett hva de gjør eller ikke gjør. Ved å ikke ha en mening har man også tatt stilling, til at ting er bra som de er. Det er like mye ideologi, du kommer ikke unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Alle mener noe om det uansett hva de gjør eller ikke gjør. Ved å ikke ha en mening har man også tatt stilling, til at ting er bra som de er. Det er like mye ideologi, du kommer ikke unna det.

En psykolog eller bilmekaniker må gjerne ha personlige meninger. Men de er personlige meninger, og ikke fag. Andre psykologer har kanskje andre personlige meninger. Jeg er ikke interessert i å høre bilmekanikerens personlige meninger om at den slitte clutchen på bilen skyldes mye kjøring i rush trafikken. Noe det kanskje gjør. Og at rush trafikken skyldes folks iboende grådighet, kapitalisme og multinasjonale selskaper. Kanskje det. Men da begynner jo bilmekanikeren å bevege seg utenfor det som er oppgaven hens.

Anonymkode: e82a7...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (51 minutter siden):

At en analyse er forankra i politisk ideologi medfører jo ikke at den er uriktig. "Norge akkurat som det er nå" er også en resultat av politisk ideologi, ikke en nøytral normaltilstand.

Hovedanliggende hennes er å undersøke påstanden om at "alt arbeid fører til god helse" og hvorvidt Psykologforeningen bør stille seg bak dette. Konklusjonen hennes er at påstanden er uriktig og et vikarierende motiv fordi det vil true det kapitalistiske hegemoniet å si noe annet. Psykologforeningen bør ikke støtte opp om en forestilling som kan skade individet.

Hun fokuserer mye på fremmedgjøring og arbeid som er skadelig både for den som utfører det og den som mottar "tjenesten" (telefonsalg kan jo være et eksempel på dette). Det fins nok også en del yrker i Norge i dag som er nyttige/nødvendige for de som mottar tjenesten, men som fortsatt kan være psykisk eller fysisk skadelig for de som utfører den, f.eks. sykepleier eller renholder. 

I alle tilfeller et betimelig innlegg. Forestillingen om at arbeid alltid er bra for arbeidstaker er jo så naiv/uredelig at det er vanskelig å ta den alvorlig, likevel er det noe mange tar for gitt. Det sier noe om tida vi lever i og hvor stor villigheten til å ofre individet er hvis staten eller kapitaleiere kan tjene penger på det.

Er De marxist?

Anonymkode: 59b32...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er De marxist?

Anonymkode: 59b32...da0

Er De forrykt? Jeg er statskapitalist som alle andre i dette landet, utfører min jobb og ser Dagsrevyen klokka sju. Men i helgene hender det jeg tillater meg en aldri så liten tankeflukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (29 minutter siden):

Er De forrykt? Jeg er statskapitalist som alle andre i dette landet, utfører min jobb og ser Dagsrevyen klokka sju. Men i helgene hender det jeg tillater meg en aldri så liten tankeflukt. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: b6953...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble psykisk ødelagt av jobben min. Da ble det veldig rart å blitt møtt av en psykolog som mente at jeg ville bli frisk igjen bare jeg jobbet. Jeg var lydig og snill og brukte åresvis på å komme tilbake i jobb men jeg ble bare sykere og sykere og mislyktes helt. Ja, jeg hadde hatt godt av å ha en jobb som tok litt hensyn til min psykiske lidelse og kapasitet men det finnes lite av det. Det er helse i å ha noe fast å gå til, gode kollegaer og meningsfulle oppgaver. At man kjenner at man mestrer og er trygg i jobben. Men det finnes veldig mye uhelse i en del jobber og jeg blir litt irritert på de som ikke klarer å sette seg inn i andre menneskers opplevelser og dømmer alt ut fra seg selv. 

Anonymkode: a4e0a...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virker som leger tror man blir frisk av psykiske lidelser bare man får seg en jobb.

Anonymkode: 02c25...4a8

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ble psykisk ødelagt av jobben min. Da ble det veldig rart å blitt møtt av en psykolog som mente at jeg ville bli frisk igjen bare jeg jobbet. Jeg var lydig og snill og brukte åresvis på å komme tilbake i jobb men jeg ble bare sykere og sykere og mislyktes helt. Ja, jeg hadde hatt godt av å ha en jobb som tok litt hensyn til min psykiske lidelse og kapasitet men det finnes lite av det. Det er helse i å ha noe fast å gå til, gode kollegaer og meningsfulle oppgaver. At man kjenner at man mestrer og er trygg i jobben. Men det finnes veldig mye uhelse i en del jobber og jeg blir litt irritert på de som ikke klarer å sette seg inn i andre menneskers opplevelser og dømmer alt ut fra seg selv. 

Anonymkode: a4e0a...278

Nettopp. Jeg trodde psykologer av alle klarte å se utenfor seg selv og sette seg inn i andres situasjon. De fleste psykiske lidelser må medisineres bort, og selv om man har gode medisiner har man fortsatt restsymptomer. Noen lettere lidelser kan også eksponeres bort, men det fungerer ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (19 timer siden):

Alle mener noe om det uansett hva de gjør eller ikke gjør. Ved å ikke ha en mening har man også tatt stilling, til at ting er bra som de er. Det er like mye ideologi, du kommer ikke unna det.

Alle har et politisk syn, men jeg tror de fleste klarer å skille det litt fra rene faglige spørsmål. Jeg er litt enig i at "arbeidslinja" kunne latt være å late som om det å få folk i arbeid bare handler om deres egen helse. Man jobber ikke for at det er moro og sunt, men fordi det er nyttig.

Er det ikke åpenbart at ikke alt arbeid er sunt for alle alltid?

Samfunn uten markedsøkonomi har vært veldig minst like fiksert på at folk skal jobbe. Det er nok fordi alle samfunn må ha en balanse mellom produksjon og forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (20 timer siden):

Er De forrykt? Jeg er statskapitalist som alle andre i dette landet, utfører min jobb og ser Dagsrevyen klokka sju. Men i helgene hender det jeg tillater meg en aldri så liten tankeflukt. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: b6953...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...