Gå til innhold

finnes det måter å hjelpe seg selv om man har kompleks ptsd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kompleks ptsd. Går ikke i behandling, men står på venteliste. Jeg vil så gjerne bruke tiden nå mens jeg står på venteliste på en måte som hjelper meg å få det litt bedre. Det er en tung periode nå. 
 

jeg er klar over at jeg trenger behandling, men tar veldig gjerne imot råd og erfaringer fra andre.

Anonymkode: d0a45...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan arter ptsd seg for deg?

Anonymkode: 2f90c...fc3

Mareritt, flashbacks, konstant alarmberedskap. Trekker meg unna. Stort behov for kontroll. Plaget med mange triggere i løpet av dagen/uken. Sliter med å være tilstede i nåtiden.

Anonymkode: d0a45...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har kompleks ptsd. Går ikke i behandling, men står på venteliste. Jeg vil så gjerne bruke tiden nå mens jeg står på venteliste på en måte som hjelper meg å få det litt bedre. Det er en tung periode nå. 
 

jeg er klar over at jeg trenger behandling, men tar veldig gjerne imot råd og erfaringer fra andre.

Anonymkode: d0a45...37f

Du kan kanskje ha nytte av å jobbe litt med øvelsene gitt i denne boka: Tilbake til nåtid : en manual for håndtering av traumereaksj | Biblioteksentralen (bibsent.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 timer siden):

Yoga, meditasjon og medisiner, angstdempende som antidepressiva og benzo.

Takk for tips. Yoga og meditasjon har jeg blitt anbefalt av psykiater å unngå da det trigger meg og aktiverer traumene. Medisiner ønsker ikke fastlegen å gi meg, da vi venter på behandler.

 

frosken skrev (2 timer siden):

Du kan kanskje ha nytte av å jobbe litt med øvelsene gitt i denne boka: Tilbake til nåtid : en manual for håndtering av traumereaksj | Biblioteksentralen (bibsent.no)

Takk for tips!

Anonymkode: d0a45...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på nettressursen Traumebehandling.no, som egentlig er beregnet på helsepersonell som jobber i primærhelsetjenesten, men fordelen der er at traumer og symptomer på traumer er veldig enkelt forklart. Om en strever med traumer, er det ofte en lettelse å få bekreftet at "slik jeg reagerer" og "slik jeg opplever verden" faktisk er normalt etter å ha opplevd traumer med kompleks PTSD og ikke et tegn på at en er i ferd med å miste fotfestet. Det samme vil boken "Tilbake til nåtid", som Frosken anbefaler deg, også gi en forståelse av.

Yoga og avslapningsøvelser gir lett trggere og påminnelser om f.eks. overgrep, nettopp fordi det fokuserer mye på kropp og pust. Det er utviklet en form for Mindfulness som passer bedre for overgrepsutsatte. Denne er nærmere beskrevet i boken "Traumebehandling" som du får lånt på ulike bibliotek, kjøpt på flere bokhandlere og også Modum Bads nettbokhandel.

Min terapeut har faktisk fått meg til å bli totalt avslappet, og jeg tror han bruker elementer av den typen Mindfulness som er beskrevet der. Tidligere har jeg fått totalt panikk av tradisjonelle mindfulness og avslapningsøvelser slik at jeg MÅ UT av rommet fortere enn lynet...

Problemet til en som er traumatisert, er jo at vi hele tiden er på vakt, søker etter farer som en gang var som om det når som helst kunne oppstå igjen i dag (selv om de fleste av oss i realiteten er trygge), og derfor skvetter vi lettere av bl.a. lyder og andre sanseinntrykk, mennesker som kan minne oss om andre, spesielle kroppsbevegelser, ofte sover lettere, får mareritt, er urolig og rastløs, ofte forsøker vi å distrahere oss selv fra egne tanker eller minner ved å fylle dagen med innhold og unngåelsesadferd er vanlig å utvikle, men svært livsbegrensende (som å trekke seg unna store menneskegrupper, ikke ta telefonen, ikke gå ut når det er mørkt, unngå spesielle steder, ikke ta heisen, ikke gå inn i biler, unngå å sove om nettene etc.). Mer om dette, og mer til, kan du lese om i "Tilbake til nåtid" og den nettsiden jeg henviste til.

Håper du komer raskest mulig til i terapi. Det er positivt at du ønsker å forberede deg og gjøre hverdagen best mulig slik du nå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (21 timer siden):

Se på nettressursen Traumebehandling.no, som egentlig er beregnet på helsepersonell som jobber i primærhelsetjenesten, men fordelen der er at traumer og symptomer på traumer er veldig enkelt forklart. Om en strever med traumer, er det ofte en lettelse å få bekreftet at "slik jeg reagerer" og "slik jeg opplever verden" faktisk er normalt etter å ha opplevd traumer med kompleks PTSD og ikke et tegn på at en er i ferd med å miste fotfestet. Det samme vil boken "Tilbake til nåtid", som Frosken anbefaler deg, også gi en forståelse av.

Yoga og avslapningsøvelser gir lett trggere og påminnelser om f.eks. overgrep, nettopp fordi det fokuserer mye på kropp og pust. Det er utviklet en form for Mindfulness som passer bedre for overgrepsutsatte. Denne er nærmere beskrevet i boken "Traumebehandling" som du får lånt på ulike bibliotek, kjøpt på flere bokhandlere og også Modum Bads nettbokhandel.

Min terapeut har faktisk fått meg til å bli totalt avslappet, og jeg tror han bruker elementer av den typen Mindfulness som er beskrevet der. Tidligere har jeg fått totalt panikk av tradisjonelle mindfulness og avslapningsøvelser slik at jeg MÅ UT av rommet fortere enn lynet...

Problemet til en som er traumatisert, er jo at vi hele tiden er på vakt, søker etter farer som en gang var som om det når som helst kunne oppstå igjen i dag (selv om de fleste av oss i realiteten er trygge), og derfor skvetter vi lettere av bl.a. lyder og andre sanseinntrykk, mennesker som kan minne oss om andre, spesielle kroppsbevegelser, ofte sover lettere, får mareritt, er urolig og rastløs, ofte forsøker vi å distrahere oss selv fra egne tanker eller minner ved å fylle dagen med innhold og unngåelsesadferd er vanlig å utvikle, men svært livsbegrensende (som å trekke seg unna store menneskegrupper, ikke ta telefonen, ikke gå ut når det er mørkt, unngå spesielle steder, ikke ta heisen, ikke gå inn i biler, unngå å sove om nettene etc.). Mer om dette, og mer til, kan du lese om i "Tilbake til nåtid" og den nettsiden jeg henviste til.

Håper du komer raskest mulig til i terapi. Det er positivt at du ønsker å forberede deg og gjøre hverdagen best mulig slik du nå gjør.

Veldig mye du skrev her jeg kunne nikke gjenkjennelig på. 

Da jeg måtte gjøre yoga i rusbehandling så fikk jeg en kjempesterk reaksjon og resten av dagen hadde jeg dundrende hodepine og kjeve som spente jeg mye. Så da fikk jeg fritak fra yogaen. 

Jeg har jo ikke diagnosen, men akkurat det er muligens en feil at jeg ikke har. Psykologen i rusbehandlingen mente jeg hadde kompleks PTSD i hvert fall. 

TS, jeg vet ikke hvordan det vil være for deg, men for meg så hjelper trening. Det må være trening med høy puls for at det skal ha effekt. Roer nervene. Jeg hører også på podcast eller musikk om natten. Det gjør meg raskere trygg og tilstede hvis jeg våkner av mareritt eller søvnparalyse om natten enn om det er helt stille. Så hjelper det også å skrive ned tanker i en dagbok. Ingenting av dette vil gjøre deg bedre nødvendigvis, men det kan hjelpe i øyeblikket og gjøre tiden fram til du får hjelp litt lettere. Men du har kanskje prøvd slike små ting i hverdagen. Hvis du ikke har det er det verdt et forsøk i alle fall. 

Akkurat nå perler jeg en del. Det får tankene over på noe annet om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...