Gå til innhold

Omskrivninger av støtende formuleringer i barnebøker


laban

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/kultur/i/y6mq0K/roald-dahls-boeker-skrives-om-skal-bli-mindre-stoetende

Roald Dahls tekster må da være vanskelige å nøytralisere, da faller vel mye av handlingen bort? Nå er det lenge siden jeg leste noen av dem, men jeg tenker f.eks. på Georgs magiske medisin. Det er vel ikke bare et adjektiv her og der som må byttes ut i skildringen av bestemoren? Her må det nok inn forklaringer av samme glitrende type som i "Heksene" ("Det er mange andre grunner til at kvinner kan bruke parykker, og det er absolutt ingenting galt med det."): Det er mange grunner til at gamle mennesker blir vanskelige, de kan f.eks. ha demenssykdom eller bli slitne av å ha støyende barn rundt seg, og det er helt naturlig. 

Dahl er jo ganske ekstrem i skildringene, det er jo derfor f.eks. Heksene er så spennende og Mathilda er så underholdende. Men vi har jo skandinaviske forfattere som går over streken også. Her er noen jeg kommer på i farten:

Hakkebakkeskogen: I virkeligheten spiser rever mus for å opprettholde balansen i naturen, og det er absolutt ingenting galt med det. Skulle dyra i skogen holde opp å spise hverandre, ville vi fått et stort problem med for mange gnagere. 

Kardemomme by (her er det mye å velge i): Frøken Sofie ble trolig traumatisert under oppholdet hos røverne og burde absolutt ikke giftet seg med Kasper. Det er dessverre ikke uvanlig at man knytter skadelige bånd til sin overgriper. Det er naturlig, men bør behandles. 

Lillebror og Knerten: I virkeligheten bør barn på ingen måte gå inn til gamle snekkere som bor alene eller åpne døra for noen som kaller seg tante Rundtomkring når man er alene hjemme. Det er mye som kan være galt med det. 

Pippi Langstrømpe: I virkeligheten burde nok Pippi tatt imot tilbudet om å bo på barnehjem. Det er svært mye som er galt med at hun bor i huset alene.

Åh, det er mange å velge mellom. Hvis jeg skulle få barnebarn, kan det bli en helt ny opplevelse å lese klassikerne høyt for dem. Tror jeg grugleder meg - og hvem vet, kanskje kommer jeg til å hoppe over noen av "moderniseringene" 😄

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg får helt spader av denne woke-bevegelsen. Nå er enkelte Donald-historier også kansellert.

Jeg er helt for at når man skriver/tegner/filmer noe i dag, så bør man være obs på disse tingene. Men jeg er fullstendig motstander av å kansellere/omskrive/sensurere tidligere verker for at det skal passe inn i dagens verdier. (Evt, de verdier woke-bevegelsen mener er innafor). Vi mister mye kulturarv og -historie på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Nå er enkelte Donald-historier også kansellert.

Det var vel noe zombie-aktig som måtte utgå, uten at jeg forstår hvem som blir støtt av dem. Jeg synes Svarte-Petter og Spøkelseskladden er langt mer betenkelige skikkelser. Førstnevnte bør skifte navn til Skumle-Petter. Hva de skal gjøre med Spøkelseskladdens mørke framtoning, blir vanskeligere å avgjøre. Andre spøkelser opererer jo ofte i hvite laken.

Kjønnslivet i Andeby er det skrevet mye om tidligere, siden det nesten bare finnes relasjoner av typen onkel - nevø. Her kan det være mye å ta tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Det var vel noe zombie-aktig som måtte utgå, uten at jeg forstår hvem som blir støtt av dem. Jeg synes Svarte-Petter og Spøkelseskladden er langt mer betenkelige skikkelser. Førstnevnte bør skifte navn til Skumle-Petter. Hva de skal gjøre med Spøkelseskladdens mørke framtoning, blir vanskeligere å avgjøre. Andre spøkelser opererer jo ofte i hvite laken.

Kjønnslivet i Andeby er det skrevet mye om tidligere, siden det nesten bare finnes relasjoner av typen onkel - nevø. Her kan det være mye å ta tak i. 

Og hva med at Donald og Dolly alltid blotter underlivet? Det må også tas tak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (25 minutter siden):

Og hva med at Donald og Dolly alltid blotter underlivet? Det må også tas tak i!

Og hva med Dolly som er kjæreste med Donald men også dater Anton? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig tråd 🙂 Jeg synes jo det var greit da jeg for bortimot to tiår siden var på Pippe på Nationaltheatret og hun sa at faren hennes var "sydhavskonge" itsf. "negerkonge". Men helt enig i at det blir komisk om man skal komme med "disclaimere" for alt mulig annet rart; bo alene uten foreldre, ha hesten inne, bake pepperkaker på gulvet osv. Barnebøkene blir kjedelige uten disse spør tingene 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (1 time siden):

Kardemomme by (her er det mye å velge i): Frøken Sofie ble trolig traumatisert under oppholdet hos røverne og burde absolutt ikke giftet seg med Kasper. Det er dessverre ikke uvanlig at man knytter skadelige bånd til sin overgriper. Det er naturlig, men bør behandles. 

Her har vel Stockholm-syndromet slått til i stort monn?

Det er helt vilt dette her - man kan jo ikke ødelegge Roald Dahls bøker på denne måten! Leste i dag at Ingvar Ambjørnsen alt har tatt grep for å unngå at dette ev. skjer med hans bøker etter hans død - topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Woke bevegelsen vil gå over og fremstå som veldig rar en gang i fremtiden. Spørmsålet er hvor lenge man må vente.

Don Rosa (Donald- tegner) har laget en figur som er farget. (myten om Zombier kommer fra Tahiti, så det skulle bare mangle). Han er karikert så klart, men ikke enn hvite disneyfigurer.

Det finnes gamle, rasistiske fremstillinger av fargede som har gått ut på dato. Problemet nå er at man fjerner alle fremstillinger av fargede for sikkerhets skyld.

Det lønner seg kanskje å holde seg til hvite menn? En hvit mann er et blankt ark. Du kan gjøre ham god, ond, smart, dum, rik, fattig, lat, arbeidsom etc uten at karakteren blir sett på som representant for alle hvite menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Leste i dag at Ingvar Ambjørnsen alt har tatt grep for å unngå at dette ev. skjer med hans bøker etter hans død - topp!

Det var han som skrev "Hvite melaninrike", ikke sant? 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (41 minutter siden):

Jeg synes jo det var greit da jeg for bortimot to tiår siden var på Pippe på Nationaltheatret og hun sa at faren hennes var "sydhavskonge" itsf. "negerkonge". Men helt enig i at det blir komisk om man skal komme med "disclaimere" for alt mulig annet rart

Å bytte ut enkeltbegreper gjør ofte ikke så mye, klassikerne tjener ikke på å opprettholde ord vi har sluttet å bruke.

Det var den parykk-greia som satte meg ut - barn forstår jo at RD skrev eventyr!

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er "ferdig" med barnebøkene, synes jeg man bør gå løs på barnesanger. Jeg var nok 40+ før jeg skjønte at far er utro med Magda i "Gøy på landet". Traumatisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Å bytte ut enkelt-ord gjør ofte ikke så mye, klassikerne tjener ikke på å opprettholde ord vi har sluttet å bruke.

Det var den parykk-greia som satte meg ut - barn forstår jo at RD skrev eventyr!

Jeg er helt enig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvordan kan  enorm være mindre støtende enn feit eller tjukk? Jeg har vært tjukk tidligere og enorm er jo et langt styggere ord enn feit 

Anonymkode: 1b1b9...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (1 time siden):

Det var han som skrev "Hvite melaninrike", ikke sant? 🙃

Jepp. 😂

morsan skrev (57 minutter siden):

Når man er "ferdig" med barnebøkene, synes jeg man bør gå løs på barnesanger. Jeg var nok 40+ før jeg skjønte at far er utro med Magda i "Gøy på landet". Traumatisert!

Her er veganerne allerede i full sving - "Kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg" skal nå være "Kua min jeg takker deg, deilig melk jeg tar fra deg"... Det verste er jo at de mener det seriøst. Her snakker vi i-landsproblemer på sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså, hvordan kan  enorm være mindre støtende enn feit eller tjukk? Jeg har vært tjukk tidligere og enorm er jo et langt styggere ord enn feit 

Anonymkode: 1b1b9...d28

Tenker som deg. Jeg ville heller vært tjukk og stygg enn enorm og ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Det var han som skrev "Hvite melaninrike", ikke sant? 🙃

Det jeg synes er interessant, er at konteksten for uttalelsen eller benevnelsen synes å være totalt irrelevant.

Hvite Niggere (ja, boken heter det, jeg har lest den, og jeg står for å skrive det) handler om cannabis og venner som vokser opp på 70-tallet som begynner å røyke. Benevnelsen gis dem nedsettende av det etablerte samfunnet som betrakter cannabis som noe "niggere" driver med og kaller bokens hovedpersoner for "hvite niggere" ettersom de er hvite og røyker cannabis. Det er ikke nedsettende ment ovenfor mørkhudede av bokens forfatter - mer for å påpeke rasismen som det etablerte samfunnet står for. 

@Kashmir du som er forumets erklærte woke-person, har du lyst til å mene litt om dette? :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Det er ikke nedsettende ment ovenfor mørkhudede av bokens forfatter - mer for å påpeke rasismen som det etablerte samfunnet står for. 

Det stemmer. Jeg har også lest den. 

Ambjørnsen sparker i mange retninger, så jeg skjønner godt at han ikke vil omskrives etter sin død for å fjerne alt som kan tolkes støtende. Da ville bøkene hans blitt svært tynne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 minutter siden):

Det jeg synes er interessant, er at konteksten for uttalelsen eller benevnelsen synes å være totalt irrelevant.

Hvite Niggere (ja, boken heter det, jeg har lest den, og jeg står for å skrive det) handler om cannabis og venner som vokser opp på 70-tallet som begynner å røyke. Benevnelsen gis dem nedsettende av det etablerte samfunnet som betrakter cannabis som noe "niggere" driver med og kaller bokens hovedpersoner for "hvite niggere" ettersom de er hvite og røyker cannabis. Det er ikke nedsettende ment ovenfor mørkhudede av bokens forfatter - mer for å påpeke rasismen som det etablerte samfunnet står for. 

@Kashmir du som er forumets erklærte woke-person, har du lyst til å mene litt om dette? :)

Jada, jeg satt akkurat og leste tråden 🙂 det jeg spør meg om er hva forfatterne selv ville mene her. Ville Astrid Lindgren synes det er greit at "negerkonge" ble byttet ut? Jeg tror det 🙂

Nå vet jeg ikke helt konteksten i Roald Dahls fortellinger hvor ting blir endret på, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om akkurat det. 

Fornøyelig hovedinnlegg da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (18 minutter siden):

Jepp. 😂

Her er veganerne allerede i full sving - "Kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg" skal nå være "Kua min jeg takker deg, deilig melk jeg tar fra deg"... Det verste er jo at de mener det seriøst. Her snakker vi i-landsproblemer på sitt beste.

Eller "se min kjole". For et par år siden hørte jeg på radioen en mann mene at den sangen må vekk for den signaliserer at det er greit å være løs på tråden og ha mange menn. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...