Gå til innhold

Omskrivninger av støtende formuleringer i barnebøker


laban

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (Akkurat nå):

Eller "se min kjole". For et par år siden hørte jeg på radioen en mann mene at den sangen må vekk for den signaliserer at det er greit å være løs på tråden og ha mange menn. 😛

😂😂😂 Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (5 minutter siden):

For et par år siden hørte jeg på radioen en mann mene at den sangen må vekk for den signaliserer at det er greit å være løs på tråden og ha mange menn.

Javel? Så alle yrkesbetegnelsene i sangen er menn (vi får fjerne de versene der det inngår ord som "postmann", eller finne noen andre yrker som forbindes med farge), og det å ha dem som "venner" er ensbetydende med å la dem komme under kjolen? 

Skitten fantasi. Dessuten er det vel greit å "ha mange menn" i våre dager...

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

😂😂😂 Fantastisk!

😅

laban skrev (1 minutt siden):

Javel? Så alle yrkesbetegnelsene i sangen er menn (vi får fjerne de versene der det inngår ord som "postmann", eller finne noen andre yrker som forbindes med farge), og det å ha dem som "venner" er ensbetydende med å la dem komme under kjolen? 

Skitten fantasi. 

Ja nettopp. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Eller "se min kjole". For et par år siden hørte jeg på radioen en mann mene at den sangen må vekk for den signaliserer at det er greit å være løs på tråden og ha mange menn. 😛

Jeg finner en slik uttalelse krenkende fordi den går mot dagens sex positivity!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen begreper, formuleringer og sanger som er utgått med tiden, og som det er greit å endre på eller evt fjerne. Jeg tenker akkurat nå på sangen "Vesle Hoa" av Torbjørn Egner og boka "Vesle svarte Sambo" av Helen Bannermann. Den siste her, er ei bok jeg elsket som barn, - elsket fargene, historien, at gutten "vant over tigrene" etc. Min mor hadde den fra hun var barn, tror jeg.

Men altså - fra å fjerne helt klart parodiske/satiriske bøker, tegniner og sanger, til å endre på det som helt klart er en del av eventyrsjangeren eller kulturbeskrivelsen i en del bøker, det synes jeg blir feil.

Jeg elsket bøkene om Tarzan da jeg var barn (som min far hadde da han var barn). Jeg har ikke lest dem som voksen, men jeg kan tenke meg at det er noen formuleringer og beskrivelser der som ikke helt passer inn i dagens samfunn når det gjelder beskrivelse av afrikanere.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Den siste her, er ei bok jeg elsket som barn, - elsket fargene, historien, at gutten "vant over tigrene" etc. Min mor hadde den fra hun var barn, tror jeg.

Vi hadde den, Tigrene ble vel til smør, noe som røper at det er et eventyr...

Jeg har heller ikke noe imot å bytte ut enkeltbegreper, det var den parykk-saken som satte meg litt ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (7 minutter siden):

Jeg finner en slik uttalelse krenkende fordi den går mot dagens sex positivity!

Ja ikke sant! At vi jenter er horer liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Vi hadde den, Tigrene ble vel til smør, noe som røper at det er et eventyr...

Jeg har heller ikke noe imot å bytte ut enkeltbegreper, det var den parykk-saken som satte meg litt ut.  

Ja, de laget pannekaker av tigersmøret 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner jeg får helt spader av denne woke-bevegelsen. Nå er enkelte Donald-historier også kansellert.

Jeg er helt for at når man skriver/tegner/filmer noe i dag, så bør man være obs på disse tingene. Men jeg er fullstendig motstander av å kansellere/omskrive/sensurere tidligere verker for at det skal passe inn i dagens verdier. (Evt, de verdier woke-bevegelsen mener er innafor). Vi mister mye kulturarv og -historie på den måten.

Men tenker du at all kulturarv og historie er så viktig å formidle,  og hvilken kulturarv tenker du på her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Men tenker du at all kulturarv og historie er så viktig å formidle,  og hvilken kulturarv tenker du på her? 

Jeg synes den kulturarven som er endret/kansellert nå (Leiv Erikson-maleri, Roal Dahl, Donald) er absolutt viktig å formidle. Førstnevnte ble heldigvis endret etter kraftig reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (7 minutter siden):

Jeg synes den kulturarven som er endret/kansellert nå (Leiv Erikson-maleri, Roal Dahl, Donald) er absolutt viktig å formidle. Førstnevnte ble heldigvis endret etter kraftig reaksjon.

Jeg tenkte mer generelt, men det er greit. Jeg tenker bare at ikke alt er like viktig å formidle kun fordi det "er sånn det var" og igjen vil jeg nevne at man bør stille seg spørsmål til hva forfattere og andre selv ville ment om saken, for det tror jeg kanskje en del mennesker ikke tenker over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Jada, jeg satt akkurat og leste tråden 🙂 det jeg spør meg om er hva forfatterne selv ville mene her. Ville Astrid Lindgren synes det er greit at "negerkonge" ble byttet ut? Jeg tror det 🙂

Det sa hun jo faktisk selv allerede på 70 tallet, men kommer vel noen som syntes det er grusomt at det har blitt byttet ut og, selv om forfatteren selv ville det.

https://www.nettavisen.no/astrid-lindgren/garantert-ville-jeg-aldri-kalt-pippis-far-for-negerkonge/s/12-95-8492616

Anonymkode: 5f5a8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det sa hun jo faktisk selv allerede på 70 tallet, men kommer vel noen som syntes det er grusomt at det har blitt byttet ut og, selv om forfatteren selv ville det.

https://www.nettavisen.no/astrid-lindgren/garantert-ville-jeg-aldri-kalt-pippis-far-for-negerkonge/s/12-95-8492616

Anonymkode: 5f5a8...e8f

Så hun har kommentert det selv ja. 

Jeg tenker jo at jeg selv ville vært takknemlig om jeg skrev en bok som hadde helt uakseptable formuleringer 30 år fram i tid, og noen ville endre på det så de gikk an å lese uten å krenke visse mennesker når det gjaldt viktige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Jeg tenkte mer generelt, men det er greit. Jeg tenker bare at ikke alt er like viktig å formidle kun fordi det "er sånn det var" og igjen vil jeg nevne at man bør stille seg spørsmål til hva forfattere og andre selv ville ment om saken, for det tror jeg kanskje en del mennesker ikke tenker over. 

Det blir vanskelig å anta hva mange avdøde kunstnere/forfattere måtte mene om saken. I tillegg er det ikke alltid det har noe å si - det var f.eks Disney som bestemte at to historier skulle kansellers, ikke Don Rosa som laget dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli vel mye woke nå.

Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» ble først gjemt i Nasjonalmuseets kjeller fordi det er "kolonialistisk bilde".       

– Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sa Stina Högkvist, samlingsdirektør ved Nasjonamuseet.

Fy og fy, sånt skal vi ikke ha fremme.

Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 er et av Krohgs mest kjente malerier og prydet tidligere trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet. Det viser den norrøne oppdageren som regnes for å ha vært den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika rundt år 1000.

Etter massiv kritikk tar de nå frem igjen.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BWk8xl/identitetspolitikk-i-elfenbenstaarnet
 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (14 minutter siden):

Det blir vanskelig å anta hva mange avdøde kunstnere/forfattere måtte mene om saken. I tillegg er det ikke alltid det har noe å si - det var f.eks Disney som bestemte at to historier skulle kansellers, ikke Don Rosa som laget dem.

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, fordi man vet ganske mye om forfattere og hva de vil formidle og gjerne hvorfor. Når det gjaldt Astrid Lindgren, så var det ikke et diskriminerende menneske vi har med å gjøre. Hun hadde også hatt et tøft liv selv på enkelte områder,  så derfor tenkte jeg at det ikke vil være særlig typisk at hun ikke ville endre på det som nå oppfattes som uakseptable uttrykk og formuleringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, fordi man vet ganske mye om forfattere og hva de vil formidle og gjerne hvorfor. Når det gjaldt Astrid Lindgren, så var det ikke et diskriminerende menneske vi har med å gjøre. Hun hadde også hatt et tøft liv selv på enkelte områder,  så derfor tenkte jeg at det ikke vil være særlig typisk at hun ikke ville endre på det som nå oppfattes som uakseptable uttrykk og formuleringer. 

Hvis man vet hva forfatteren vil ønske så kan det bli noe annet. Men her gjøres endringer helt uavhengig av dem som har laget dem og hva de måtte mene. Man endrer historien for å tilpasse den det som er woke i dag. Det er hva jeg, og mange andre, reagerer på. 

(I tillegg synes jeg det ville vært verre å bli kalt for "enorm" enn "tjukk", så vet ikke om valg av ord var så mye bedre uansett).

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg hater woke! 
Dette er veldig usunt! Slik var det før og jeg synes at ting skal få være i fred. 
Nå har ikke jeg vært så opptatt av hva som evt er støtende med han, men slik var det før. 
Folk må lære seg at det er forskjell på hvordan man uttrykker seg i virkeligheten og hvordan ting blir uttrykt i bøker/filmer uansett. 
 

Hva er det neste? Det er så mange filmer jeg så som barn som kunne vært støtende i dag. Skal disse også forbys? 
Kan ikke folk bare la være å lese/se disse støtende tingene fra fortiden da??

Og så miljøet… hva er vitsen å bruke ressurser på å skape nye bøker som er mer krenkavennelige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Hvis man vet hva forfatteren vil ønske så kan det bli noe annet. Men her gjøres endringer helt uavhengig av dem som har laget dem og hva de måtte mene. Man endrer historien for å tilpasse den det som er woke i dag. Det er hva jeg, og mange andre, reagerer på. 

Ok. Jeg kan ikke uttale meg om akkurat det da jeg ikke har kjennskap til at hele historien endrer seg. Det har jeg ikke fått med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...