Gå til innhold

Omskrivninger av støtende formuleringer i barnebøker


laban

Anbefalte innlegg

morsan skrev (8 timer siden):

Når man er "ferdig" med barnebøkene, synes jeg man bør gå løs på barnesanger. Jeg var nok 40+ før jeg skjønte at far er utro med Magda i "Gøy på landet". Traumatisert!

Oiiii - det har jeg gått glipp av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (1 minutt siden):

Oiiii - det har jeg gått glipp av! 

Lynnedslaget "inne hos han pappa":

Den natta da var mor i by'n, så hun blei ikke ramma

Men Magda gikk i flere da'r med ene beinet lamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Lynnedslaget "inne hos han pappa":

Den natta da var mor i by'n, så hun blei ikke ramma

Men Magda gikk i flere da'r med ene beinet lamma...

Hmmmm..... problemet blir jo da hvilke sanger som nå kan synges for neste generasjon. Niesen min har nettopp fått en liten gutt og foreløpig har jeg funnet Dyrene i Afrika passende - MEN mulig at jeg må finlese litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

Niesen min har nettopp fått en liten gutt og foreløpig har jeg funnet Dyrene i Afrika passende - MEN mulig at jeg må finlese litt. 

Den har jo mange vers, så sjekk med foreldrene om noen bør droppes.

F.eks. løveparet: Dronninga er sulten støtt, og kongen er så sinna. Litt nødrim her, kanskje?

Mulig løvinna skal ha unger, siden hun er så sulten? Da bør løvekongen ta hensyn og styre sinnet sitt.

Det skal ikke være lett 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere skjønner ikke hva woke handler om ref veldig rare eksempler her 🤣 da er det jo helt forståelig at dere har mot det! 

Dere må jo sette dere inn i hva det dreier seg om 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Noen av dere skjønner ikke hva woke handler om ref veldig rare eksempler her 🤣 da er det jo helt forståelig at dere har mot det! 

Dere må jo sette dere inn i hva det dreier seg om 😊

"Woke" er et uttrykk som vanligvis brukes for å beskrive en bevissthet og engasjement i sosiale og politiske spørsmål som angår sosial rettferdighet og likhet. Begrepet oppsto opprinnelig i afroamerikansk slang for å beskrive noen som var oppmerksom på rasisme og sosiale urettferdigheter i samfunnet.

"Woke" har imidlertid utviklet seg til å bli et mer allment begrep som beskriver en person eller bevegelse som er bevisst på og engasjert i en rekke sosiale og politiske spørsmål, inkludert rase, kjønn, seksualitet, klimaendringer og økonomisk ulikhet. Å være "woke" kan innebære å ha en sterk følelse av sosial rettferdighet og være aktivt involvert i å fremme endring og bekjempe diskriminering og undertrykkelse.

Anonymkode: c16de...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (12 timer siden):

Og hva med at Donald og Dolly alltid blotter underlivet? Det må også tas tak i!

Har ikke Donald badebukse på når han bader? Synes det er litt spesielt når han bare går med topp ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (24 minutter siden):

Har ikke Donald badebukse på når han bader? Synes det er litt spesielt når han bare går med topp ellers

Ja, han blir forferdet og dekker seg til hvis noen ser ham når han er i badekaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Woke" er et uttrykk som vanligvis brukes for å beskrive en bevissthet og engasjement i sosiale og politiske spørsmål som angår sosial rettferdighet og likhet. Begrepet oppsto opprinnelig i afroamerikansk slang for å beskrive noen som var oppmerksom på rasisme og sosiale urettferdigheter i samfunnet.

"Woke" har imidlertid utviklet seg til å bli et mer allment begrep som beskriver en person eller bevegelse som er bevisst på og engasjert i en rekke sosiale og politiske spørsmål, inkludert rase, kjønn, seksualitet, klimaendringer og økonomisk ulikhet. Å være "woke" kan innebære å ha en sterk følelse av sosial rettferdighet og være aktivt involvert i å fremme endring og bekjempe diskriminering og undertrykkelse.

Anonymkode: c16de...169

Dette er nok skrevet av en som er woke. De er jo ofte høye på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest litt om hva som har skjedd med Roald Dahl sine bøker, og det virker ganske meningsløst å bytte ut noen av ordene. Ser også at det blir lagt vekt på hva forfatteren ville formidle og hvordan han brukte virkemidler og hvorfor. Så denne saken syns jeg blir feil, og det er synd da det kan skape misnøye og mer kritikk mot wokebevegelsen generelt. Samtidig er det fint at det kommer kritikk når det går for langt, for den er på sin plass noen ganger og justeringer er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (12 timer siden):

Dette er nok skrevet av en som er woke. De er jo ofte høye på seg selv. 

Det er skrevet av ChatGPT!

Anonymkode: c16de...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er skrevet av ChatGPT!

Anonymkode: c16de...169

Akkurat. Ingen er mer woke og høy på seg selv😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Når vi likevel snakker om Woke, så jeg slipper å lage egen tråd. Det er enda en ting ved det jeg er dritt lei av, nemlig «non binary»! Det er helt greit å identifisere seg som det, at man ikke vil bli sett på som et kjønn, men hvorfor må de gjøre så jævla stort nummer ut av seg?? De er litt sånn som vegetarianere/veganere var da det kom på moten. De kommer til å si det høyt og de kommer til å ha det i biografien sin! 
I går måtte jeg Google en kjendis jeg leste en del om for noen år siden. Hun er en av de som identifiserer seg som non-binary.

Noe så irriterende å lese!! Det var på engelsk, og «she/her» var bytte ut med «they».

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (På 21.2.2023 den 11.52):

Jada, jeg satt akkurat og leste tråden 🙂 det jeg spør meg om er hva forfatterne selv ville mene her. Ville Astrid Lindgren synes det er greit at "negerkonge" ble byttet ut? Jeg tror det 🙂

Nå vet jeg ikke helt konteksten i Roald Dahls fortellinger hvor ting blir endret på, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om akkurat det. 

Fornøyelig hovedinnlegg da 🙂

 

påskelilje skrev (På 21.2.2023 den 12.12):

Det er nok noen begreper, formuleringer og sanger som er utgått med tiden, og som det er greit å endre på eller evt fjerne. Jeg tenker akkurat nå på sangen "Vesle Hoa" av Torbjørn Egner og boka "Vesle svarte Sambo" av Helen Bannermann.

Ja, jeg skjønner også at Vesle Hoa ikke synges mer pga. "han bodde i en negerkrål for det gjør hottentotter" o.l. og at det blir en stereotypisk framstilling som ikke passer i dag. Samtidig syntes jo jeg da jeg vokste opp at vesle Hoa var en skikkelig helt, som skremte bort fienden, så på det viset er det jo synd den inneholder upassende beskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (På 21.2.2023 den 12.15):

Jeg har heller ikke noe imot å bytte ut enkeltbegreper, det var den parykk-saken som satte meg litt ut.  

Helt enig - det var en pussig greie.

En slags fun fact: Jeg får reklame for LØSHÅR øverst på DOL nå! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jaggu meg James Bond bøkene sensureres om også.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/nQ0MEL/james-bond-boekene-renses-for-krenkende-spraak

Såkalte sensitivitetslesere har gått gjennom Ian Flemings bøker om James Bond, som nå gis ut på nytt. Krenkende ord og setninger er fjernet i de nye utgavene.

Flere setninger fjernes eller endres. I en av bøkene er Bond på en strippeklubb i New York. Det beskrives på følgende måte i originalutgaven: «Bond kunne høre publikum pese og grynte som griser ved trauet».

I den nye versjonen er setningen endret til «Bond kunne føle den elektriske stemningen i rommet».

 

Anonymkode: 4bd81...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå skal jaggu meg James Bond bøkene sensureres om også.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/nQ0MEL/james-bond-boekene-renses-for-krenkende-spraak

Såkalte sensitivitetslesere har gått gjennom Ian Flemings bøker om James Bond, som nå gis ut på nytt. Krenkende ord og setninger er fjernet i de nye utgavene.

Flere setninger fjernes eller endres. I en av bøkene er Bond på en strippeklubb i New York. Det beskrives på følgende måte i originalutgaven: «Bond kunne høre publikum pese og grynte som griser ved trauet».

I den nye versjonen er setningen endret til «Bond kunne føle den elektriske stemningen i rommet».

 

Anonymkode: 4bd81...a05

Hva i all verden var så krenkende med det eksempelet at det måtte sensureres?

Toskeskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå skal jaggu meg James Bond bøkene sensureres om også.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/nQ0MEL/james-bond-boekene-renses-for-krenkende-spraak

Såkalte sensitivitetslesere har gått gjennom Ian Flemings bøker om James Bond, som nå gis ut på nytt. Krenkende ord og setninger er fjernet i de nye utgavene.

Flere setninger fjernes eller endres. I en av bøkene er Bond på en strippeklubb i New York. Det beskrives på følgende måte i originalutgaven: «Bond kunne høre publikum pese og grynte som griser ved trauet».

I den nye versjonen er setningen endret til «Bond kunne føle den elektriske stemningen i rommet».

 

Anonymkode: 4bd81...a05

Vi lo godt av den der på jobben, etter min mening gir de to setningene ganske så ulik mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg husker en gang jeg begynte å lese Joseph Conrad the N….r of the Narcissus. N ordet i en tittel. 
Bokrapport til engelsktimen på vgs.

 

Jeg tror ikke den boka er i skolebiblioteket lengre. 

 

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...