Gå til innhold

Kan et selvmord få konsekvenser for pasientens psykiater eller fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan et selvmord få konsekvenser for pasientens psykiater eller fastlege? Såfall hvilke? Tenker da på om de visste om at pasienten var suicidal, men ikke at pasienten hadde planlagt selvmord?

Anonymkode: b8244...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mest sannsynlig får de ikke vite om selvmordet en gang, med mindre du er innlagt når det skjer. 

Anonymkode: f8b35...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mest sannsynlig får de ikke vite om selvmordet en gang, med mindre du er innlagt når det skjer. 

Anonymkode: f8b35...fe6

Åja. Såpass? Jeg trodde de alltid ville bli varslet om det? Fra pårørende eller politi?

Anonymkode: b8244...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Åja. Såpass? Jeg trodde de alltid ville bli varslet om det? Fra pårørende eller politi?

Anonymkode: b8244...001

Hvorfor skulle det være noe vits i det er en person død så er en død og trenger ikke helsehjelp. 

Anonymkode: f8b35...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle det være noe vits i det er en person død så er en død og trenger ikke helsehjelp. 

Anonymkode: f8b35...fe6

For å informere?

Anonymkode: b8244...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å informere?

Anonymkode: b8244...001

Hva folk sine pårørende sier til helsesystemet rundt en av sine nærmeste er jo opp til dem. Men politiet har jo ingen mulighet til å vite at en død person har vært i psykiatrien. 

Anonymkode: f8b35...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved selvmord hos en person under behandling oppretter Helsetilsynet alltid sak. Det betyr ikke at de mistenker dårlig behandling. Det er ren rutine. Hvis det er gjort meget slett arbeid, kan det kommer reaksjoner overfor aktuell behandler eller institusjonen.

Så må jeg korrigere AB...fe6: Fastlegen får alltid beskjed. Behandler får alltid beskjed dersom avdøde er i et behandlingsforløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (21 minutter siden):

Ved selvmord hos en person under behandling oppretter Helsetilsynet alltid sak. Det betyr ikke at de mistenker dårlig behandling. Det er ren rutine. Hvis det er gjort meget slett arbeid, kan det kommer reaksjoner overfor aktuell behandler eller institusjonen.

Så må jeg korrigere AB...fe6: Fastlegen får alltid beskjed. Behandler får alltid beskjed dersom avdøde er i et behandlingsforløp.

Men det er som med når politiet gjør noe galt og saken blir sendt til spesialenheten så blir det henlagt i 99% av sakene med at det ikke har skjedd en feil. 

Får fastlegen gul lapp om død pasient som komme opp på skjermen eller vil fastlegen kun se at pasienten er død om han går av en eller annen grunn inn på den pasienten sin side? Av 1000 pasienter så må det jo bli noen dødsfall i uka. 

Anonymkode: f8b35...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er som med når politiet gjør noe galt og saken blir sendt til spesialenheten så blir det henlagt i 99% av sakene med at det ikke har skjedd en feil. 

Det skyldes at de sjelden gjør feil, og at alt for mange tullsaker meldes.

Detaljene kjenner jeg ikke, men dødsmelding medfører automatisk melding til flere offentlige instanser inkl. fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (21 minutter siden):

Det skyldes at de sjelden gjør feil, og at alt for mange tullsaker meldes.

Detaljene kjenner jeg ikke, men dødsmelding medfører automatisk melding til flere offentlige instanser inkl. fastlegen.

Tror du fastlegen bryr seg noe mer enn at han bare leser varslet og tenker "åja der var det en ny person død uff og huff jaja hvilken person skal jeg rope inn til timen nå?"? 

Anonymkode: f8b35...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger er akkurat som andre mennesker med ulik tilknytning til andre. Noen ganger har hun kanskje sett pasienten kun et par ganger for småting for lenge siden. Med andre kan det ha vært et langt og nært lege/pasientforhold. Reaksjonen blir deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...