Gå til innhold

Hvordan takle at andre dømmer en?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bortsett fra å reflektere over det og se om det er noe som stemmer selv om det er tøft å gjøre det?
Noe du ikke kjenner deg igjen i, men andre er fast bestemt på at det er sånn? 

Jeg blir så lei meg og vil trekke meg unna når jeg med sikkerhet vet at den/de personene tar feil. Jeg passer kanskje ikke inn sammen med den/de som dømmer meg. Det føles også som at det handler om å bli likt eller ikke. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bortsett fra å reflektere over det og se om det er noe som stemmer selv om det er tøft å gjøre det?
Noe du ikke kjenner deg igjen i, men andre er fast bestemt på at det er sånn? 

Jeg blir så lei meg og vil trekke meg unna når jeg med sikkerhet vet at den/de personene tar feil. Jeg passer kanskje ikke inn sammen med den/de som dømmer meg. Det føles også som at det handler om å bli likt eller ikke. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Det er nyttig å se hvem det er som dømmer deg. Oftest kan det ligge helt andre ting bak enn at "de har rett". At det er deres problem og ikke ditt altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen lagt merke til at noen bare får en helt rar holdning til deg med en gang de ser deg? Du kan se det i blikket deres at de synes det er noe rart med deg. Jeg dømmer ingen på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 timer siden):

Det er nyttig å se hvem det er som dømmer deg. Oftest kan det ligge helt andre ting bak enn at "de har rett". At det er deres problem og ikke ditt altså. 

Jeg tror det skyldes noe ved meg, at jeg er dum og dummer meg ut. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det skyldes noe ved meg, at jeg er dum og dummer meg ut. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Det er jo vanskelig å svare noe konkret,  men noen dømmer og noen blir dømt. Mest sannsynlig blir vi alle dømt av ulike miljø og grupper i samfunnet. Folk er ikke så tolerante alltid. Hvordan merker du at folk dømmer deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det er jo vanskelig å svare noe konkret,  men noen dømmer og noen blir dømt. Mest sannsynlig blir vi alle dømt av ulike miljø og grupper i samfunnet. Folk er ikke så tolerante alltid. Hvordan merker du at folk dømmer deg? 

De sier ting som jeg etter beste evne og refleksjon ikke kan kjenne meg igjen i. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sier ting som jeg etter beste evne og refleksjon ikke kan kjenne meg igjen i. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Ok. Det er frustrerende, og verre selvfølgelig når det skjer ofte fra mange. Jeg vet ikke helt hvordan du skal takle det, men jeg syns jo at det er rart at så mange gir uttrykk for sitt syn på deg? Normalt går jo ikke folk rundt og konfronterer dem de dømmer. Så det må jo være litt uvanlige mennesker rundt deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ok. Det er frustrerende, og verre selvfølgelig når det skjer ofte fra mange. Jeg vet ikke helt hvordan du skal takle det, men jeg syns jo at det er rart at så mange gir uttrykk for sitt syn på deg? Normalt går jo ikke folk rundt og konfronterer dem de dømmer. Så det må jo være litt uvanlige mennesker rundt deg? 

Det er ikke det som skjer. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ok. Det er frustrerende, og verre selvfølgelig når det skjer ofte fra mange. Jeg vet ikke helt hvordan du skal takle det, men jeg syns jo at det er rart at så mange gir uttrykk for sitt syn på deg? Normalt går jo ikke folk rundt og konfronterer dem de dømmer. Så det må jo være litt uvanlige mennesker rundt deg? 

Jeg er ikke i stand til å formulere meg på en forståelig måte, jeg er dum, det får jeg ofte høre og det er det som skjer. Takk for svarene dine :) 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke i stand til å formulere meg på en forståelig måte, jeg er dum, det får jeg ofte høre og det er det som skjer. Takk for svarene dine :) 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Du formulerer deg helt forståelig. Slutt å si til deg selv at du er dum. Du mobber deg selv, og det er jo like ille som at andre dømmer? 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort fra at det er noe med hvilke ord du velger å bruke. Kan det være at det andre ville kalt en korrigerende tilbakemelding, kaller du en dom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror det skyldes noe ved meg, at jeg er dum og dummer meg ut. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Så du kjenner deg ikke igjen i spesifikke tilbakemeldinger, men tenker at du er dum og dårlig likt? Hva med å fortelle litt mer presist hva tilbakemeldingene går ut på, sånn at vi kan diskutere mer spesifikt og ikke om du er dum eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg blir ofte frustrert over de unges bruk av ordet dømme. Den ene dattera mi bruker det mye, og jeg klarer ikke alltid helt å forstå hva hun legger i det. For meg har ordet to ganske ulike betydninger:

Det ene er juridisk, at en dommer/jury dømmer noen til en straff i henhold til et lovverk. Dette kan jo også gjelde i idrettssammenheng. Dette er jo ikke relevant ift det vi snakker om her.

Den andre betydningen har med fordommer å gjøre - at jeg har fordommer mot noen, og tillegger dem noe (meninger, verdi, etc) uten at dette nødvendigvis er reelt ift den situasjonen de befinner seg i. Da kan de oppleve at jeg dømmer dem.

Dattera mi kan f.eks. si: "Jeg spiste chips i kveld, selv om jeg vet at jeg ikke burde det - ikke døm". Hun kan også si at hun opplever at noen dømmer henne. Da tror jeg at hun opplever at andre ikke liker henne av en eller annen grunn hun ikke helt får tak i. Det kan være pga hun gjør eller sier noe som er litt annerledes enn det andre gjør og sier, men det kan også være en ullen følelse. Og det er denne bruken av "dømme" jeg ikke får til å stemme med min forståelse av orde. Jeg går ikke rundt og tenker på om folk har negativ eller positiv oppfatning av meg, eller om de dømmer meg for noe diffust jeg har sagt eller gjort. Så for meg er det litt vanskelig å få tak på dette begrepet - men jeg forstår jo at dette er noe som brukes, kanskje spesielt blant unge, når de opplever noe negativt fra de rundt. Kanskje det er nettopp det diffuse negative som da beskrives som dømming?

TS, kan du gi noen eksempler på hva du opplever som dømming, og hvordan du reagerer når dette skjer/oppleves?

 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg blir ofte frustrert over de unges bruk av ordet dømme. Den ene dattera mi bruker det mye, og jeg klarer ikke alltid helt å forstå hva hun legger i det. For meg har ordet to ganske ulike betydninger:

Det ene er juridisk, at en dommer/jury dømmer noen til en straff i henhold til et lovverk. Dette kan jo også gjelde i idrettssammenheng. Dette er jo ikke relevant ift det vi snakker om her.

Den andre betydningen har med fordommer å gjøre - at jeg har fordommer mot noen, og tillegger dem noe (meninger, verdi, etc) uten at dette nødvendigvis er reelt ift den situasjonen de befinner seg i. Da kan de oppleve at jeg dømmer dem.

Dattera mi kan f.eks. si: "Jeg spiste chips i kveld, selv om jeg vet at jeg ikke burde det - ikke døm". Hun kan også si at hun opplever at føle dømmer henne. Da tror jeg at hun opplever at andre ikke liker henne av en eller annen grunn hun ikke helt får tak i. Det kan være pga hun gjør eller sier noe som er litt annerledes enn det andre gjør og sier, men det kan også være en ullen følelse. Og det er denne bruken av "dømme" jeg ikke får til å stemme med min forståelse av orde. Jeg går ikke rundt og tenker på om folk har negativ eller positiv oppfatning av meg, eller om de dømmer meg for noe diffust jeg har sagt eller gjort. Så for meg er det litt vanskelig å få tak på dette begrepet - men jeg forstår jo at dette er noe som brukes, kanskje spesielt blant unge, når de opplever noe negativt fra de rundt. Kanskje det er nettopp det diffuse negative som da beskrives som dømming?

TS, kan du gi noen eksempler på hva du opplever som dømming, og hvordan du reagerer når dette skjer/oppleves?

 

Nå syns jeg at det er mange og tydelige eksempler, spesielt på nett. Du kan skrive at du liker noe motparten ikke gjør, og da kommer faktisk uttalelser som at du må være gammel, ung, overfladisk, for komplisert, uten oppdragelse, eller er snobbete. Dette er vel ikke ukjent? 🙂

Så når du stempler folk negativt for meninger og uttalelse,  eller handling er for den del, så kalles det jo å dømme. Det er fullstendig mangel på toleranse for noe det bunner i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kashmir skrev (21 minutter siden):

Nå syns jeg at det er mange og tydelige eksempler, spesielt på nett. Du kan skrive at du liker noe motparten ikke gjør, og da kommer faktisk uttalelser som at du må være gammel, ung, overfladisk, for komplisert, uten oppdragelse, eller er snobbete. Dette er vel ikke ukjent? 🙂

Så når du stempler folk negativt for meninger og uttalelse,  eller handling er for den del, så kalles det jo å dømme. Det er fullstendig mangel på toleranse for noe det bunner i. 

Snakker vi litt forbi hverandre? Vet ikke helt om jeg tok poenget ditt?

For meg er ordet "dømme" veldig sterkt. Å ha fordommer mot noen er noe svakere, selv om det selvsagt ikke er noen god egenskap det heller, ei heller mangel på toleranse (men det er litt annerledes enn å ha fordommer, mener jeg).

Mulig jeg skrev litt utydelig i stad, men jeg tror at en del unge kaller det dømming, det at de tenker for mye på hvordan andre oppfatter dem, og når de så senser noe negativt, enten det er ubevisst fra de andre (pga fordommer - eller HELT andre ting, som f.eks. at de andre bekymrer seg for noe helt annet, eller har vondt i hodet, eller gruer seg til noe annet), passivt fra de andre (at de faktisk har en negativ følelse mot denne personen, men prøver å skjule det) - eller rett og slett en korrigering/et utsagn som oppfattes negativ, men som er ment velmenende, som Frosken og Kupton skriver over her.

Så for å gi svar til TS på hvordan han/hun skal takle at andre dømmer henne/ham, så vil jeg gjerne vite litt mer om hva slags type dømming det er snakk om. For når en er oversensitiv på hvordan andre tenker og reagerer på en selv, så er det nok klokt å bli bevisst egen reaksjonsmåte, slik TS nå nettopp gjør. For når hun/han blir bevisst på ulike situasjoner og reaksjonsmønster, så kan hun være litt mer forberedt når det oppstår. For meg, som ikke er så sensitiv på slike ting, så er det for meg komplisert å være så bevisst rundt det, og det hadde nok kanskje for meg gjort en opplevelse større enn den kanskje er, men for noen mennesker er emosjonene veldig sterke, og det er nok lurt jobbe med å bygge opp trygghet i seg selv, for å takle mellommennesklige relasjoner som ikke alltid er oppbyggende der og da. Nettopp slik TS gjør her ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De sier ting som jeg etter beste evne og refleksjon ikke kan kjenne meg igjen i. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Kan du gi et eksempel på det? Du kan skrive det om litt, hvis du vil, men slik at vi lettere forstår hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Snakker vi litt forbi hverandre? Vet ikke helt om jeg tok poenget ditt?

For meg er ordet "dømme" veldig sterkt. Å ha fordommer mot noen er noe svakere, selv om det selvsagt ikke er noen god egenskap det heller, ei heller mangel på toleranse (men det er litt annerledes enn å ha fordommer, mener jeg).

Mulig jeg skrev litt utydelig i stad, men jeg tror at en del unge kaller det dømming, det at de tenker for mye på hvordan andre oppfatter dem, og når de så senser noe negativt, enten det er ubevisst fra de andre (pga fordommer - eller HELT andre ting, som f.eks. at de andre bekymrer seg for noe helt annet, eller har vondt i hodet, eller gruer seg til noe annet), passivt fra de andre (at de faktisk har en negativ følelse mot denne personen, men prøver å skjule det) - eller rett og slett en korrigering/et utsagn som oppfattes negativ, men som er ment velmenende, som Frosken og Kupton skriver over her.

Så for å gi svar til TS på hvordan han/hun skal takle at andre dømmer henne/ham, så vil jeg gjerne vite litt mer om hva slags type dømming det er snakk om. For når en er oversensitiv på hvordan andre tenker og reagerer på en selv, så er det nok klokt å bli bevisst egen reaksjonsmåte, slik TS nå nettopp gjør. For når hun/han blir bevisst på ulike situasjoner og reaksjonsmønster, så kan hun være litt mer forberedt når det oppstår. For meg, som ikke er så sensitiv på slike ting, så er det for meg komplisert å være så bevisst rundt det, og det hadde nok kanskje for meg gjort en opplevelse større enn den kanskje er, men for noen mennesker er emosjonene veldig sterke, og det er nok lurt jobbe med å bygge opp trygghet i seg selv, for å takle mellommennesklige relasjoner som ikke alltid er oppbyggende der og da. Nettopp slik TS gjør her ❤️ 

Poenget mitt er at ved å stemple andre på en negativ måte, så tar man avstand fra personen eller det vedkommende skriver. Folk blir noen ganger veldig lite saklige, som jeg ser her og hører ellers : at handlinger og meninger blir kritisert fordi en viss bruker eller en viss person skriver/ sier noe. Da har man dømt.

Eks: du kan skrive at du er anti-woke, og da blir du dømt som en som støtter rasisme og diskriminering. Du kan skrive at du misliker matpoliti,  og da blir du dømt som usunn, ufornuftig og en som ikke tar vare på helsa. 

Har du først blitt stemplet, så blir alle ytringer om temaer innen de feltene ( og gjerne andre ) sett i lys av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt er at ved å stemple andre på en negativ måte, så tar man avstand fra personen eller det vedkommende skriver. Folk blir noen ganger veldig lite saklige, som jeg ser her og hører ellers : at handlinger og meninger blir kritisert fordi en viss bruker eller en viss person skriver/ sier noe. Da har man dømt.

Eks: du kan skrive at du er anti-woke, og da blir du dømt som en som støtter rasisme og diskriminering. Du kan skrive at du misliker matpoliti,  og da blir du dømt som usunn, ufornuftig og en som ikke tar vare på helsa. 

Har du først blitt stemplet, så blir alle ytringer om temaer innen de feltene ( og gjerne andre ) sett i lys av det. 

OK. Dette var kanskje litt annerledes enn jeg tror TS mente, men det kan hun/han jo svare på selv. Ser hva du mener, og ser absolutt at noen kan oppleve seg dømt/ eller puttet i en bestemt kategori, som jeg heller kanskje hadde sagt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt er at ved å stemple andre på en negativ måte, så tar man avstand fra personen eller det vedkommende skriver. Folk blir noen ganger veldig lite saklige, som jeg ser her og hører ellers : at handlinger og meninger blir kritisert fordi en viss bruker eller en viss person skriver/ sier noe. Da har man dømt.

Eks: du kan skrive at du er anti-woke, og da blir du dømt som en som støtter rasisme og diskriminering. Du kan skrive at du misliker matpoliti,  og da blir du dømt som usunn, ufornuftig og en som ikke tar vare på helsa. 

Har du først blitt stemplet, så blir alle ytringer om temaer innen de feltene ( og gjerne andre ) sett i lys av det. 

Er dette en generasjonsulikhet? Jeg er enig med påskelilje. Dømme og stemple er for meg svært kraftige ord som jeg reserverer for de aller alvorligste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
kupton skrev (4 minutter siden):

Er dette en generasjonsulikhet? Jeg er enig med påskelilje. Dømme og stemple er for meg svært kraftige ord som jeg reserverer for de aller alvorligste tilfeller.

Ja, jeg tror dette har med generasjoner å gjøre. Mine døtre bruker en del begreper som i mine ører er ekstremt kraftige, men som de mer bruker til hverdags. Og det gjør meg forvirret, men jeg har jo lært meg da, når det gjelder unge mennesker, å stoppe opp litt, og oversette begrepet til min verden 😄

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...