Gå til innhold

Om jeg går inn i en butikk uten kvittering fra forrige butikk(samme kjede)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss si at jeg kjøper en tannkrem på Meny. Velger å ikke ta med kvittering. Går inn på en annen Meny. Blir av en eller annen grunn stoppet ved mistanke om nasking og ansatt vil se hva jeg har i veska/posen. (Dette har ikke skjedd, jeg er bare nysgjerrig). 
Der har jeg en tannkrem de selger. Kan de da anmelde meg eller jeg straffes for nasking? Eller må de da se i overvåkningskameraet? For det er jo ingen bevis på nasking, og jeg har heller ikke gjort det. 

Anonymkode: aa210...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hvordan butikken ville ha reagert på noe slikt, om du sier du har kjøpt den et annet sted. Selv uten kvittering, vil man jo typisk ha bevis for at man har brukt kortet i den forrige butikken, med mindre man handler kontant. Om butikken anmelder deg, vil vel avhenge av hvor tillitvekkende de synes du er og om de tror på at du har kjøpt og betalt for dette et annet sted. En anmeldelse er ikke det samme som at man blir straffet for det. 

Dersom jeg er på et kjøpesenter, vil jeg typisk takke ja til kvitteringene dersom jeg skal innom andre butikker med tilsvarende varer etterpå, slik at jeg har bevis på at jeg har betalt - just in case. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss si at jeg kjøper en tannkrem på Meny. Velger å ikke ta med kvittering. Går inn på en annen Meny. Blir av en eller annen grunn stoppet ved mistanke om nasking og ansatt vil se hva jeg har i veska/posen. (Dette har ikke skjedd, jeg er bare nysgjerrig). 
Der har jeg en tannkrem de selger. Kan de da anmelde meg eller jeg straffes for nasking? Eller må de da se i overvåkningskameraet? For det er jo ingen bevis på nasking, og jeg har heller ikke gjort det. 

Anonymkode: aa210...18e

Ja så klart kan de anmelde dersom de mener å ha god grunn til å tro at det har skjedd en kriminell handling. Deretter er det opp til politiet å undersøke bevisene (og evt domstolen å dømme). 

Som morsan sier er dette en svært god grunn til å takke ja til kvittering, spesielt om man betaler kontant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan gjøre det, som oftest må man være med på kontoret, hvor de da sjekker kameraene. Jeg jobber i butikk selv og velger å ha med kvittering om jeg skal inn i en butikk som selger tilsvarende vare fordi ikke alle butikker har selv tilgang til kameraene. Da risikerer man at de anmelder, som deretter blir henlagt fordi politiet får se videoen. Men da mister man jo varen man tok med inn. 

Anonymkode: cb92b...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (På 21.3.2023 den 20.10):

Jeg pleier å si har denne med inn og vise den varen jeg har med til de i kassa.

 

 

Høres ut som mye ork. Er ikke sånn at inngangen er ved kassa hele tiden, og ikke alltid man ser en ansatt før man har gått en stund i butikken. I tillegg bryr ansatte seg egentlig ikke så, isåfal ikke mange. Men om jeg skulle bli tatt med bak, så ser de jo i kameraet at jeg ikke tok uansett.

Anonymkode: aa210...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...