Gå til innhold

Sovemedisin og søvnkvalitet


 cilie

Anbefalte innlegg

Det er rett og slett umulig for meg å få god søvn.

Selv om jeg kan det meste rundt søvn, er det en ting jeg er usikker på, og det er søvnkvaliteten ved bruk av sove-medisiner.

Det synes å være bred enighet på søvnkurs osv at sovemedisiner er et onde som bør kuttes helt ut. Så mitt spørsmål er om noen vet hvorvidt søvnkvaliteten påvirkes negativt ved bruk av sovemedisin? Får vi den viktige dype søvnen?

For nå sover jeg så lite at jeg snart vurderer noe fast, men ser ikke hensikten om jeg likevel ikke får god kvalitet på søvnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du deg uthvilt etter å ha brukt sovemedisin? Det er vel den beste målbare faktoren for deg. 

Jeg har dessverre ikke noe fakta angående det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Føler du deg uthvilt etter å ha brukt sovemedisin? Det er vel den beste målbare faktoren for deg. 

Jeg har dessverre ikke noe fakta angående det. 

Det absolutt bedre å stå opp om jeg har sovet noen lunde med en Imovane, men jeg vet ikke om jeg egentlig føler mer overskudd osv. Nå tenker jeg mest på de som står på faste AP/AD i lave doser for søvn. Jeg har prøvd en gang før, men de mistet effekt etter hvert- i tillegg til at jeg var trøtt hver morgen og ble tettere i nesen og tørr i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Det absolutt bedre å stå opp om jeg har sovet noen lunde med en Imovane, men jeg vet ikke om jeg egentlig føler mer overskudd osv. Nå tenker jeg mest på de som står på faste AP/AD i lave doser for søvn. Jeg har prøvd en gang før, men de mistet effekt etter hvert- i tillegg til at jeg var trøtt hver morgen og ble tettere i nesen og tørr i munnen. 

Det var synd. Jeg står fast på Truxal helt siden 2017 og kun en gang i 2019 har dosen blitt økt, og jeg har for lengst sluttet å ha hangover. 

Men det er jo så forskjell hvordan man reagerer på medisiner. Jeg ble tett i nesen av Quetiapine, men ikke av Truxal. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror både Tolvon og Serequel har bedre virkning på søvnarkitekturen enn de vanedannende innsovningstablettene. Men de kan gi hangover og slutte å virke etter hvert, derfor kan det være lurt å heller ikke ta disse hver dag. 

Anonymkode: bd977...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 timer siden):

Det var synd. Jeg står fast på Truxal helt siden 2017 og kun en gang i 2019 har dosen blitt økt, og jeg har for lengst sluttet å ha hangover. 

Men det er jo så forskjell hvordan man reagerer på medisiner. Jeg ble tett i nesen av Quetiapine, men ikke av Truxal. 

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror både Tolvon og Serequel har bedre virkning på søvnarkitekturen enn de vanedannende innsovningstablettene. Men de kan gi hangover og slutte å virke etter hvert, derfor kan det være lurt å heller ikke ta disse hver dag. 

Anonymkode: bd977...eb0

Ja, av litt ulike grunner, tror jeg ingen av disse er aktuelle, men vurderer Surmontil i lav dose. Men vil nok helst være uten noe fast. - Helt fram til jeg ligger og vrir meg i vargtimen igjen🥲😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (8 timer siden):

 

Ja, av litt ulike grunner, tror jeg ingen av disse er aktuelle, men vurderer Surmontil i lav dose. Men vil nok helst være uten noe fast. - Helt fram til jeg ligger og vrir meg i vargtimen igjen🥲😅

Huff. Du har jo slitt lenge med dette. Håper du og legen finner en løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (På 27.3.2023 den 4.04):

Det er rett og slett umulig for meg å få god søvn.

Selv om jeg kan det meste rundt søvn, er det en ting jeg er usikker på, og det er søvnkvaliteten ved bruk av sove-medisiner.

Det synes å være bred enighet på søvnkurs osv at sovemedisiner er et onde som bør kuttes helt ut. Så mitt spørsmål er om noen vet hvorvidt søvnkvaliteten påvirkes negativt ved bruk av sovemedisin? Får vi den viktige dype søvnen?

For nå sover jeg så lite at jeg snart vurderer noe fast, men ser ikke hensikten om jeg likevel ikke får god kvalitet på søvnen. 

Bruker 50 mg seroquel og har gjort det i flere år. Sover hver natt. Pulsklokka viser at søvnstrukturen er god. Har tilstrekkelig mengde dyp søvn. 

Anonymkode: 24500...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt Imovane 7.5mg i ca.15 år og uten den hadde søvnen ihvertfall vært dårlig.
Har prøvd antihistaminer AP i små doser, men og man kan jo kanskje sove på dette, men klarer ikke stå opp eller fungere på disse.

Eneste som virker på meg er Imovane. Kan jo tilføye at jeg var til utredning for søvnape grunnet noe med bittet og da hadde jeg masse apparater koblet til meg og de sa jeg hadde utmerket søvn, tror legen faktisk sa han ikke hadde sett bedre pusting 😀. Bruker nå applewatch og har i det senere brukt søvn funksjonen og den sier jeg både får dyp rem søvn og hjerte variasjon samt oksygen er perfekt.
Men, dette er meg andre kan jo oppleve det annerledes, men Imovane er ikke synonymt med dårlig søvn slik jeg har erfart det.

Anonymkode: 4c51e...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 15.14):

Jeg har brukt Imovane 7.5mg i ca.15 år og uten den hadde søvnen ihvertfall vært dårlig.
Har prøvd antihistaminer AP i små doser, men og man kan jo kanskje sove på dette, men klarer ikke stå opp eller fungere på disse.

Anonymkode: 4c51e...b97

Det hadde vært spennende om det fantes noe forskning innen søvnkvalitet og medisinering på enten typiske sovemedisiner eller der en benytter seg av bivirkninger (f.eks. antihistaminer, antidepressiver og antipsykotiske medisiner). Kjenner @kupton noe til dette?

Du har nok rett i at vi mennesker er nok ulike her, men på gruppenivå kan en nok ha sett noe resultat. Jeg kjenner til at jeg selv og noen jeg kjenner, har erfart dårligere søvn på f.eks. Apodorm alene og at en ikke får en normal søvn.

Den samme erfaringen har også vist seg på Truxal, Tolvon, Remeron etc., i form av hyppig oppvåkning eller generelt urolig natt. Samtidig kan dette ha sammenheng med andre faktorer, som hvilken psykisk tilstand en er i når en skal sove eller tar medisinen. F.eks. i natt har jeg tatt Atarax og senere Apodorm (jeg bruker 1/2 tabl. pga. hangover), men ingen virkning i natt. Til vanlig sover jeg 6 timer på kun Atarax, men i natt har jeg en indre uro som gjør at jeg ikke har klart å falle til ro. Det skjer i blant. Men det er ikke medisinens skyld. Og det skjedde i blant da jeg også gikk på de andre medisinene, som Truxal, Remeron, Tolvon etc., eller søvnen ble svært oppstykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...