Gå til innhold

Dere som i dag er 40 år +


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For meg virker det som dere ble tvungen eller skulle lære alt dere forventer at alle kan. Hvor tidlig lærte dere følgende : , skifting av rørsluker, privatøkonomi, vask av vinduer, tak, vegger, lister? Hjulskift på bil, siden dere mener alt dette burde en kun etter en bestemt alder? 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærte mye av det i oppveksten da jeg diltet etter min mor som gjorde husarbeid eller diltet etter far og mine eldre brødre ute i garasjen. 

 

 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg virker det som dere ble tvungen eller skulle lære alt dere forventer at alle kan. Hvor tidlig lærte dere følgende : , skifting av rørsluker, privatøkonomi, vask av vinduer, tak, vegger, lister? Hjulskift på bil, siden dere mener alt dette burde en kun etter en bestemt alder? 

Anonymkode: d9a81...a37

Ting som må gjøres i huset lærte man jo naturlig gjennom oppveksten ved å se på og delta når det ble gjort. Hjulskift på bil var jeg 39 år da jeg lærte, vi hadde ikke bil da jeg vokste opp. 😊 Hva rørsluker er aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg virker det som dere ble tvungen eller skulle lære alt dere forventer at alle kan. Hvor tidlig lærte dere følgende : , skifting av rørsluker, privatøkonomi, vask av vinduer, tak, vegger, lister? Hjulskift på bil, siden dere mener alt dette burde en kun etter en bestemt alder? 

Anonymkode: d9a81...a37

Jeg mener at dette er en naturlig del av det å være en forelder. Man bør lære barna sine et minimum av kunnskap og praktiske ting for å kunne klare seg i voksenlivet.

Edit: Ang tvungen læring - det var ikke tvunget, det var helt naturlig for meg å være med mamma og pappa på diverse slike ting, og da lærer man det jo automatisk.

Endret av Lady HM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

Jeg er ikke blitt 40 men jeg lærte det meste på egenhånd da jeg flyttet ut i tyveårene. Jeg lærte jo enkelte ting ved å se på min mor men sammenlignet med andre på min alder så hang jeg veldig etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte svært lite av praktiske ting da jeg vokste opp så det ble learning by doing da jeg flyttet ut som tjueåring. 

Men jeg kan enda ikke skifte dekk på bilen. Det gjør de på dekkhotellet. 

Vet heller ikke hva en rørsluker er så det har jeg aldri skiftet😉 Jeg kan heller ikke skifte pakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er...rørsluker? 

Økonomi gjør jeg enklest mulig, og har alltid gjort det : unngå lån bortsett fra helt nødvendig som med å ha et sted å bo, bruker det jeg har og driver lite med shopping. Har aldri hatt behov for budsjett, og har en sparekonto. Sikkert mye som kunne "lønt seg", men det er rett og slett ikke min interesse på noen måte. 

Tak har jeg aldri vasket, men resten lærte jeg hjemme og da jeg flyttet for meg selv. 

Herregud, sorry. Nå skjønte jeg at du mente vanlige sluk! Det husker jeg ikke når jeg lærte. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (27 minutter siden):

Hva er...rørsluker? 

Økonomi gjør jeg enklest mulig, og har alltid gjort det : unngå lån bortsett fra helt nødvendig som med å ha et sted å bo, bruker det jeg har og driver lite med shopping. Har aldri hatt behov for budsjett, og har en sparekonto. Sikkert mye som kunne "lønt seg", men det er rett og slett ikke min interesse på noen måte. 

Tak har jeg aldri vasket, men resten lærte jeg hjemme og da jeg flyttet for meg selv. 

Herregud, sorry. Nå skjønte jeg at du mente vanlige sluk! Det husker jeg ikke når jeg lærte. 

Rørsluker er sånn man har i dusjen. Vaske rense den. Poenget mitt med tråden er at man kan ikke dømme andre på hva man burde kunne eller ikke for ingen vet hvordan andre er oppvokst. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (55 minutter siden):

Jeg mener at dette er en naturlig del av det å være en forelder. Man bør lære barna sine et minimum av kunnskap og praktiske ting for å kunne klare seg i voksenlivet.

Edit: Ang tvungen læring - det var ikke tvunget, det var helt naturlig for meg å være med mamma og pappa på diverse slike ting, og da lærer man det jo automatisk.

Men alle har da ikke hatt som interesse av og fotfølge sine foreldre i praktiske gjøremål. Hva er viktig i livet da? Å kunne alt praktisk som innebærer det eller faktisk få seg en utdannelse og lære alt annet etterhvert? 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rørsluker er sånn man har i dusjen. Vaske rense den. Poenget mitt med tråden er at man kan ikke dømme andre på hva man burde kunne eller ikke for ingen vet hvordan andre er oppvokst. 

Anonymkode: d9a81...a37

Ja, jeg skjønte det etter et par minutter. Trodde det var ett eller annet jeg ikke visste om.

Nei, jeg er enig i at dømming ikke akkurat er veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Ting som må gjøres i huset lærte man jo naturlig gjennom oppveksten ved å se på og delta når det ble gjort. Hjulskift på bil var jeg 39 år da jeg lærte, vi hadde ikke bil da jeg vokste opp. 😊 Hva rørsluker er aner jeg ikke. 

Hjulskift med 39 år var vel i følge dol i det senest laget når vindusvask regnes som en selvfølge. Hjulskift på bil lærte jeg når jeg var 10 år. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg virker det som dere ble tvungen eller skulle lære alt dere forventer at alle kan. Hvor tidlig lærte dere følgende : , skifting av rørsluker, privatøkonomi, vask av vinduer, tak, vegger, lister? Hjulskift på bil, siden dere mener alt dette burde en kun etter en bestemt alder? 

Anonymkode: d9a81...a37

Husarbeid : Jeg hadde plikter hjemme og jeg fikk ukepenger. Jeg fikk 15 kroner i uka. For dette måtte jeg vaske kopper 3 ganger i uka ( før vi fikk oppvasmasin) og jeg måtte tørke støv i stua hver fredag. Lærte også å vaske vinduer av moren min. Det samme mrd tak, vegger, lister. Likevel, da jeg flyttet på hybel, ble jeg et skippertaksmenneske. Det kunne være skikkelig bomba før jeg tok meg sammen, ryddet og vasket til det var helt strøkent. Strøkent var det aldri særlig lenge. At jeg etter hvert utviklet meg til å bli helt motsatt, vet jeg ikke når skjedde. Det kom nok gradvis. I dag liker jeg ikke rot og har det aldri rotete. Setter ting på plass med en gang. 

Privatøkonomi: Det skjedde gradvis av seg selv. Ingen som lærte meg dette. Lærte av meg selv. Når man blir lei av å være blakk flere dager før lønning, så lærer man jo av det etter hvert. 

Skifting av rørsluker og hjulskifte kan jeg ikke og har ikke tenkt å lære meg heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å dømme andre når man spør om hjelp kan være skadelig for den som spør. Jeg trodde man kunne spørre om hjelp om det man lurte på her inne. Jeg føler meg sykt dum når det kommer kommentar som ‘’dette burde du visst’’. Jeg er hundre prosent sikker på at jeg kan mye dere ikke kan! Jeg dømmer ingen her inne på ting jeg kunne kommentert. Bare slutt med dette. Ingen vet hvor lite den som leser tåler, hvilke belastninger den som skriver har fra før! 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Husarbeid : Jeg hadde plikter hjemme og jeg fikk ukepenger. Jeg fikk 15 kroner i uka. For dette måtte jeg vaske kopper 3 ganger i uka ( før vi fikk oppvasmasin) og jeg måtte tørke støv i stua hver fredag. Lærte også å vaske vinduer av moren min. Det samme mrd tak, vegger, lister. Likevel, da jeg flyttet på hybel, ble jeg et skippertaksmenneske. Det kunne være skikkelig bomba før jeg tok meg sammen, ryddet og vasket til det var helt strøkent. Strøkent var det aldri særlig lenge. At jeg etter hvert utviklet meg til å bli helt motsatt, vet jeg ikke når skjedde. Det kom nok gradvis. I dag liker jeg ikke rot og har det aldri rotete. Setter ting på plass med en gang. 

Privatøkonomi: Det skjedde gradvis av seg selv. Ingen som lærte meg dette. Lærte av meg selv. Når man blir lei av å være blakk flere dager før lønning, så lærer man jo av det etter hvert. 

Skifting av rørsluker og hjulskifte kan jeg ikke og har ikke tenkt å lære meg heller. 

 

Takk Nicklusheletida, du pleier å svare meg konstruktivt. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går det ikke på om det er enkeltting en person ikke kan, jeg har da også ting jeg ikke kan.

Det går for meg mer på holdningen man fremviser. Hvis man har litt selvironi over at man ikke kan det, har gjerne forsøkt å google og gjøre en innsats selv for å finne ut, men så gjerne ønsker hjelp til en ting eller to som er uklart - helt greit.

Men når det går igjen at det er ganske mye man ikke har kjennskap til som er vanlig for voksne folk, man viser null vilje til egeninnsats for deretter å klage fordi svarene man får ikke er ferdigtygget og oppgaven er vanskelig - da lukter det bortskjemt tenåringsmentalitet (uavhengig av egentlig alder) og da mister i hvert fall jeg mye av min sympati for situasjonen.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hm, noe lærte jeg av foreldrene mine, noe av mannen (vi ble sammen da jeg var 20) og noe har jeg lært på DOl, av venner eller lest meg til:

*Lappe sykkel - lærte av pappa - har aldri gjort det selv som voksen (mannen har gjort det)

*skifte dekk - lærte av mamma - gjorde det et par ganger før jeg flyttet hjemmefra - etter det har mannen gjort det

*vaske tøy (både bløtlegging, vask for hånd og med maskin) - lærte av foreldrene mine

*strikking - lærte av mamma, men har lært meg mye mer selv som voksen ved å lese nye oppskrifter

*hekling - lærte av farmor - har ikke heklet som voksen

*renske sluker - lærte av meg selv som voksen

*økonomi - tror jeg lærte det av meg selv, sammen med mannen

*vaske vinduer - lærte av pappa og av svigermor

*lage hjemmelaget saft - lærte av svigermor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hjulskift med 39 år var vel i følge dol i det senest laget når vindusvask regnes som en selvfølge. Hjulskift på bil lærte jeg når jeg var 10 år. 

Anonymkode: d9a81...a37

Fint for deg, men siden jeg vokste opp i en familie som ikke var A4 og slett ikke hadde bil så hadde jeg ingen å lære det av før da. 😊 De aller, aller fleste i Norge har vokst opp i hus eller leilighet med vinduer da. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk Nicklusheletida, du pleier å svare meg konstruktivt. 

Anonymkode: d9a81...a37

Takk for det :) Må legge til at jeg kan å rense sluket i dusjen ,hvis det var det du mente. Det tror jeg det faktisk det var x-en som lærte meg etter at han ble lei av mine lange hårstrå i dusjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...