Gå til innhold

Dere som i dag er 40 år +


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Når du stiller slike spørsmål lurer jeg på hvorfor jeg gad svare i det hele tatt. Nei, du har rett i at det ikke står i lærebøker. Det meste av det man lærer i livet står faktisk ikke der.

Så ikke svar da. Du svarte frivillig! 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grisgrendte strøk og med det mener du at alle strøk som det bor andre i er griser? 

Grisgrendt betyr avsides, brukes ofte om tynt befolkede strøk. Det har ingenting med griser å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så ikke svar da. Du svarte frivillig! 

Anonymkode: d9a81...a37

Jeg syns den siste setningen til @Ekstravar på kornet! Det er jo 100% sant 🙂

God konklusjon syns jeg. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men alle har da ikke hatt som interesse av og fotfølge sine foreldre i praktiske gjøremål. Hva er viktig i livet da? Å kunne alt praktisk som innebærer det eller faktisk få seg en utdannelse og lære alt annet etterhvert? 

Anonymkode: d9a81...a37

Jeg fotfulgte virkelig ikke foreldrene mine for å klare å lære helt basic ting i livet. Jeg bodde jo sammen med dem og observerte dem i hverdagen. Etter hvert som jeg ble endre fikk jeg diverse plikter i huset.

Problemet nå til dags er vel nettopp det du skriver "alle har ikke interesse". Nei, for det har gjerne blitt slik at barn selvfølgelig skal få holde på med akkurat hva de vil - og da lærer de ikke slike ting. Men det synes jeg hører med til normal barneoppdragelse. . 

Og hva som er viktigst i liver? Begge deler, selvfølgelig 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Grisgrendt betyr avsides, brukes ofte om tynt befolkede strøk. Det har ingenting med griser å gjøre. 

Unødvendig å skrive grissgrendt om det ikke betyr noe med griser i.

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (48 minutter siden):

Jeg fotfulgte virkelig ikke foreldrene mine for å klare å lære helt basic ting i livet. Jeg bodde jo sammen med dem og observerte dem i hverdagen. Etter hvert som jeg ble endre fikk jeg diverse plikter i huset.

Problemet nå til dags er vel nettopp det du skriver "alle har ikke interesse". Nei, for det har gjerne blitt slik at barn selvfølgelig skal få holde på med akkurat hva de vil - og da lærer de ikke slike ting. Men det synes jeg hører med til normal barneoppdragelse. . 

Og hva som er viktigst i liver? Begge deler, selvfølgelig 🙂 

Er bare folk her på dol som forventer at alle skal kunne alt. Det irriterer meg. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
påskelilje skrev (3 timer siden):

Hm, noe lærte jeg av foreldrene mine, noe av mannen (vi ble sammen da jeg var 20) og noe har jeg lært på DOl, av venner eller lest meg til:

*Lappe sykkel - lærte av pappa - har aldri gjort det selv som voksen (mannen har gjort det)

*skifte dekk - lærte av mamma - gjorde det et par ganger før jeg flyttet hjemmefra - etter det har mannen gjort det

*vaske tøy (både bløtlegging, vask for hånd og med maskin) - lærte av foreldrene mine

*strikking - lærte av mamma, men har lært meg mye mer selv som voksen ved å lese nye oppskrifter

*hekling - lærte av farmor - har ikke heklet som voksen

*renske sluker - lærte av meg selv som voksen

*økonomi - tror jeg lærte det av meg selv, sammen med mannen

*vaske vinduer - lærte av pappa og av svigermor

*lage hjemmelaget saft - lærte av svigermor

Hvordan lager du hjemmelaget saft?

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg virker det som dere ble tvungen eller skulle lære alt dere forventer at alle kan. Hvor tidlig lærte dere følgende : , skifting av rørsluker, privatøkonomi, vask av vinduer, tak, vegger, lister? Hjulskift på bil, siden dere mener alt dette burde en kun etter en bestemt alder? 

Anonymkode: d9a81...a37

Ble ikke tvunget til å lære noe (kanskje bortsett fra økonomi da vi hadde om det på skolen). Husarbeid i alle former var jeg med på fra start av barneskolen, dekkskift var standard å være med på hver sesong og da jeg gikk over til ungdomsskolen så skiftet jeg dekk på bilene selv (mot betaling/ukepenger). Ellers tenker jeg at det er mye man skal lære før man flytter hjemmefra og at det er endel av oppveksten. Ikke alle lærer det samme, men alle lærer noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan lager du hjemmelaget saft?

Anonymkode: d9a81...a37

Har en stor 10 liters gryte som står og koker. Oppå den setter jeg en slags saftkoker-balje i aluminium,  med slange ut og klemme på. Oppi den ei slags korg i aluminium,  og oppi korga har jeg rips og solbær. På toppen et lokk. Så står det og damper i 2-3 timer. Etter en stund, åpner jeg klemma, og safta renner ned i en annen stor gryte ved siden av. Når all safta er dampet av bærene, løfter jeg bort kokeutstyret og de innskrumpne bærene, og setter saftgryta på kok, sammen med sukker, mens jeg rører.

Så legger jeg rene glassflasker inni stekeovnen,  og setter den på 100 grader, slik at de blir sterilisert. Når safta koker, slår jeg ned varmen, og tar bort skummet på toppen, slik at safta blir helt klar. Så tar jeg ei varm flaske fra ovnen, heller på saft, med trakt, og tar på gummikork.

Det er noen år siden nå, men jeg har gjort det mange ganger.

Lager også saft av svarthyllblomster. Det er en annen metode, der blomstene skal trekke i vann, sukker og sitron i 3 døgn, før en heller på flaske. Får litt lettere mugg med den metoden, hvis en ikke koker det opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rørsluker er sånn man har i dusjen. Vaske rense den. Poenget mitt med tråden er at man kan ikke dømme andre på hva man burde kunne eller ikke for ingen vet hvordan andre er oppvokst. 

Anonymkode: d9a81...a37

Jeg har også lært masse hjemme, både ved å se hva de gjorde men også ved at mamma og pappa tok meg med og lot meg prøve ting de kunne eller behersket. Det meste har jeg imidlertid lært av meg selv etter at jeg flyttet ut, og jeg lærer fremdeles. For å sitere min svært voksne mor; "jeg syns jeg lærer noe nytt hver uke". 

Det viktigste jeg lærte hjemme var nok nettopp å ta ansvar for eget liv, familie, helse og eiendeler, og å passe på at økonomien er så trygg som den kan være. Jeg lærte også å alltid se framover, og det er jeg skikkelig takknemmlig for. 

Av tingene du ramser opp lærte jeg lite av dette før jeg flyttet hjemmefra, men jeg visste at alt dette var noe jeg skulle ta ansvar for selv når jeg flyttet. Hjemme var det pappa som renset sluker og mamma som tok grovrengjøring (vask av vegger, skap og lister), men dette greide jeg fint selv når jeg flyttet. Privatøkonomi kom inn via at vi snakket om hva vi hadde råd til vs hva vi ville prioritere etc, og jeg fikk noe trening gjennom ukelønn og disponering av lønn fra ekstrajobber. Dekk skiftet jeg i midten av tjueåra, men syns dette var noe skummelt og tungt, så det har jeg ikke fortsatt med. I dag "kjøper" jeg denne tjenesten av jr mot at han får en hundrings eller to og et godt måltid :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å dømme andre når man spør om hjelp kan være skadelig for den som spør. Jeg trodde man kunne spørre om hjelp om det man lurte på her inne. Jeg føler meg sykt dum når det kommer kommentar som ‘’dette burde du visst’’. Jeg er hundre prosent sikker på at jeg kan mye dere ikke kan! Jeg dømmer ingen her inne på ting jeg kunne kommentert. Bare slutt med dette. Ingen vet hvor lite den som leser tåler, hvilke belastninger den som skriver har fra før! 

Anonymkode: d9a81...a37

Min fremste kilde til læring er google, og tenker nok at du kunne unngått å spørre om en del enkle ting på dol om du googlet litt oftere når du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (18 minutter siden):

Min fremste kilde til læring er google, og tenker nok at du kunne unngått å spørre om en del enkle ting på dol om du googlet litt oftere når du lurer på noe.

Hvorfor er det forum hvis man skal Google alt man lurer på?når voksne spør hvilket undertøy man skal ta på seg om vinteren kan man vel spørre om vindusvask også. Eller er det et eget regelverk for dere eldre?

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (34 minutter siden):

Jeg har også lært masse hjemme, både ved å se hva de gjorde men også ved at mamma og pappa tok meg med og lot meg prøve ting de kunne eller behersket. Det meste har jeg imidlertid lært av meg selv etter at jeg flyttet ut, og jeg lærer fremdeles. For å sitere min svært voksne mor; "jeg syns jeg lærer noe nytt hver uke". 

Det viktigste jeg lærte hjemme var nok nettopp å ta ansvar for eget liv, familie, helse og eiendeler, og å passe på at økonomien er så trygg som den kan være. Jeg lærte også å alltid se framover, og det er jeg skikkelig takknemmlig for. 

Av tingene du ramser opp lærte jeg lite av dette før jeg flyttet hjemmefra, men jeg visste at alt dette var noe jeg skulle ta ansvar for selv når jeg flyttet. Hjemme var det pappa som renset sluker og mamma som tok grovrengjøring (vask av vegger, skap og lister), men dette greide jeg fint selv når jeg flyttet. Privatøkonomi kom inn via at vi snakket om hva vi hadde råd til vs hva vi ville prioritere etc, og jeg fikk noe trening gjennom ukelønn og disponering av lønn fra ekstrajobber. Dekk skiftet jeg i midten av tjueåra, men syns dette var noe skummelt og tungt, så det har jeg ikke fortsatt med. I dag "kjøper" jeg denne tjenesten av jr mot at han får en hundrings eller to og et godt måltid :) 

Eksemplene var eksempler. Det er faktisk ikke vanlig å kunne alt. Jeg lærer også som din mor noe nytt hver dag. Det virker som det er mange verdensmestre her inne, for et kjedelig liv å kunne alt.

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (41 minutter siden):

Har en stor 10 liters gryte som står og koker. Oppå den setter jeg en slags saftkoker-balje i aluminium,  med slange ut og klemme på. Oppi den ei slags korg i aluminium,  og oppi korga har jeg rips og solbær. På toppen et lokk. Så står det og damper i 2-3 timer. Etter en stund, åpner jeg klemma, og safta renner ned i en annen stor gryte ved siden av. Når all safta er dampet av bærene, løfter jeg bort kokeutstyret og de innskrumpne bærene, og setter saftgryta på kok, sammen med sukker, mens jeg rører.

Så legger jeg rene glassflasker inni stekeovnen,  og setter den på 100 grader, slik at de blir sterilisert. Når safta koker, slår jeg ned varmen, og tar bort skummet på toppen, slik at safta blir helt klar. Så tar jeg ei varm flaske fra ovnen, heller på saft, med trakt, og tar på gummikork.

Det er noen år siden nå, men jeg har gjort det mange ganger.

Lager også saft av svarthyllblomster. Det er en annen metode, der blomstene skal trekke i vann, sukker og sitron i 3 døgn, før en heller på flaske. Får litt lettere mugg med den metoden, hvis en ikke koker det opp igjen.

Takk. Jeg har vært med å lage hyllebærsaft en gang men husker ikke noe av det. Det er jo enklere å kjøpe saft på butikken. Men tusen takk for oppskrift. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg syns den siste setningen til @Ekstravar på kornet! Det er jo 100% sant 🙂

God konklusjon syns jeg. 

Ja men det er ikke sånn det blir fremstilt. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er bare folk her på dol som forventer at alle skal kunne alt. Det irriterer meg. 

Anonymkode: d9a81...a37

Ikke alt, men helt grunnleggende ting bør det være litte granne flaut å ikke kunne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Ikke alt, men helt grunnleggende ting bør det være litte granne flaut å ikke kunne .

Som å vaske vinduer er ikke en grunnleggende ting en bør kunne. Gangetabellen derimot er grunnleggende kunnskap, mange voksne kan ikke den engang.

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som å vaske vinduer er ikke en grunnleggende ting en bør kunne. Gangetabellen derimot er grunnleggende kunnskap, mange voksne kan ikke den engang.

Anonymkode: d9a81...a37

Selvfølgelig er det en grunnleggende ting å kunne å gjøre rent der man bor 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det en grunnleggende ting å kunne å gjøre rent der man bor 🤣

Eh nei. Hva ler du av? Tror du de som har hatt hushjelp så på når hushjelpen strøk klær og vasket vinduer? Mange har vaskehjelp i dag og før. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...