Gå til innhold

Rektor ville begrense bønn i skoletiden. Elevene reagerte med sinne: – Folk føler seg krenket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med ærlig talt da, man kan ikke forvente å få bruke undervisningstid til å be. Det er skulking det. Be gjør man eventuelt i friminuttene. Skjerpings, muslimer.

https://www.nrk.no/osloogviken/meldingen-fra-rektor-gjorde-elevene-ved-drammen-vgs.-forbanna-_-sa-slettet-rektor-innlegget-1.16354234

– Folk føler seg krenket. Det er ramadan og vi må prøve å komme oss nærmere Gud, sier Daniel Jamal.

Fem ganger om dagen må muslimene be under ramadan, forteller elevrådsleder Merjem Duderija som mener at det egentlig ikke kolliderer med undervisningen.

– Ikke så lenge du kommer tilbake til timen. Det er ingen som har klaget til oss at vi er sene på grunn av bønn, sier hun.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i all verden er problemet? Det sitter voksne mennesker og spør hva disse elevene skal gjøre når de begynner å jobbe, og hva hvis de blir kirurger, lokførerer og lignende, om de da må gå for å be. Nå sier jeg noe én gang og aldri mer, men altså : noen mennesker er så dumme at jeg helt ærlig får lyst til å grine! Det skal ikke være mulig å være så korka i hodet. 

Sånn. Jeg skal aldri si det på nett mer.

Elevene får lov til å gå ut i timene i fem minutter hvis de vil ha beinstrekk. Det er helt ok, og ingen reagerer på det. Men at de vil be et par ganger i løpet av dagen klikker folk i vater over.

Jeg skjønner ikke at det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (36 minutter siden):

Hva i all verden er problemet? Det sitter voksne mennesker og spør hva disse elevene skal gjøre når de begynner å jobbe, og hva hvis de blir kirurger, lokførerer og lignende, om de da må gå for å be. Nå sier jeg noe én gang og aldri mer, men altså : noen mennesker er så dumme at jeg helt ærlig får lyst til å grine! Det skal ikke være mulig å være så korka i hodet. 

Nå argumenterer du på høy nivå.

Kashmir skrev (36 minutter siden):

Sånn. Jeg skal aldri si det på nett mer.

Elevene får lov til å gå ut i timene i fem minutter hvis de vil ha beinstrekk. Det er helt ok, og ingen reagerer på det. Men at de vil be et par ganger i løpet av dagen klikker folk i vater over.

Mange begynner å bli grundig lei av alle krav om spesialbehandling fra muslimer. Det er ingen andre innvadrergrupper det er så mye bråk og problemer med.

Kashmir skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at det er mulig. 

Nå har altså rektor bestemt at elevene må be i pausen mellom tredje og fjerde økt. Så da løste det seg på en fornuftig måte.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå argumenterer du på høy nivå.

Mange begynner å bli grundig lei av alle krav om spesialbehandling fra muslimer. Det er ingen andre innvadrergrupper det er så mye bråk og problemer med.

Nå har altså rektor bestemt at elevene må be i pausen mellom tredje og fjerde økt. Så da løste det seg på en fornuftig måte.

Anonymkode: fea37...a4c

Jeg opplever på ingen måte at muslimer stiller krav om noen spedisialbehandling i det hele tatt, tvert i mot så er de mye mye mer moderate i forhold til å forvente enn de fleste andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg opplever på ingen måte at muslimer stiller krav om noen spedisialbehandling i det hele tatt, tvert i mot så er de mye mye mer moderate i forhold til å forvente enn de fleste andre. 

Det tror jeg svært få er enige i.

Men tilbake til saken: 

Leder i Drammens Tidene: Rektor burde stått på sitt: Bønn har ingenting i undervisningen å gjøre

https://www.dt.no/rektor-burde-statt-pa-sitt-bonn-har-ingenting-i-undervisningen-a-gjore/o/5-57-2107130
 

Rektoren har hele lovverket i ryggen når hun minner om at undervisning er undervisning. Det er bare å google seg frem til ungdommens egen Klara Klok-nettside ung.no der det står: «Elever har ingen rettigheter knyttet til bønn i skoletiden. Man kan altså ikke gå ut av en time, eller komme for seint til en time, fordi man skal be. Ønsker man å be i skoletiden, må dette skje i friminutt».

Rektor burde stått på sitt. Det er nok forstyrrelser i dagens klasserom om ikke halve klassen også skal ha fri til å be.

Det er fristende å minne om tidligere skolebyråd i Oslo Torger Ødegård (H) som i 2012 uttalte at «skolen er en kunnskapsinstitusjon, ikke en religiøs institusjon». 

Drammens Tidende mener at dette prinsippet holder seg godt, også i 2023. Skolen skal ikke være en religiøs arena, og det er viktig at den ikke er det. Det ligger nettopp et hensyn til mangfold og inkludering i et slikt argument.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette først og fremst klønete kommunikasjon? Skolen har noe de kaller "beinstrekk", i arbeidslivet ofte betegnet som "fem-minutter", slik at alle kan gå på do, fylle drikkeflasker o.l. samtidig, i stedet for tilfeldig / i serie. På den måten unngår de at elevene går ut og inn av timene hele tiden. I min tid overlevde vi 90 minutter uten noen slik pause, men det var før noen bestemte at man må drikke vann absolutt hele tiden og før mobiltelefonen ble oppfunnet. Mange av oss døde av dehydrering (neida). 

Så har tydeligvis denne minipausen utartet, slik at den blir for lang. I stedet for å skjerpe inn at fem minutter ikke er et kvarter, henger rektor seg opp i at noen muligens bruker denne pausen til å be. Da blir det selvfølgelig bråk. Dette kunne vært presisert på annet, nøytralt vis.  

At elevene ikke skal forlate undervisningen, men vente til det blir friminutt (eller "beinstrekk"), bør rektor og lærerne stå samlet om fra skolestart. Det er ikke nødvendig å vente til Ramadan med å være tydelig på det. Kommer man for sent til timen, kan man få anmerkning, uansett grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan løses hvis begge parter er litt fleksible. Skolen kan legge til rette for et rom/rolig hjørne hvor de kan be, og muslimene kan be i friminuttene/pausene mellom timene. 

Problem løst og det går ikke ut over noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde leid inn et firma til å gjøre noe snekkerarbeid. Ting tok veldig lang tid og jeg spurte en av arbeiderens hvorfor de tok så mange pauser. De svarte at de trengte flere pauser pga ramadan og at de var sliten pga mangel på mat. Dette ble jo dyrere for meg. En annen ting er at man mer og mer skviser ut det som har med kristendom å gjøre i skolene. Nylig var det en sak der noen kristne ungdommer måtte forlate skolebygget fordi de var samlet i storfrimenuttet til en andakt inne på et rom.  Det kunne være krenkende ovenfor muslimene at de utøvet sin tro mente rektor. 

Anonymkode: d7024...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde leid inn et firma til å gjøre noe snekkerarbeid. Ting tok veldig lang tid og jeg spurte en av arbeiderens hvorfor de tok så mange pauser. De svarte at de trengte flere pauser pga ramadan og at de var sliten pga mangel på mat. Dette ble jo dyrere for meg. En annen ting er at man mer og mer skviser ut det som har med kristendom å gjøre i skolene. Nylig var det en sak der noen kristne ungdommer måtte forlate skolebygget fordi de var samlet i storfrimenuttet til en andakt inne på et rom.  Det kunne være krenkende ovenfor muslimene at de utøvet sin tro mente rektor. 

Anonymkode: d7024...174

Har du en kilde til den saken? For det har jeg ikke hørt om

Anonymkode: 965e1...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du en kilde til den saken? For det har jeg ikke hørt om

Anonymkode: 965e1...ea6

Dette har visst ordnet seg, men detaljene fant jeg bare bak en betalingsmur i farten:

https://www.vl.no/religion/2022/11/22/endelig-losning-for-sagatun-elevene-far-ha-skolelaget-innendors/

Men søker du på Sagatun, finner du trolig mye om konflikten, som ofte er mer interessant for media enn løsningen...:

https://www.nrk.no/vestland/elevane-far-ikkje-lenger-be-inne-pa-skulen-1.16134124

https://www.nettavisen.no/nyheter/elevar-vil-samlast-til-andakt-i-lunsjen-det-far-dei-ikkje-lov-til-lenger-kjedeleg-og-urettvist/s/5-95-698593

https://nkss.no/nyheter/sagatun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (13 minutter siden):

Jeg ser også at det har kommet en løsning. Og tenker at da må også muslimer se på en løsningen som er til det beste for felleskapet og ikke går utover undervisning og andre elever. Vil likevel påpeke at det ikke bare er muslimer som møter motstand for sin tro og religionsutøvelse i dette landet. 

Anonymkode: d7024...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke bare be i pausene? Det er jo mange pauser i løpet av en dag på skolen. Å skulle ha ekstra pauser for å måtte be blir jo urettferdig for de andre elevene som ikke er muslimer. Men å be tar jo uansett bare 5 min? Så hvis de ønsker å be i stedet for å få med seg viktig informasjon fra undervisningen kan jo kanskje være deres eget valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Everybody skrev (11 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke bare be i pausene? Det er jo mange pauser i løpet av en dag på skolen. Å skulle ha ekstra pauser for å måtte be blir jo urettferdig for de andre elevene som ikke er muslimer. Men å be tar jo uansett bare 5 min? Så hvis de ønsker å be i stedet for å få med seg viktig informasjon fra undervisningen kan jo kanskje være deres eget valg?

Dette får meg til å tenke på hvor "heldige"  kristne er som ikke trenger å gå noen steder for å be. Man kan be når som helst hvor som helst inni seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (15 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke bare be i pausene? Det er jo mange pauser i løpet av en dag på skolen. Å skulle ha ekstra pauser for å måtte be blir jo urettferdig for de andre elevene som ikke er muslimer. Men å be tar jo uansett bare 5 min? Så hvis de ønsker å be i stedet for å få med seg viktig informasjon fra undervisningen kan jo kanskje være deres eget valg?

De forstyrrer jo de andre elvene når de går ut og inn av timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå var du vel litt for seint til å lage dette til en sak siden de allerede i går kveld hadde ordnet dette og elevene hadde fått satt av ett eget rom til bønn. 

Anonymkode: 80950...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det tror jeg svært få er enige i.

Men tilbake til saken: 

Leder i Drammens Tidene: Rektor burde stått på sitt: Bønn har ingenting i undervisningen å gjøre

https://www.dt.no/rektor-burde-statt-pa-sitt-bonn-har-ingenting-i-undervisningen-a-gjore/o/5-57-2107130
 

Rektoren har hele lovverket i ryggen når hun minner om at undervisning er undervisning. Det er bare å google seg frem til ungdommens egen Klara Klok-nettside ung.no der det står: «Elever har ingen rettigheter knyttet til bønn i skoletiden. Man kan altså ikke gå ut av en time, eller komme for seint til en time, fordi man skal be. Ønsker man å be i skoletiden, må dette skje i friminutt».

Rektor burde stått på sitt. Det er nok forstyrrelser i dagens klasserom om ikke halve klassen også skal ha fri til å be.

Det er fristende å minne om tidligere skolebyråd i Oslo Torger Ødegård (H) som i 2012 uttalte at «skolen er en kunnskapsinstitusjon, ikke en religiøs institusjon». 

Drammens Tidende mener at dette prinsippet holder seg godt, også i 2023. Skolen skal ikke være en religiøs arena, og det er viktig at den ikke er det. Det ligger nettopp et hensyn til mangfold og inkludering i et slikt argument.

Anonymkode: fea37...a4c

Er det et godt argument at "få" er enige om noe? Vil det da si at de "få" har feil, eller hva skal det argumentet egentlig bety? 

Dessuten hadde det for en gangs skyld vært fint å se hva muslimer krever så mye av, for det får jeg aldri svar på.

At det går an å lage så mye styr fordi noen vil be to, tre ganger om dagen i løpet av en måned i året, det er helt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

De forstyrrer jo de andre elvene når de går ut og inn av timen.

Alle elevene har lov til å ta fem minutter, også for å fylle vannflaska si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

At det går an å lage så mye styr fordi noen vil be to, tre ganger om dagen i løpet av en måned i året, det er helt uforståelig. 

Det går fint å be i friminuttene. Bønnetidene er ikke så absolutte i følge denne imamen: https://www.islam.no/faq/details/3929

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går fint å be i friminuttene. Bønnetidene er ikke så absolutte i følge denne imamen: https://www.islam.no/faq/details/3929

Anonymkode: fea37...a4c

Fint. De kan be akkurat når de vil for meg. Alt man skal reagere på sier jeg. Jeg fatter ikke hvor små problemer folk kan ha når slike ting skaper så mye oppstyr blant enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Alle elevene har lov til å ta fem minutter, også for å fylle vannflaska si. 

Det var vel på ett felles tidspunkt? Ikke når det passet elvene selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...