Gå til innhold

Rektor ville begrense bønn i skoletiden. Elevene reagerte med sinne: – Folk føler seg krenket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (32 minutter siden):

Er det et godt argument at "få" er enige om noe? Vil det da si at de "få" har feil, eller hva skal det argumentet egentlig bety? 

Dessuten hadde det for en gangs skyld vært fint å se hva muslimer krever så mye av, for det får jeg aldri svar på.

Muslimer skiller seg ut med høylytte særkrav. 

Krav om separat gymnastikk for gutter og jenter, krav om bruk av heldekkende badedrakt i svømmebasseng, krav om at serveringssteder skal bruke egne griller for halal-kjøtt, krav om halal-kjøtt i fengsel, krav om at bilder av griser skal fjernes, krav om pause til å be midt i arbeids/skoletid og egne rom for å gjøre dette, krav om bruk av hijab i politiet, ansatte på institusjoner som nekter å servere ulike typer mat, foreldre som ikke kan selge lodd til inntekt for idrettslaget osv osv. Listen er lang.

https://www.nettavisen.no/meninger/minabai/muslimer-med-sarkrav/s/12-95-3423468168
   

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (29 minutter siden):

Det var vel på ett felles tidspunkt? Ikke når det passet elvene selv?

Det vet jeg ikke? Hvordan kan det være det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Muslimer skiller seg ut med høylytte særkrav. 

Krav om separat gymnastikk for gutter og jenter, krav om bruk av heldekkende badedrakt i svømmebasseng, krav om at serveringssteder skal bruke egne griller for halal-kjøtt, krav om halal-kjøtt i fengsel, krav om at bilder av griser skal fjernes, krav om pause til å be midt i arbeids/skoletid og egne rom for å gjøre dette, krav om bruk av hijab i politiet, ansatte på institusjoner som nekter å servere ulike typer mat, foreldre som ikke kan selge lodd til inntekt for idrettslaget osv osv. Listen er lang.

https://www.nettavisen.no/meninger/minabai/muslimer-med-sarkrav/s/12-95-3423468168
   

Anonymkode: fea37...a4c

De har med andre ord krav til mat de spiser? Akkurat som alle andre? Veganere, vegetarianere og de som har påståtte "allergier" gjør også det. De har ikke noe krav om bønnetider i arbeidstiden generelt. Overhodet ikke, da praksis vanligvis er å samle opp bønner og be når de kan. Under Ramadan er det derimot viktigere for mange å be det antall de skal, men det er likevel unntak i mange yrker, hvilket sier seg selv. Heldekkende badedrakt er ett krav eller et ønske utenom dette med måltider.

Jeg ser ikke ett eneste problem med å tilpasse maten slik den blir for alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke? Hvordan kan det være det? 

Sitat fra Drammens Tidende: "Ei heller i det skolen kaller «beinstrekken», et fem minutters avbrekk skolen har innført etter press fra elevene for å få dem til å holde ut 90-minuttersøktene."

Dette tolker jeg som at det er en fast 5-miutters pause for å strekke på beina og fylle vannflasker midt i en 90-minuttersøkt. Altså at alle elevene gjør dette samtidig. Om alle skulle fly ut og inn som det passer dem ville det forstyrre både læreren og de andre elevene noe voldsomt. Om de muslimske elevene rekker å komme seg til bønnerommet, be bønnen sin og komme seg tilbake til klasserommet på 5 min så er det innafor - så lenge læreren godtar dette. Men kommer de for sent tilbake så er det anmerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det vet jeg ikke? Hvordan kan det være det? 

Det er ikke slik at man valser inn og ut av klassekommet som man vil. Det blir det bare kaos av.

Anonymkode: aa7e0...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke slik at man valser inn og ut av klassekommet som man vil. Det blir det bare kaos av.

Anonymkode: aa7e0...32d

De valser heller ikke mer ut og inn enn andre. Å be to, tre ganger i løpet av dagen er ikke å valse ut og inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Sitat fra Drammens Tidende: "Ei heller i det skolen kaller «beinstrekken», et fem minutters avbrekk skolen har innført etter press fra elevene for å få dem til å holde ut 90-minuttersøktene."

Dette tolker jeg som at det er en fast 5-miutters pause for å strekke på beina og fylle vannflasker midt i en 90-minuttersøkt. Altså at alle elevene gjør dette samtidig. Om alle skulle fly ut og inn som det passer dem ville det forstyrre både læreren og de andre elevene noe voldsomt. Om de muslimske elevene rekker å komme seg til bønnerommet, be bønnen sin og komme seg tilbake til klasserommet på 5 min så er det innafor - så lenge læreren godtar dette. Men kommer de for sent tilbake så er det anmerkning.

Det er to, tre ganger i løpet av dagen en måned på ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det er to, tre ganger i løpet av dagen en måned på ett år...

Det er ikke bare under ramadan muslimer ber da... Jeg vet de kan samle opp og be en lang bønn fremfor 5 korte, men om det er annerledes under ramadan vet jeg ikke. Uansett er det ikke holdbart at 20 skoledager skal bli forstyrret på den måten synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare under ramadan muslimer ber da... Jeg vet de kan samle opp og be en lang bønn fremfor 5 korte, men om det er annerledes under ramadan vet jeg ikke. Uansett er det ikke holdbart at 20 skoledager skal bli forstyrret på den måten synes jeg.

Nei selvsagt ikke, men dette gjaldt jo kun Ramadan og ikke hver dag. Jeg ser virkelig ikke problemet med at noen går ut av klasserommet for så å komme inn igjen på helt normal måte. Jeg ser ikke at dette kan forstyrre undervisningen eller hverken lærer eller elever. Med mindre de har ADHD eller annet som tilsier dårligere konsentrasjon eller tendens til å bli fortere distrahert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (19 minutter siden):

Det vet jeg ikke? Hvordan kan det være det? 

Jo, det er et felles tidspunkt, det framgår av artikkelen. Lillemus har sitert beskrivelsen, og jeg tolker den også slik, ref. svaret mitt  på forrige side.

De kan jo ikke ha konstant trafikk for å gå på do, hente vann, trekke frisk luft eller be, mens timen pågår. Selv om det tar 5 min, blir det jo håpløst når det gjelder f.eks. 28 elever. Derfor er det en kort, felles pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Jo, det er et felles tidspunkt, det framgår av artikkelen. Lillemus har sitert beskrivelsen, og jeg tolker den også slik, ref. svaret mitt  på forrige side.

De kan jo ikke ha konstant trafikk for å gå på do, hente vann, trekke frisk luft eller be, mens timen pågår. Selv om det tar 5 min, blir det jo håpløst når det gjelder f.eks. 28 elever. Derfor er det en kort, felles pause. 

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt innafor i Islam at det bes etter jobb/skole, og det bør også gjelde her. Ev. bør ordinære pauser benyttes. Det blir etter hvert vanskelig å oppfylle alle individuelle krav i skolen - som det begynner å bli svært mange av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Fint. De kan be akkurat når de vil for meg. Alt man skal reagere på sier jeg. Jeg fatter ikke hvor små problemer folk kan ha når slike ting skaper så mye oppstyr blant enkelte. 

Religion er ikke noe man stiller seg likegyldig til. Da har man ikke forstått hvor stor makt religion har. Konsekvensene av å la muslimer få gjøre akkurat hva deres religion krever kan bli uheldige på lang sikt og vi bør absolutt være oppmerksom på det som skjer. 

Anonymkode: d7024...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Religion er ikke noe man stiller seg likegyldig til. Da har man ikke forstått hvor stor makt religion har. Konsekvensene av å la muslimer få gjøre akkurat hva deres religion krever kan bli uheldige på lang sikt og vi bør absolutt være oppmerksom på det som skjer. 

Anonymkode: d7024...174

Vet du, at det stiller jeg meg helt likegyldig til. Eller nøytral er kanskje mest passende.

Om noen ber til Allah eller om de dyrker Buddah kunne ikke brydd meg mindre. 

Jeg lar dem være, og de lar meg være. Om de vil be under et møte, helt ok. Om andre vil gå ut å ta en røyk, helt ok.

Om de vil begge deler, vær så god.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert ved et katolsk universitet hvor det var "praying rooms".  Det kunne alle religioner benytte seg av, men det hang kors på veggen på det ene jeg kom inn i.  Det hang kors på veggene i mange av undervisningsrommene også, og jeg vet at en jødisk venninne syntes noen ganger det var ubehagelig.

Jeg kjente mange katolikker og jøder der, men jeg ble aldri kjent med muslimer.  Jeg møtte noen ganger muslimske jenter på campus.  De hadde muslimske klesdrakter.

Det er riktig mange jøder i New York og de går hjem tidlig på fredager på grunn av sabbat.  Jeg traff nordmenn og norsk/amerikanere i Sjømannskirken som klaget over dette høylydt.  Det var utrolig mye antisemittisme blant de norske i NY.

Jeg har jobbet i skoleverket i hele mitt liv, på alle skoletrinn.  Jeg forstår ikke at bønner under Ramadan trenger å være problem, og det ser ut som dette løste seg raskt.  Hvorfor blåse dette opp som et problem?  Administrasjonene på skoler bør kunne sette opp tidsplaner hvor dette blir tatt hensyn til.  De fleste lærere vil være positive til det, men så kommer gneldrerne som har geipen nedover pga. hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Vet du, at det stiller jeg meg helt likegyldig til. Eller nøytral er kanskje mest passende.

Om noen ber til Allah eller om de dyrker Buddah kunne ikke brydd meg mindre. 

Jeg lar dem være, og de lar meg være. Om de vil be under et møte, helt ok. Om andre vil gå ut å ta en røyk, helt ok.

Om de vil begge deler, vær så god.

 

Jeg er helt enig med deg.  Jeg er likegyldig overfor andres tro og vaner.  Jeg har ikke tenkt å vite bedre om andre enn hvordan de skal leve livene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet i skoleverket i hele mitt liv, på alle skoletrinn.  Jeg forstår ikke at bønner under Ramadan trenger å være problem, og det ser ut som dette løste seg raskt.  Hvorfor blåse dette opp som et problem?  Administrasjonene på skoler bør kunne sette opp tidsplaner hvor dette blir tatt hensyn til.  

Og det har de nå gjort, i pausen mellom tredje og fjerde økt.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg.  Jeg er likegyldig overfor andres tro og vaner.  Jeg har ikke tenkt å vite bedre om andre enn hvordan de skal leve livene sine.

Du er likegyldig til at homofile og frafalne får dødsstraff pga religion???

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Vet du, at det stiller jeg meg helt likegyldig til. Eller nøytral er kanskje mest passende.

 

Du burde kanskje begynne å bry deg litt mer om all understrykking som skjer under dekke av religion.

Anonymkode: fea37...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er likegyldig til at homofile og frafalne får dødsstraff pga religion???

Anonymkode: fea37...a4c

Jeg er imot dødstraff uansett religion.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...