Gå til innhold

Gir dette diktet mening? (Setter også pris på konstruktive tilbakemeldinger)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gir dette diktet mening? Skjønner du hva jeg vil frem til med det? Setter gjerne også pris på konstruktive tilbakemeldinger om noen har det. Og ikke vær redd for å være helt ærlig. Synes du diktet er ufattelig dårlig så tåler jeg å høre det altså. 

(Det å skrive dikt er noe jeg har lite erfaring med, så setter derfor ekstra pris på konstruktive tilbakemeldinger).
 

Sonde
I.v
=
Mat 
Drikke


Frivillig
/
Tvang


Autonomi
+
Valg

 

Sonde og i.v er lik mat og drikke

Frivillig eller tvang

Det er ditt valg

Vi gir deg autonomi

Ikke velg feil

Anonymkode: 5cc2f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er at diktet gir mening for deg. Jeg har erfaringer med å bruke dikt som utgangspunkt for terapi og det mener jeg at dette diktet passer fint til. Du får sagt endel om dine tanker på få linjer.

Jeg oppfordrer deg til å fortsette å skrive dikt. Det kan være et godt verktøy i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer kanskje litt lite følelser. Du har skrevet et typisk postmodernistisk dikt som ikke åpner for tolkning, og da ville det kanskje vært fint hvis du kunne uttrykke hvilke (ambivalente?) følelser, kanskje avmakt/makt? som foreligger. Det er ikke dårlig, men kanskje det fokuserer for mye på ytre beskrivelser og andres uttalelser. Hvordan står det til med ditt indre følelsesliv? 

Postmodernisme kan virke «enkelt» å mestre diktform, men det kan fort bli til meningsløs «instagrampoesi». Enkelte har fått det for seg at så lenge man skriver i diktformat så kan alt bli til poesi, og det ligger nok en viss sannhet i det. Realiteten er at relativt få klarer å uttrykke seg virkelig godt i det formatet. Hvis du vil bli virkelig god vil jeg anbefale å lese de gamle (og nye) klassikerne, også helt tilbake til 1800-tallet. Skriver du bare for gøy, fortsett som før. Men kanskje prøv å uttrykke mer av dine egne følelser. Det er mer interessant å lese om hvordan følelsene river i deg enn hva legen fortalte deg for 3 dager siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (På 29.3.2023 den 20.37):

Det viktigste er at diktet gir mening for deg. Jeg har erfaringer med å bruke dikt som utgangspunkt for terapi og det mener jeg at dette diktet passer fint til. Du får sagt endel om dine tanker på få linjer.

Jeg oppfordrer deg til å fortsette å skrive dikt. Det kan være et godt verktøy i prosessen.

 

skogbrann skrev (På 29.3.2023 den 22.08):

Det fremkommer kanskje litt lite følelser. Du har skrevet et typisk postmodernistisk dikt som ikke åpner for tolkning, og da ville det kanskje vært fint hvis du kunne uttrykke hvilke (ambivalente?) følelser, kanskje avmakt/makt? som foreligger. Det er ikke dårlig, men kanskje det fokuserer for mye på ytre beskrivelser og andres uttalelser. Hvordan står det til med ditt indre følelsesliv? 

Postmodernisme kan virke «enkelt» å mestre diktform, men det kan fort bli til meningsløs «instagrampoesi». Enkelte har fått det for seg at så lenge man skriver i diktformat så kan alt bli til poesi, og det ligger nok en viss sannhet i det. Realiteten er at relativt få klarer å uttrykke seg virkelig godt i det formatet. Hvis du vil bli virkelig god vil jeg anbefale å lese de gamle (og nye) klassikerne, også helt tilbake til 1800-tallet. Skriver du bare for gøy, fortsett som før. Men kanskje prøv å uttrykke mer av dine egne følelser. Det er mer interessant å lese om hvordan følelsene river i deg enn hva legen fortalte deg for 3 dager siden. 

Tusen takk for svarene deres, jeg setter virkelig pris på det. Jeg har nå forsøkt å skrive ett dikt med mer følelser. Jeg vet, det er veldig rotete og for langt og ikke spesielt bra men det er veldig personlig og sårbart. Håper dere vil lese igjennom det også og kanskje si noen tanker om det?    

"Hent beltesengen"

Dette går ikke lenger

Vi kan ikke lenger

holde deg fast med våre desperate hender

når du strir i mot

i mot meg og alle andre

sier du

 

Stroppet fast?

Mer som lenket fast

Stramt og klaustrofobisk

gjennomsyret av smerte

og desperasjon 

 

Ro deg! sier du

Bestemt

men samtidig omsorgsfullt

 

For du vil passe på meg
Passe på at jeg finner roen

Passe på at jeg ikke får brennmerker

og smerter etter beltene 

for å kjempe for brutalt og desperat

 

"Du trenger ikke mer smerte

enn den du allerede har på innsiden"
sier du

Rolig og omsorgsfult

 

Gråt, sinne og takknemlighet

rettet mot deg og alle andre

Anonymkode: 5cc2f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
"Hent beltesengen"
Dette går ikke lenger
Vi kan ikke lenger
holde deg fast med våre desperate hender
når du strir i mot
i mot meg og alle andre
sier du
 
Stroppet fast?
Mer som lenket fast
Stramt og klaustrofobisk
gjennomsyret av smerte
og desperasjon 
 
Ro deg! sier du
Bestemt
men samtidig omsorgsfullt
 
For du vil passe på meg
Passe på at jeg finner roen
Passe på at jeg ikke får brennmerker
og smerter etter beltene 
for å kjempe for brutalt og desperat
 
"Du trenger ikke mer smerte
enn den du allerede har på innsiden"
sier du rolig og omsorgsfullt
 
Gråt, sinne og takknemlighet
rettet mot deg og alle andre

Anonymkode: 5cc2f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i at det første diktet var veldig uten følelser og for å være ærlig skjønte jeg ikke noe av det.

Det andre diktet ditt derimot er jo veldig fint og sikkert betydningsfullt for deg, og det er jo det som betyr noe. Har du noe bruker du legger ut diktene på? 

Anonymkode: 13ffe...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er enig i at det første diktet var veldig uten følelser og for å være ærlig skjønte jeg ikke noe av det.

Det andre diktet ditt derimot er jo veldig fint og sikkert betydningsfullt for deg, og det er jo det som betyr noe. Har du noe bruker du legger ut diktene på? 

Anonymkode: 13ffe...28e

Takk for en ærlig tilbakemelding. Det setter jeg pris på. Er jo lett og en fare for at dikt ikke gir så mye mening for andre enn seg selv. Det føler jeg i alle fall på, at de fleste diktene mine er litt/ganske så vanskelige å skjønne for andre. 

Så fint å høre at du synes det andre diktet er fint, det setter jeg også veldig pris på. Når du spør om jeg har bruker, mener du da bruker på instagram? Uansett så er svaret nei, jeg har ikke lagt ut diktene mine andre plasser enn her. Har lagt ut dikt her en gang før. Og jeg setter veldig pris på tilbakemelding. Vet ikke om andre plasser en kan poste for å få tilbakemelding?

Anonymkode: 5cc2f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for en ærlig tilbakemelding. Det setter jeg pris på. Er jo lett og en fare for at dikt ikke gir så mye mening for andre enn seg selv. Det føler jeg i alle fall på, at de fleste diktene mine er litt/ganske så vanskelige å skjønne for andre. 

Så fint å høre at du synes det andre diktet er fint, det setter jeg også veldig pris på. Når du spør om jeg har bruker, mener du da bruker på instagram? Uansett så er svaret nei, jeg har ikke lagt ut diktene mine andre plasser enn her. Har lagt ut dikt her en gang før. Og jeg setter veldig pris på tilbakemelding. Vet ikke om andre plasser en kan poste for å få tilbakemelding?

Anonymkode: 5cc2f...544

Vet ikke om noen andre plasser, men går jo ann å ha åpen instagram profil og tagge innleggene med #dikt

Anonymkode: 13ffe...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke om noen andre plasser, men går jo ann å ha åpen instagram profil og tagge innleggene med #dikt

Anonymkode: 13ffe...28e

Ja, det er jo en ide. Jeg skal vurdere det. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heier på deg! Kjør på:-)

Anonymkode: 30878...1d2

Takk for det!

Anonymkode: 5cc2f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 19.58):

Gir dette diktet mening? Skjønner du hva jeg vil frem til med det? Setter gjerne også pris på konstruktive tilbakemeldinger om noen har det. Og ikke vær redd for å være helt ærlig. Synes du diktet er ufattelig dårlig så tåler jeg å høre det altså. 

(Det å skrive dikt er noe jeg har lite erfaring med, så setter derfor ekstra pris på konstruktive tilbakemeldinger).
 

Sonde
I.v
=
Mat 
Drikke


Frivillig
/
Tvang


Autonomi
+
Valg

 

Sonde og i.v er lik mat og drikke

Frivillig eller tvang

Det er ditt valg

Vi gir deg autonomi

Ikke velg feil

Anonymkode: 5cc2f...544

Jeg likte dette diktet best jeg. Jeg likte de tre første versene veldig godt, de fikk meg til å både tenke og føle, og fungerte som et vindu til en verdenn jeg selv ikke lever innenfor, men som ga meg en forståelse av hvordan det kan oppfattes innenfra. Jeg syns kanskje siste verset ble litt for forklarende, tydelig eller forenklende (kanskje også litt for moralsk?) så det ville jeg forsøkt å jobbe litt mer med om jeg var deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...