Gå til innhold

mani - forløp?


skogbrann

Anbefalte innlegg

Hei. Mot slutten av forrige ble jeg manisk. Jeg hadde hatt noen symptomer i forveien, men det utviklet seg ikke videre til hypomani engang. Plutselig ble jeg manisk i løpet av ekstremt kort tid. Jeg husker nesten ingenting fra de første dagene fra innleggelse, men jeg hadde oppført meg veldig merkelig på åpen gate, jeg ble hanket inn av ambulanse og det ble fattet vedtak om tvungent psykisk helsevern umiddelbart. Jeg hadde vært tydelig manisk og psykotisk. Jeg våknet "til meg selv" noen dager senere uten å huske de forutgående dagene. Jeg er nå rolig og fremstår  nokså "normal" (ikke bare i egne øyne). Jeg går likevel "oppover" igjen hvis jeg blir utsatt for mye stimuli, har mye tankekjør og de mener at psykotiske symptomer/vrangforestillinger henger igjen. Jeg sliter litt med å akseptere at det er vrangforestillinger, men velger å tro på fagfolket, og at mitt verdensbilde forut for manien er det korrekte. Jeg samarbeider fullt ut med medisiner osv. Jeg lurer likevel på om dette er normalt ved mani? At det kan komme så bratt (kanskje et døgn, toppen to), og at de klare maniske symptomene kan forsvinne/bedres mye ganske så raskt (få dager), men at det psykotiske kan henge igjen? Jeg har blitt bekymret over dette. Jeg har et meningsfullt liv på utsiden jeg vil tilbake til, men heller ikke i denne rolige (i hvert fall fysisk) tilstanden er jeg i stand til normale gjøremål (stimuli sender meg oppover igjen), eller gjøre ting som krever fokus. Kan jeg slå meg til ro om at det utvikler seg noenlunde normalt? Hvor lenge pleier slikt å vare? Jeg blir bekymret og stresset over dette. Kan jeg bare lene meg tilbake og stole på at de vet hva de holder på med? Har problemer med å stole på helsepersonell, og nå sitter jeg med lite av makten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Brukte du ikke medisiner siden du ble manisk?

Anonymkode: 398b6...f9f

Jo, det gjorde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (6 minutter siden):

Jo, det gjorde jeg.

Hvilke medisiner brukte du da og hva måtte til for å ta manien ned?

 

Lyst å gi deg en klem. Har opplev brå overgang fra hypomani til mani bare en gang, ellers har det vært mer gradvis. På en måte fint at du ble plukka opp av andre pga psykosesymptomer, sånn at det ikke utviklet seg videre. Jeg har gjort mye skamfullt i mani. 

Anonymkode: 041bb...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
skogbrann skrev (2 timer siden):

Jeg lurer likevel på om dette er normalt ved mani? At det kan komme så bratt (kanskje et døgn, toppen to), og at de klare maniske symptomene kan forsvinne/bedres mye ganske så raskt (få dager), men at det psykotiske kan henge igjen?

Ja, det kan utvikle seg veldig brått, og roe seg igjen ganske kjapt, i alle fall ved riktig behandling. Det er vanlig at man kan stige igjen ved for mye stimuli, så skjerming er viktig ja. Det er også vanlig at det psykotiske kan henge litt igjen hos noen. 

skogbrann skrev (2 timer siden):

Kan jeg slå meg til ro om at det utvikler seg noenlunde normalt? Hvor lenge pleier slikt å vare? Jeg blir bekymret og stresset over dette. Kan jeg bare lene meg tilbake og stole på at de vet hva de holder på med?

Tror varighet avhenger av blant annet alvorlighetsgraden på manien, hvor raskt man kommer i behandling og hvordan man responderer på behandlingen. 

Du kan nok trygt stole på helsepersonellet som omgir deg nå :) God bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...